Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svenska folket har sagt sitt


J. Rönnberg

Rekommendera Poster

Svenska folket har sagt sitt. Det blev ett klart nej i kvällens folkomröstning. Ett nej mot att mer makt flyttas till Bryssel och Frankfurt. Ett nej mot att Sverige går med i EMU när Sveriges ekonomi går bättre än EMU-ländernas.

 

/Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska folket sade också nej till högertrafik..

På vilken sida kör vi (de flesta av oss) nu?

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar vara så.

 

Nu kan vi hoppas att denna omröstning för med sig något positivt, det som inte följde efter omröstningen och inträdet i EU.

 

En debatt om EU. Vad som händer i EU. Vilken del vi har i EU. Vart EU är på väg.

Bland annat.

 

Låt oss verkligen bli en del av EU. Ta den del vi har rätt till. Inte bara landet, utan även folket. Låt oss diskutera EU även när det inte är en folkomröstning runt hörnet.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-09-14 22:05:58 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade Nej, men det beror på Ja sidans bullshit argumentation. Sluta och dra upp en massa teorier utan titta på de fall (typ finland, spanien osv) där man har infört Euron. MOTIVERA varför vi skulle gå med.

 

Jag är inte negativ till en ny omröstning i framtiden där jag röstar Ja, men då får skitsnackarna förses med munkavle.

 

mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig första gången jag får rösta - men jag tycker det var fruktansvärt värdelösa argument på båda sidor. Inte ens om rena faktafrågor så kunde man få ur nån nåt vettigt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa viktiga fråga är EUs framtidskonvent. Denna fråga är minst lika viktig som dagens. För EUs framtidskonvent handlar också om vår framtid.

 

/Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde Birger Slaughs (eller vad han heter) kommentar på det; på honom lät det som att EU skulle omformas, och vi borde rösta om fortsatt medlemskap..

 

Nu har iaf Ja sidan skjutit sig själva i foten när de inte lade till valet "Ja, men inte nu" alternativet, vilket för mig varit ett sätt att få över ja väljare, men det tänkte inte våra folkvalda puckon på. Skyll er själva. LLLLLLLLLLLLLllllllllllllloser!

 

En negativ sak om EU som jag glömt bort är att; EU borde införa åtgärder emot att sådana miffon som Berlusconi och andra smygfarscister (J.Haider) kommer till makten. Hur skulle ekonomins stabilitet fungera om sådana puckon säger en massa skit som vi i Sverige får lida för? Ska vi ta sånt? Hell no!

 

OM EU vill ha fred (vilket var en av grundstenarna i Kol- och Stålunionen som senare blev EU) så får EU se till att det tillkommer regler som ser till att politikerna som inte vill ha fred utan bara vill provocera hålls utanför. Det finns massor med andra jobb som clowner och byfånar över hela Europa.

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-09-14 22:21:59 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser i alla fall framemot den omröstning som riksdagen ska göra...

 

Det har ju hänt tidigare att de går tvärsemot folkomröstningar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är glatt överrraskad.

Jag trodde inte det skulle bli sån överlägsen seger, trodde det skulle bli väldigt jämnt in i det sista.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som hänt än sålänge, är att vi har gett riksdagen ett rådgivande svar. Beslutet ligger på riksdagen och att de ska "respektera" röstresultatet, tar jag med en nypa salt tills jag ser ett beslut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat kommer vi nog att gå med förr eller senare, och allvarligt talat så är jag inte helt emot det heller.

Men europas ekonomi är ganska skakig just nu, och nu får vi chansen att vara åskådare och se hur det hela utvecklas och gå med senare.

 

[inlägget ändrat 2003-09-14 22:41:17 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare kommer vi med, men det blir inte före 2006. Även om riksdagen går emot röstningen, tror jag att de kommer att lägga inträdet längre fram.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag är inte så värst besviken. Lite tråkigt är det.

 

Nog blir det spännnande att följa Eurons utveckling de närmaste åren. Den första krisen för valutan är under uppsegling genom de problem med butgetunderskott som de stora länderna har.

 

Och hur Sverige utvecklas. Det kommer inte gå någon nöd för oss, men undrar om inte en kommentar vid nästa omröstning (2013?) kommer att vara:

 

"Tänk vilka bättre förutsättningar vi hade haft om vi gått med 2006. Nu när Euron är så stark, då kommer vid med vår svaga valuta och knackar på dörren. Då när Euron var skakig, det hade varit den bästa tiden för oss att gå med."

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare:

Överklassen-Arbetarklassen 1-0.

 

(Det är miljardärerna som äger exportindustrin som har profiterat på kronfallet de senaste 30 åren!)

 

Varje gång kronan har skrivits ner, har det varit en överföring "i reda pengar" från löntagarna och vanligt folks bankkonton (samt småföretagarnas) till exportmiljardärernas aktieutdelningar!

(och schweiziska konton..)

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

-en stark valuta är "småfolkets vän", inte profitörernas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp..

Titta bara på den förkrossande majoritet som 1955 röstade FÖR vänstertrafik och EMOT högertrafik..

Vilken sida kör vi på sedan 1967?

 

Iofs. så betydde nejet (82,9% sa nej 1955) att högertrafiken inte kom förrän 1967, men lite lustigt så säger man juh likadant med dagens EMU-omröstning..

"Nejet är inte evigt!".

 

 

http://goto.glocalnet.net/jota/hogertr.htm

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag anser vi borde gå över till samma trafiksystem som Tony Blairds folk

Jewsus sysslade med vänstervandring..

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skillnad är ju att vilken sida vi kör på är inte avgörande för sveriges framtid.

 

För övrigt går det utmärkt att ha vänstertrafik, vilket man har i t.ex. storbrittanien.

De flesta bilar är dock tillverkade för högertrafik så övergången till högertrafik var enbart av praktiska skäl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...