Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Textning i sändning med widescreen


Haren

Rekommendera Poster

Men folk är inte intresserade eftersom det inte ger någon förbättring på deras tv-apparater.
Varför har vi då byggt ut det digitala marknätet vi har i dagsläget?

90% av alla TV-tittare har redan bra bild (bättre analogt än digitalt, och de övriga kan inte heller i dagsläget få in digital-tv (eftersom man bygger ut i de stora orterna först).

 

HDTV behöver som sagt inte handla om 1920x1080, utan kan likaväl vara 544x576, och därmet inget "värstingsystem" som du säger. Det är mer en fråga om att följa standarder.

 

Du har inte digital-tv själv, nej, inte jag heller (jag digital satellit-bunden tv). Varför har vi inte markbunden då? Jo, för att vi inte har något behov av det.

 

Om man bor i villa är det bättre med parabol, och om man bor i hyrasfastighet brukar det finnas kabel-tv.

 

De enda som har något att vinna på digital-tv är de som bor ute på landsbygden, och har dålig mottagning. Men det är just dessa hushåll som får digital-tv först 2008.

 

Så det jag säger är; varför inte vänta, och införa en mer standardiserad (och därmed billigare) teknik om några år, när det är mer efterfrågat och tekniken har mognat?

 

Eftersom man ändå måste köpa nya tv-apparater 2008, varför inte direkt köpa HDTV-kompatibla? Om alla som sälj skulle vara kompatibla, skulle ju även dessa gå ned i pris.

 

Tänk om ändå marknaden skulle fått styra utbyggnaden av marksänd digital-tv i Sverige, istället för den här planekonomiska smörjan vi nu måste finansiera.

Det kommer bli mycket dyrare i slutändan. Visst, vi kanske ligger i framkanten, men vad gör det när Svensson inte har något nytta av det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hög upplösning klarar då Tv-apparater som säljs idag?

 

Eller snarare, vilken uppplösning är min 28" WideScreen optimerat för? Den klarar utan problem 1024x768, vilket är det högsta jag kan skicka till den via grafikkortet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte analogt. I dagsläget sänder man olika kanaler på olika frekvenser, i alla fall i satellitsänd digital-tv. På en frekvens kan det få plats med si och så många kanaler, så därför måste man sända på flera frekvenser.

Är det inte samma sak i markbunden?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i det digitala nätet kan man blanda (mux) ihop flera kanaler inom samma frekvensband. Vid mottagnin sorteras datafldöerna ut från signale (demux) och du har dina kanaler.

 

Via satellit sänds normal tre till fyra digitala kanaler per analog transponder. En satellit rymmer alltså minst tre till fyra gånger så många digitala kanaler som analoga.

 

Precis samma sak sker i det marksända nätet kan jag tro.

 

Men - högre upplösning kräver större bandbredd, så den dagen (?) vi går över till HDTV kommer de digitala sändningarna kräva större bandbredd, större frekvensrymd. Stäng av de analoga och vips - massor med tillgängliga frekvenser!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, antalet frekvenser man kan sända markbunden TV är givetvis begränsat. Och varje kanal kan härbärgera ett analogt program eller upp till sex digitala. (Beroende på kvalitet). Skall man sända HDTV så kan varje kanal sända upp till tre-fyra program. Vanligtvis inte mer än två, eftersom komprimeringen blir för hård annars. (Jämför med dåligt kodade divx-skivor, trots hög upplösning uppträder kvantiseringsbrus/blockighet).

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tänk på att antalet pixlar och antalet linjer inte är samma sak.

 

För att man skall kunna rita upp 400 parallella linjer, så måste man ha (minst) 800 parallella pixlar.

En vanlig tv klarar av att visa 575x400 linjer ungefär. Dubbla detta, så har du antalet pixlar. Det lustiga i kråksången är att bilden har högre upplösning "den korta sidan" än på den långa. (Precis tvärt om mot när det gäller datorer)

 

 

SVT sänder 16:9-testbilder på TV2 nattetid digitalt. Där kan du se hur många linjer din tv klarar.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

för övrigt så är hela uppfinningen widescreen bara skräp, och endast ett trick för att tving folk att köpa ny tv!

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT sänder 16:9-testbilder på TV2 nattetid digitalt. Där kan du se hur många linjer din tv klarar.

 

Ska jag räkna antalet linjer jag ser på TVn då eller?

 

Ser att fälten med linjer inte är helt stabila vid ändarna, misstänker att jag genom denna iaktagles kan se var begränsingen ligger.

 

Nåja, vad jag ville komma till med mitt förra inlägg, var snarare:

En eventuell HDTV reform i framtiden kommer dagens sålda TV-apparater klara av, men inte kunna nyttja fullt ut. Eller?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...