Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ja eller nej till EURON?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Det jag tycker är det största problemet är de personer som tänker att det är en omröstning angående Euro, istället för en omröstning angående EMU. Tycker även att det verkar vara en skillnad för de olika sidorna.. "Ja till Euro" vs. "Nej till EMU"... Kanske bara jag som är trött, men.. :)

 

Ciao,

Anders

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bero på att det bara *är* en omröstning om Euron... Gällande EMU så har vi redan skrivit under på detta i och med Maastrichtfördraget. Det enda som våra kära politiker förhandlat fram är att man vid ett senare tillfälle skall bestämma *när* vi skall införa det tredje steget som innebär Euro som valuta och ECB som centralbank m.m.

 

/Mirandir

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som våra kära politiker förhandlat fram är att man vid ett senare tillfälle skall bestämma *när* vi skall införa det tredje steget som innebär Euro som valuta och ECB som centralbank m.m.

 

Just det!! Därför är det ingen omröstning om Euron

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ta tillfället i akt och bemöta dina påståenden:

-De penningpoliktiska styrmedlen försvinner (eller begränsas kraftigt) pga att man inte har egna räntor,mm

Vi kan ju inte sätte helt egna räntor idag heller. Vi ligger lite över de räntor som gäller i euroland. Vi är inte en isolerad ekonomisk ö som kan sätta vilka räntor vi vill. Vi påverkas i allra högsata grad av räntorna i andra länder. Framför allt till de som vi har stor handel med. Att säga att de penningpolitiska styrmedlen försvinner är en lögn.

 

-Sverige är ingen central makt i EU och vår röst kommer nog inte att bli den viktigaste

Vanligt "Nej till EU"/"Nej till Euro" argument. Det är väl bättre att vara med och kunna påverka.

 

-Östudvidgning. Många av dessa länder dras med hög arbetslöshet och låga löner. Risk att Sverige invaderas (överdrift - JA) vid ett när dessa länder kommer med i EU och gränserna till Sverige öppnas.

Detta har väl inget med om vi säger ja till Euron, eller ej att göra. Dessutom... varför skulle alla komma till sverige om det nu blir så dåligt med euron som alla påstår? Varför skulle de inte flytta till finland, som faktiskt har en lyckad euro-övergång bakom sig, eller någoa annat EU-land?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju inte sätte helt egna räntor idag heller. Vi ligger lite över de räntor som gäller i euroland. Vi är inte en isolerad ekonomisk ö som kan sätta vilka räntor vi vill. Vi påverkas i allra högsata grad av räntorna i andra länder. Framför allt till de som vi har stor handel med. Att säga att de penningpolitiska styrmedlen försvinner är en lögn.

 

Om vi anser det nödvändigt idag kan vi höja/sänka räntorna utan vidare. Kan man göra det om vi går med i EMU? - Nej

 

Visst är våra räntor påverkade av EMU, men de är inte bundna. Vi har friheten kvar att kunna ändra på de själva)

 

Vanligt "Nej till EU"/"Nej till Euro" argument. Det är väl bättre att vara med och kunna påverka.

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska rösta, men visst får Heikensten sitta med på alla möten vid ett Ja, men inte kommer hans vilja att vara den som väger tyngst? Visst är det bra att vara med och påverka, men om du tänker efter inser du nog att Sveriges chans att få den ekonomiska politiken anpassad till Sveriges behov är liten.

 

 

Detta har väl inget med om vi säger ja till Euron, eller ej att göra.

 

Nej, det har det inte. Jag vinglade iväg lite...

 

Vad jag vill säga var att en framtida EMU utvidgning där östblocket får gå med är ett orosmoment.

 

varför skulle alla komma till sverige om det nu blir så dåligt med euron som alla påstår?

Nu ser man att du är en klar Ja-anhängare. Jag är som sagt 50/50.Skulle du,[ESC], kunna säga vad som blir så mycket bättre vid ett EMU inträde. (och ta gärna med de negativa delarna också)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser man att du är en klar Ja-anhängare.

Nej jag är också 50/50.... Men jag tycker att dina "mot"-argument höll.

 

Skulle du,[ESC], kunna säga vad som blir så mycket bättre vid ett EMU inträde.

Nej Det kan jag inte.... Men jag tror att att vi på sikt tjänar på att ha en stabil valuta i landet som inte kan utsättas för spekaulation som en gång skedde. Vi är också som sagt var påverkade av euroländernas (och USAs mfl.) räntor.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror att att vi på sikt tjänar på att ha en stabil valuta i landet som inte kan utsättas för spekaulation som en gång skedde

 

Det var på den tiden vi hade fast värde på kronan. med flytande värde är den risken betydligt mindre

 

Men jag tycker att dina "mot"-argument höll.

Jag vet - det är enklare att hitta dåliga saker. De är mer konkreta än de som är bra

[inlägget ändrat 2003-08-04 12:58:59 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför man har en folkomröstning. Varför ska folket bestämma över något de inte vet något om?

 

Ja, vi kanske ska ha diktatur då med en maktelit som bestämmer alla krångliga frågor så behöver inte dom små människorna bry sina huvuden med svåra frågor... (ja, jag är ironisk)

 

Om regeringen går emot folkomröstningen och skiter i vad folket tycker så är jag den förste att utlysa uppror och revolution!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen bara två läger - JA eller NEJ. Tydligen ingen objektiv bedömning utan bara pajkastning mellan lägren. Det gör det lite osäkrare på hur man ska ställa sig i frågan.

Jag vet ännu inte hur jag ska rösta och all den pajkastning du nämner gör bara att jag tappar intresset för EMU och förtroendet för politikerna minskar.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Sverige är ingen central makt i EU och vår röst kommer nog inte att bli den viktigaste

Exakt en av tankarna jag har. Jag vill inte att Tyskland och Frankrike ska styra vår ekonomi.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är väl om flickorna tar av sig trosorna eller ej?

Absolut! Det är ALLTID viktigast =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns när vi röstade för/mot ett EU medlemskap. Då sa man att makten förflyttas till bryssel, vi skulle få stor invandring från andra EU-länder och förlora våra jobb.

 

Vad har har man som vanlig medborgare märkt efter EU inträdet?

 

- Man får ta med mer sprit hem från annat EU land

- Man behöver inte ett pass för att resa inom EU

 

Fråga: var är alla EU-invandrare som skulle ta våra jobb? Har "Bryssel" styrt Svensk politik i flera år?

 

/Fred, kärlek och gemenskap!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har har man som vanlig medborgare märkt efter EU inträdet?

 

- Man får ta med mer sprit hem från annat EU land

- Man behöver inte ett pass för att resa inom EU

Visst får man ta med lite mer sprit men inte så jättemycket mer. Dricker man vin så blev det väl stor skillnad (kommer inte ihåg hur mycket sånt man fick ta med innan) men starksprit får man ju fortfarande bara ta med en ytterst liten mängd.

 

Pass eller inte, känns som det kvittar. Jag tycker inte den delen var allt för jobbig...

 

Fråga: var är alla EU-invandrare som skulle ta våra jobb? Har "Bryssel" styrt Svensk politik i flera år?

a) Någonstans där ute. B) Japp =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kanske ska ha diktatur då med en maktelit som bestämmer alla krångliga frågor så behöver inte dom små människorna bry sina huvuden med svåra frågor... (ja, jag är ironisk)

 

Ja, men vad har vi en riksdag och regering till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men vad har vi en riksdag och regering till?

Exakt. Hur ställer du dig till detta påstående SYS64738?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: var är alla EU-invandrare som skulle ta våra jobb?

I skogen och plocker bär eller och städar på någon VD:s kontor :)

 

Har "Bryssel" styrt Svensk politik i flera år?

Politiken bestäms av svenska riskdagen och regeringen - men viss påverkan från EU

 

 

/Fred, kärlek och gemenskap!
Ett Ja-argument?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför man har en folkomröstning. Varför ska folket bestämma över något de inte vet något om?

En av anledningarna till att folket inte vet något om det är att politikerna bara kastar paj (som nämnts tidigare i tråden) och inte kommer med några trovärdiga fakta.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så lyckades våra kära politiker förhandla till sig en lite luddig parentes om att sverige skall bestämma vid en senare tidpunkt *när* vi skall gå med i Valuta samarbetet.

Det ironiska i det hela är att det var självaste Göran Persson som drev detta hårdast. Han ville inte ta tag i frågan då eftersom han fruktade att ett inträde i EMU förr eller senare skulle leda till en gemensam skattepolitik vilket vore rena mardrömmen för svenska socialdemokrater och kommunister.

 

[inlägget ändrat 2003-08-05 08:55:42 av Johan Malm2]

[inlägget ändrat 2003-08-05 08:56:09 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...