Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kassettavgiften 800% höjning


MichaelT_

Rekommendera Poster

Alexander Larsson

"Pressmeddelande från COPYSWEDE (2003-10-07)

 

Elektronikjättar i krokodiltårar över höjda ersättningar till musiker, artister, tonsättare och andra konstnärer.

 

 

Elektronikjättarna FUJI, Grundig, JVC, Maxell, Nokia, Philips, Pioneer, Samsung, Sony, TDK, Thomson m.fl. gick igår i ett pressmeddelande till storms mot att kassettersättningen till konstnärerna höjs med ca 25 % nästa år. Det motsvarar en genomsnittlig lönehöjning på ca 4,5 % under de år kassettersättningen funnits.

 

Med grova överdrifter och orealistiska räkneexempel vill industrin göra gällande att enskilda konsumenter kommer att drabbas av chockhöjda priser på inspelningsmedia t ex CD-R-skivor och DVD-R-skivor. Tror någon att industrin värnar konsumentintressen? Nej, naturligtvis är det de egna marginalerna det gäller.

 

 

Det är importörer och tillverkare som skall betala ersättningen till konstnärerna för att få sälja tomma kassetter och skivor för vanliga människors privata kopiering. Denna bär upp hela industrin och driver upp försäljningsvolymerna till gigantiska tal, vilka sänker priserna. Ett exempel: Ett DV-band (som används för vanliga videokameror) på 60 minuter kostar ca 70 kr. En VHS-kassett (som används för privatkopiering) på 240 minuter kostar ca 30 kr. Sambandet är klockrent mellan privatkopiering, stora volymer och låga priser.

 

Det är därför rimligt att industrin ger en del av sina intäkter till dem vars arbete är en förutsättning för att det skall finnas något att spela in och kopiera. Industrin behöver inte skyffla kassettersättningen vidare till enskilda konsumenter krona för krona. De kan hantera kostnaden som alla andra kostnader i verksamheten (dvs. som löner, tjänstebilar, kontor etc.).

 

Industrin försöker nu med medias hjälp hetsa musikintresserade ungdomar och vanliga konsumenter av t ex videokassetter mot ett ersättningssystem som Riksdagen beslutade om 1998 och som lett till att flera upphovsmän och utövande konstnärer fått en ersättning som gjort att de kan fortsätta att spela in nya TV-serier och filmer och komponera och framföra ny musik. Tänk på att hela ABBAs produktion ryms på en enda CD-R-skiva med ordinär komprimeringsteknik. För den skivan utgår det idag 1 kr (plus moms men momsen får inte ABBA) i kassettersättning.

Rimligt eller orimligt?"

 

Från copyswede's hemsida.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser:

http://justitie.regeringen.se/justitiesfragor/lagstiftning/upphovsratt/upphovsratt_informationssamhallet.htm

så finner man i sista frågan

...Justitiedepartementet kommer att följa utvecklingen av kopieringsspärrar och andra tekniska åtgärder noga. Om det visar sig att de hindrar kopiering för privat bruk på ett orimligt sätt finns möjligheter enligt EG-direktivet att vidta åtgärder mot rättighetshavarna. Förhoppningen är dock att branschen självmant kommer att se till att kopiering för privat bruk möjliggörs. Redan i dag kan man se att kopieringsskydden för cd-skivor har utvecklats. Många kopieringsskyddade cd-skivor som säljs i dag tillåter t.ex. att man tar en kopia till sin MP3-spelare, att man kan lyssna på skivan på sin dator och att man bränner ett extra exemplar på en blank cd-skiva...

Jag undrar hur man kan vara så godtrogen och tro att skivbranchen självmant ska se till att man får ta kopior för privat bruk. Vad är de för skivor de refererar till som tillåter att man kan ta en kopia på en blank cd eller en mp3-spelare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt dåliga resonemang. De verkar tycka att det är helt okej att behålla dagens priser på media. Konsumenterna ska då inte påverkas men tillverkarna ska få mindre vinst på försäljningen. Hur realistiskt är det? Och hur bra är det med att omöjliggöra prissänkning på lagringsmedia?

 

Sedan verkar de tycka att det enda CDs används till är att spara musik. Väldigt dumma resonemang. Vilka puckon är det som jobbar på CopySwede?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Tja, om det är puckon som jobbar där så tror jag det är en hel del fd chefer & politiker som jobbar där.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Konstigt att Darwins lära om utvecklingen inte funkar på politiker... "Politikerrasen" borde dött ungefär tillsammans med Tyrranosaurus Rex och de andra äcklingarna..

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> "Tänk på att hela ABBAs produktion ryms på en enda

> CD-R-skiva med ordinär komprimeringsteknik. För den

> skivan utgår det idag 1 kr (plus moms men momsen får

> inte ABBA) i kassettersättning.

> Rimligt eller orimligt?"

 

Ja, det ska ju komma från rätt käft.

 

"Tänk på att oavsett vad du lagrar på dina cd-skivor så måste du betala en avgift till skiv- och filmbranschen eftersom det rent teoretiskt är möjligt att du lagrar deras upphovsrättsskyddade material.

Rimligt eller orimligt?"

 

[inlägget ändrat 2003-10-08 20:17:22 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, om det bestäms att en extra avgift skall införas för att artisterna ska få en del av kakan vid piratkopiering, då vill jag vara med och dela på de pengarna också. Jag har gjort lite "bra att ha" grejer som jag bränt på en cd. Denna cd vet jag att ett flertal personer kopierat utan mitt samtycke, därför bör jag vara lika kvalificerad till ersättning som tex Britney Spears.

 

Vart registrerar jag mina ersättningskrav?

 

<edit: la till sista frågan :-)>

 

G

 

[inlägget ändrat 2003-10-16 13:57:43 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...