Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med skolarbete...igen...


Eminos

Rekommendera Poster

TicoRoman
Men det är ju där problemet är!...jag har ju ingen lärobok
Jag vet Emin, jag bara skojar ;)

 

när jag är förkyld
Varför är alla förkylda i maj? Det ska ju vara sommar nu, det är inte förkylningssäsong :(

 

 

_________

TicoRoman - Också förkyld :((

 

[inlägget ändrat 2003-05-03 13:12:36 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
förstår att många inte tycker att jag gör rätt när jag frågar så här men jag är verkligen in trubble nu känns det som...
Nää det gäller att utnyttja allt som kan vara till hjälp, även eForum. Jag har nog också tagit en hel del "genvägar" under mina studier, även om jag inte varit "in trouble" utan endast lat ;)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog också tagit en hel del "genvägar" under mina studier, även om jag inte varit "in trouble" utan endast lat ;)

 

Jag väljer att kalla det "in trubble" eftersom jag har 2 dagar på mej att skriva några sidor om någonting som jag inte förstår mej på...:)

 

Fast, visst, jag har väl kommit i denna situation eftersom jag var lat hela månaden och aldrig orkade börja skriva på arbetet...:) (men det är en annan sak...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Ja, jag tror fortfarande att jag kommer att glömma 80% av allt som jag "lär" mej i skolan
Jo, tyvärr blir det så. Mina kunskaper i tex matematik, kemi och teknologi är rätt så begränsade idag två år efter gymnasiet, trots att jag där läste alla kurser i ovanstående ämnen.

 

Lite synd tycker jag, men så är det, använder man inte något så glömmer man. :(

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Så irriterande, jag skrev ett mycket långt svar på detta som försvann i ett 500-fel... Jag får väl göra om det igen helt enkelt.

 

- Hemmamakars arbetsinasats räknas ej (det obetalda arbetet)

Människor gör ju en massa arbete hemma, som tar hand om barnen, klipper gräsmattan och lagar mat. Om man istället betalade någon för att göra allt det där skulle det räknas med i BNP, vilket skulle göra att länder där det finns många hemmafruar tex skulle få en högre BNP, kanske en som de förtjänar?

 

- EJ svart marknad

BNP räknar med att alla människor arbetar "vitt" och att alla varor och tjänster säljs på det normala sättet, från producent till konsument. Så är det ju inte. Många konsumenter handlar med varandra, typ köper begagnade kylskåp och så. Det vore bättre för BNP om alla köpte nytt hela tiden.

 

- Inbrott öka BNP

Tänk så här: En tjuv (som inte tänkte köpa ett nytt kylskåp) bryter sig in hos dig och stjäl ditt kylskåp. Det betyder att du måste köpa ett nytt kylskåp. Eftersom tjuven inte hade köpt något kylskåp om han inte stulit ett av dig, sker en extra transaktion mellan producent och konsument. Det ökar BNP.

 

- Miljöförstörelse öka BNP

Om producenterna inte behöver satsa vinst på att rena sina utsläpp, ökar BNP, men miljöförstöringen ökar.

Ren miljö är alltså en extra kostnad, som sänker BNP.

 

- Hårt exploaterade oorganiserade gästarbetare ökar BNP

Producenten/arbetsgivaren ökar sin vinstmarginal genom att ha låga löner och dåliga arbetsvillkor. Ju hårdare du arbetar för lite betalt (och konsumerar för alla pengar) desto högre blir BNP.

 

- BNP säger inget om fördelningen inom landet ex Sverige, USA

BNP är ett summerat värde. Det säger ingenting om människors verkliga levnadsförhållanden. USA har högre BNP än Sverige, men andelen hemlösa och analfabeter är också högre. Man kan inte säga att det är bra i ett land på grund av hög BNP, för det har beror ju mycket på sociala och samhällsekonomiska faktorer.

 

 

Nu var jag snäll och hjälpte dig med några svar. Det var inget jag slog upp eller så, jag lyssnade på lektionerna i skolan, och LÄRDE mig saker och ting. Det känns rätt bra att faktiskt kunna något. Med reservation för att jag minns fel, så tolkar jag din lärares anteckningar enligt ovan.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
- Miljöförstörelse öka BNP

/.../

Ren miljö är alltså en extra kostnad, som sänker BNP.

 

Varför?

Rätt, men Det krävs nog en motivering om man ska säga så...

 

Investerar du en massa pengar i miljövänliga maskiner så ökar ju BNP... Samtidigt - hade man köpt något annat för den utebliva vinsten så hade ju BNP även ökat då. Samlar du vinsten på hög minskar BNP...

 

En fråga som är interessant är hurvida effektiviteten i miljövänliga maskiner står sig emot de som är miljöbovar. Det varierar nog från bransch till bransh, så något universiellt svar finns inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så irriterande, jag skrev ett mycket långt svar på detta som försvann i ett 500-fel... Jag får väl göra om det igen helt enkelt.

 

Hmm, konstigt...vad använder du för webläsare? för hos mej så återställs texten om jag klickar Bakåt vid ett 500-fel...(IE 6)

 

Tack för svaret iaf...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Det blir inte direkt 500-fel, utan något med Microsoft blablabla DB nånting.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har lyckats skriva ihop 2 sidor snart. Har svarat på 7-8 frågor, men jag tar gärna emot mer hjälp på dessa frågor:

 

---

1) Redogör för de olika produktionsfaktorerna, samt försök att analysera hur samhället kan påverka utnyttjandegraden av dessa.

 

5) Det är lågkonjuktur i Sverige. Försök att analysera utifrån Keynes, Friedmans och Rhenmeidner modellens teorier om och hur man kan lösa den uppkomna lågkonjukturen.

 

10) Redogör för begreppsparen penningspolitik och finaspolitik. Försök också att problematisera dessom och hur dessa kan användas för att påverka den ekonomiska politiken.

---

 

De 2 senare frågorna ovan, hänger väl delvist ihop antar jag...

 

Alla tips är fortfarande välkommna...gärna skrivet så även en lat bosnier fattar...;)

 

/Eminos - Som äntligen börjar fatta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...