Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5-1 ljud.


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Själv sitter jag med ett Audigy2 och tillhörande Inspire 6700 högtalare, ett billigt och trevligt ljudalternativ _dagtid_ i en lägenhet. Den bakre centerkanalen i detta 6.1-system gör upplevelsen i Battlefield och Silent Heroes "Käka lusekoftor!" så otroligt trevlig :)

 

...men som sagt, på natten - vad gör man då?

 

Har ett par Koss Porta Pro som jag ofta använder när jag är kreativ nattetid, bra ljudåtergivning av musik och mindre krävande spel (riktningsmässigt).

 

Jag har även ett par Cosonic 5.1-hörlurar som jag nyligen kopplat in (var tvungen att bygga en adapter för att få in dem i mitt Audigy2 som juh är 6.1 - lurarnas basenhet ville ha analoga kanaler separerade i vanliga stereopluggar.

 

Lurarna är uppbyggda av sex högtalare och två "butt kickers" eller vad man ska kalla basvibratorer, fördelade på höger och vänster sida förstås. Två främre för center-simulering, två rakt från sidan för frontkanalerna och två bak för surroundkanalerna.

 

Mitt korta testande gör att jag inte har så stor uppfattning om dem i spel ännu, men helt klart är att man får en viss riktningsverkan som inte går med vanliga hörlurar ens med gamla hederliga a3d2-for-headphones. Dock måste man förstås vara medveten om att det faktiskt inte är så självklart att urskilja center/front från rear/surround i alla lägen - riktningsverkan är märkbart sämre än med utplacerade högtalare (väntat).

 

Men det är överlägset vanliga stereohörlurar i exempelvis Battlefield, det är det inget att tvista om :) Att det låter "sämre" kvalitetsmässigt än i ett par Porta Pro för samma femhundring är heller inget att tvista om - men man hör varifrån de flesta faror kommer ifrån.

 

Dock ser jag fram emot ljudtekniker som kan reproducera totalt omgivande riktningsljud i vanliga hörlurar - rent tekniskt går det juh, eftersom man kan spela in via mikrofoner i öronen och sedan spela upp detta i hörlurar och få en _otrolig_ riktningsverkan, även i höjdled exempelvis (genom att ljudet är "färdigformat" när det skickas ut i lurarna och därmed lurar en att tro att det är på riktigt. Kommer inte ihåg vad det heter, men minns att jag var intresserad en gång i tiden - och upplevelsen, om ni provar att spela upp sådana filer i hörlurar, är totalt omvälvande - jag lovar :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2004-01-12 02:23:35 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock ser jag fram emot ljudtekniker som kan reproducera totalt omgivande riktningsljud i vanliga hörlurar - rent tekniskt går det juh

Konser-huvud är ett vanligt namn. Skulle gå att simulera med en dsp. Inte mer krävande än andra klangförändringar som görs i dag...

Att det inte finns beror kanske på att speltilverkarna inte har sett detta som en viktig del i spelutvecklingen.

 

Det bör mao göras som en del av ljudberbetningen som bygger på de grund ljud som används av spelet och styras av detta. Inte av ljudkortet..

 

Håller med om att de lurar du nämner ger en viss riknings känsla, även framåt, bakåt. men till priset av sämre klang, kvalite på ljudet, som du wey beskriver.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte finns beror kanske på att speltilverkarna inte har sett detta som en viktig del i spelutvecklingen.

 

Det är juh verkligen irriterande eftersom den upplevelsen fick mig att se mig omkring i full 3D letandes efter nyårsraketerna jag hörde lite överallt i och utanför rummet.. väldigt distinkt positionerade :)

 

Den sämre ljudkvaliteten är av ganska låg prioritering när man spelar Battlefield eller liknande - och verkligen behöver riktningsverkan på ljuden till sin fördel. Men till film och musik däremot har jag svårt att rekommendera dem. Jag vet dock att Zalman tillverkat ett par sådana lurar för just spel, de kanske låter lite bättre - vem vet? Men bra är väl tveksamt om de låter - borde kosta ganska mycket att tillverka och köpa bra lurar med så mycket (oprövad?) ljudteknik i.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test av Zalman ZM-RS6F 5.1 Surround Headphones pris ca 800 ...

 

 

"Testing was done under Creative Audigy 5.1 sound card. It was tested with a 2 channel set up and a 6 channel set up. With two channels, these headphones worked perfectly as any other two channel headphones would. During the 5.1 test by using the 5.1 test that came with the sound card, it was not that hard to distinguish the 5 channels, however the rear channels felt like all it was just lower volume setting. For center channel, it was much better to distinguish than the rear channels and the front channels felt like they were just on the left and on the right"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men med tanke på att det tydligen heter "5.1-hörlurar" så innebär det ju att det måste finnas en (1) center och - framför allt - en (1) sub.

 

Jag bara undrar om de sitter i den vänstra eller högra hörluren. ;)

 

 

---

Jocke - är skeptisk.

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Finns faktiskt ett utmärkt ljudkort i 300-kronorsklassen idag:

SB Live! 5.1 Digital.

 

Ingen lågbudgetskit, utan SoundBlasterkvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Tack för diskussionen - nu har jag fått en riktig ljudlektion! :-)

 

Detta är mina slutsatser:

 

1. 5-1 ljudkort kan man gott ha om ej för billigt.

2. Högtalare är alltid att föredra framför hörlurar.

3. Om hörlurar; då är vanliga att föredra vid film och musik mm. medan...

4. 5-1 hörlurar är bättre vid spel där riktningsuppfattningen är viktig.

5. Man får den kvalitet man betalar för! (Som alltid)

 

Poäng även till Axel G och Weyland för utförliga redogörelser.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått mina Zalman 5.1 lurar igår, och kan bara konstatera att dessa är skräp.

 

Ljudkvaliten motsvarar de lurar du får med om du köper en bärbar radio från Onoff för 49 spänn.

Bas finns inte och man märker absolut ingen skillnad om man kopplar in rear kanalen eller ej.

 

Övrigt ljud påminner om ovan nämnda onoff pryl, spelandes på högsta volym inne i en tunna.

 

Bah!

Skickar tillbaka skiten på måndag. *förbannad*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...