Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn som Video


Blindbock

Rekommendera Poster

Ett intresant men dyrt alternativ verka vara ATI "All In Wonder Radeon 9800 Pro"

 

Mmh, kostar lite.

Nä då skulle jag snarare satsa på en DVD med inspelningsfuktioner att ställa under TVn. Enkel och snabb kan jag tro.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå DVD-brännare under teven för 4 500 kr.

 

Läste denna recension på forumet du rekomenderade

 

Jag har nu haft min Philips DVDR75 (stationär DVD - Brännare) i en vecka och tänkte därför försöka att skriva lite om vad jag tycker om denna spelare.

 

Packade upp allt och de följde med alla kablar man kan tänkas behöva men jag hadde redan köpt bättre kablar så dom medföljande fick ligga kvar i lådan. Spelaren är stilren, inte många knappar på fronten och de finns en liten lucka för S-video+RCA ljud+komposit bild och en Firewire längst ner på fronten. På baksidan hittar man 2 Scart, en är RGB ut och den andra är ingång, de finns sedan S-video ut+Komposit ut+Analogt ljud och Digitalt ljud ut via en RCA kontakt. De första jag gjorde var att koppla upp allting, eftersom jag använder min H/K AVR-4500 som videoväxlare så kopplade jag in även Philipsen på samma sätt och jag använde även min Ixos scart mellan ComHem boxen och Philipsen så jag kan spela in direkt från digitaltv. Jag kör endast digitalt ljud ut eftersom jag inte kommer att använda spelaren som en vanlig cd spelare utan de får min H/K DVD-25 sköta. Sedan var de bara att sätta sig ner och läsa lite i instruktionsboken, vilket inte var så kul, mycker dåligt upplagt och de är massa grejer som man inte fattar eller hittar, de är ytterst få bilder och är man ingen Hifi eller Hembio expert så kan de bli svårt att fatta allting, man är ju van att de ska finnas bilder på front och baksida av objektet och då tydliga pilar eller nummer som motsvarar varje in eller utgång, men här var de bara en bild på spelarens front och baksida med NOLL pilar eller nummer så vet man inte hur en S-video kontakt ser ut så blir de inte lätt, instruktionsboken är de enda negativa jag kan komma på om man köper den här spelaren.

 

Efter att ha läst lite snabbt i den dåliga instruktionsboken så startade jag upp allting, de tog några sekunder och sedan fick man fylla i land och vilket språk man ville ha och så vidare följt av att den började söka kanaler, de tog ungefär 1-2 minuter och sedan var de bara att gå in och sortera alla kanaler i den ordning man ville ha dom och eventuellt byta namn om man vill, nu blev de ju SVT 1 och så vidare på varje så jag behövde inte göra något alls, sedan så ställde jag in vilken typ av tv jag hadde och standard ljud språk, samma som man gör på alla dvd spelare, hela installation var mycket enkel och jag behövde bara kolla i instruktionsboken en gång men man lär sig snabbt hur menyerna funkar.

 

Nu till de roliga, att prova att spela in. Philips har hela 6 alternativ att välja på och dessa är:

 

M1=High quality (1 Timme) Ger den bästa bilden.

M2=Standard play (2 Timmar) Är jämförbart med en dvd skiva i kvalite.

M2x=Standard play+ (2,5 Timmar) Är bättre en S-VHS.

M3=Long play (3 Timmar) Är bättre en S-VHS.

M4=Extended play (4 Timmar) Är bättre en VHS, alltså mitt emellan S-VHS-VHS.

M6=Super long play (6 Timmar) Fortfarande bättre en VHS.

 

Standard inställningen är M2 så jag provade detta, när man stoppar i en tom DVD+RW skiva så kan man börja spela in direkt, de tar alltså max 10-20 sec och så fort skivan är i så kan man börja spela in, och dom 10-20 sec är den tid de tar att starta spelaren och öppna släden och stoppa i en skiva och stänga. Så fort jag tryckte på rec så startar inspelningen och är man van vid VHS som vi alla är så vet man ju att de tar ett par sekunder innan allt startar, men här så startar allt i samma tiondels sekund som du trycker på rec och de är man inte van vid. Jag körde ett par minuter för att sedan trycka på stopp, och de är nu de tar lite tid om de är första inspelningen du gör på en helt tom skiva, man får vänta olika länge beroende på hur lång ispelningen är och de tar säkert någon minut om man spelat in en hel film men jag hadde bara kört några minuter så de gick ganska fort, när man ska spela in nästa gång så går de betydligt fortare när man trycker på stopp innan de är klart, bara ett par sekunder, de spelaren gör när du tryckt på stopp är att skapa en thumbnail på första bildrutan och bredvid uppgifter på dagens datum+tid och hur lång just den här sekvensen är + vilken kvalite du har valt. Du kan enkelt trycka på saxen på fjärren under uppspelning för att gå in och ändra i klippet, säg att du spelar in en teknad film och du vill ha titelbilden på filmens namn som thumbnail, du pausar bara exakt vid den bild du vill ha och trycker på saxen och väljer ny thumbnail, de tar ett par sekunder och vips så har du den bilden du pausade vid, man kan sedan gå in och skriva in en ny titel om man vill och då du väljer varje thumbnail så rullar texten du valt i displayen på fronten av spelaren vilket kan vara bra om du stoppar i en skiva och inte har tv´n på. Jag har spelat in en massa teknat åt min syrras ungar och jag väljer vilken tid de ska starta och sluta på ett ungefär, inte som med en vanlig video där man vill ha allt så exakt som möjligt för att slippa reklam och sånt. När jag vaknar på morron så slår jag bara på spelaren och kan då redigera allt genom att klippa och ta bort och även dela upp allt i flera thumbnails. De är ju från början en enda thumbnail på 1 timme typ och under den timmen så är de i mitt exempel 7-8 tom och jerry episoder, jag börjar att se och om de har börjat för tidigt, alltså de är reklam före första avsnittet så pausar jag bara exakt där första avsnittet börjar och väljer dela upp klippet, jag får då 2 delar, en som innehåller allt fram till där jag pausade och resten som är framför. Jag radera första klippet och jag har nu en thumbnail där första avsnittet exakt börjar, nu är de bara att spola till avsnittet är slut, pausa och välja att dela filen, och nu har jag en ny thumbnail med första avsnittet exakt där de startar och slutar och jag kan fortsätta med resten på samma sätt och till slut har jag alla 7-8 avsnitten separerade och med egna thumbnails, och med äldre spelare så blev de inte mera plats då man klippte så här utan de blev tomma ytor i mellan varje inspelad del på dvd skivan men inte numera utan den flyttar allt, så har du valt 3 timmar så kan du spela in 3 timmar även om du går in mitt i skivan och klipper vilket är kanon, när du har gjort klart allt så väljer du att göra skivan kompatibel och du kan då spela den i vilken dvd som helst och nästa gång du stoppar in den så kan du fortsätta att spela in om den inte var full, men de här funkar bara på dvd+rw, sluför du en dvd+r så kan du inte spela in mera.

 

Hur blir då bilden? Jag provade som sagt M2 först vilket är näst bästa och de var omöjligt att se någon skillnad på bilden när jag hoppade mellan digital tv och själva inspelningen, jag provade M2x och de var fortfarande svårt att se någon skillnad, först vid M3 så börjar man ana en försämmring men den är fortfarande så pass liten att de inte gör så mycke, men vid M4 så börjar man känna igen VHS kvallan och kör du M6 så ser de värkligen ut som en vanlig VHS inspelning. Ska man spela in för att spara så är de dom 3 första alternativen som gäller, alltså 1,2 eller 2,5 timme, dom resterande 3 funkar perfekt om du vill spela in något som du missar när du är borta eller jobbar och bara ska se på en gång.

 

Sammafattningen av allt är att jag är otroligt nöjd med mitt köp och jag kan varmt rekomendera denna spelare. Jag har ännu inte provat att kopiera från VHS men via DVD gick inte alls då Philipsen känner av kopieringsskyddet men de borde ju finnas nått sätt att slippa de här, kanske en firmwere uppdate eller något vad vet jag. Nu är de kul att spela in saker från tv igen, är ungefär som när man fick sin första video för 100 år sedan bara den stora skillnaden att allt är så mycke bättre och enklare.

 

Fråga gärna om de är något mera ni vill veta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men jag rekommenderar dig att länka till texter du finner...

 

Här var den:

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=42130&hl=dvdr70

 

Men vad kan man använda FireWire utgången till? Kan man nyttja spelaren som en extern DVD-brännare?

 

Vore kul.

 

 

Nåja, jag är (fortfarande) nöjd med mitt system och väntar något år till innan jag slår till.

 

Och jag rekommenderade inte forumet, jag flyttade denna tråd till denna kanal (Hemmabio) inom detta forum...

 

Rätt ska vara rätt. :)

 

/T

Ooops, ser idag ett litet fel...

[inlägget ändrat 2003-09-15 09:12:52 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...