Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det hänger sig ofta...


hobbexx

Rekommendera Poster

Mmh, tipsar om att stänga av tjänster. Nog inte där problemet ligger. En AMD Athlon@1.4 ska klara WinXp utan problem.

 

Nä, nu får vi hitta på något annat.

 

Men, precisera ditt problem en gång till, ta i beaktning allt du kan.

Vilket grafikkort du har, vilket moderkort, hur kraftigt nätagg du har, osv.

 

Men viktigast:

NÄR började dessa problem att visa sig? Idag? Igår? Nyligen? Efter installation av något? Spontant?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat Monshis råd angående IRQ (msinfo32) samt eventuella utropstecken i Enhetshanteraren?

 

Lite annat att pröva för felsökning:

 

- Har du ett VIA-chipset? I så fall: Hur är det med drivrutinerna. Jag kan inte mycket om det, men det finns garanterat andra här som är insatta.

 

- Enhetshanteraren -> IDE ATA/ATAPI controllers.

Titta på egenskaperna för Primary, respektive Secondary IDE Channel. Under fliken Advanced settings; vad har du för "Current transfer mode" på de båda?

 

- Testa med att tillfälligt klippa lite program från att autostarta:

 

Start -> Kör -> skriv in msconfig

Fliken "Startup" (eller Autostart om svensk XP).

 

Bocka ur alla antivirus/icq-relaterade grejer, samt annat du vet inte är nödvändigt för sytemet att fungera.

 

Fliken "Services" (eller Tjänster).

Bocka för "Hide all Microsoft Services" och avaktivera som ovan.

 

Ett tips är att ta en skärmdump på allt innan du börjar, så du kan återställa allt senare.

 

- Avinstallera och lyft ut FireWire-kortet. Bara en tanke. Jag har haft trassel med FW-kort förut. Det skadar inte att avinstallera och koppla ur scannern heller.

 

Du får ursäkta dom engelska benämningarna. En del saker vet jag inte vad det heter i svensk XP. Det borde dock framgå rätt klart när du tittar.

 

I värsta fall är det kanske läge för en ren ominstallation av XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Annars kan man prova en systemåterställning.

 

Gå tillbaka till den dag och eventuell månad då datorn fungerade perfekt och utan problem.

 

En annan sak:

Plocka bort alla senaste installationerna av program.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! ;-D Så jävla trist bara när jag inte fattar allt ni talar om för det känn sändå som ni kan en hel del.

 

Lite bakgrundsfakta:

 

För några månader sen köpte jag in den nya HD'n och passade då på att "rensa" datorn helt och installera XP. Hade tidigare w98 och då funkade allt utmärkt.

 

Jag fick hjälp med installationen av både brännare, HD och XP men installationen resulterade i att datorn blev så här skum då på en gång. Min kompis installerade om flera ggr men samma problem kom varje gång. Dock så hängde sig inte dator så mkt i början.

 

HUr som helst så beslutade jag mig för att köra på det som var eftersom "segheten" som uppstod försvann efter en omstart. VIsste liksom inte vad jag hade för alternativ...

 

På senare tid har dock datorn börjat hänga sig (den fryser och inget går att göra) vilket att gör att den börjar kännas lite väl jobbig.

 

Det här med systemåterställning - vad innebä det? Måste man installera om en massa program då eller påverkar det bara inställingar och ev nya drivrutiner som man lagt in?

 

Angående frågan om egenskaperna för Primary, respektive Secondary IDE Channel: På primär (enhet 0 och enhet 1) står det Ultra DMA Mode 5 och på sekundär enhet 0; PIO-läge, enhet 1; ULTRA DMA Mode 2

 

Jag är inte ens säker på hur de olika discarna är kopplade vad gäller primär/sekundär och master/slave. Sorry - det borde jag förstås ha bättre koll på om ni ska kunna ge råd.

 

Kan det vara så att datorn helt enkelt är trasig eller lönar det sig att lämna in den? Fan - jag skull kunna betala en miljon till den som löser detta (OBS - det var ett skämt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilläggas bör att "segheten" kvarstår och uppstår alltid efter att datorn hängt. Det krävs en om start för att bota det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det här med systemåterställning - vad innebä det? Måste man installera om en massa program då eller påverkar det bara inställingar och ev nya drivrutiner som man lagt in?

 

Jag har själv kört systemåterställning några gånger, dock bara några dagar tillbaka i tiden. Det efter misslyckade experiment med Tjänster bland annat. Mina program och drivisar har inte tagit skada av det.

 

Dock finns det personer som menar att programmen man installerat tidigare försvinner när man drar tillbaka datorn i tiden. Fast det är väl inga större problem egentligen. :) Jag skulle gjort allt som stod i min makt för att få väck segheten.

 

Tänkte på uppdateringar från MS Update. Du har inte lagt in några uppdateringar från dem som orsakat segheten.

 

Mina bannlysta uppdateringar den senaste tiden är:

 

* Säkerhetsuppdatering 811493 - datorn blev seg som sirap efter installation

* 817287 inte installerat - misstänker samma effekt

 

Minns inte nu när de kom ut, men det var säkert för någon månad sedan nu. Du kanske har fått in andra uppdateringar som drar ned på prestandan.

 

Kan det vara så att datorn helt enkelt är trasig eller lönar det sig att lämna in den? Fan - jag skull kunna betala en miljon till den som löser detta (OBS - det var ett skämt)

 

En miljon hade man inte tackat nej till. ;)

Har du kollat din hårddisk så det inte är något fel på den? Vet inte om din hårddisktillverkare har något felsökningsprogram eller liknande.

 

Om du har din gamla hårddisk kvar så prova med bara den och se hur det går.

 

Vad har du för chipset på moderkortet?

Annars, glöm inte drivisarna för VIA om du har det.

 

Kan hämta senaste här:

http://www.viaarena.com/?PageID=2

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-10 16:34:51 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...