Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn som Video


Blindbock

Rekommendera Poster

Jag skulle försöka använda min dator som video för att få bättre bild men det blir både suddigare och ljudet burkigare än med min ordinära HIFI Video. Har jag för dåliga hårdvaror. Jag använder videosändare och bild och ljud blir perfekt direkt mellan sattelitmottagaren och teven/förstärkaren.

 

Finns det någon på forumet som löst detta (ps, ljus och kontrast är rätt inställda för tv-visning på grafikkortet.) Jag tror inte det dåliga ljud/bilden beror på det enkla videofångarkortet då även bild och ljud från datorns DVD blir mycket sämre.

 

Nuvarande hårdvara:

 

• P4 1,5 Ghz (256 Mb PC 800 Rambus)

• WinTV PCI (787)

• G-Force MX 200

• Soundmax (Intels integrerad på modekortet)

• 2 st. uppsättningar GigaAir 2323, Videosändare/Mottagare (NetOnNet)

• OBS, all annan trådlös utrustning avstängd.

 

Nuvarande mjukvara:

 

Senaste från WinTV

ShowShifter 2.10

Dr.DivX (5.01)

Adobe Premiere 6.5

 

Sammanfattning:

De artiklarna om datavideon från ”PC för alla” de senaste åren har inte belyst detta problem och jag undrar om det inte blivit billigare att köpa en DVD/Hårddisk video än att, som nu, leta runt på Internet efter kanske ett bättre Grafikkort (spelar aldrig spel) och ljudkort. Men om man kunde använda datorn till både musik och videoinspelningar skulle man kunna skänka alla apparater som tar upp plats i hyllan (har ni användning av bl.a. DVD spelare HifiVideo så hör av er om ni har en lösning?).

 

Hopps!

En sak som jag kom att tänka på när jag installerade mina två uppsättningar med Videosändare var att de krävde så mycket sladdar. Jag trodde mig kunna slippa dem.

 

John

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmh, långt fint inlägg.

 

Burkigt ljud - kan bero på en inte alltför bra ljudkrets.

 

Det är sant som du säger, att den hårdvara som krävs i datorn för att ge bra kvalitet på ljud och bild kostar den del, så för den som inte har ambitionen att ha dessa delar i datorn kan det vara betydligt enklare och billigare att införskaffa en inspelningsbar DVD exempelvis.

 

Men nu ska vi göra vårt bästa för att du ska få så bra bild och ljud som möjligt.

 

Har du möjlighet att testa kvaliten på bild/ljud via (korta) sladdar. Uteslut den trådlösa överföringen som felkälla.

 

Grafikkortet borde var någorlunda upp till standard..

 

/T

Efter en tids fundering - denna tråd passar nog bättre i forumet Hemmabio. Jag har flyttat den.

[inlägget ändrat 2003-09-05 15:12:50 av Monshi]

[inlägget ändrat 2003-09-05 16:03:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt bara testat Videosändaren från digitalmottagaren till TV och det blev faktist bättre bild än med ordinarie sladd.

 

Funderade att lufta datorn till TV:n men gjorde inte det efter testet med Videosändaren.

 

Intresant påpekande med att ljudkortet kan vara felkälla till det burkiga ljudet. Finns det någon som kan rekomendera ett bra ljudkort där man kan skicka ut en ren signal till förstärkaren (som inte går genon windos volymkontroll).

 

[inlägget ändrat 2003-09-05 17:21:13 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska lägga in mitt inlägg i forumet för hemmabio också

Observera det jag missade att berätta.

 

jag har flyttat ditt inlägg dit redan. Detta i kraft som moderator för grafikkort.

 

 

Ingen dubbelpost om jag får be.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt

 

Jag hade självklart laddat ner de senaste 18Mb G-Force drivrutinerna

Jag tittade på din länk och såg att jag redan gjort det du beskrev. Jag ändrade sedan inställningarna ”videoformat” (tredje bilden) från automatiskt till composit och sedan verkar både ljud och bild fungera bra från DVD.

 

Jag får nu även upp miljön i ”DVD Power 4” på teven (om jag inte har fullscreen-läge) och inte endast filmen som innan. Kanske är det som gör att bilden är bättre, fast ljudet kan jag inte förklara men det kan bero på att tvättmaskinen väsnas  så att jag inte hör någon skillnad

 

 

Jag kan dock inte testa sattelit-tv-bilden eftersom Win2000 verkar har ballat ur och jag har avinstallerat ShowShifter för att testa utan.

 

Kväll

 

problem igen.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-05 23:31:44 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer inte riktigt med i ditt resonemang, men kan ge några ord om hur jag upplever TV-ut från GeForce

 

Komposit/S-video S-video borde i teorin ge bättre bild, men detta är inte alltid sant har jag hört.

 

Fullskärm, primär, sekundär

Om TVn är sekundära skärmen och inställd för att fånga film och sända i helskärmsläge, då syns inte kontrollerna i program. Dessutom misstänker jag, utan att ha möjlighet att kontrollera, att upplösningen som sänds till TVn påverkas av den upplösning som den aktuella filmen har. (Detta eftersom en med TV-kort fångad bild i 720x576 INTE gick att skicka vidare till TVn med denna metod. TVn blev svartvita svepande ränder och snabbt stängde jag av den.)

 

Om du iställer väljer att ha TVn som primär skärm ritas all grafik upp där, om du nu inte valt den som helskärmsenhet (sista bilden i guiden), inklusive de kontroller som programmen ritar upp. Nu kan du med säkerhet bestämma den upplösning som sänds till TVn.

 

Till ljudet. Upplevde även mitt ljud som aningen "burkigt" vid jämförelse mellan direkt mottagen TV-bild på TVn och från datorn vidaresänd TV. Några justeringar i klangfärgen/bas/diskant i Windows kontrollpanel bättrade situationen.

 

 

En knäpp tanke.

Hur stor bandbredd har det trådlösa systemet?

Tänker på den förbättrade kvaliten med komposit.

Komposit har en signal som ska bäras över. S-video har två signaler...

Kanske blev lite trångt i luften?

 

/T

Mmh, har du bytt nick nyligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nick är Nicknamn har jag inte bytt det nyligen.

 

S-video

Jag har inte använt S-video utan bara Composite då sändaren inte stöder annat.

 

Fullskärm, primär, sekundär

Jag har bara använt sekundär inställning. Inställningen till TV (sekundär bildskärm) ställs automatiskt in på 640 X 400 och går inte ändra.

 

Hänger med riktigt.

Ibland får jag med programmiljön på teven från t ex DVD-spelaren även om jag har fullscreen läge och trots sekundär bildskärm inställd.

 

Ljudet

Mitt ljudkort stöder inte justering av klangfärgen/bas/diskant i Windows kontrollpanel. Jag ska dock köpa ett nytt eftersom jag har ett midipiano och ingen ingång för det på Intels kort.

 

En knäpp tanke.

Bandbredden på den trådlösa överföringen står det inget om. Det ligger dock över det vanliga 2,5 MHz bandet och ska klar 50-100 meter (tyvärr stör det mitt trådlösa nätverk som jag får stänga av).

 

Gjort sedan senast.

Tog och orginalrippade en DVD med ”Smart-DVD”. Flyttade in DVD-spelaren till datarummet (4 meter från TV:n och stängd dörr) och kopplade den andra sändaren till den. Samma avstånd till båda sändarna och mottagarna i Teven alltså.

 

Körde sedan från datorns grafikkort och DVD samtidigt. Bilden, trådlöst, från DVD- var lika bra som med kort sladd. Bilden från datorn var märkbart sämre. Dålig VHS-kvallité med andra ord. Det som förvånade mig var att ljudet var lika i båda fallen och fick, som du sa, åtgärdas med att köra upp diskanten på förstärkaren. Dock inte lika dålig som med Sattelitmottagaren till datorn och sedan från datorn till TV: n.

 

Sammanfattning

Mitt experiment visar att bilden inte påverkas av sändaren. Hur jag än ställde in i grafikkortets utgående signal till Tevens bildskärm fanns det lite oskärpa, dåligt djup och färglöshet. Sändning direkt från DVD oklanderlig.

Ljudet däremot förändras genom FM-sändaren. Gick dock att fixa till nästan original.

 

Felsökningen ger att jag kanske har två svagheter i mitt system. Tevekortet och Grafikkortet som var för sig ger en liten försvagning men tillsammans en stor försvagning där videobandspelaren är ett bättre alternativ men ändå inte bra. Jag har ännu inte uteslutit att sändarna tillsammans kanske (signalen skickas ju först och kommer tillbaka sedan) försvagar kvalitén ytterligare.

 

Nästa steg

Imorgon bitti ska jag låna en burk med ett betydligt bättre grafikkort och ett PersonalVideoRecorder- tevekort (tyvärr utan MPG 2 krets). Kanske kommer jag lösningen ett steg närmare. Blir det ingen markant förbättring tycker jag att hela idén att spela in från tevekort faller. Man vill ju ha bättre bild än med det billiga VHS-systemet .

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att se dina slutsatser efter test med den andra datorn.

 

Till några små detaljer:

Bildkvaliten, testa att ha TVn som primär skärm. Sedan är det nog tyvärr som så att komposit kan ge en lite mjukare bild där färger kan vara blekare.

 

Ljudet, inga inställningar om du följer denna långa väg:

Kontrollpanelen->Ljud och ljudenheter->Avancerat->(Du får nu upp "Play Control")->Avancerat.

 

 

 

Hur ser bilden ut på datorskärmen? Bra?

 

 

 

Mitt enkla system ger ivartfall mig bättre bild och ljud än min gamla video lyckades med. Nu har jag ingen DVD eller HIFI-video att jämföra med.

Jag har ett billigt TV-kort, Terratec Cinergy, ett GeforceTi4200 samt SB Audigy. Och en P4@2.53 som drar det tunga lasset vid inspelning.

 

Lite teori.

 

Grovt utryckt gäller att VHS-kvalitet motsvarar ungefär en inspelning på datorn i upplösning 352x288 (eller närliggande)

Högre upplösningingar innebär att datorn måste ta hänsyn till interlace-artefakter. Något som går att göra hyffsat bra eller mycket dåligt. Det finns ganska omfattande skrifter om detta på nätet om du är intresserad.

 

Huvudsaken är väl dock att först se till att en uppspelning av DVD-skiva på datorn ger bra bild även på TVn, så att den länken fungerar. Nästa steg att över vilken kvalitet inspelning måste ske i.

 

 

Nick, = nickname. Ditt förra inlägg redigerades av "Blindbock". Gammalt nick för dig? En liten bugg i E-forum som visar sig ibland

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du testat att ta hjälp av tv tool. Det är ett program som styr tv-ut på geforcekort på ett bättre sätt än orginaldrivrutinerna.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste klargöra....du kan inte visa något på TV som har högre upplösning än vad grafikortet kan skicka ut.(DVD=720x576) Jag skulle rekomendera ett radeonkort. Har själv beställt ett 9200 från komplett. De stödjer upplösning på 1024x768 till tvn.

 

just nu använder jag ett geforce 3 som sänder ut i 800x600 vilket också är tillräckligt för dvd.

 

kan för övrigt tala om att det går att få utmärkt bild och jag använder min dator som film/musikanläggning och är väldigt nöjd.

 

Ska snart komplettera med tv-kort för att kunna spela in.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

[inlägget ändrat 2003-09-09 17:48:25 av Anger management 101]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina slutsatser efter att prövar med kompisens burk och minimala sladdar, alltså inte trådlöst, är att det inte är skillnad mellan G-force 2 och G-force 4 när det gäller kvalitén ut till Tevebilden. En film från t. ex TV 1000 blir dassig och man hajar till, över den goda kvalitén, när man kopplar över direkt till sattelitmottagaren. Med testbild ser man skillnaden ännu tydligare.

 

Jag prövade att ta en bild, för att jämföra, med en digitalkamera (2 Milj pix) men såg då att det inte syntes någon större skillnad på fotografierna. Det kan betyda att det har med flimmerhastigheten att göra då kortet ställer ner sig på 60 MZ och 8 bitar på vägen till teven.

 

Varför blir bilden bättre direkt från en DVD, sattelitmottagare eller Videobandspelare? Har de en bättre video/signalförstärkare. Jag tycker inte det borde bli sämre, ut från en dator. Jag har länge funderat på att köpa ett sattelitkort till datorn för att både kunna se/spela in på datorn och även äntligen få möjlighet att använda, i alla fall, halvbredband. Men vad jag nu lärt mig förlorar jag för mycket i kvalité. Då spelar det inge roll att artikelförfattare skriver

 

" En set-top-box är helt överflodig om användaren har ett datorkort från Hauppauge, WinTV DVB-s. Kortet innehåller dessutom teve out, vilket innebär att med hjälp av en enkel kabel går det att överföra bilden till en vanlig teveapparat. Från datorn krävs mycket lite kraft för att ta in, koda av och sända tevesignalen vidare till en teve. Det räcker med en gammal Intel Pentium - eller AMD". Citat från Dragan Stojanovic 2002-04-20

 

Bilden på själva dataskärmen blir bra. Bilden på teven blir klarare men mindre om man inte kör med överlagring. Men jag vill inte sitta framför burken och glo. Visst kan jag ha den bärbara i knäet på semestern och se en film som jag fört över men då tröttnar jag efter en kvart. Teve ska ses på teve med tillhörande tilltugg.

 

Jo jag har pillat i kontrollpanelen eller klickat på den lilla ljudkontrollen och valt avancerade inställningar (både in och uppspelning) men inte hittat något stöd för klangfärger. Billigare och medeldyra kort verkar inte stödja detta. Det får nog bli något av Creativs Livekort som även har en ”ren” utgång.

 

Jag misstänker att resultatet skulle bli bättre med en 100 MHz TV med S ingång. Tyvärr spelar jag inte på lotto. En fördel har i alla fall teve genom datorn. När dessa förbannade brevlådefilmer visas på de dyra filmkanalerna/DVD-filmerna kan jag nu putta upp bilden så jag ser hela texten på min widescreen-TV när jag ställer in den på ”Cinemavisning”. Annars har man en svart rand uppe i toppen och en halv textremsa i botten. Om jag nu inte vill se en liten smal remsa till film som påminner om en liten databild. Tacka vet jag riktig 16:9 om inte filmen är svensk.

 

Jag skickar upp lite bilder imorgon onsdag på länken

 

http://www.shell.linux.se/ruva/tevedatorn

 

så kan den intresserade se mina kort på tevens bildskärm. Jag gjorde även skärmdumpar på olika komprimeringar i datorn men det är rätt svårt att få tag på bilden eftersom den självklart ”flimrar” och de flesta skärmdumparna blev svarta. Men som sagt, på datorn skärm blev bilden mycket bättre än på teven.

 

Jag ser att nya uppgifter har tillkommit efter att jag hunnit skriva detta men publicerar det ändå. Tack alla! Och jo, jag har prövat med många upplösningar och håller med dig om att bästa videokällan att testa är från DVD:n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska ta mitt 56k modem och sega ner tv tool.

 

Det där med Radeonkort verkar intressant, jag ska gå och fylla i en lottokuong imorgon. Att också vilja ha ett DVB-s kort är ju fortfarande en dröm. Jag skulle nog inte heller, förra året, ha köpt den billigaste (3 0000) widescreenteven som inte har s ingång.

 

Sen undrar jag om det är möjligt för en teve att ta emot mer än 800X600. Jag är inte så insatt i ämnet upplösning men tycker mig ha läst det någonstans.

 

Det intressantaste med era inlägg (”Monshi” och ”Anger management”) är att ni verkar ha lyckats där jag misslyckats. Jag kan ha gjort något löjligt fel i mina inställningar trots att jag har kuskat runt i menyerna flera timmar per dag.

 

Som vanligt med datorer så är det ju bara miljoner radsatser i C/C++ eller självaste fan som vet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MMh, några enkla punkter.

 

GeForce4 ger bra TV-ut.. Det borde även ditt kort klara av, det borde klara en upplösning upp till 800x600 eller 1024x768 på TV-ut. Har du senaste drivrutierna?

 

Att du får 60 Hz och 8 bitar på TV-ut kan vara där problemet ligger. Men var läser du av dettta? Den uppgift som syns om man väljer skärm två i bild 1 i guiden stämmer inte. Upplösningen bestämmer du om du väljer skärm 2 i bild 2 i guiden, klicka sedan på enhetsinställningar->upplösning. Frekvensen som sänds till TVn är direkt beroende av vilket TV-system du väljer, tror inte att den uppgift som står skivern tillsammans med upplösningen stämmer.

 

Det ska egentligen inte vara någon skillnad i kvalitet på bilden om du väljer överlagring eller att använda TVn som primär skärm. Om Tvn primär-skärm är det bara att ställa spelaren i fullskärmsläge.

 

Om du har kablaget och möjligheten, testa hur TV-bilden blir om du kopplar med kabel direkt mellan dator och TV, skippa radiolänken.

 

Till sist.

TV-tool... Mmmh, testa kan du göra, men det lilla eländiga programmet ska inte vara nödvändigt.

Vill du leka med monitiorn kan PowerStrip vara av intresse, det programmet kan manipulera inställningarna precis som du önskar.

http://www.entechtaiwan.com/ps.htm

 

En punkt till. Testa alla möjliga lägen att sända bilden till TVn. TVn som primär skärm vid kloning, sekundär skärm vid kloning med överlagring samt som utökad skrivbord genom Windows standarskontroller i bild 1 i guiden.

 

 

/T

(som har skapat den enkla guiden, saknar du något så ska jag se till att det dyker upp där)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kn vara såhär: det finns flera olika tillverkare av geforce-kort. alla geforcekretsar kommer från nvidia men tv-kretsarna får de välja ut själva. Det skiljer sig rätt så mycket mellan dessa.

 

Är det bara tv-sändningar som ger dålig bild?

Du kan inte låna en bra kodad divx-film av någon för att testa?

 

 

Tvn kan inte visa så höga upplösningar men, om jag förstått det rätt, så är det en simulerad upplösning som sänds ut vilket tvn klarar av.

 

Radeonkortet finns i olika modeller men det jag beställt kostar 570kr.

 

Jag valde mellan att köpa den billigaste widescreentvn o en vanlig men s-video-ingång. Jag valde det sista (med förhoppning om att köpa en projektor i vår).

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Att du får 60 Hz och 8 bitar på TV-ut kan vara där problemet ligger. Men var läser du av dettta?”

Jag har gjort så som du beskriver. Rutan med 60 Hz går inte ändra i. Tv-sysememet är förståss Pal B.

 

(Lite dåligt beskrivet av mig men skriver: jag har testat följande och alla andra möjligheter som du skrivit: Väljer jag bl a primär skärm på teven blir det ett fasligt springande upp och ner varje gång jag ska se teve från datorn. Att läsa Windowsmiljö från teven är också en suddig historia .)

 

Jag har som sagt testat med kablar (guldkablar som jag fick låna av en granne som är nätverkstekniker) och det trådlösa systemet ger lika bra bild direkt från sattelitmottgaren eller dålig från datorn. Ljudet skiljer dock.

 

Jag kan ju alltid pröva det eländiga tvtool och sedan återställa Windows med en ghost som jag tar innan för att sedan pröva det dyrare Powerstrip och sedan ghosta tillbaka igen.

 

Jag har de senaste drivrutinerna till både TV-kort och Grafik samt senaste Windowsuppdateringarna.

 

Din enkla guide är mycket bättre än avancerade guidar på nätet som är nedlusade med FAQ och reklam mm. Den borde spridas vidare. Lätt att hitta det man söker och inga krusiduller. Du har dock glömt en enkel genväg som ligger i snabbstarten. Där kan man klicka och komma direkt till de enklaste inställningarna för Nviuwe. Annars brukar jag personligen högerklicka på skrivbordet, välja inställningar, avanserat och G-Force men det är ju en smaksak.

 

Jag har inte ännu gett upp men snart... Jag har nu skickat upp bilderna på

 

http://www.shell.linux.se/ruva/tevedatorn/

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasiken, skrev ett fint inlägg, men leket med datorn och den hängde sig!! Inte ens en blåskärm :(

 

Nåja, ska se om jag kommer ihåg...

 

Är det några störningar på din TV-bild fårn datorn elel rär de bara att den är lite urvattnad samt att de finaste detaljerna på testbilden flyter ihop?

 

När jag jämför bilden från den digitla mottagaren, analog mottagning i TVn och bild från digitila via datorn till TVn ser jag också skillnader.

Bilden som gått genom datorn är lite mjukare och färgerna är lite blekare. Färgerna går nog att ställa in så att de blir bättre om jag så önskar.

 

Värt att tänka på är den väg bilden har tagit.

Från en digital signal till en anolg som datorn tar emot. Här digitaliseras den igen för att sedan omvandlas till en analog signal som sänds till TVn. Signalen till TVn måste dessutom anpassas efter den upplösning som TVn har.

Vidare är bilderna i datormiljön progressiva medans TV-bilden är interlaced.

 

Det finns många steg som påverar bilden i datorn, alla steg skapar eller förstärker eventuella fel i bilden.

 

Men jag är nöjd med det resultat som kommer ut. Även om inte testbilden är perfekt är de filmer jag tittar på genom datorn skarpa och fina i färgerna. Även det jag själv spelat in håller hög klass. Självklart är inte inspelningarna perfekta, inga exakta kopior av den signal som en gång mottagits, men de ser mycket bra ut.

 

Testar lite....

...

Inser att Zooom-funktionen (film- eller skrivbordsläge) är just en zoomfunktion. Ställ denna i skrivbordsläge så får du en skarpare bild med bättre färger, men tyvärr även sorgkanter....

Slänger upp detta svårfunan program på mitt webbutrymme, Nokia skärmtestare. Bättre än en testbild om du vill justera TVns (skärmens) färger och dylikt tror jag.

http://w1.876.telia.com/~u87618716/Nokia.zip

 

Hoppas du inte tar detta som en uppläxning av sådant du redan visste, jag kände att jag behövde skriva av mig.

 

Slutord.

Är det störningar du ser eller helt enkelt effekter av alla de steg som signalen måste ha genomlidit?

 

 

Tack för orden om guiden. Den där genvägen via tray-ikonen brukar jag inte ha aktiverad. Tar med den i nästa version ändå. Uppdaterade nyss sidorna en liten aning med annat, men inte det.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar runt i programmen jag har för TV-bild och dylikt.

 

Hittar då ett som kan vara användbart för dig, vet dock ej om det verkligen gör någon skillnad då jag ej hare möjlighet att testa just denna funktionalitet.

 

Vad pratar jag om?

Jo programmet DScaler ( htpp://www.dscaler.org )

I detta program finns en del som ska analysera testmönstren som finns på en del DVD-skivor och utifrån detta ställa in TV-kortets signal.

 

Sedan om denna intällnings fungerar och vad den egentligen påverkar har jag ingen aning om. Men ett testa kan det vara värt.

Kanske du redan har det programmet eftersom du har ShowShifter installerat, om inte så fungerar DScaler utmärkt som de-interlace filter i ShowShifter.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast när jag skulle testa om det var skillnad på trådlös överföring och kabel gick Composite (TV-utgången) sönder på mitt grafikkort. Bytte utan att stänga av datorn och sedan var det maskinvarufel som inte hjälpte ens när jag ominstallerade hela Windows med en Ghost.

 

Jag får vänta tills jag köpt nytt grafikkort. Den tiden kan jag använda till att läsa lite mer om ämnet.

 

Visst måste det, som du skriver, bli sämre bild när signalen går igenom olika källor men jag får såpass dålig bild att t.o.m min sambo undrade varför bilden var så urvattnad när jag hade spelat in ett program åt henne (hon visste inte att jag spelat in från datorn).

 

Tack för länken till testprogrammet och jag tror vi till slut kommer lösa det här. Jag får se när jag har råd att köpa ett nytt grafikkort. Den trådlösa utrustningen ska jag lämna tillbaka då ljudet blir så svagt. Jag kör med kablar istället.

 

En liten galen tanke som nog ingen kan svara på.

 

Kan man använda sattelitmotagarens comport till att ta in sattelitsignalen digitalt fast det nog skulle bli trångt för datamängden att transporteras till datorn.

 

Funderingar:

 

Bir det bättre bild om man använder ett PCI kort att ta ner sattelitsignalen med som har en teveutgång?

 

Varför blir det kvalitetsförsämring av bilden när jag kör DVD från datorn till teven? (har att göa med förra fundeingen).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat programmet i Showshifter så jag ska testa det för det ska ju gå även om jag inte längre har tv-out (det jag pajade under mitt senaste experiment).

 

Jag har föresten lagt upp skärmdupmar på mina inställningar jag gjorde senast. Finns under länken till din sida i vänsterramen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att höra!!

 

Nu kan det vara värt att undersöka vilket kort som ger bäst TV-ut. Vilket kort som leverar den färgmässigt mest balanserade bilden reso korrekt upplöst.

 

för nu under denn tråd existens har jag undersökt egenskaperna hos mitt grafikkort.

Det leverar en bra bild till TVn, filmer ser bra, men det syns på testbilder att mycket går att förbättra. Sedan har jag självklart ingen möjlighet att se hur stor del av problemen som ligger i grafikkortet, kablaget eller TVn som jag nyttjar.

 

Jag verkar dock ha bättre bild än vad du har upplevt. Hoppas att det löser sig.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte inkluderat i Showshifter, förlåt om jag gav det intrycket.

 

Hittade förut info på deras hemsida om hur man kunde nyttja DScalers filter i Showshifter.

 

Ska vi se, kanske var denna sida:

http://www.showshifter.com/support/SupportReports/Deinterlacing_bug.html

och denna:

http://www.showshifter.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6;t=000043

 

Detta kan alltså med lite inställningar och försök ta bort interlace-problem om du nyttjar Showshifter för att se på TV på datorn.

 

Med hjälp av Dscaler får jag för övrigt ut den absolut skarpaste bilden från mitt TV-kort.

 

Vet ärligt inte hur jag hade tänkt att detta skulle hjälpa dig i ditt urspungliga problem.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du gjort ett hästjob.

 

Ett intresant men dyrt alternativ verka vara ATI "All In Wonder Radeon 9800 Pro" som testas på hela nio sidor på länken(http://www.nordichardware.se/recensioner/grafikkort/2003/AIW9800/index.php)

Fast det kostar drygt 5000 kr på Komplett så jag letar vidare i diverse forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...