Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Handla kamera billigt på nätet?


jonasn

Rekommendera Poster

Hejsan alla, hoppas påsken har varit trevlig.

 

Själv har jag surfat efter låga priser på nästa pryl till samlingen: Canon Powershot S50.

 

I sverige kostar detta underverk minst 6790 kr + frakt (enligt pricerunner), men från amazon.co.uk kan man få den för 5770 kr + frakt.

 

Råkade dock av en slump hamna på ebay.co.uk och hittade den där för motsvarande ca 4400 kr, direkt från Hong Kong. Smått otroligt!

 

Sjutusen balubas känns ännu lite mycket, men 4400 är ju nästan gratis. Säljaren verkar reko, men jag har ändå några funderingar..

 

1. Skatt + tull.

Om tullen granskar paketet läggs väl skatt+tullavgift på priset. Momsen är väl 25%, men hur mycket är tullavgiften på, och hur stor risk är det att man "åker dit" på det?

[edit: hittade info på http://www.tullverket.se/Modules/shopping/index.html/

Enligt den sidan är tullavgiften på en trådlös mus som man köper från kina och betalar med euro 0%, men sidan var i det närmaste obrukbar pga konstiga kategorier och underligt urval av valuta]

 

2. Skillnader på kameran.

Canons kameror kan växla mellan PAL och NTSC, och bara man byter sladd till laddaren så klarar den europeisk elnätstandard, men hur är det med mjukvaran i kameran? Jag läste nämligen att man bland annat har olika färginställningar för olika marknader, dels beroende på breddgrad (atmosfären påverkar ljuset olika mycket) och dels beroende på kultur (asiaterna, amerikanerna och européerna gillar tydligen inte samma sorts färgstick). Går detta att åtgärda mha att bara ladda hem den europeiska firmwaren från canons webbplats när uppdatering kommer, eller skriver den kanske bara över valda delar av programvaran?

 

Hade fler funderingar, men kommer inte ihåg dem just nu. Någon som har gjort en liknande affär? Det är en kraftig reducering av priset iaf.. men är det värt det?

 

Tacksam för synpunkter/tips.

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 13:20:44 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-04-21 13:27:23 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om tullen granskar paketet läggs väl skatt+tullavgift på priset. Momsen är väl 25%, men hur mycket är tullavgiften på, och hur stor risk är det att man "åker dit" på det

 

Jag beställde en klocka från USA för dryga året sen. Den kostade 159 Dollar. Jag kommer inte ihåg vilken procentsats tullen+momsen tog men kalaset slutade på 3200 Kronor, därav var frakten 800(!?) Kronor, så pengamässigt blev tullen och momsen (ja, dom tar moms på tullen och skatten oxå :( runt 800 Kr.

 

Och det hära med "att åka dit" så bevakar dom gränserna furiöst, så att inga skattepengar går förlorade ;)

Det var fel på klockan (eller kanhända att jag bara var klantig) Jag mailade lite och leverantören bad mig skicka in klockan och skriva på försändelsen att det handlade om reparation, dom skickade en ny med vändande post märkt att det handlade om reparerad klocka. Men jag fick förtulla (och momshlvetet också) en gång till. Det visade sig att dom stackarna i USA inte visste (inte jag heller) att dom skulle skicka tillbaka den med samma kod som mitt paket kom med.

 

Så den tiden är förbi när man slipper sånt :(

 

måste bara göra lite reklam för gemday.com (där jag köpte klockan), har aldrig varit med maken till mer serviceminded butik, vare sig det handlar om riktig eller webbaserad, dom bytte ut klockan fast dom förlorade pengar på frakten när dom skickade den nya klockan :)

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 13:59:33 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om tullen granskar paketet läggs väl skatt+tullavgift på priset. Momsen är väl 25%, men hur mycket är tullavgiften på, och hur stor risk är det att man "åker dit" på det?

 

Vadå åker dit? Fraktbolagen har rutiner för att se till att allting passerar tullen på rätt sätt.

 

Man betalar tull för det som avsändaren har sagt att paketet innehåller.

 

Jag läste nämligen att man bland annat har olika färginställningar för olika marknader, dels beroende på breddgrad (atmosfären påverkar ljuset olika mycket) och dels beroende på kultur (asiaterna, amerikanerna och européerna gillar tydligen inte samma sorts färgstick).

 

Aldrig hört talas om?! Så om jag köpt en kamera här i Sverige, så blir bilderna knas om jag åker till hongkong och tar bilder där?

 

Det som däremot skilljer, är språket i menyerna. Troligen är Kinesiska förval i de kameror som säljs i Kina. Sen är det bara att hoppas på att du kan ändra det.... ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara lägga till att om man beställer från Europa så betalar du momsen i det EU-land du handlar från. Så om du handlar från Storbritanien betalar du kring 12-13 procent istället för de 25% vi betalar.

 

Kolla också att garantin gäller i andra länder. EU-länderna har samma garanti, men handlar du från till exempel USA så kan du vara tvungen att skicka kameran till USA för att få den reparerad. Amerikanarna är väldigt måna om att allt ska gälla BARA där osv.

 

Lycka till med ditt inköp!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå åker dit? Fraktbolagen har rutiner för att se till att allting passerar tullen på rätt sätt.

 

Man betalar tull för det som avsändaren har sagt att paketet innehåller.

 

Nja, man har (åtminstone förut) kunnat slippa betala tull på ett eller annat vis. Enligt tullverkets sida berodde dock detta på varifrån man handlade, vad man handlade och vilken valuta som användes.

 

Aldrig hört talas om?! Så om jag köpt en kamera här i Sverige, så blir bilderna knas om jag åker till hongkong och tar bilder där?

 

Naturligtvis blir inte bilderna knas.. men det är ju ett faktum att ljuset är olika på olika breddgrader så jag tycker snarare att det skulle vara konstigt om de inte optimerade kamerorna lite beroende på marknad. Iofs handlade just detta om Sony, men jag har svårt att tro att de är unika.

 

Ska se om jag hittar url till artikeln/postningen.

 

Det som däremot skilljer, är språket i menyerna. Troligen är Kinesiska förval i de kameror som säljs i Kina. Sen är det bara att hoppas på att du kan ändra det.... ;)

 

Tja, med tanke på att jag kan välja kinesiska i min nuvarande A20 så är det inte omöjligt att tro att jag kan välja svenska i en kinesisk S50, men som sagt.. bara att hoppas! :)

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-04-22 02:01:55 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara lägga till att om man beställer från Europa så betalar du momsen i det EU-land du handlar från. Så om du handlar från Storbritanien betalar du kring 12-13 procent istället för de 25% vi betalar.

 

Jo, jag minns att du har tipsat mig om det förut. Jag har dock för mig att jag har hört att det skulle komma/har kommit nån undantagsregel för webbhandlare som har en omsättning som överstiger ett visst belopp. Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

 

Just nu lutar det faktiskt åt att beställa från uk på ett eller annat vis, mest för att slippa krångel.

 

Fast jag har även planerat att vänta ungefär en månad till för att se om priset sjunker lite.

 

Kolla också att garantin gäller i andra länder. EU-länderna har samma garanti, men handlar du från till exempel USA så kan du vara tvungen att skicka kameran till USA för att få den reparerad. Amerikanarna är väldigt måna om att allt ska gälla BARA där osv.

 

Ja, USA aktar jag mig för. ;)

 

Tack för tipsen!

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
men det är ju ett faktum att ljuset är olika på olika breddgrader så jag tycker snarare att det skulle vara konstigt om de inte optimerade kamerorna lite beroende på marknad

 

Det finns en funktion på alla kameror med CCD-chip som heter vitballans, just för att anpassa färgtemperaturen för olika ljusförhållande.

 

Eller vad menar du med "olika"?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock för mig att jag har hört att det skulle komma/har kommit nån undantagsregel för webbhandlare som har en omsättning som överstiger ett visst belopp. Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

Nej du är inte ute och cyklar. Handlar du från amazon.co.uk får du t.ex. betala svensk moms.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller vad menar du med "olika"?

 

Precis, det där låter lite som hurmfhurmf.

 

Isåfall borde det ju vara angivet på kameran vilken dag på året och vilken tid på dygnet kameran är _optimerad_, för då kan man gå ut (om det är soligt) och fotografera som bara den med hyfsat resultat i auto-läge.

 

<edit> felstav på hurmfhurmf

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2003-04-22 09:49:08 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

På tal om en liknande sak (som jag faktiskt inte vet är sann eller ej!) är att tex TV-apparater och CRT-skärmar är anpassade för jordens magnetfält på den plats de ska säljas? Det LÅTER lite hurmfhurmf, men jag är inte säker....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ställa tv:n "uppochned" så får du se ;)

 

Skämt åsido... Jag gjorde det en gång och bilden blev grön(are). Vände jag den rätt igen så blev det bra. Visst måste man ta hänsyn till magnetfältet när man beräknar banorna för elektronerna inne i CRT'n

 

Men för kameror? Med CCD och TFT? Njae... Dessutom så finns det ju som sagt vitbalans.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en funktion på alla kameror med CCD-chip som heter vitballans, just för att anpassa färgtemperaturen för olika ljusförhållande.

 

Ja, precis.. och om då inställningen för "solljus" eller "moln" skiljer sig lite mellan olika kameror skulle väl inte det vara så konstigt. Men jag ska som sagt försöka leta rätt på originalartikeln.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det... Det är inget du kan göra något åt.

 

Leta upp en mindre butik. T.ex via Pricerunner. (http://se.pricerunner.com, eller http://uk.pricerunner.com/ - så kommer du direkt till engelska butiker, dock med pund i.st.f kronor, annars gå till den svenska sajten och välj även utländska butiker när du valt "visa priser")

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Skaffa enskilld firma, då får du dra av moms på prylar som används i verksamheten.

 

Men att skaffa en EF bara för att dra av momsen är som att skaffa en BMW 745i bara för att köra 20 meter till brevlådan....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis inte lönsamt. Men vad som däremot är lönsamt är ju att kolla med olika butiker på nätet (både i sverige och utomlands)

Glöm inte frakten

Tull slipper du inom EU

Moms... som sagtr hör med den säljande fitrman om det blir svensk eller det egna landets moms... Lite jobbigt kanske. Men det kan löna sig. Det kan också vara vits att handla i sverige pga av den svenska konsumentkreditlagen

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du har rätt. Köper man en vara inom SE så har man ju kunsumentköplagen i ryggen om något skulle hända.

 

Gör som jag skrev innan, att man skaffar en enskilld firma, så har man inte KKL (man är inte konsument, man är företag). För och nackdelar med allting...

 

Att registrera en EF är gratis.

Vill man namnskydda sitt företagsnamn kostar det 600 kr.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att registrera en EF är gratis.

Vill man namnskydda sitt företagsnamn kostar det 600 kr.

 

När PRV behandlar din ansökan så tillkommer en kostnad på 800 kr. Se http://www.prv.se/om_prv/prisl/bolag_produkter.html

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jaha, då har dom höjt priset!

 

Men man måste ju inte registrera EF hos PRV. Dessutom skyddar det bara i det länet man har företaget. Och numera kan man söka SE-domän utan papper från PRV.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har dom höjt priset!

 

Jepp, gjorde för ett drygt år sedan om jag inte tänker fel.

 

Men man måste ju inte registrera EF hos PRV.

 

Vart annars? Hade ingen aning om att man kunde göra det någon annanstans.

 

Och numera kan man söka SE-domän utan papper från PRV.

 

Det var väl inte det vi diskuterade? :)

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vart annars? Hade ingen aning om att man kunde göra det någon annanstans.

 

Du behöver inte registrera en EF överhuvudtaget. Det enda du behöver är F-skatt och det skaffar du hos skattemyndigheten.

 

Det var väl inte det vi diskuterade? :)

 

Korrekt. Det jag menar är att det finns nästan ingen anledning att namnskydda sin EF längre, så man kan spara de pengarna till nåt roligare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte registrera en EF överhuvudtaget. Det enda du behöver är F-skatt och det skaffar du hos skattemyndigheten.

 

 

Aha. :) Längre än jag tänkte.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis blir inte bilderna knas.. men det är ju ett faktum att ljuset är olika på olika breddgrader så jag tycker snarare att det skulle vara konstigt om de inte optimerade kamerorna lite beroende på marknad. Iofs handlade just detta om Sony

 

Jag läste nyligen om en typ av optimering och jag tror att det är den ni är ute efter. Det handlar om att vi i olika kulturer har olika preferenser för hur vi vill att verkligheten ska avbildas. I Japan, Honkong, Sydkorea mfl länder i den delen av världen föredrar man bilder med en lite varmare ton. Därför levereras kameror för de marknaderna med en kalibrering som ger en lite varmare färgton. Mins tyvärr inte var jag läste om det så jag kan inte ge någon länk med mer detaljer.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Därför levereras kameror för de marknaderna med en kalibrering som ger en lite varmare färgton

 

Fortfarande vitballans, men det kan ju hända att den är något annorlunda justerad där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...