Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokala Guider.se och


Poker

Rekommendera Poster

Det är inte olagligt med SPAM, men vissa grejer som ni har skrivit in här, är olagliga och du (Anders Andersson, Uppsala University, Dept. of Information Technology Paper Mail: Box 337, S-751 05 UPPSALA, Sweden)är ansvarig för allting. Skulle inte förvåna mig om du fick ett brev från deras jurister. Sökte på www.dalademokraten.com om just denna person, han verkar alltid vinna i rätten när det gäller Internet tvister, även mot staten och kommun i detta fall mot Rättviks och Leksands kommun. Jag hittade också en artikel i USA om en tvist när det gäller City Map New York, de vann också, Tänk på vad du gör.

Det är ett stort steg, hoppas du har råd & tid med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Vad svamlar du om?? Den enda som är ansvarig för vad som skrivs här är IDGs ansvarige utgivare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WoXnet skrev

>Det är inte olagligt med SPAM

 

Spam i sig är inte olagligt. Men reklamutskick måste innehålla uppgift om adresskälla (så att man kan kontakta adresskällan/justera data hos adresskällan) för att vara lagligt.

 

Spam är det vi talar om i denna nyhetsgrupp.

SPAM är en köttkonserv.

 

F.ö. och OT kan nämnas att en spammare i Danmark i dagarna har dömts till böter för sitt spammande, och att spam kommer att bli olagligt också i Sverige, tack vare ingripande från EU, gissningsvis 1/1 2003.

 

[inlägget ändrat 2003-05-01 23:14:17 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Claes T

 

Visst, men man kan inte bara svartlista ett företag på det sättet, de har handlat i god tro. Men jag tycker man ska få stop på alla företag som säljer adresser m.m. och utger sig seriösa för att skicka SPAM!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
kommer att bli olagligt /.../ gissningsvis 1/1 2003.

2004 ?

 

Visst, men man kan inte bara svartlista ett företag på det sättet, de har handlat i god tro.

God tro? Köpa ett stort antal adresser och tro att alla ska vara intresserade (ha gjort en aktiv handling för att vilja ha denna reklam). Med den SPAM-debatten som finns idag är de nog medvetna om att det är lite ljusskygg verksamhet de sysslar med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää ny lag träder i kraft 26 Juni eller om det var 26:e Juli. Men men, jag inser inte att de har gjort något fel, eftersom jag har ringt och pratat med dem, "lite ljusskygg verksamhet de sysslar med" De har inte lagt ut det de verkligen gör, jag har sett redan ett litet demo av det, dvs. de gör en digital karta liknande citymapny.com som de har också producerat. Om man söker lite mer på nätet så ser man att personen bakom LokalaGuider.se är även chef på ett stort ISP företag, hmmm så jag tycker att det är lite att ta i o säga att personen är oseriös.

Men vi får se om d kommer att skicka fler SPAM.

Vill bli gärna informerad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Anders Andersson, Uppsala University, Dept. of Information Technology Paper Mail: Box 337, S-751 05 UPPSALA, Sweden
Vem är det?

 

verkar alltid vinna i rätten när det gäller Internet tvister
Vem?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

personen bakom LokalaGuider.se är även chef på ett stort ISP företag, hmmm så jag tycker att det är lite att ta i o säga att personen är oseriös.

 

Så om man är chef på "ett stort ISP företag" så kan man automatiskt inte vara oseriös, eller vad menar du??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem?

Förmodligen han på Uppsala universitet som det länkades till tidigare i tråden:

http://xxx.xxx.xxx/

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

Länk borttagen av administrator

[inlägget ändrat 2003-05-02 16:33:47 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

Ok missade det.

 

Eh han (Edin) snackar en massa skit... som vanligt. Polisanmäla.. varför?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-05-02 01:50:23 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää så menade jag inte.. Men han lär vara medveten att man ska inte skicka SPAM, om de skulle inte vara seriösa skulle de inte överleva i så många år, såg att de har ca 16 000 kunder på ISP, inte illa, men han är inte ägare på ISP utan chef. Hur som helst orkar inte ge mig i sånt, har nog bätre för mig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte Anders! Eddie "Edin" han kommer att vinna skulle jag tro om det blir nu en anmälan. SPAM är inte olagligt, men att nyttja andras e-postadresser och beställa massa falska order är olagligt. Läste en hel del artiklar om han "Edin" i en lokal tidning i dalarna, ingen o sitta i dumstol, verkar vinna över 2 kommunala styrelser bla Leksand och Rättvik, ändå hade Rättviks kommun registrerat varumärke. Men han gjorde ingeting fel heller, han följde lagen helt enkelt som man ska göra. Hmm tyckte det var inte mer än rätt, ni kan läsa om det på dalameokraten.com Han fick till slut halv milijon för det.

 

Advokatbyrå som hotade han heter xx jag vet bara inte om jag får skriva det :) Men hur som helst :) nu ska vi snacka lite ASP :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>TicoRoman

Varför polisanmäla? Ju… för det verkar som om Anders har nyttjat dras e-post adress mm.

Även registrerat massa falska order, och det innebär att de måste kolla igenom alla m.m

Hur ska de veta vilka är falska m.m ? Visst de loggar IP adresser som de gjorde i Anders fall… :) Men du sa att du känner han (tveksamt) då kan du väl inga han o prata med honom…..Ändå om du känner honom, sedan kan du skriva här till oss alla o berätta hur allting ligger till..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

 

Hmmm smart du är, han verkar vara chef på ett stor ISP företag också, så har du en hemsida skicka länken till han och klaga på SPAM få se vad som händer :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så går det inte riktigt till! (*amatör*)

De har ingen katalog! Och hur hade du tänkt att de skulle ta betalt? Nej det är inte det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nog tog du lite i :) ingen brukar ha 7 e-postadresser?

 

Eh..jo jag t.ex. har två på telia två på hotmail en på yahoo och en på home.se och wineasy. Hotmail och Yahoo är rena spamkonton och som jag anger på websidor som jag vill ha nåt från, wineasy är ett konto som förvandlats till ett spamkonto för att jag råkade ha den i telefonkatalogen (tror jag)

home använder jag relativt löst (typ här och andra forum) för den finns det risk med att bli spammad och enkel och bli av med och byta. Telia-kontona (comhem)är endast för vänner och myndigheter. Lite och hålla reda på, men jag slipper bli upprörd över spam jag inte vill ha, för jag vet vart det hamnar och dom kollar jag ju aldrig förutom att tömma inboxen då och då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

Jag verkar ha missat en del i denna tråd, därför vet jag inget om några falska order.

 

Men du sa att du känner han (tveksamt) då kan du väl inga han o prata med honom
Ditt språk, meningsbyggnad och sättet du skriver på och försvarar det nämnda företaget, tyder på att det är du som är Edin? (eller åtminstone någon från företaget) Jag har en känsla att det är så, och ofast har jag rätt ;)

 

Jag har absolut ingen avsikt att ta kontakt med honom angående den här frågan. Jag har inte "utsatts" för Spam från det nämnda företaget, och har därför ingen åsikt i frågan.

 

Edin känner jag till genom nära kontakt med personer från hans "inre krets" (familj och bekanta), och känner därigenom till Edins bakgrund, familj osv... Denna kontakt bröts dock för ca ett år sedan.

 

Efersom detta forum är offentligt och kan läsas av alla, så tänker jag inte redogöra för närmare detaljer. Om du (WoXnet) i själva verket är Edin och nyfiken på vem jag är, så kan du skicka ett e-mail eller nåt..

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-02 02:46:34 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2003-05-02 04:38:27 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope jag är varken "Edin" eller jobbar på företaget.. jobbar på ett IT företag här i Sthml.

 

Tyckte du skulle spela cool o veta "vem" han är!

Jag försvarar inte företaget utan skriver ren fakta.

Själv är jag från Belgien om du ville veta det, uppvuxen i Sthml..

 

 

PS:Ska du säga nåt om språket..lär dig själv o skriva.

 

[inlägget ändrat 2003-05-02 05:12:26 av WoXnet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
Nope jag är varken "Edin" eller jobbar på företaget.. jobbar på ett IT företag här i Sthml.
Ok, i så fall tog jag fel. Men det är misstänksamt att du endast skrivit i denna tråd sedan du blev medlem. Verkar lite väl tajmat.

 

Jag försvarar inte företaget utan skriver ren fakta.

Själv är jag från Belgien om du ville veta det, uppvuxen i Sthml..

If you say so. Vad var det för ISP han var chef för sa du?

 

Tyckte du skulle spela cool o veta "vem" han är!
Nej jag spelar inte cool, utan blev bara förvånad när jag läste hans (efter)namn. Vi råkar komma från samma land båda två och därför känner jag till honom. Så enkelt är det!

 

PS:Ska du säga nåt om språket..lär dig själv o skriva.
Jag menade inte att du inte kunde skriva, utan att sättet du skrev på påminde mig om hans. Lär dig läsa istället!

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-02 07:44:00 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaddå tog i lite? Sju e-postadresser är väl inte så konstigt... ;P

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är du för någon patetisk försvarare av Lokala Guider? Även om du förnekar det börjar jag tro att du är Eddie... Eller hans viljelösa lakej...

 

Anders på Uppsla Universitet har inte ens skrivit här... Dessutom verkar han vara en riktigt sympatisk kille.

 

Angående lagligheten med Spam... Utskicket jag fick från LG innehöll inte gick inte vid en första snabb anblick bedöma som reklam. Spam är inte friställt från Marknadsföringslagen och enligt rådande praxis ska man inte ens behöva öppna ett vanligt fysiskt reklambrev, samma praxis torde gälla Spam. Är det någon som ska anmälsa så är det den där halvmesyren till företagare som kallar sig Eddie...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken "stor" ISP är han chef för då? En seriös ISP skulle knappast tolerera att någon av deras kunder skickar spam...

 

Fattar inte vad sådana som du gör här... Lusa ner forumet med en massa inlägg som försvarar en spammare... *suck*

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaddå tog i lite? Sju e-postadresser är väl inte så konstigt... ;P

Nej, det är ju inget konstigt alls.

Egentligen har jag nog flera, eller om de har blivit avktiverade pga av att jag inte använt dem på ett tag. Räknar jag med dem (som jag säkert glömt bort lösenordet till) så närmar det väl sig 15 - 20...

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
ingen brukar ha 7 e-postadresser?

 

Jag vet inte ens hur många jag har...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...