Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det hänger sig ofta...


hobbexx

Rekommendera Poster

Nu börjar jag lessna! Min dator med en hyfsat ny hårddisc Hitachi Deskstar 180GXP hänger sig (fryser) flera ggr per dag. Är det nån som vet vad man bör kolla i första hand? Drivrutiner? Jag kör på XP professional på en AMD Athlon 1.4 ghz Ja, jag vet att det är svårt att svara på men ni måste hjälpa mig snälla!

 

Tack!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolig - nej den blir inte varm.

 

JANspeed - jag har ingen aning. ;-) Tyckte det lät proffsigt bara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinnacle Firewire-kort, en mindre sekundär hårddisc (märke okänt), en cd-brännare och en vanlig cd-läsare, scanner inkopplad, 256 mb RAM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

huh... hu rkollar man det enklast? Aktivitetshanteraren? (som du märker är jag inte ens semiproffs)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Blev svårt det här. Har kollat lite och det verkar som min "nya" Hitachi Deskstar är primär HD, den gamla ekundär - och sen är den "vanliga" cd-läsaren primär och brännaren följdaktligen sekundär. Var det svar på din fråga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se till att ha en hd på varje kabel ej två

 

cd1 hd1 cd2 hd2

 

att ha en gammal hd på samma som en ny är inte så bra

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok - tror jag fattar. Detta kräver förstås att det finns ledig "utgång" på moderkortet då förstås?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara byta "plats" på den gamla hårddisken, och någon av CD-enheterna.

 

Om du bränner mycket från ena hårddisken kan det vara bra att ha den på en annan kanal än brännaren.

 

Så bränner du mycket från den nya hårddisken, så borde du alltså ha brännaren på sekundära, och CD-läsaren som slav på primära.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor:

 

1) Några ändringar nyligen i datorn? Hårdvara/mjukvara.

2) Standardfråga: För klent Nätagg? Värmeproblem?`

3) Interrupt krockar? (inte troligt, men...)

4) Kan du provocera datorn att hänga sig? Är det hög belasting på någon del som får den att hänga sig? Processorn, grafikkort, nätverkskort, hårddisk exempelvis.

 

 

Antalet diskar per kabel borde inte påverka stabiliteten, även om det kan påverka prestandat.

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack båda två! Ska fundera och smälta detta lite så kanske jag återkommer när (om) det klarnar lite i knoppen! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

1. Jag installerar program ibland ja.

2. Nix - den är inte varm

3. Vad är det??

4. Ofta hänger den sig när tex. öppnar ett program.

 

Som jag sa tidigare i tråden så är jag inte så "hajj" på detta så frågorna om hög belastning kan jag inte riktigt svara på men jag tror jag är ganska "snäll" i användandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn nyligen, spontant, börjat bete sig såhär eller skedde det efter installationen av hårddisken du nämner i början av tråden?

 

Som sagt, det är inte helt enkelt att lösa ett sådant här probelm, men vi gör vårt bästa. Jag försöker bidra med det jag kan.

 

Testa någar saker, ska se vad jag kommer på...

 

Hänger den sig om:

Du kopierar en stor fil på hårddisken?

Du tittar på en film i exv WMP och flyttar runt fönstret.

 

 

Interrut krock IRQ-krock. Ej lika vanligt idag som för något år sedan pga av smartare moderkort/OS.

Öppna Kör i startmenyn, starta/skriv in program:

msinfo32

 

Maskinvaruresurser. Här kan du se eventuella problem med hårdvaran. Problem som Windows upptäckt.

 

Eller så kan du gå denna väg för lite annan information.

Högerklicka på min dator, hantera. Välj enhetshanteraren.

Några utropstecken?

Välj i menyn: Visa resurs efter anslutning.

 

Jag famlar lite i mörkret, men förhoppningsvis dyker det upp någon information som någon annan eller jag kan tyda.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahha, kanske ska fråga även detta. Är alla dina drivrutiner och programvaror uppdaterade med senaste upplagan.

Grafikkortet är kritiskt.

Är Windows uppdaterat med alla paket MS har släppt?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog hyfsat uppdaterad tror jag. Kom på en intressant sak som jag inte avslöjat än: När den hänger sig är jag ju tvungen att "reseta" datorn med resetknappen (?) och då när den startar om så är den EXTREMT seg och i princip omöjlig att jobba med så då måste jag stänga av datorn och vänta några minuter innan jag startar den igen. Skumt va!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

f-secure antivirus stäng av det sen har du lite lite minne i din burk när du har så mycket igång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Prova stäng ned lite tjänster som du inte har nytta av också.

 

Tips bara! :D

 

Själv har jag 23 processer igång just nu. Över 30 verkar väldigt mycket.

 

En svensk sida som bygger på BlackViper är

 

http://www.databyggarna.com

 

Gå in överst på Mer om XP och där i spalten till vänster Tjänster i XP så kan du prova deras råd.

 

Sparar in lite minne i alla fall, om inget annat. Många tjänster drar mycket minne helt i onödan!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-09 18:25:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...