Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kassettavgiften 800% höjning


MichaelT_

Rekommendera Poster

Detta är ett försök att hålla liv i debatten som du kan hitta här:

 

http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20031006094517_STU#34668

 

Då den bara kan fortsätta i tre dagar så ser jag det nödvändigt att fortsätta debatten här.

 

Politiker är välkomna att delta för att ge sin syn på saken (även om jag verkligen är högst tveksam att de kommer att göra det) om kassettavgiften.

 

Jag och många med mig anser att denna skatten är orättvis från början. Motiveringen till skatten är för att ge kompensation till musiker m.m. som förlorar inkomst p.g.a. piratkopieringen på nätet. Även om problemet är verkligt så är bestraffningen (för det är vad det är) missriktad. När regeringen borde skärpa lagar och verkligen försöka ge medel åt polisen, så de kan lösa problematiken med professionell piratverksamhet. Har de istället skapat ett kollektivt straffmedel för en hel befolkning. Detta är (om något förenklat och hårddraget) ungefär samma sak som att ge en hel befolkning parkeringsböter för att några parkerar fel.

 

Därför borde den här lagen tas bort då den faktiskt inte är tillåtet att kollektivt straffa folk för brott som några individer begår. Att den sedan kallas för skatt är bara retorik, effekten är likväl densamma. Nu finns skatten och vi betalar den redan och den skall alltså höjas är det tänkt. Fast nu med hela 800%! Även om det från början rörde sig om väldigt små summor så kommer denna höjningen garanterat att märkas i plånboken. Det handlar om en höjning på nästan alla typer av media som kan lagra musik. CD/DVD/HD (i enheter) Minnen (som t.ex. USB) vilket i sin tur kommer att leda till kraftigt höjda priser för dessa.

 

Den andra problematiken är ersättningen i sig. Det är tänkt att skatten skall gå till de som producerar musik fast i verkligheten så känner nog de flesta inte ens till http://www.copyswede.se. Sedan så slår skatten väldigt snett då de flesta som köper lagringsmedia inte alls använder det enbart till musik. Det flesta använder det nog till att kopiera spel och film. Borde då inte ersättningen till den större delen gå till dem som skapar spel och film? Men då straffar vi dem som fakiskt använder lagringsmedia som det är tänkt. d.v.s. backup, egna produktioner som film, ljud, musik, m.m. Vad det handlar om är att de flesta säkert kan förstå att piratkopieringen är ett problem, men också att staten borde jobba mot piratverksamhet med de medel som är utvecklade för detta. Nämligen: Lagar, böter, fängelse samt polisverksamhet. När man använder skatt som ett straffmedel går man över en väldigt viktig gräns.

 

Detta är mina tankar, ni är välkomna att kritisera eller rosa men delta i debatten. Lufta era åsikter och försök organisera ett motsånd mot något som faktikt är fel. Låt dem höra era åsiker men gör det med reson. Att göra personangrepp och kalla folk för saker hjälper ingenting. Skriv inlägg som är genomtänkta och faktiskt lyfter fram verkliga argument så kommer det säkert att gå bättre. Kanske vi t.o.m. kan få en och annan politiker hit och debattera.

 

Välkommen in i debatten.

 

Michael Thornberg

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 11:07:33 av MichaelT_]

[inlägget ändrat 2003-10-07 11:10:53 av MichaelT_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motiveringen till skatten är för att ge kompensation till musiker m.m. som förlorar inkomst p.g.a. piratkopieringen på nätet.

 

Nej jag har egentligen ingen lust att debattera detta, men eftersom du påstår felaktigheter så kan jag inte låta bli. Kasettavgiften är intetill för att kompensera för piratkopiering, utan den är till för att kompensera upphovsmännen för privatkopieringen. Alltså de kopior på ett alster som du får göra för eget bruk.

I övrigt så har jag andra frågor att engegera mig i än kasettavgiften...

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du inte vill delta i debatten fast jag tänker svara ändå. Privatkopiering eller piratkopiering är bara hårklyverier. Du vet vad jag menar och det gör säkert andra med. Det handlar om en ersättning för kopiering som sker av andras verk utan betalning. Jag kan dock inte rätta det i inlägget och tack för påpekandet.

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 11:19:29 av MichaelT_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Privatkopiering eller piratkopiering är bara hårklyverier.

 

Det är det inte alls, det ena är lagligt det andra kan ge upp till 2 års fängelse. Det är inte ett dugg hårklyverier. Det är för de lagliga rättigheterna STIM m.fl kompenseras med kassettavgiften.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är det eftersom det rör sig om kopiering utan ersättning. Pirater kopierar eller hur? Privatpersoner kopierar eller hur? Alltså är kopiering kopiering hur du än vänder och vrider på det. Den ena formen är olaglig den andra laglig (men inte så länge till) När även den andra formen blir olaglig är båda olagliga. Men detta är irrelevant eftersom det rör sig om kopiering i båda fallen. Detta var min poäng och jag hoppas du förstår den nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det du, och många med dig, missuppfattat är att ersättningen inte på något vis är till för att täcka inkomstbortfallet vid piratkopiering. Vad det handlar om är att ersätta för den kopiering som sker lagligt, dvs till sig själv och sina närmaste vänner.

 

Det stora problemet är dock att den nya lagen kraftigt inskränker möjligheterna att kopiera lagligt i och med de nya bestämmelserna om kopieringsskydd. Har produkten kopieringsskydd så får den inte kopieras. Detta innebär då alltså i princip att man inte längre får kopiera dvd-filmer och cd-skivor.

 

Så samtidigt som det blir mycket dyrare så får man mycket mindre för pengarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte missförstått det utan jag glömde helt enkelt att nämna båda fallen av kopiering. Vilket jag redan nämnt tidigare (läs kan inte ändra inlägget) så det får stå som det står tyvärr. Vad jag däremot tror du missar är att vi kommer att få betala en avservärd summa som en kollektiv bestraffning för att musiker och andra lider av att folk inte längre köper cd skivor dvd etc... i samma utsträcking. Hemmakopieringen är givetvis den största boven i dramat men även piratkopieringen. Vad vi inte får glömma här är att vi betalar för att andra inte köper. Att det sedan kan bero på för höga priser på de andra produkterna (musikskivor etc..) är det ingen som kommer ihåg. Det är precis denna typen av retoriska fällor som folk hela tiden ramlar in i.

 

Jag kommer dock bara engagera mig i frågor om skatten i sig. Jag har ingen lust att gå in på sidospår p.g.a. att jag inte var tydlig nog i början.

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 11:42:59 av MichaelT_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad det handlar om är att ersätta för den kopiering som sker lagligt, dvs till sig själv och sina närmaste vänner."

 

Skillnaden mellan pirat- och privatkopiering är ju irrelevant fram tills dess det finns möjlighet att välja själv. Enligt förslaget kommer du inte att kunna välja säg en CD-skiva för icke-privat kopiering och därmed komma undan ersättningen för privatkopiering. Du måste alltid betala avgiften. Det tas med andra ord i praktiken ut ersättning för *lagring av data* (oavsett innehåll).

 

Dessutom blir det i mitt tycke lite märkligt när det å ena sidan står en fritt att göra egna privatkopior men å andra sidan tas ut en avgift i s.a.s det dolda.

 

Rimligare vore det väl att "branschen", som alltså ser ett jätteinkomstbortfall, tar ut den avgiften i "eget" led, dvs genom en direkt pålaga på det som ska privatkopieras. Den förslagna avgiften drabbar ju andra, dvs konsumenter som inte privatkopierar och följdaktligen inte på något sätt kan sägas skyldiga att betala avgiften ifråga, och lagringsmediatillverkare.

 

Men om man vill vara cynisk, och det vill man ju, så

görs väl det också.

 

/C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Dessutom blir det i mitt tycke lite märkligt när det å

> ena sidan står en fritt att göra egna privatkopior men

> å andra sidan tas ut en avgift i s.a.s det dolda.

 

Fast å andra sidan står det ju en inte fritt att göra privatkopior med den nya lagen eftersom den begränsar sig till sånt som inte har kopieringsskydd och som är lagligen framställt.

 

Att kopiera en cd för eget bruk, t.ex. bränna en samlingsskiva, blir piratkopiering.

 

Det intressanta frågan är ju vad vi egentligen betalar för och hur justitiedepartmentet kan försvara den summa de har föreslagit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdrfråga som säkert redan besvarats.

 

En "vanlig cd", sådan som fummits i "alla tider" åtminstone på 1900-talet - utan kopieringsskydd, dvs en som får ha CompactDisc-logon.

 

Får man kopiera en sådan? Omfattas den av lagförslaget? Får man "plocka låtar från den till en egen samlingsskiva?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se hur skivbolagen kan förlora pengar på privatkopieringen, och jag har ännu svårare att förstå varför vi konsumenter ska betala detta.

 

Anledningen till att skivbolagen förlorar pengar är att 99,99% av dagens musik är skit, enligt mig har det inte gjorts några bra skivor efter 1980 ungefär, så jag skulle inte ha köpt några skivor i vilket fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> En "vanlig cd", sådan som fummits i "alla tider"

> åtminstone på 1900-talet - utan kopieringsskydd, dvs

> en som får ha CompactDisc-logon.

> Får man kopiera en sådan?

 

Ja, det får man. Den nya lagen gäller kopieringsskydd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns redan en tråd om detta på eforum. Jag har även postat den under artikeln.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=502124

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttas från "Hårddiskar & Lagringsmedia" till "På konsumentens sida". (inte helt säker på att forumvalet är det rätta)

 

Moderator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är det eftersom det rör sig om kopiering utan ersättning. Pirater kopierar eller hur? Privatpersoner kopierar eller hur?

Ja, men det hjälps inte för resonemanget. Avgiften är till för att kunna ge ersättning för den kopiering som lagen tillåter.

Att det rent tekniskt är samma slags åtgärd spelar ingen roll, de som drabbas av piratkopiering är inte på något sätt garanterade ersättning från kassettavgifter, sådan ersättning utgår bara till de som "drabbas" av de möjligheter som lagen ger till kopiering av verk för enskilt bruk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar en digital kopia så skulle jag säga "Kanske, det beror på omständigheterna men är aldrig (vad jag vet) prövat".

 

Se 2 kap, 12§

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk.

...

Första stycket ger inte rätt att

...

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

(Hårt förkortat citat)

 

Däremot är det inget tvivel om huruvida du får kopiera den till en vanlig kassett eller göra en analog kopia till nåt annat medie för enskilt bruk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se hur skivbolagen kan förlora pengar på privatkopieringen

Det tror inte jag heller att de gör, de förlorar absolut inget på att man spelar musik i radio eller butiker heller men lik förbaskat får de STIM-pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Såg på "Warning: Parental Guidance" idag på Kanal +, De nämnde där "tape tax" och "Frank Zappa" sa nånting om att det hela var BS och pengarna kom inte till artisterna utan till feta skivbolagsdirektörer.

 

Nån som kommer ihåg hur det utfallet at den beskattningen blev?

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson
...är att vi kommer att få betala en avservärd summa som en kollektiv bestraffning för att musiker och andra lider av att folk inte längre köper cd skivor dvd etc...

 

Vad är det för summor det handlar om? Vad baseras den på?

Är det längden, i minuter räknat, eller storleken av mediet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för summor det handlar om? Vad baseras den på?

Är det längden, i minuter räknat, eller storleken av mediet?

Citat från lagförslaget:

 

"Dagens beräkningsgrund med en viss ersättning per

möjlig upptagningsminut är fortsättningsvis endast tillämplig på anordningar för analog upptagning."

 

"Två nya beräkningsgrunder baserade på en viss ersättning per megabyte införs avseende anordningar på vilka digital upptagning kan ske. För anordningar för digital upptagning där upptagning kan ske upprepade gånger skall ersättningen vara 0,7 öre per megabyte lagringsutrymme. Kan digital upptagning endast ske en gång skall ersättningen i stället vara 0,25 öre per

megabyte lagringsutrymme. Några föreskrifter om maxbelopp per anordning ges inte."

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju fler trådar desto bättre. Såg i orginal forumet (länken till artikeln i första inlägget) att moderaterna ställer sig bakom åsikten att det inte borde finnas kassettavgift. Läs mer om det där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moderaterna ställer sig bakom åsikten att det inte borde finnas kassettavgift

 

Hehe, t.o.m. moderaterna har en del kloka åsikter ibland. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...