Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn sprakar med sidopanel på


matte77

Rekommendera Poster

... men det är något helt annat än det du beskriver.

 

Än vad AMD beskriver, menar du ? Jaha, intressant ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Axel G:

Jobbat med värme och kyla några år, har givetvis utbildning i värme teknik...

 

Hmmm...trovärdigt även här! Vad skall jag tro nu? Återstår snart bara empiriska testresultat.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Luftströmmar - vattenströmmar. Kom att tänka på åar, älvar och forsar, sådant. Där uppstår det såkallade sel ställen där vattnet står stilla eller backar medan strömmen brevid forsar förbi - där står fisken! :-) Ligger liksom i lä på något sätt.

 

Det kanske kan bli något liknande i en datorlåda med luftström?

 

 

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...trovärdigt även här! Vad skall jag tro nu? Återstår snart bara empiriska testresultat.

 

Vilket jag redan bett Axel G bemöda sig med. Om vi säger så här; på min nuvarande dator så betyder en rättvänd bakre chassifläkt skillnaden mellan att datorn fryser efter några minuter eller att den står på i veckor utan en enda störning. Mätmässigt, på mitt moderkort, med "rättvänd" fläkt:

(gäller i samtliga fall cpu-tempen)

 

utan last: 47 grader

konstant 30% last 51 grader

 

men då går fläkten på lågt varv, under 2000rpm, ökar jag varvtalet till 2800 så sjunker temperaturen till 43-48 grader.

Processorn är i båda fallen 10% överklockad och även gpu:n är kraftigt överklockad.

 

"felvänd":

utan last: 54 grader

med last: snabbt uppe i 60 grader och frysning.

 

jag har runda ide-kablar och fri passage från fronten.

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 20:47:58 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luftströmmar - vattenströmmar. Kom att tänka på åar, älvar och forsar, sådant. Där uppstår det såkallade sel ställen där vattnet står stilla eller backar medan strömmen brevid forsar förbi - där står fisken! :-) Ligger liksom i lä på något sätt.

 

Det kanske kan bli något liknande i en datorlåda med luftström?

 

Kan det bli det.

 

Kontroll kan man göra med rök (finns rök på flaska, helt luktfri och oskadlig för detta endamål) och sidoplåtar av glas.. Fyll lådan med rök och starta då ser du hur snabbt luften byts på olika ställen.

 

Vanligen filmar men detta så man kan analysera förloppet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

[log]

Hmmm...trovärdigt även här! Vad skall jag tro nu? Återstår snart bara empiriska testresultat.

 

 

Vilket jag redadn bett Axel G bemöda sig med. Om vi säger så här; på min nuvarande dator så betyder en rättvänd bakre chasifläkt skillnaden mellan att datorn fryser efter några minuter eller att den står på i veckor utan en enda störning. Mätmässigt, på mitt moderkort, med "rättvänd" fläkt:

 

utan last: 47 grader

konstant 30% last 51 grader

 

men då går fläkten på lågt varv, under 2000rpm, ökar jag varvtalet till 2800 så sjunker temperaturen till 43-48 grader.

Processorn är i båda fallen 10% överklockad och även gpu:n är kraftigt överklockad.

 

"felvänd":

utan last: 54 grader

med last: snabbt uppe i 60 grader och frysning.

 

jag har runda ide-kablar och fri passage från fronten.

[/log]

 

Det var ju empiriskt som stöder teorin om att höjdkillnaden är viktig.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket säger något om din låda, inget mer.

 

Hur det blir i andra lådor vet du inget om för den skull utan mera fakta.

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 20:59:15 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Själv drar jag nu den slutsatsen att det troligen kan fungera på båda sätten, om det görs på rätt vis! Med kännedom om hur luften strömmar därinne.

 

Men att den enklaste och naturligaste standardlösningen för att få det att fungera är: Kall luft in nere i ena ändan - varm luft ut uppe på motsatta sidan (nära värmekällan).

 

Den lösningen borde väl alltid ge det mest uppenbara resultatet, och är därför att rekommendera vid standardlösningar.

 

Det var min egen subjektiva slutsats till någon motbevisat. ;-)

 

Tack för en intressant och lärorik resa i datorlådans termoegenskaper!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så jo.. Vad du vill är att skapa maximalt flöde i lådan vilket kan ske på lite olika sätt beroende på hur den är byggd.

 

Märk väl att amd även rekomderar en lösning med nätagg med två fläktar för att unvika det detta nedan

 

Luftströmmar - vattenströmmar. Kom att tänka på åar, älvar och forsar, sådant. Där uppstår det såkallade sel ställen där vattnet står stilla eller backar medan strömmen brevid forsar förbi - där står fisken! :-) Ligger liksom i lä på något sätt.

 

Det kanske kan bli något liknande i en datorlåda med luftström?

 

Samt att fler fläktar där man inte tar hänsyn till strömnings riktningen och plasering givetvis kan motvärka varandra. ev risk för luften går från den ena fläkten till den andra "rund gång av luften"

 

Amd rekomderar exempelvis inte front fläkt av denna anledning...

 

Ett problem är tyvärr allt för ofta att de galler som ska släppa in luften ger för stort motstånd, men det finns ju plåtsaxar..

 

Tumregel

Yta in för luften minst 1,5x fläkt ytan på båda sugande fläktarna om det alternativet väljs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket säger något om din låda, inget mer.

 

Hur det blir i andra lådor vet du inget om för den skull utan mera fakta.

 

Nej, det är sant. Men umm hur "annorlunda" är i allmänhet PC-datorlådor ? Visst, jag såg en som byggt en PC i "Millenium Falcon", säkert intressant att mäta luftströmmar i. Men det är kanske mindre vanligt med sådana lådor ? Däremot, en riktigt effektivt ventilerad PSU med dubbla fläktar skulle säkert kunna neutralisera den omtalade effekten en del även i min låda ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

[log]

Oftast så jo.. Vad du vill är att skapa maximalt flöde i lådan vilket kan ske på lite olika sätt beroende på hur den är byggd.

 

Märk väl att amd även rekomderar en lösning med nätagg med två fläktar för att unvika det detta nedan

 

 

"Luftströmmar - vattenströmmar. Kom att tänka på åar, älvar och forsar, sådant. Där uppstår det såkallade sel ställen där vattnet står stilla eller backar medan strömmen brevid forsar förbi - där står fisken! :-) Ligger liksom i lä på något sätt.

 

Det kanske kan bli något liknande i en datorlåda med luftström?"

 

 

Samt att fler fläktar där man inte tar hänsyn till strömnings riktningen och plasering givetvis kan motvärka varandra. ev risk för luften går från den ena fläkten till den andra "rund gång av luften"

 

Amd rekomderar exempelvis inte front fläkt av denna anledning...

 

Ett problem är tyvärr allt för ofta att de galler som ska släppa in luften ger för stort motstånd, men det finns ju plåtsaxar..

 

Tumregel

Yta in för luften minst 1,5x fläkt ytan på båda sugande fläktarna om det alternativet väljs.

[/log]

Det var en bra förklaring! Lätt att förstå och ta till sej!

 

Jag tror att Axel och Blekis egentligen har ganska lika syn - det som skiljer är hur de närmar sej problemet!

 

Att det finns olika vägar att gå fram är ju bara bra!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

PS. Själv har jag inga chassifläktar alls! Stort luftisläpp nere i fronten och utsläpp bak förberett för fläkt ovan processor och grafikkort men under nätdelen som har dubbelfläkt som suger nerifrån och sedan ut.

 

Det fungerar bra och är tyst.

 

Fakta för nyfikna under plusset. :-)

 

[log]

SiSoftware Sandra

 

System

Host Name :

User :

Domain :

 

Processor

Model : Intel® Pentium® 4 CPU 2.40GHz

Speed : 2.41GHz

Performance Rating : PR2647 (estimated)

Type : Standard

L2 On-board Cache : 512kB ECC Synchronous ATC (8-way sectored, 64 byte line size)

 

Mainboard

Bus(es) : ISA AGP PCI IMB USB i2c/SMBus

MP Support : 1 CPU(s)

MP APIC : Yes

System BIOS : American Megatrends Inc. V3.9 0

Mainboard : MICRO-STAR INC. MS-6580

Total Memory : 1023MB DDR-SDRAM

 

Chipset 1

Model : Micro-Star International Co Ltd (MSI) 82845G/GL/GE Brookdale Host-Hub Interface Bridge (B1-step)

Front Side Bus Speed : 4x 134MHz (536MHz data rate)

Total Memory : 1024MB DDR-SDRAM

Memory Bus Speed : 2x 167MHz (334MHz data rate)

 

Video System

Monitor/Panel : Plug and Play-bildskärm

Adapter : SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS

Adapter : SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS - Secondary

 

Physical Storage Devices

Removable Drive : Diskettenhet

Hard Disk : ST3120026A

CD-ROM/DVD : HL-DT-ST DVD-ROM GDR8161B

CD-ROM/DVD : LG CD-RW CED-8080B

CD-ROM/DVD : ELBY DVD-ROM SCSI CdRom Device

CD-ROM/DVD : Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device

 

Logical Storage Devices

1.44MB 3.5" (A:) : N/A

Hard Disk (C:) : 40.0GB (25.7GB, 64% Free) (NTFS)

CD-ROM/DVD (D:) : N/A

CD-ROM/DVD (E:) : N/A

CD-ROM/DVD (F:) : N/A

CD-ROM/DVD (G:) : N/A

Backup (H:) : 49.0GB (39.5GB, 81% Free) (NTFS)

Test (I:) : 22.9GB (22.8GB, 100% Free) (NTFS)

 

Peripherals

Serial/Parallel Port(s) : 2 COM / 1 LPT

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C2

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C4

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C7

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB2 Enhanced Host Controller - 24CD

USB Controller/Hub : USB-rotnav (hub)

USB Controller/Hub : USB-rotnav (hub)

USB Controller/Hub : USB-rotnav (hub)

USB Controller/Hub : USB-rotnav (hub)

Keyboard : Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard

Mouse : Logitech-compatible Mouse PS/2

 

MultiMedia Device(s)

Device : Standardspelport

Device : Realtek AC'97 Audio

 

Printers and Faxes

Model : MINOLTA-QMS PagePro 1200W

Model : magicolor 2300 DL

 

Operating System(s)

Windows System : Microsoft Windows XP/2002 Home (Win32 x86) 5.01.2600 (Service Pack 1)

 

Network Services

Network Drivers Enabled : Yes

Adapter : CNet FAST200 PCI Fast Ethernet Adapter

 

Performance Tips

Warning 100 : Large memory sizes should be made of Registered/Buffered memory.

Tip 101 : Large memory sizes should be made of ECC/Parity memory.

Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

[/log]

 

Här är mina temperaturer belastade i timmar, men inte hårt:

 

Temperature Sensor(s)

Board Temperature : 34.0°C / 93.2°F

CPU Temperature : 33.5°C / 92.3°F td

Power / Aux Temperature : 68.0°C / 154.4°F

 

Nätdelstemperaturen kan tyckas hög, men den är stadig och har alltid varit så - utan problem!

(Ändra inte ett vinnande koncept!)

 

Mauritz.

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 22:35:52 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson
Annars har du väl trätt in panelsladdarna i de här gråa hjulet. Ska hindra störningar som gör att man till och med kan få in radiofrekvenser i datorn.

OT: Jag får rätt ofta in radio i mina datorhögtalare, har vaknat av det några gånger... brukar vara nåt utländskt. Bor ganska nära ett vattentorn med en massa antenner mm...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 22:32:51 av Oskar Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist men inte minst

Blekis skrev längre upp.

 

Killen var från början rådd att sätta en insugsfläkt längst fram längst ner i lådan vilket är korrekt

 

Vilket då ger en sugande och en blåsande fläkt, samma lösning som jag skrivit om. Ger ofta ett bra resultatet då två fläktar använd för att övervinna strömningsmotståndet. Dvs du får ett stort totalt flöde. Flödet bestämmer hur mycket luften värms av lådan högre flöde, mindre uppvärmning.

 

Givetvis får du samma flöde även om fläktarna sitter på samma sida av lådan, men fördelningen av luften blir annorlunda. Och givetvis kan du med vissa lådor få områden där tyvärr luften står stilla, det blir för varmt, trots stort totalflöde detta sista kan bara test avgöra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
OT: Jag får rätt ofta in radio i mina datorhögtalare, har vaknat av det några gånger... brukar vara nåt utländskt.

 

Det finns de som fått in radio i sina nylagade plomber (i tänderna alltså - sant!) som gått på nonstop! :-)

 

De fick ta bort lagningen illa kvickt innan hon blev hjärntvättad!!

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 23:50:25 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns de som fått in radio i sina nylagade plomber (i tänderna alltså - sant!) som gått på nonstop! :-)

 

LOL.. bra men sann?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Det finns de som fått in radio i sina nylagade plomber (i tänderna alltså - sant!) som gått på nonstop! :-)

 

 

LOL.. bra men sann?

 

Det var på Discovery för några år sedan. Det är sant - och inte engångshändelse! Det fanns flera!

 

(Discovery är en TV-kanal som sänder faktaprogram).

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL.. bra men sann?

 

Bor man väldigt nära en stark radiosändare kan man få in radio med nästan vad som helst. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...