Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt GF2MX äger alla moderna kort på en punkt!


Moriax

Rekommendera Poster

Jo, mitt nuvarande grafikkort, gf2mx, har twinviev stöd och kan således visa film på tv:n i 800x600, samtidigt som jag surfar på skärmen i 1024x768.

 

Jo funderar på att köpa ett Hercules Radeon 9700 Pro. Detta kort stöder twinview och har även någonting kallat Hydravision.

 

Men nu säger dom som vet att alla moderna kort fyller mitt behov. Är det så?

 

Varför är det bara hercules som således i klartext anger detta, och vad har andra kort som saknar hydravision?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu säger dom som vet att alla moderna kort fyller mitt behov. Är det så?

 

Det beror lite på hur man definierar moderna kort. :)

 

Jag har för mig att GF3mx hade dualview, men att GF3Ti-korten saknade det. Hur det är med GF4 minns jag inte, och Radeon kan jag inte alls.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv-ut och Twinview är två olika detaljer.

 

TwinView innebär att du kan ha två skärmar anslutna samtidigt. Troligen klarar kortet då även av TV-ut, men om det inte står i klartext att det är så....

 

Men ärligt - nästan alla kort har väl idag TV-ut? Vem köper ett utan? Nästan alla privata användare uppfyller något av föjande:

 

Har DVD-spelare på datorn.

Vill visa upp semesterbilderna på TVn.

Laddar hem filmer och vill se dem på TVn

 

Eller som jag, har automatisk rättning av Stryktipset, guld att kunna växla kanal och se utvecklingen.

 

Och inte är det speciellt mycket att skryta med, för som sagt, alla har väl TV-ut idag?

 

/T

[slarviga stavfel borttagna (hoppas jag)]

[inlägget ändrat 2003-08-30 11:52:51 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv-ut och Twinview är två olika detaljer.

 

TwinView innebär att du kan ha två skärmar anslutna samtidigt. Troligen klarar kortet då även av TV-ut, men om det inte står i klartext att det är så....

 

Innebär inte Twinview att man kan ha två skärmar med olika innehåll samtidigt? Även kallat dualhead.

 

Det var i alla fall det jag syftade på i mitt inlägg.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär inte Twinview att man kan ha två skärmar med olika innehåll samtidigt? Även kallat dualhead.

Jo, givetvis var det det jag menade.

 

tack

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så gott som kort är utrustade med tv-ut idag. Men väldigt få är utrustade med twinview etc. i alla fall bland Radeon. Varför detta? Eller skriver dom inte ut detta i klartext? Måste man kanske söka efter någon annan beteckning typ dualhead som nämnts här tidigare?

 

Betyder detta att så gott som ingen, som sitter där ute i stugorna med ett radeon i burken, kan surfa på skärmen i 1024x768 samtidigt som tjejen ser på film i 800x600?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder detta att så gott som ingen, som sitter där ute i stugorna med ett radeon i burken, kan surfa på skärmen i 1024x768 samtidigt som tjejen ser på film i 800x600?

 

Radeonkorten har ju Theater mode vilket är ännu bättre egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska klargöra lite mer.

 

Med TvinWiev, eller vad man kallar det, har man möjligheten till at ansluta två skärmar till datorn. På dessa kan man ha olika program körandes, utöka skrivbordet över dessa. Mao två video-utgångar med samma möjligheter.

 

Liknande funktionalitet finns ofta hos kort med TV-ut. Skillnaden är då att TV-utgången just enbart går att ansluta till en TV, inte en monitor.

 

Jag använde för en tid sedan ett underbart Matroxkort med just Twinview, där den extra VGA-porten med en adapter gick att ansluta till en TV.

 

Och ja, det är inte så många kort som TwinView. Det krävs en dubblering av vissa kretsar för att få det att fungera som det ska, kostar extra med andra ord.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja...du har rätt i det du säger men...

Kort utrustade med twinview behöver inte nödvändigtvis vara utrustade med två vga-portar. Nu vet jag att mitt kort är gammalt men det är just ett sådant. Det är utrustat med twinview men har bara en vga-utgång. Däremot har den en s-vhs utgång som man utnyttjar för sitt twinview-bruk via tv:n.

 

 

Sedan förefaller det för mig helt obegripligt att inte dubbla chip för twinview är standard på alla nyare kort. Hur fasen gör folk annars? Som tidigare sagt har väl de flesta idag datorn kopplad till tv:n. Utan twinview slocknar väl skärmen då man för över bildsignalen till tv:n. Det gör ju datorn oerhört svår att kontrollera, särskillt om tv:n står i ett annat rum. I bästa fall kan man nog klona bildsignalen med typ tv-tool, men då får man leva med en kraftigt förvrängd bild på endera tv:n eller monitorn.

 

OK, det är väl bra att dom som inte vill betala för dubbla chip slipper. Men jag kan bara hitta en tillverkare av radeon 9700 Pro som stöder twinview, vilket tyder på att så gott som alla sitter med ovan nämnda scenario. Är det möjligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan bara hitta en tillverkare av radeon 9700 Pro som stöder twinview... Är det möjligt?

 

Nej.

 

Ok, hela den här tråden är skum - alla moderna Radeonkort har väl stöd för Hydravision, vilket är ATIs benämning på vad Nvidia kallar twinview och Matrox kallar dual-head.

 

 

...vidare kallar Nvidia läget som visar film/overlay i fullskärm på ena skärmen/tvn men inte på den andra skärmen för overlay clone medans ATI kallar det för Theatre mode.

 

Så nej, ditt GF2MX är inte ett dugg unikt, och GF3 fanns för övrigt inte i MX-modell och hade inte twinview alls.

 

Med andra ord förstår jag inte vad problemet är, bara för att ATI inte har twinview betyder det inte att de inte har samma eller betydligt bättre funktionalitet ;p

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-08-30 20:07:51 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hela den här tråden är skum - alla moderna Radeonkort har väl stöd för Hydravision

 

Om dom nu har det så är dom fruktansvärt dåliga med att nå ut med detta. Har endast lyckats finna ett, som nämnts ovan.

 

Vi tar tre kända Radeonkort i 9800Pro -klassen.

 

Excalibur:

http://www.hightech.com.hk/html/9800pro.htm

Saphire:

http://www.sapphiretech.com/vga/9800proatl.asp

PowerColor:

http://www.cptech.com.tw/page2/productlist.asp?id=1&sn=9&prodid=9

 

Inget kort utom Excalibur nämner Hydravision. Nu har jag iofs inte läst manualerna men jag tycker det vore fånigt dom undanhåller sådan info i specifikationen.

 

Min fråga är då, är det så illa att Excalibur är det enda kort på marknaden med detta stöd? Har dom andra korten THEATER-mode? Och hur fungerar det då dom tydligen saknar dubbla chipuppsättningar? Blir det som mitt uppmålade scenario ovan?

 

 

Med andra ord förstår jag inte vad problemet är, bara för att ATI inte har twinview betyder det inte att de inte har samma eller betydligt bättre funktionalitet ;p

 

Ja, jag ställer mig som synes frågande till om ATI verkligen har någon motsvarighet till twinview. Det verkar ju inte så när man läser om korten både på nätbutikerna och hos tillverkarna. Vad ska man tro när man inte får det svart på vitt. så, frågan kvarstår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så, frågan kvarstår?

 

Vilken sabla tjatig tråd.

 

Hydravision finns i drivrutinerna till ATI, dom sk Catalyst drivrutinerna. Givetvis fungerar det liksom alla andra funktioner i Catalyst på alla grafikkort utrustade med en Radeon processor som stöds av Catalyst. Mao vanligtvis från Radeon 7500 och uppåt. Läs readme-filen i Catalyst. Vilket märke det är på kortet spelar ingen roll, funktionerna stöds av själva Radeon processorn.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken sabla tjatig tråd.

 

Jag måste ändå tjata lite till.

 

OK, du säger att hydravision stöds via drivrutinerna till Radeon processorn. Jag tror dig. Men jag vill nog också hålla med Monchi lite, som säger:

Det krävs en dubblering av vissa kretsar för att få det att fungera som det ska, kostar extra med andra ord.

Jag tror inte att ett grafikkort kan prestera två av varandra oberoende bildsignaler, (så man kan köra tv i 800x600 och samtidigt monitor i 1024x768), bara genom drivrutinsstöd till processorn. För "äkta" tvinview tror jag att dubbla chip av någon sort krävs.

 

Så, rätta mig om jag har fel, annars kvarstår frågan...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att ett grafikkort kan prestera två av varandra oberoende bildsignaler, (så man kan köra tv i 800x600 och samtidigt monitor i 1024x768), bara genom drivrutinsstöd till processorn. För "äkta" tvinview tror jag att dubbla chip av någon sort krävs.

 

*Suck* jovisst, det behövs dubbla RAMDAC, men dom är integrerade i Radeonchippet.

 

Det enda som krävs för att det ska fungera smidigt är att du även istallerar programmet Hydravision separat efter att du installerat Catalyst, Hydravision är gratis och går att ladda ner från ATI. Du kan ha upp till 9 olika skrivbord igång samtidigt, som du valfritt kan välja bland vilket som ska visas på vilken monitor. Eller enskilda program går också bra.

 

Men förlåt, glömde, GF2 äger eller hur var det ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jovisst, det behövs dubbla RAMDAC, men dom är integrerade i Radeonchippet.

 

Där var nyckelordet som lade alla bitar på plats. Nu när jag visste vad jag letade efter så var det inte svårt att på ATI:s hemsida hitta följande specifikation för alla modernare Radeonchip:

 

Dual integrated 10-bit per channel 400 MHz DACs

 

Nu var det enklare att svart på vitt se att alla radeonkort stöder "äkta" tvinview. Det excalibur gör är egentligen bara en förtydling för oss dummies som inte vet radeonchippets integrerade funktioner.

 

 

Jag tackar alla som deltagit i diskusionen och därmed spridit lite ljus över ämnet. Saken är klar, och kunde jag så skulle jag nu döpa om rubriken till "GF2MX suger".

 

 

 

/Moriax

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Undrar om Monshi kvalificerar sig för en "13"-tröja?

-Det gör jag.. (13 rätt på tipset när jag gick i nian..) Därefter "kan" jag tipset, och det är ingen sport längre.. Vore osportsligt mot "dom andra" att lämna in en rad till.. hehe..

 

(Skrev ett program till min C64 som räknade ut nästa veckas rad.. En parameter i programmet (skrivet i BASIC) var att det var mest sannolikt med 5-7 ettor.

 

Testkörde programmet, matade in "10 tidningars tips" samt vissa andra parametrar, och vips! Ett 96-raders system som gav en rad med 13 rätt, ett antal rader med 12 rätt, jättemånga elvor, och en massa 10-or..

 

På den tiden fanns det tipskuponger, och vinsten kom hem i brevlådan som ett utbetalningskort..

(utan kuvert...) Antagligen som en slags "reklam"..

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Moriax:

På vilket sätt stöder Radeon mer flerskärmar än GeForce?

 

Detonatorrutinerna till Geforce stöder upp till 32 skärmar samtidigt (vilket enligt din (?) utsago Radeon endast gör för max 9.)

 

Vilket kort suger?

 

GeForce2MX ligger i paritet med Radeon7500. Om jag kommer ihåg rätt, var dock MX korten något billigare.

 

Jag har dubbla grafikkort i min burk. En Ti4200 AGP och en GF4 MX440 PCI. Undrar om jag kan koppla in 64 skärmar? -Jag har "bara" 4 inkopplade...

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GF3 fanns för övrigt inte i MX-modell och hade inte twinview alls.

 

Hmm.. hade för mig att den billigaste varianten (som jag trodde var en MX-modell) hade twinview, men det var väl kanske fel då. :)

 

//jonans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moriax:

På vilket sätt stöder Radeon mer flerskärmar än GeForce?

 

Öhhh?? Goddag yxskaft!

 

Jag har aldrig påstått att Radeon stöder fler skärmar än GeForce. Jag är ju den som startade den här topicen och därmed den minst vetande här. Men jag tror ingen av "experterna" i ämnet har uttalat sig om det heller.

 

Frågan bestod i om Radeonkorten kunde sända två bildsignaler vilket ger "äkta" twinview med olika upplösningar. Svaret fick jag ju, att det kan dom tack vare dubbla integrerade RAMDAC-chip och Hydravision.

 

Men jag ställer mig som novis frågan hur man kopplar upp 64 skärmar till två grafikkort. Så många utgångar finns ju inte. Och om man seriekopplar eller förgrenar monitorer, (förutsatt att man kan göra det), kan man väl inte få olika skärmbilder om man inte har 64 integrerade RAMDAC-chip, eller?

 

/Moriax

[inlägget ändrat 2003-08-31 21:24:38 av Moriax]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

CJ Björkdahl:

Yxskaft, vad pratar du om? Hur gick du från grafikkort till 13 rätt på tipset? Grattis i all ära men jag begriper inte...

 

 

/Moriax

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-31 21:26:18 av Moriax]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått att Radeon stöder fler skärmar än GeForce. Jag är ju den som startade den här topicen och därmed den minst vetande här. Men jag tror ingen av "experterna" i ämnet har uttalat sig om det heller.

 

Jag fastnade också på detta inlägg ett tag utan att lyckas koppla ihop det till något annat än en aningen överförfriskad CJ bakom tangentbordet ;)

 

Vidare, antalet bildskärmar handlar väl i det här fallet om drivrutinsstöd - det vill säga om det nu vore så att Hydravision var begränsat till nio skärmar skulle det alltså ta stopp när man stoppade in sitt femte Radeonkort i datorn för att få tio olika skärmar... mest en teoretisk gräns med andra ord, samt en eventuell gräns för programvarans möjlighet att skapa virtuella skärmar - men det finns det juh tredjepartsprogramvara för.

 

Lite inspiration angående många skärmar:

http://medlem.spray.se/reno/!efk/flightsim_mirror/flightsim.htm

(kopiera ut länken, eforum bryter visst utropstecken)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-08-31 21:30:19 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Varifrån jag fick 13 rätt på tipset?

-Från mitt program förstås!!! :-)

 

Annars var det Monshi som fick in frågan hit genom:

 

"Har DVD-spelare på datorn.

Vill visa upp semesterbilderna på TVn.

Laddar hem filmer och vill se dem på TVn

 

Eller som jag, har automatisk rättning av Stryktipset, guld att kunna växla kanal och se utvecklingen"

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som jag, har automatisk rättning av Stryktipset, guld att kunna växla kanal och se utvecklingen"

Tyvärr inga 13 rätt denna helg heller :(

 

Klurar nu på hur jag ska få datorn att ej sätta skärmen i strömsparläge under rättningen... Läs gärna min virriga tråd i Office-forumet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jo, nu är det dags för reflektion!

 

Jag bytte efter denna diskusion ut mitt GeForce2 mot ett Radeon 9600 Pro.

 

Som tråden antyder så satte jag genast igång med att försöka få ut bilden till tv:n, (Med hjälp av Catalyst 3.6 drivrutiner), i rätt format dvs 800x600.

Och gick det?

NEJ!

 

Catalyst erbjöd inga möjligheter att ändra upplösningen för tv:n. Jag mailade ATI om problemet och fick följande svar:

 

You cannot have different resolutions for TV and monitor when the TV is mirroring the desktop. Whatever resolution is set on the desktop, is what is going to appear on the TV. There is no way set your desktop to 1152x864, and then set the TV to 800x600 or 1024x768. So if your in cloned mode, and your desktop is set to 800x600, this is what the TV has to be as well. This is the way all of our cards that support TV OUT work.

 

Den funktion som stöddes av mitt gamla GeForce2 MX var alltså borta. Allt tidigare snack om två RAMDAC chip etc är bara att kasta ut genom fönstret.

 

Avslutningsvis:

MITT GF2MX ÄGER FORTFARANDE ALLA MODERNA KORT PÅ EN PUNKT!

(ATI i alla fall)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe..

 

Nä, jag läste faktiskt någonstans på nätet om en snubbe som lyckats med konststycket att koppla in 32 skärmar innan windows tvärdog.. Hur han gjorde? -Tyvärr, det har jag förträngt! ;-)

[annars skulle nog jag också försöka!]

 

googla på maximum multiple screens, så dyker det nog upp..

 

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...