Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommunalstrejken


TicoRoman

Rekommendera Poster

TicoRoman

Som ni alla redan vet så strejkar kommunalarbetarna för fullt just nu. De vill förstås ha högre löner, det är ju därför man strejkar så klart.

 

Jag är dock lite fundersam angående var de tänkt att pengarna till deras löneförhöjning ska tas ifrån? Jag är ingen expert i nationalekonomi (långifrån) men sunt förnuft säger mig att om man vill satsa mer pengar på ett ställe så måste man satsa mindre någon annanstans, dvs omfördela pengarna. Vem/vad är det som ska få mindre pengar, bara för att kommunalarbetarna vill ha mer?

 

Det är ju inte så att regeringen/kommunen (eller vem tusan det är) jävlas med kommunalarbetarna och medvetet ger de en låg lön, utan helt enkelt att landets pengar fördelas så gott det går. Det går ju inte att trolla fram mer pengar!

 

Om vi nu antar att 100 000 "sjukvårdsarbetare" driver igenom en löneförhöjning på 5%. Visst det är ju bra för dem, alla vill ju ha mer pengar. Men jag undrar om det inte är bättre att satsa dessa extra 5% på att anställa 5 000 sjukvårdsarbetare till?

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2003-05-05 07:16:14 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Dagens svikna vallöften beror inte på att S-regeringen inte tycker att de var dåliga - utan att det saknas pengar för att genomföra dem. De vill ha 7% i löneökning och jag ser det som samhällsekonomiskt omöjligt och ohållbart. Viist är de värda pengarna, men det är en alldeles för stor grupp för sådana löneökningar. Om det mot förmodan skulle gå igenom finns det risk för att inflationen stiger (löneinflation) - för vad säger de andra då...?

 

-De fick 7% så då vill vi också ha det...

 

Jag tycker inte förhandlarna från Kommunal tar ansvar för den svenska ekonomin. De verkar stirra blåögt på sina egna krav och vara ovilliga att förhandla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XL-Dennis

Hej,

 

Lönehöjningar sker utifrån vad arbetsgivaren anser sina anställda är värda och vad ekonomin tillåter.

 

Tillverkningsindustrin har många gånger betydligt högre löner än andra sektorer. Vid lågkonjunkturer sägs personal upp.

 

Så fungerar det vanligtvis inom den privata sektorn.

 

Den offentliga sektorn har inte hög- respektive lågkonjunkturer utan många gånger kämpar t ex kommuner med en nedåtgående trend i skatteintäkter och vikande befolkningsunderlag under långa tider.

 

Tillverkningsundustrin har en dynamisk tillvaro i det att organisationerna förändras och med krav på snabba omställningar.

 

Den kommunala verksamhetens organisation är många gånger statisk, även om en ökad organisatorisk rörlighet bhar blivit mer påtaglig de senaste 10-12 åren.

 

En önskad lönehöjning i storleksordningen om 7 % kräver rationaliseringar i den kommunala verksamheten och som i slutändan innebär uppsägningar.

 

Frågan som ska ställas är om kommunal är villiga till att låta t ex var 5:e medlem bli uppsagd eller vad som nu krävs i antal uppsägningar för att tillgodose önskan om lönehöjning.

 

Mvh

Dennis

 

Gör ett besök på Sveriges idag ledande oberoende webbplats om MS Excel - http://www.xldennis.com

 

Mina fria val: Mandrake 9.1 / OpenOffice /MySQL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas ni som är unga och friska ser fram emot en anställning med 15000 i lön, där era löner ökar med 300kr/år (2%) när era kompisar som tjänar 25000, höjer sin lön med 500kr/år (2%). Där alltså löneskillnaden hela tiden blir större och dtörre. Blir det gemensamma procenttalet högre blir löneskillnaden ännu större.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

Jo men, vi tycker ju att de förtjänar högre lön, men frågan är var pengarna ska tas ifrån? Man kan inte trolla fram pengar som inte finns, tyvärr.

 

Vad/vilka är det som ska få mindre pengar?

 

Kompisarna som tjänar 25000 jobbar troligen i den privata sektorn och det går inte att jämföra.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2003-05-05 11:17:43 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<IRONI>

Man får väl skära ner på pengarna till de gamla, sjuka och behövande, eller varför inte barnfamiljer? Eller så höjer vi bensinskatten eller något annat skoj! ;)

</IRONI>

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Morpheus
Om vi nu antar att 100 000 "sjukvårdsarbetare" driver igenom en löneförhöjning på 5%. Visst det är ju bra för dem, alla vill ju ha mer pengar. Men jag undrar om det inte är bättre att satsa dessa extra 5% på att anställa 5 000 sjukvårdsarbetare till?

 

Med 15.900:-/månad efter 19 år i branschen tror jag de skiter i om det anställs fler.

 

.Morph

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket inte alls ger glada smiley på för alla som faktiskt gått ur skolan, och kanske till och med har barn som går i skolan som du tycker.

 

Eforum är faktiskt inte lunarstorm. Det finns folk över 16 år.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Morpheus
Jo men, vi tycker ju att de förtjänar högre lön, men frågan är var pengarna ska tas ifrån? Man kan inte trolla fram pengar som inte finns, tyvärr.

 

Då får vi väl betala mer kommunalskatt då, iaf jag kan tänka mig det för att de skall kunna leva drägligt.

 

.Morpheus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju börja med att göra nåt åt procentsatsen, som man envisas med skall vara lika för alla om det inte skall rubba välfärden.

Det finns ju faktist folk med högre löner inom komun o landsting också. Ge t.ex den som tjänar 50000 1% (500), den som tjänar 25000 2% (500), den som tjänar 15000 5% (750), så har iallafall klyftan blivit lite mindre. F.ö. tycker jag naturligtvis att ovanstående skall tillämpas inom privata sektorn också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Har fortfarande inte hört hur Kommunal vill att man ska finansiera Lönehöjningarna. Det har genomförts skattehöjningar i många kommuner till i år så jag vet inte om det skulle vara populärt att göra det nästa år igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog tror jag att dom lever drägligt på sina löner. Men med det tycker jag inte att dom är värde mer.

 

Tycker inte man ska höja kommunalskatten nå mer. Det känns redan som att man bara betalar men får inget för det. Ska man då betala ännu mer och inte få nånting för det??

Man kan ju prova att sänka lönerna för kommunalpolitikerna och höja skatten för höginkomsttagarna.

Näää... Man ska bli politiker, gör vad man vill och tjänar bra...

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nog tror jag att dom lever drägligt på sina löner. Men med det tycker jag inte att dom är värde mer.

 

En undersköterska som kanske jobbat 16 år i sitt yrke och får inte mer i lön än någonting på 13.000 - 14.000 kronor. Skatt på det och det blir inte mycket över att försörja kanske familj och betala hyra med mera på.

 

Kan du leva drägligt på den lönen?

Nä, tror du skulle kräva högre lön du också. Hon har utbildning och studieskulder. Sen har hon all sin erfarenhet med sig.

 

Har undersköterskan tur så har hon kanske en man som jobbar och de har delad ekonomi.

 

Var ska pengarna tas ifrån?

Tja, har pamparna råd att höja sina löner till fantasisummor så måste det väl säkert finnas pengar någonstans. De går ut och äter gott och slår runt för våra skattepengar. Skandal är ordet!

 

Fotfolket som driver samhället, sjukhus, äldreomsorg med mera får inte mycket i lön. Men pamparna kan sko sig. Vi tar förgivet att vi ska få god sjukvård, våra barn ska få gå i skolan och våra små ska gå på dagis. Vem är det som tar hand om barnen och vem vårdar oss under stort ansvar och med mycket utbildning. Jo, kommunalarna.

 

Så visst är de värda mer pengar i lön.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej, det finns knappast några undersköterskor som har varken utbildning (utöver 2-årigt gymnasium, numera 3-årigt) eller några studieskulder. (Knappt någon drar på sig studieskulder i ungdomsgymnasieskolan)

 

Men taskigt betalt kan jag hålla med om att de har.

Å andra sidan har många andra grupper taskigt betalt också. Lärare tex. Dessa tjänar 15-25 tusen i månadslön, trots många många års universitetsutbildning. I Norge tjänar lärarna det dubbla, i Danmark 30-40% mer. (jämfört med Sverige).

 

Att införa €uron skulle vara bra när det gäller lönerna, för då skulle facken kunna jämföra rakt av. (Och kräva höjt!)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är dock lite fundersam angående var de tänkt att pengarna till deras löneförhöjning ska tas ifrån?

 

Enkelt, sänk lönerna rejält för kommunalråden och liknande pampar och höj lönerna för kommunalarbetarna.

Mindre pengar till politikerna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröttsamt trätande och vanlig avundsjuka av folk som har det bättre ställt, så typiskt svenskt.

 

Liksom att lägga sig platt när man får frågan "skulle du acceptera högre skatt för att...".

 

Folk tycks inte inse att vi redan har ett av de högsta skattetrycken i världen och uppenbarligen får vi inte mycket för det eftersom det gnälls så mycket.

 

Som jag tidigare sa i en annan tråd så kan inte folk i offentlig sektor tro att man kan få samma löner som i privat sektor, helt enkelt för att det betalas med skattepengar, sen får man välja om man vill fortsätta jobba inom offentlig sektor, låter krasst men så är det.

 

[inlägget ändrat 2003-05-05 16:54:32 av xYz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröttsamt trätande och vanlig avundsjuka av folk som har det bättre ställt, så typiskt svenskt

 

Nåt annat som är väldigt typiskt svenskt är oviljan att dela med sig till dom som har mindre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näää... Man ska bli politiker, gör vad man vill och tjänar bra...

 

Ja och tänk bara på hur enkelt man kan styra sina avdrag.

Allt som behövs är en sax, lite tape och klister.:);)

 

Herregud om jag gjorde en Marjasin med företagets bokföring! Eller min privata deklaration!

Då satt jag på kumla nu.

 

Lura staten?!

 

Nej vet du vad?!

 

Där går gränsen för vad samhället kan acceptera.

Om du inte är politiker förstås. Då är du immun mot Sveriges lagar, som vi andra vanliga dödliga måste rätta oss efter.;)

 

/Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om politiker enbart fick i lön vad genomsnitts svensken tjänar så skulle dom nog snart se till att dom lägsta lönerna höjdes då dom skulle tjäna mer på detta än att göra det bättre för höginkomsttagare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nej, det finns knappast några undersköterskor som har varken utbildning (utöver 2-årigt gymnasium, numera 3-årigt) eller några studieskulder. (Knappt någon drar på sig studieskulder i ungdomsgymnasieskolan)

 

 

Tänkte närmast på de i vuxen ålder som skolar om sig till undersköterska. :)

 

Men visst, du har rätt att man knappast drar på sig studieskulder när man är ung och utbildar sig på gymnasienivå.

 

 

Tack för poängen på mitt tidigare inlägg!

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-05 19:48:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XL-Dennis

Hej,

 

Intressant att följa denna debatt.

 

Är det ingen annan som reflekterar över att den generella uppfattningen är höjd lön?

 

Med det så menar jag inte att de yrkesgrupper som nu är i fokus ska tjäna mindre än andra grupper inom den offentliga sektorn.

 

Vad som avses är att flertalet tänker i termer av ökade inkomster för att kunna betala utgifterna.

 

Andra sidan av myntet är prisutvecklingen och konsumtionsmönstret.

 

När priser höjs så ska lönerna justeras uppåt. Det blir en till sist oändlig spiralutveckling uppåt.

 

För den fortsatta debatten vill jag slänga ut mig två frågor till auditoriet:

 

Varför behöver priserna ständigt höjas?

 

Varför behöver vår materiella konsumtion ständigt vara i tillväxt?

 

 

 

 

Mvh

Dennis

 

Gör ett besök på Sveriges idag ledande oberoende webbplats om MS Excel - http://www.xldennis.com

 

Mina fria val: Mandrake 9.1 / OpenOffice /MySQL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Då får vi väl betala mer kommunalskatt då, iaf jag kan tänka mig det för att de skall kunna leva drägligt.
Är det inte bättre att höja skatten och satsa pengarna tex på polisenväsendet och sjukvård, inte i form av ökade löner, utan av fler anställda!

 

Jag tror att det är bättre för samhället att öka kvaliteten på sjukvård och säkerhet som gynnar alla grupper(dva anställe fler), än att höja lönen för kommunalarbetarna.

 

Kommunalarbetarna borde vakna och inse att vi inte lever i ett så rikt land så att pengarna räcker till allt!

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kompisarna som tjänar 25000 jobbar troligen i den privata sektorn och det går inte att jämföra."

 

Nä, det är tydligen bara inom dom högre befattningarna man kan jämföra med privatsektorn. Det brukar ju alltid heta att man måste betala likvärdiga löner för att få kvalificerade chefer till kommun o landsting.

Vilka har du tänkt dig skall ha dessa lågavlönade tjänster i framtiden? Man kanske ska tvångkomendera arbetslösa till dessa tjänster, eller..

Folk skall ha en anständig lön för sitt arbete, och dom som har löner och bonusar mm. så dom kan torka sig i häcken med pengarna, ska ha mindre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Folk skall ha en anständig lön för sitt arbete
Jag har aldrig påstått något annat, utan undrar bara hur dessa löneökningar skulle finansieras. Var ska pengarna tas ifrån??

 

och dom som har löner och bonusar mm. så dom kan torka sig i häcken med pengarna, ska ha mindre.
De som kan torka sig i ****** med pengar (nu snackar vi statliga bolag) är troligen chefer, och helt enkelt personer med högre kompetens, utbildning och har arbeten som kräver större ansvar. Därför har de också högre lön än någon som tex jobbar med sophämtning.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...