Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Handla kamera billigt på nätet?


jonasn

Rekommendera Poster

Det handlar om att vi i olika kulturer har olika preferenser

 

Det är möjligt, det där med att det skulle vara för att ljuset är olika på olika breddgrader är bara för fånigt för att man ens ska fundera på att det är nåt annat än en skröna. En av de stora vitsarna med en kamera är ju att man kan ta med sig bilder från andra breddgrader än den man kallar "hemma".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lika kulturer har olika preferenser för hur vi vill att verkligheten ska avbildas. I Japan, Honkong, Sydkorea mfl länder i den delen av världen föredrar man bilder med en lite varmare ton. Därför levereras kameror för de marknaderna med en kalibrering som ger en lite varmare färgton

 

Precis (en del av) vad jag syftar på!! :)

 

(i mitt första inlägg nämner jag både detta och "breddgradsjusteringen")

 

Skönt att fler än jag har hört detta. Vet dock fortfarande inte om det är sant eller ej, men jag tycker det låter ganska sannolikt.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-04-23 00:30:44 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de stora vitsarna med en kamera är ju att man kan ta med sig bilder från andra breddgrader än den man kallar "hemma".

 

Du (och några andra) har nog överdrivit vidden av det hela. Det är ju inte så att bilderna blir helt förstörda om man åker till danmark och fotar, men himlen har olika färg på olika ställen, och det vore väl tråkigt om vi i norden aldrig fick blåa himlar på våra bilder?

 

Det mänskliga ögat är mycket mer adaptivt än en kamera, och uppfattar förmodligen himlen här hemma som mer lik en ekvatorhimmel än vad den egentligen är.

 

Nå, jag säger inte att det absolut är så här, men jag tycker det låter onödigt att avfärda det direkt. Jag tycker som sagt det låter troligt.. nu ska jag försöka leta rätt på artikeln. :)

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...