Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med skolarbete...igen...


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Så behöver man hjälp till ett skolarbete igen...

 

Eftersom jag vet att det finns flera ekonomiintresserade här på forumet så ställer jag några frågor här...:)

 

---

 

1) Redogör för de olika produktionsfaktorerna, samt försök att analysera hur samhället kan påverka utnyttjandegraden av dessa.

 

2) Redogör för begreppet BNP, samt försök att förklara de positiva och negativa sidorna som finns i beräkningen med BNP.

 

3) Redogör för begreppen marknadsekonomi, balndekonomi och planekonomi. Försök också att problematisera de brister och frödelar som finns i dessa system.

 

4) Redogör för några av de förklaringar som finns bakom den ekonomiska krisen som fanns i Sverige under 1990-talet.

 

5) Det är lågkonjuktur i Sverige. Försök att analysera utifrån Keynes, Friedmans och Rhenmeidner modellens teorier om och hur man kan lösa den uppkomna lågkonjukturen.

 

6) Hur bestäms priset i en marknadsekonomi.

 

7) Förklara varför ett sparande är viktigt i ett samhälle.

 

8) Redogör kortfattat för begreppsparen inflation och deflation.

 

9) Förklara kortfattat för begreppsparen devalvering och revalvering.

 

10) Redogör för begreppsparen penningspolitik och finaspolitik. Försök också att problematisera dessom och hur dessa kan användas för att påverka den ekonomiska politiken.

 

---

 

De som inte tycker att detta är rätt, svarar självklart inte på inlägget...

 

Jag tar oxå gärna tips på var jag kan hitta mer info (på nätet) och svar på dessa frågor om ingen orkar svara på dom här på forumet...

 

Tacksam för snabba svar...

 

/Eminos - Varit förkyld i några dagar nu...:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
2) Redogör för begreppet BNP, samt försök att förklara de positiva och negativa sidorna som finns i beräkningen med BNP.
BruttoNationalProdukt. Landets sammanlagda värde på varor och tjänster.

 

3) Redogör för begreppen marknadsekonomi, balndekonomi och planekonomi. Försök också att problematisera de brister och frödelar som finns i dessa system.
Planekonomi används oftast i kommunistiska länder,dvs det är staten som planerar vad som ska tillverkas och i vilken mängd. En uppskattning görs över behovet. Statliga företag. Ingen direkt vinstintresse.

 

I markandsekonomi styrs produktionen och priset av efterfrågan och vinstintresse.

 

I Sverige är det tex blandekonomi. Till största delen marknadsekonomi, men med inslag av planekonomi för tex statliga bolag som systembolaget.

 

5) Det är lågkonjuktur i Sverige. Försök att analysera utifrån Keynes, Friedmans och Rhenmeidner modellens teorier om och hur man kan lösa den uppkomna lågkonjukturen.
Känner inte till deras teorier, men ett sätt kan tex vara att sänka ränta, starta vägbyggen och liknande inhemska projekt, som skapar jobb, höjer köpkraften (löner) och samtidigt förbättrar infrasturkturen.

 

6) Hur bestäms priset i en marknadsekonomi.
Av produktionskostnader förstås, samt efterfrågan.

 

Låg efterfrågan = Hög pris

Hög efterfrågan = Låg pris

 

Se tex på DVD-brännaren, för inte så länge sedan kostade den mer än 5000, nu får man en för 2000. Det kan bero på ökad produktionseffektivitet (lägre prod. kostnad) samt större efterfrågan.

 

7) Förklara varför ett sparande är viktigt i ett samhälle.
Hmmm, kanske för att köpkraften ska bli någorlunda stabil vid lågkonjunktur. Samtidigt är det ett måste att pengarna cirkulerar i samhället.

 

8) Redogör kortfattat för begreppsparen inflation och deflation.
Inflation = Valutan tappar i värde, mer sedlar trycks upp än det finns täckning för, allting blir dyrare, osv...

 

Deflation är motsatsen.

 

9) Förklara kortfattat för begreppsparen devalvering och revalvering.
Man sänker medvetet värdet på landets valuta, gentemot andra valutor. Detta kan ha positiv effekt på exporten. Låg värde på valutan gör det billigare för andra länder att importera varor från vårt land, men samtidigt blir det dyrare för oss att importera.

 

Revalvering borde då vara motsatsen.

 

10) Redogör för begreppsparen penningspolitik och finaspolitik. Försök också att problematisera dessom och hur dessa kan användas för att påverka den ekonomiska politiken.
Här var det något om att tex räntehöjningar eller sänkningar har olika effekter på markanden osv... Genom att sänka ränta underlättar man för företagen att låna pengar och detta _kan_ sätt fart på produktionen => fler anställda, mer köpkraft => högkonjunktur

 

Man måste också ha koll på att lönerna inte rusar i höjden, som kommer leda till att produkterna kostar mer för att företagen ska ha råd med lönerna => priserna ökar => inflation

 

 

 

 

Mycket av det jag skrev är troligen inte helt rätt. Det var ett tag sedan jag "sysslade" med ekonomi. Förhoppningsvist är det någon som reagerar och ger mer utförliga svar. ;)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-02 23:15:32 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Äntligen en fråga man kan svara på :)

 

Lite kommentarer bara:

 

1. Produkt = Ska stå sig i konkurrensen + tenkikmässigt

Pris = Ska vara konkurrenskraftigt

Plats = Vilket distrubutionsnät? Återförsäljare, agenter, Joint Venture, Egna affärer etc. "Tillgänglighet"

Påverkan = Få kunderna att handla

(+ ev Personal) = Företagets ansikte utåt

 

- -

2. Bruttonationalprodukt. Samlade värdet på varar och tjänster som producerats. Räknas på årsbasis. OBS!!! Summan är mycket vissvisande vid beräkning av välfärd - ingen bra värdemätare...

- - -

3. Se TicoRoman

---

4. Valutasystemet brast

fastighetskris

Östblocket sprack

(de hänger delvis ihop)

---

5. Oj - Nationalekonomi (AD) på Universitetsnivå...

Keynes: Efterfrågan är ränteokänslig

Efterfrågan på pengar är räntekänslig

Friedman: Efterfrågan (AD) är räntekänslig

Efterfrågan på pengar (real money) är ränteokänslig

Rhen-Meidnerska modellen: sänka den naturliga arbetslöshetsnivån vid given inflationsnivå. Stram finanspolitik & aktiv arbetsmarknadspolitik (Stiumuleringspaket och utlokaliseringsbidrag.)

---

6. Kommentar till TicoRoman:

Låg efterfrågan = Hög pris

Hög efterfrågan = Låg pris

Nja - till 95% av fallen. Status, tillgänglighet och annat styr också. Bara för att många vill köpa en ferrari sänks inte priset...

- - -

7. Dåligt formulerad fråga. Sparande är bra. Det är framtida kosumtion. Negativt sparande är aldrig bra, men samtidigt ger ett stort sparandeöverskott att BNP minskar och då minskar även statens skatteintäkter. Slutsats: Sparande är bra om det håller sig inom lagoma gränser

- - -

8.

mer sedlar trycks upp än det finns täckning för osv...

Vad menar du med täckning? Det finns inte täckning för mycket av den svenska valutan. Sveriges valutareserv är mycket liten. Inflationen idag uppkommer främst pga räntan (Riksbanken är såpass duktig att den inte bli någon sedelpressinflation)

- - -

9. Tillägg att dessa begrepp enbart kan förknippas till fasta växelkurser. Rörliga (och flytande) växelkurser kan man inte devalvera eller revalvera (skriva upp)

Devalveringg används för att få fart på exporten, revlavering för att kyla av ekonomin

- - -

10

penningpolitik: Räntan är det stora styrmedlet för ekonomin. Genom att styra den styr man den aggregerade efterfrågan. (jfr: Friedman)

finanspolitik: De offentliga utgifterna ökas i nedgångar och sänks under uppgångar i ekonomin - allt för att utjämna konjunkturcyklarna (=stabilare ekonomi) (jfr Keynes)

---

 

Förstår inte hur man kan ställa en del av dessa frågor på gymnasiet. Det krävs en hel del läsande för att förstå vissa av modellerna. Lämnar korta notiser till svaren. dessa fungerar endsat som vägledning och lycka till och återkom om det är något begrepp du har problem med

 

[TILLÄGG]

Inte för att vara elak, men jag tycker inte att du ska gå på TicoRomans ide där. Det kan jag inte se någon relevans i. I tyskaland under 2vkr vad det precis vad som hände och har även hänt i flera öststater sedan dess, men att kalla det för källan till inflation är fel. Inflation mäts m.h.a. KPI

[inlägget ändrat 2003-05-02 23:41:56 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det inte meningen att man själv ska ta reda på saker och ting inför ett skolarbete istället för att låta andra jobba för en? det senare skulle juh kunna uppfattas som oseriöst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Är det inte meningen att man själv ska ta reda på saker och ting inför ett skolarbete istället för att låta andra jobba för en? det senare skulle juh kunna uppfattas som oseriöst.

 

Förstår vad du menar, men det jag skrev duger inte som svar. Han komemr att få läsa mycket själv. Det är alltid lättare att läsa en bok/artikel när man har viss aning om vad det handlar om i förväg. Jag tycker också att det är fel att ge ett färdigt arbete, men detta fungerar lite mer som kom-ihåg-punkter eller notiser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnar korta notiser till svaren. dessa fungerar endsat som vägledning och lycka till och återkom om det är något begrepp du har problem med

 

Tackar så mycket...:)

 

Återkommer säkert imårgon då jag ska börja med arbetet...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

 

Inte för att vara elak, men jag tycker inte att du ska gå på TicoRomans ide där.
Det är lugnt, det mesta jag skrev var det som "kändes rätt". Det var ändå ett tag sedan jag läste det här. Sedan var det också meningen att "provocera" fram rätt svar, när någon skulle läsa mina kanske inte _helt_ rätta svar ;)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2003-05-02 23:52:34 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Inte för att vara elak, men jag tycker inte att du ska gå på TicoRomans ide där.

 

Med det syftade jag på punkt 8 och inte på hela svaret. Trodde inte en datanisse kunde såpass mycket ekonomi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Med det syftade jag på punkt 8 och inte på hela svaret.
Jo, jag antog det.

 

Trodde inte en datanisse kunde såpass mycket ekonomi
Jag? Nej 100% "data" är jag nog inte. Tycker att ekonomi är intressant och har alltid haft bra betyg i det, eller iaf i Samhälle där Ek ingick. Har sedan också läst 20P företagsekonomi (A) på högskolan (har iofs inte mycket med dessa frågor att göra).

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Köp Klas Eklunds (chefsekonomen på SEB) "Vår Ekonomi". Där får du svar på alla frågor, dessutom skriven på ett ganska lättläst sätt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Klas Eklunds (chefsekonomen på SEB) "Vår Ekonomi". Där får du svar på alla frågor, dessutom skriven på ett ganska lättläst sätt.

 

Arbetet ska vara klart på måndag, så jag hinner inte köpa nåt nu...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörru du din fuling... ;-)

 

Skolarbete är till för att du ska lära dig, inte för att vi ska berätta svaren för dig... ;-P

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolarbete är till för att du ska lära dig, inte för att vi ska berätta svaren för dig...

 

Skolarbete är till för o vá jobbigt, och jag gör det endast för o få bra betyg som i sin tur är bra för en bra framtid...:)

 

Som Lillen skrev så klarar jag mej inte på dessa svar som ni har gett mej, utan jag måste söka ganska mycket själv, tyvärr...:)

 

Jag ser dock dina ironi-smileys och blir därför inte sur på ditt inlägg...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Nej, skolarbete är till för att du ska lära dig, precis som Stefan sa. Som lärare blir jag rätt beklämd när folk "ger" bort svaren, det är bättre att ge en hint om var svaret kan hittas, så får sökaren hitta svaret själv. Då kanske han/hon måste tänka samtidigt, så sker en lärandeprocess.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolarbete är till för o vá jobbigt, och jag gör det endast för o få bra betyg som i sin tur är bra för en bra framtid...:)

 

Sorry, det är inte betygen - det är vad du lärt dig och hur du använder din kunskap som fixar din braiga framtid ;p

 

Dock kan jag väl hålla med om att vissa ej frivilligt valda ämnesområden känns och är oehört irrelevanta ibland... högskolestuderande som man är har iaf jag nästan glömt bort att man inte valde alla sina kurser själv :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser här i en artikel som min lärare har skrivit, jag behöver lite tolkningshjälp om någon (lillen_009?) har lust o förklara lite vad sjutton han menar med dessa punkter:

 

---

Problem med beräkning av BNP

 

- Hemmamakars arbetsinasats räknas ej (det obetalda arbetet)

- EJ svart marknad

- Inbrott öka BNP

- Miljöförstörelse öka BNP

- Hårt exploaterade oorganiserade gästarbetare ökar BNP

- BNP säger inget om fördelningen inom landet ex Sverige, USA

---

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
högskolestuderande som man är har iaf jag nästan glömt bort att man inte valde alla sina kurser själv :)
Själv är jag van att kunna välja kurser (vissa i alla fall) sedan jag gick på högstadiet. :P

 

(högstadiet där jag gick var 'kursbaserad')

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bättre att ge en hint om var svaret kan hittas, så får sökaren hitta svaret själv.

 

Och vad sjutton händer här då?!...jag får ju tips, och jag hittar svaren...HÄR på eForum...;P ...problem?...nää...jag lär mej betydligt bättre när jag kan diskuttera på detta sätt o få bra svar än o läsa en tråkig bok som jag inte fattar mycket av...

 

Som jag skrev i mitt första inlägg, så behöver jag inte sådana här komentarer...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
det är bättre att ge en hint om var svaret kan hittas
Typ: Det står i läroboken, pojk! ;)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
nää...jag lär mej betydligt bättre när jag kan diskuttera på detta sätt o få bra svar
Jo, fast man kanske lär sig mer genom att bläddra igenom en tråkig bok och därigenom läsa och komma ihåg en hel del annan info än det som ingår i arbetet och som vi diskuterar. ;)

 

Fast bli inte sur, vi tycker om dig även om du kanske är lite lat din bosnier ;)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, det är inte betygen - det är vad du lärt dig och hur du använder din kunskap som fixar din braiga framtid ;p

 

Jo, det är sant iofs, men i detta fallet så behöver jag ingen kunskap inom ekonomi för o fixa en framtid som musiker...behöver dock kunskap inom musik, men det är en annan sak, och det fixar jag på egen hand oftast...:)

 

Dock kan jag väl hålla med om att vissa ej frivilligt valda ämnesområden känns och är oehört irrelevanta ibland...

 

Ja, jag tror fortfarande att jag kommer att glömma 80% av allt som jag "lär" mej i skolan...så jag anstränger inte för mycket för att lära mej saker som jag vet att jag inte kommer ha nån större nytta av i framtiden...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ: Det står i läroboken, pojk! ;)

 

Men det är ju där problemet är!...jag har ju ingen lärobok...jag har några feta häften om ekonomi som läraren har kopierat från en lärebok som han använde när han undervisade på högskolan i Växjö...jag fattar inte mycket av texten i häftet...särkilt inte när jag är förkyld, och stressad...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast bli inte sur, vi tycker om dig även om du kanske är lite lat din bosnier ;)

 

Jo, jag vet att ni tycker om mej fastän jag är en liten lat bosnier :) Det är därför jag kommer till er när jag har problem. Och jag blir inte sur, jag förstår att många inte tycker att jag gör rätt när jag frågar så här, men jag är verkligen in trubble nu känns det som...

Jag skulle inte frågat om det verkligen inte behövdes...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...