Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ja eller nej till EURON?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Tjenare!

 

Den 14 september 2003 är det dags att ta steget till antingen för eller emot EURON - den nya valutan.

 

Nu kör de dessutom hårt med reklam för det här i radion och propagerar för att man ska rösta JA till EURON. Det lovas fler jobb, hörde jag rätt, så lovades 14.000 fler jobb om vi gick med i EURON.

 

Ställer mig lite skeptisk till detta, för var det inte samma visa när vi skulle med i EU?

 

Då kan nya jobb skapas och resurserna till skolan, vården och pensionerna bli större. Det är också svårare att spekulera mot en stor valuta än en liten. Därför ger euron Sverige bättre skydd vid internationella valutakriser.

 

http://www.jatilleuron.nu/index.php?cmp=pages&page=darforeuro4'>http://www.jatilleuron.nu/index.php?cmp=pages&page=darforeuro4

 

 

Det lovades guld och gröna skogar om vi gick med i EU. Jobben skulle bli fler och det skulle vara lättare att få jobb överallt i världen. Hrm, ursäkta, men var har de jobben tagit vägen? I Helsingborg där jag bor ökar arbetslösheten bland ungdomar. EU, var tog de lovorden om fler jobb vägen?

 

Ett vanligt förekommande slagträ i politiken - vården, skolan, äldreomsorgen samt ditt jobb:

 

Valet handlar om Sveriges förmåga att samarbeta, konkurrera och skapa en stabil utveckling. Något som påverkar dig och ditt jobb, dina barns dagis och skola, dina äldre släktingars trygghet. För utvecklingen i skolan, vården och äldreomsorgen är beroende av landets ekonomiska utveckling.

 

http://www.jatilleuron.nu/index.php?cmp=pages&page=darforeuro2

 

Om du röstar ja till euron så röstar du också ja till jobben, vår gemensamma välfärd och tryggheten.

 

Jodå, hördes det inte så när vi skulle med i EU också?

 

Ärligt talat vet jag inte hur jag ska rösta den 14 september. Vad tycker ni? Ska man rösta JA eller som de uttrycker det i reklamen "sitta på läktaren och titta på"?

 

För er som vill förkovra er i politikens slagträn och lovord, så kan ni surfa in hit:

 

http://www.jatilleuron.nu

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-30 18:01:14 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör de dessutom hårt med reklam för det här i radion och propagerar för att man ska rösta JA till EURON.

Får jag höra en till så kallad kändis berätta för mig varför de ska rösta ja till euron och att jag bör göra det samma igen så spyr jag. Jag KAN bestämma saker själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ingen aning om hur jag skall rösta. Det jag mest vill är att det blir billigare utomlands, det är ju lite av orsaken att man drar utomlands för att hitta billiga prylar och framför allt mat.

 

Drog till grekland förra sommaren, blev ju helt tomt på bankkortet efter den resan.

 

Det är väl det enda kravet jag har. Så sen den sida som lovar att det blir billigare kommer jag väl rösta på.

 

Jobben vet jag inte. Jag själv kommer ha mer eller mindre med jobb så för mig är det lungt.

 

Men det kasnek går att rösta blankt också, visa att man inte är helt nöjd med allt eller nåt. Nee usch känns som jag måste läsa på lite.

 

Hmmm vete sjutton om jag kom fram till nåt men det är väl så det ser ut i min skalle om detta ämne nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Jag var mot EU när den röstningen hölls (dock var jag för ung för att rösta...). Utan att vara insatt alls, så är min spontana tanke att rösta för EMU. Varför gå med i EU men inte EMU? Hålla på att vela fram och tillbaka.

 

Jag vet att man borde sätta sig in i det och sedan lägga sin röst, men det känns som att jag varken har tid eller ork till det...

 

Önskar att man kunde få fakta serverad istället för vanligt valfjäsk.

 

Hoppas det kommer fram vettiga argument här i e-forum. För om jag röstar kommer beslutat antagligen att baseras på bra argument från vänner jag litar på och från andra vettiga människor (som majoriteten som huserar här:-).

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tackar för svaren hittills.

 

Jag vet själv inte hur jag ska rösta för eller emot EMU.

 

Det finns tydligen bara två läger - JA eller NEJ. Tydligen ingen objektiv bedömning utan bara pajkastning mellan lägren. Det gör det lite osäkrare på hur man ska ställa sig i frågan.

 

Hoppas också på bra argument i frågan. ;-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför har vi en krona den frågan ska man ställa sig

inte varför man ska rösta ja eller nej

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi ställer upp med tre Euro i nästa hockey WM

 

Tror du att kungen ska bli av med kronan och ha ett E som huvudbonad också? :-)

Det är lixom inte ordet som ska bytas ut, det är valutan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

De som skapade valalternativen sköt sverige i foten ordentligt; nu har vi bara: "Ja" och "Nej", när vi skulle ha haft: "Ja", "Nej", och "Nej Inte ännu, för att eu suger i allmänhet och vi vill inte in i ytterligare ett värdelöst sammarbete förräns någonting riktigt positive med att vara europe dyker upp."

 

När det nu blir nej, vilket chansen är stor så har Ja sidan MYCKET svår chans att få igenom en ny ansökan tack vare utformningen av frågorna. Jag vill gärna ena europa i alla former så vi gemensant kan be wannabe demokratin u$a som är styrt av företags mutor (sk "campaign contributions", att dra åt perkele, men sammarbetet måste vara NYTTIGT för sammhället, inte verkningslöst eller negativt.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utformingen av frågorna har väl inget med saken att göra. Om det blir nej, så går det som i Danmark, det blir nya omröstningar tills det går igenom...

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan är _VARFÖR_ vi har har valet nu. Senare i höst/vinter ska framtidskonventet presentera sina ideer och den framtida utvecklingen för EU/EMU. Egentligen röstar vi om något vi inte vet vad det är. Hade det inte kunnat vänta ett år??

 

varför har vi en krona den frågan ska man ställa sig

inte varför man ska rösta ja eller nej

Nej!!!!!!!!!!!!!!!

Valet handlar inte om krona eller Euro som betalningsmedel, utan det är i ett vidare perspektiv man måste se det. När du handlar på ICA är det klart att det går lika bra med krona som Euro, fast införandet av en annan _valuta_ får så stora konsekvenser på andra områden.

 

Att säga Ja med motiveringen att det bidrar till ökad fred och sammanhållning tror jag är helt fel - snarare tvärt om. Har Frankrike dålig ekonomi påverkas vi av det och vi blir arga på fransmännen för att de inte kan sköta sin ekonomi.

 

Jobb - Tror jag varken kommer att bli färre eller fler. Vad som påverkar det är mer det svenska företagsklimatet än valutan.

 

Priser. Många säger att priserna kommer att falla om vi går med i EMU bara för att det är billigare i Europa. Men då glömmer man en sak - avstånden. Inte åker jag, Svenske Svensson, till Italien och köper en melon bara för att den är en krona billigare än på ICA. I Sverige måste man även ha högre marginaler eftersom många av landet affärer inte har lika stort kundunderlag som de på kontinenten. Sedan har vi högre arbetsgivaravgifter än på kontinenten vilket gör att det blir dyrare att ha arbetskraft - det påverkas inte av EMU!!! utan av svenska regeringen...

 

 

Ska försöka vara lite objektiv:

För EMU:

-Lägre växlingskostnader (främst mindre exportbolag gynnas)

-Exportbolag behöver inte terminssäkra framtida betalningar eller avskrivningstider

-Exportföretagen får stabilare utveckling och färre svängningar

 

 

Emot EMU:

-De penningpoliktiska styrmedlen försvinner (eller begränsas kraftigt) pga att man inte har egna räntor,mm

-Byråkrati (Ja, det är faktiskt mer i Frankfurt än i Stockholm)

-Sverige är ingen central makt i EU och vår röst kommer nog inte att bli den viktigaste

-Östudvidgning. Många av dessa länder dras med hög arbetslöshet och låga löner. Risk att Sverige invaderas (överdrift - JA) vid ett när dessa länder kommer med i EU och gränserna till Sverige öppnas.

-konvergenskriteriernas vara eller icke vara. frankrike, mfl har problem med ekonomin och uppfyller inte dem. Hur blir då trovärdigheten???

 

 

Nu har jag säkert glömt hälften, men lite var det iallfall.

 

Andra viktiga frågor:

Inflation, budgetunderskott (hör till konvergenskriterierna)

Framtida utvidgning av EMU

Värdering av den svenska kronan vi EMU-inträde (länderna i EMU kommer att vilja värdera den svenska kronan högt eftersom de tjänar på det)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Den som idag är fattig på kronor, kommer efter en folkomröstning oavsett resultat vara lika fattig på kronor eller €uro.

 

(Det gör faktiskt ingen större skillnad. Trots allt är jag för €uron)

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför man har en folkomröstning. Varför ska folket bestämma över något de inte vet något om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet handlar inte om krona eller Euro som betalningsmedel

 

Det är faktiskt exakt det och ingenting annat det handlar om, steg ett och två i EMU-inträdet har vi redan beslutat om och genomfört. Återstår gör steg tre som handlar om vilken valuta vi ska ha. Om man tycker att det saknas folkomröstningar om de andra delarna ska man nog läsa Maastrich-avtalet som sverige till skillnad från danskarna har godkännt i sin helhet.

 

Att det sen finns en massa människor som tror att de genom att rösta nej till Euro som valuta samtidigt sänder em röst om precis allting från vad de tycker om EU till vad de tycker om Göran Persson är mest tragiskt och visar hur vettigt det är att ha dessa rådgivande folkomröstningar trots att vi faktiskt redan valt politiker för att de ska ta hand om frågor som är för stora för gemene man att ha en korrekt uppfattning i.

 

Edit: huruvida EU ska ha en president eller fortsätta att rotera ordförandeskapet mellan mer eller mindre bedrövliga statsministrar är förresten inte heller nåt som har med saken att göra, mer än att vi inte lär få bestämma utvecklingen i EMU om vi inte är med och styr.

[inlägget ändrat 2003-07-30 21:47:10 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar att man kunde få fakta serverad istället för vanligt valfjäsk.

 

Ja visst vore det mycket enklare om man fick skaffa sig en egen uppfattning. Som vanligt i politikens värld ska det kastas pajer. Varför kan inte JA-sidan säga varför jag ska rösta JA, och inte varför jag inte ska rösta NEJ, och varför kan inte NEJ-sidan tala om för mig varför jag ska rösta NEJ och inte varför jag inte ska rösta JA.

 

Tänk va bra det vore med en oberoende, kritisk instans som kunde skicka ut boken "Lär dig EMU på 15 minuter" så att jag vet vad jag ska rösta.

 

Vet man inte alls vad man ska rösta ska man rösta NEJ. Varför? Jo, vi kommer ha folkomröstningar tills dess att det blir ett JA. Sjukt, ja, folkets röst är inte värd någonting egentligen.

 

Hmm, eller kanske man ska singla slant. Krona eller klave :)

 

[inlägget ändrat 2003-07-30 22:05:05 av Niklas Påhlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tre kronor (TRE KRONOR)har inte ett dyft med pengen krona att göra.. För övrigt är vår "svenska" krona dansk från början..

 

Vi borde haft kvar dalern! Dalern (thahlern) var ett gamalt svenskt mynt som har behållit sitt värde..

 

(Dollar uttalas faktiskt "dallar")

Dollar=daler. Samma peng faktiskt.

 

Återgå till Dalern!!!!

(eller försvårar jag nu för er? ;-)

 

Go Bush! hehe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag:

Valet handlar inte om krona eller Euro som betalningsmedel

 

Fhe:

Det är faktiskt exakt det och ingenting annat det handlar om, steg ett och två i EMU-inträdet har vi redan beslutat om och genomfört.

 

Öhh

när knyts räntorna till ECB? har det genomförts?

när är vi skyldiga att följa konvergenskriterierna? NU? - Nej, men vi försöker göra det iallafall...

 

 

 

Vi har som du säger inget undantag till EMU, men det står inte heller när eller på vilka villkor man måste gå med. Vi är med i dag, om än inte fullt ut. Heikensten är i Frankfurt emellanåt på informella möten, men det är mer i informativt syfte

 

Håller med dig om ordförandeposten. Berlusconi. Hahaha. Han kan inte ens undgå att skapa bråk på ett kloster

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, eller kanske man ska singla slant. Krona eller klave :)

 

Det är det som är det farliga. Ett sådant viktigt beslut måste tas av de som verkligen är insatta (även om de har skilda åsikter)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Euro eller inte..

Strunt samma...........

 

Det viktigaste är väl om flickorna tar av sig trosorna eller ej?

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när knyts räntorna till ECB? har det genomförts?

 

I praktiken, ja. Titta på ränteutvecklingen de senaste åren så ser du. Fast det har jag inte sagt nåt om.

Dessutom har det inte med saken att göra. Det är en intressant frågeställning men det är faktiskt inte den saken folket har att säga sitt om. Det folkomröstningen gäller är nämligen om vi ska behålla kronan som valuta eller inte, inget annat.

 

Som folkomröstningen är formulerad hade den t.om kunnat vara beslutande och vi hade ändå kunnat gå med i precis hela EMU utom just valuta-delen, det man har att säga ja eller nej till är nämligen bara valutan.

Det vore politiskt självmord men i praktiken skulle man vid ett nej kunna följa folkets vilja och revalvera kronan så att den får en växelkurs 1:1 mot Euro och sen helt enkelt låta "krona" vara den svenska benämningen på valutan.

 

Jag håller helt med om att det finns en massa saker kvar att införa innan vi går med i EMU, det jag inte håller med om är att folkomröstningen skulle gälla något annat än valutan, det gör den nämligen inte, då skulle man valt en annan formulering än "Anser du att Sverige skall införa euron som valuta?" på röstsedlarna.

 

när är vi skyldiga att följa konvergenskriterierna?

En parentes men det är faktiskt rätt troligt att konvergenskriterierna är avskaffade den dag vi går med i EMU, oavsett hur det går i folkomröstningen. Det är fler och fler i EMU (framförallt Tyskland och Frankrike som inte är helt oviktiga) som upptäckt att reglerna är fyrkantiga och inte tillför något.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tänk va bra det vore med en oberoende, kritisk instans som kunde skicka ut boken "Lär dig EMU på 15 minuter" så att jag vet vad jag ska rösta.

 

Tänk om det vore så bra. :-)

Sen finns det kurser om detta också, men det vet i sjutton om man orkar traggla sig igenom.

 

Vet man inte alls vad man ska rösta ska man rösta NEJ. Varför? Jo, vi kommer ha folkomröstningar tills dess att det blir ett JA. Sjukt, ja, folkets röst är inte värd någonting egentligen.

 

Det är väl bara för en sak - demokratin.

Folket ska få säga sitt i vanlig ordning. Att man inte sen inte skulle kunna acceptera ett folkligt NEJ förstår inte jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag inte håller med om är att folkomröstningen skulle gälla något annat än valutan, det gör den nämligen inte, då skulle man valt en annan formulering än "Anser du att Sverige skall införa euron som valuta?" på röstsedlarna.

 

hmm. Vad skulle det stå annars för att befolkningen skulle förstå? Läser man hela underalget för folkomröstning (har faktiskt gjort det) så står det varför man valt den formuleringen och hur man ska tolka den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått saken så har sverige skrivit under på att delta i EU samarbetet i sin helhet. Vilket även innebär EMU. Däremot så lyckades våra kära politiker förhandla till sig en lite luddig parentes om att sverige skall bestämma vid en senare tidpunkt *när* vi skall gå med i Valuta samarbetet. Får för mig att det är just detta som Göran Persson menar att ett nej till Euron skulle medföra mindre makt då det kan ses lite som ett svek mot övriga EU länder. Vi har inte alls samma undantag som Danmark eller britterna har...

 

Appropå konvergenspolitiken så har vi väll kört med det länge? För vad jag förstått så är vi mer eller mindre tvungna till det, för att hålla "kompisarna" i bryssel på gott humör...

 

Rätta mig gärna om jag har fel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...