Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5-1 ljud.


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Dessa nya 5-1 hörlurar och ljudkort - drar spel och annat nytta av dem eller är det bara DVD-filmer som får surround precis som hemmabiosystemet?

 

Något att satsa på?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Poäng för båda, för nu kom jag in i det!

Det verkar vara en bra grej för rimlig penning!

Har ni själva?

Erfarenheter?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte undersökt dessa "5.1-hörlurar" som har kommit på senaste tiden, men jag har en fråga: I vilken lur sitter subben? ;)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 5-1 kort och hörlurar är på väg (beställt), krav från ungdommar vid spel du vet ;), annars är det logitechs 680z som gäller här hemma, och pga detta så behövs ett par hörlurar ibland, hehe

 

Tack för poängen Mauritz.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på om jag fattade exakt va du menade men du sätter den gröna sub kabeln i output utgången på kortet. Hörlurarna i satelithögtalarna (diskanterna)..

Thats it..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men snälla inte det kortet... varför 8 dåliga kanaler? lägg pengarna på färre men bättre kanlar i stället. blir såååå mycket bättre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Axel G: "men snälla inte det kortet... "

 

Förklara gärna för mej som försöker bana ny terräng i mitt (familjens) datoranvändande - vad är dåligt med just det kortet?

Dvs, vad gör ett surroundkort bra eller dåligt - kriterier?

 

Mauritz.

 

(Någon kanske har länk till lämplig infosida om detta..?)

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-11 22:57:34 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
hur har du tänkt 5:1 ska fungera med lurar? fundera till lite....

 

Öhh?? Men det är ju just det att det kommit lurar med surround nu! Med flera högtalare per lur.

 

Missförstod jag dej?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja .. det är mycker svårare att göra bra kanaler än många.. ett bra 5:1 kort typ http://www.mycom.se/produkter/431922/ kostar en del...

 

för 385 kr får du många dåliga.. inga bra.. ligger liksom i sakens natur...

 

vill du ha kvalitet på ljudet satas på få men bra kanaler i ljudkort, högtalare osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt .. fundera lite.. luren e inte stora problemet .. det är dina öron och skalle som har vissa .. egenheter som gör att du uppfattar ljud på ett visst sätt..hur löser du det med lurar och 5:1?

 

[inlägget ändrat 2004-01-11 23:14:33 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Axel G:

som sagt .. fundera lite.. luren e inte problemet stora problemet .. det är dina öron och skalle som har vissa .. egenheter som gör att du uppfattar ljud på ett visst sätt..

 

Jag vill gärna veta vilka praktiska erfarenheter du har av 5-1 hörlurar!

Har du sådana? Har du prövat sådana en hyfsad tid?

 

Vänligen, Mauritz.

 

Någon som förstår vad Axel menar? Har ni också liknande erfarenheter? Jag fattar ingenting av vad han skriver :-(

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-11 23:21:50 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har lyssnat och som man kunde vänta sig.. kul kanske i max 10 minuter ... men bra ... icke...tänk efter .. vart ska du placera center kanalen exempelvis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Ja men centern är ju de två fram!

Surrounden de två bak, och baslådan - de har väl hittat någon lösning?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
...och baslådan - de har väl hittat någon lösning?

 

Man kunde ju klistra fast en vibrator vid solar plexus! Det är ju så den (baslådan alltså!) känns om bra ;-)

 

Mauritz.

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-11 23:40:04 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga varför jag beställde dessa, dels då ett cs cafe här i Uppsala har testat dessa hörlurar under en vecka där dom spelar cs, där ungdomarna tyckte dom var bra, ok, säger ju en del, men även av recensioner på nätet, ex den jag gav.

Visst kan man köpa värsting grejor för ofantliga summor för att få bra ljud, men har man ungar som vill spela på kvällar och nätter så får man försöka kompromissa och dra ned kostnaden lite och då ex köpa ett par hörlurar :).

Och då dessa har surround om än inte det riktiga som kommer ut från hembioanläggningen så vad väntar man sig för 500:-, dom blir nöjda och jag får tyst och behöver inte punga ut med mer pengar :).

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som förstår vad Axel menar? Har ni också liknande erfarenheter? Jag fattar ingenting av vad han skriver :-(

 

Axel G har en poäng där, människan har inte mer än två öron.

Trodde det var ett skämt först när jag läste om 5.1 hörlurar. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Seppo:

...Visst kan man köpa värsting grejor för ofantliga summor för att få bra ljud, men har man ungar som vill spela på kvällar och nätter så får man försöka kompromissa...

 

Kloka ord Seppo! Vi sitter i ungefär samma sits, du och jag. Man får skilja på värsting nörd och vardag med familj! :-)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Trodde det var ett skämt först när jag läste om 5.1 hörlurar. ;)

 

Det var därför jag frågade. Om det fungerar i praktiken...

 

Än har jag inte fått något entydigt svar tycker jag, men jag får utvärdera... (sovdax nu!)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fungarar?.. allt e relativt...visst låter det givetvis, men inte bra. Du får bättre ljud för samma pengar med färre kanaler, men inte lika häftigt och med mindre hype-faktor.

 

Hur det låter, riktning, var-ifrån, avgögörs av öronen, de yttre synliga delarna OCH skallens form. Ljuder förändras olika beroende på om det träffar framsidan eller baksidan på skallen först..Hur skapar du dessa förändringar på ett trovärdigt sätt med lurar? Går liksom inte...visst kan du få ríktning, men trovärdig? nje!

 

Rikning på ljudet består främst av

 

1 Styrke skillnad ( olika högt ljud)

2 Tids skilnads ( öroen är olika långt från ljud källan vilket ger en tids skilnad)

3 Frekvens skillnader ( som beror på färgning av ljuder av ytteröron och skalle)

 

1 och 2 är främst höger vänster position.

3 fram bak position. Hur skapar du detta med lurar? så det stämmer med dina öron och skalle?

 

Kan väl säga att även jag tar hänsyn till andra och att de jag kommit i kontakt med föredrar ett "bättre" (här renare, trovärdigare) ljud framför ett häftigt sedan den första glädjen med det häftiga, mång-kanaliga ljudet lagt sig...behöver inte alls vara så dyrt med rimligt bra ljud eller för den delen riktigt bra...

[inlägget ändrat 2004-01-12 01:35:17 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basen e inget problem... varför man har sub är främst för att få mindre och billigare övriga högtalare.

Dvs en sub gör att de andra högtalaran i systemet kan görars mindre och billigare. Det behövs inte med lurar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man köpa värsting grejor för ofantliga summor för att få bra ljud, men har man ungar som vill spela på kvällar och nätter så får man försöka kompromissa och dra ned kostnaden lite och då ex köpa ett par hörlurar :).

 

Helt rätt iof :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...