Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokala Guider.se och


Poker

Rekommendera Poster

Jag vet inte ens hur många jag har...

Jag vet hur många jag har, i alla fall: en. :)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar

 

 

jag skrev: kommer att bli olagligt /.../ gissningsvis 1/1 2003.

lillen_009 skrev: 2004 ?

 

Sorry, tappade en 1:a. 1 november lär det bli. 2003, dvs i år (EU kräver senast 31/10, men det lär inte hinnas med till 1 oktober, och jag tror riksdagen föredrar ett månadsskifte)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Müller, IDG.se

Debatten om Lokala guider tendera till att utgöra personangrepp, något som Eforums regler ej tillåter. Jag säger inte att det är det, det ligger i gränslandet för vad som rätt och riktigt, men kan mycket väl utvecklas till att bli värre. Därför har jag valt att ta bort JMulls länk till själva mejlkonversationen mellan en person på företaget LG och honom.

Som jag ser det finns det inget skäl att i denna debatt hänga ut en särskild individ. Men fortsätt gärna debatten om själva företaget.

 

mvh Magnus Müller, Chefred, IDG.se

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Spam var inte olagligt i vissa stater i Usa heller; men likt förbannat så blev en spammare av med livet och massor av företag som skickat spam fick sina servrar "omdesignade" av pissed off h4xx0r5.

 

Jag försöker ibland konfirmera spammare och fråga vart ifrån de fick min adress, men deras mailboxar brukar vara så överfulla med hot/hat brev så det oftast inte går att komma fram. Nu kommer iaf spam att bli ett mindre kapitel i den svenska juridikhistorien pg av Eu.

 

Det är bara att inse, Spam är helt enkelt inte acceptabel biz kommunikation; Validerad OPT-IN är enda lösningen.

 

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jag mailar ditt företag.

 

Hej N.N; kan du skicka mail till mig om produkten X?

 

Javvist säger du. och skickar en förfrågan.

N.N Svarar "Ja" på frågan.

 

Ungefär som Majordomo subscriptions på mailinglistor.

 

mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> ...men vissa grejer som ni har skrivit in här, är olagliga

 

Som vad? Lagrum tack.

 

> och du (...)är ansvarig för allting.

 

Han är inte ansvarig för ett skit.

 

> Skulle inte förvåna mig om du fick ett brev från deras jurister.

 

Oj!

 

> Sökte på www.dalademokraten.com om just denna person, han verkar alltid vinna i rätten när det gäller Internet tvister ... även mot staten och kommun i detta fall mot Rättviks och Leksands kommun.

 

Igen, har du någon referens? (NJA eller liknande)

Sökmotorn ( http://dde.arkiv.ttspektra.se/dde/arkiv/ ) var nere vid tillfället, hittade inget i andra sökmotorer heller.

 

> Jag hittade också en artikel i USA om en tvist när det gäller City Map New York, de vann också, Tänk på vad du gör.

 

Vad i helvete har det med saken att göra? Vi bor i .SE domänen om du inte upptäckt det + att alla parter är svenska. Amerikanskt bullshit lämnas vid gränsen.

 

> Det är ett stort steg, hoppas du har råd & tid med det.

 

Om han vill så kan han få juridisk hjälp av mig sålänge det hela inte har att göra med falska beställningar som nämndes tidigare.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

¨Så "Eddie" är tydligen chef på ett stort "ISP" företag?

Mig spelar det ingen roll, fast ju större chef desto lättare att klämma åt dem!

Men Eddie heter också "Camilla" eftersom han i en enkel sökning spammar gästböcker.

Nej herr administrator, jag sysslar inte med personangrepp utan detta rör Lokala Guider.

Jag skulle vilja veta mer om detta företag, sysslar dem med andra saker som är snart olagligt?

 

Några frågor som jag gärna skulle vilja få svar på:

 

1: Hur får dem tag i a/ e-post adresser b/ mobilnummer

(Om "eddie" är chef på ett stort ISP företag kanske det är enkelt?)

 

2: Sysslar Lokala guider med bulvanverksamheter i led med deras verksamhet som t.ex. Låtsas omdömen om företaget, låtsas annonser på sajten etc?

 

3: Finns det tidigare anmälan mot företaget och finns det anmälan mot samma ägare?

 

4: Finns det en koppling mot WWW.DINANNONS.COM ?

 

SLutligen, Finns det ett intresse att tillsammans anmäla företaget mot oetiska metoder?

 

/Inläggets grundare

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-04 14:40:17 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är roligt, samtidigt trist, är att varken

Lokalaguider.se eller Carambole.se som håller i

Internetkapacitet för Lokalaguider.se har gjort något större väsen av detta med tex avstägningar, vilket helt enkelt för många som drabbats, spärrat dessa ifrån sina nät totalt. Jag är nästa att göra samma sak inom mina domäner.

 

Att sen den PUBLIKA länk jag lagt ut, där det av offentlighetsprincipen är OK att publicera detta, tagits bort av IDG tycker jag inte om alls.

Tysta inte mig, tysta Lokalaguider.se!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sen den PUBLIKA länk jag lagt ut, där det av offentlighetsprincipen är OK att publicera detta, tagits bort av IDG tycker jag inte om alls.

 

Offentlighetsprincipen har att göra med myndigheters skyldighet att göra inkomna handlingar tillgängliga för medborgare, IDG är ingalunda en myndighet och förmodligen inte du heller.

 

Att publicera personuppgifter kräver tillstånd och är annars ett brott mot personuppgiftslagen om man inte kan räkna in publiceringen i de undantag som görs i lagen. Lagen struntar tyvärr i om den som är utsatt för brottet mot PUL råkar ha tvivelaktig moral och syssla med avskyvärd verksamhet, vill DI anmäla så gör DI det.

 

Vad IDG vill och inte vill ha på sin websajt är helt och hållet upp till dem att bestämma.

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-07 10:06:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst det du säger om att offentlighetsprincipen berör myndigheter är rätt (såvitt jag vet). Men är det verkligen ett brott att hänvisa till en plats där man på lagligt sätt kan ta del av informationen?

 

Nu så är ju iofs lagarna lite skruvade vad som gäller publikationer på Internet. Man får ju till exempel inte publicera namn i offentliga protokoll från myndigheter på Internet utan att ha berörda personers uttryckliga medgivelse, trots att vem som helst kan begära att få ut dem om de kontaktar berörd kommun/myndighet. Så det kan ju hända att även länka till information rent formellt kan vara olagligt, även om det nog kommer få stora konsekvenser om personer skulle börja kräva att de lagarna efterlevs... :/

 

Men visst vad IDG vill ha på sin hemsida är upp till dem, men man måste alltid vara försiktigt så att det inte förekommer godtycke, eftersom det kan få folk att välja andra forum. I detta fall så är det väl ingen risk, men...

 

_________

-- ante --

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det verkligen ett brott att hänvisa till en plats där man på lagligt sätt kan ta del av informationen?

 

Nä det är det förmodligen inte men här har publicerats information också, det var mest det jag syftade på.

 

Hänvisandet till plats faller under IDGs rätt att själva (eller delegerat till moderatorer) avgöra vad som ska finnas på sajten och inte.

Bara för att saker råkar vara lagliga så är det ingen rättighet att publicera dem på IDGs eForum, det är en möjlighet och/eller förmån som idg får styra över bäst de vill.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är det förmodligen inte men här har publicerats information också, det var mest det jag syftade på.

 

Ok, då är vi kompisar :)

Antog att du menade den länk som tidgare skribent tydligen hade lagt in.

 

Självklart skall IDG själva få bestämma vad de vill publicera och inte. Så länge de bara inte tar bort inlägg som inte bryter mot deras egna regler. Det aktuella kan jag inte kommentera då jag har lite svårigheter att se det som tagits bort.

 

Summa summarum så håller jag med dig :)

_________

-- ante --

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...