Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

'Bilägaren kan få betala fortkörning'


TicoRoman

Rekommendera Poster

Det är bara fortkörning som avslöjas med kamera som avkriminaliseras enl förslaget, _vanlig_ fortkörning fortsätter att vara ett brott ?!?.

 

Det blir alltså två olika sätt man kan köra för fort på ;) Smart !

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst - man ser kanske inte helt hipp ut med hjälm på huvudet. Att det sedan även kostar pengar att skaffa en... (knappa 300 kr om du vill ha en enkel modell, 700 kr om du vill ha en mer designad)

 

Men - vid transporter exempelvis till/från jobb tycker jag att det är självklart att ha hjälm. Med moped finns det någon "ballhets" faktor att åka utan hjälm? Eller är man bara en idiot som tror att man är något? Inte förändras du/din självkänsla av att ha hjälm?

 

Att mössan inte får plats under hjälmen erkänner jag kan vara ett problem, men det behövs å andra sidan inte fullt lika tjock mössa under hjälmen.

 

Nu är jag inte för en lag som inte skulle ha någon effekt. Jämför med reflexer i mörkret. Jättebra. Alla har det dock inte. Skriv en lag att man inte får vara ute vid trafikerad väg efter mörkrets inbrott utan att ha en reflex väl synligt. Sedan skulle polsien kunna håva in pengar, om de nu har tid till det.

 

Hur är det med cykellysen för den delen. Hur många har en fungerande vit lampa fram och en röd bak på cykeln? Den främre ska för övrigt kunna lysa upp en kägla på marken, den bakre får inte blinka.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Suntförnuft lektion 1. ;-)

Den som begår brott skall också få sona sitt brott.

 

Mvh. /Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaransvar för trafikbrott faller på sin egen orimlighet. Fortkörning är en sak, ett nog så allvarligt brott menar många, men vad ligger i förlängningen? Vårdslöshet, smitning eller vållande till annans död? Nej, tack. Det är polisens sak att hitta den skyldige. Vad skulle hända om jag faktiskt inte vet vem som orsakat en olycka med min bil, och polisen inte kan hitta den skyldige?

 

Å andra sidan kan jag ställas till ansvar om jag lånar ut min bil till någon som inte borde köra, tex en berusad person, och det är helt riktigt, men det har inte med ägaransvar att göra. Man kan anses delaktig om man släpper iväg en fyllskalle oavsett vem som äger bilen.

 

Ägaransvar vid felparkering är en annan sak. En felarkerad bil kan lättare anses vara ägarens ansvar eftersom den står still och kan jämföras med vilken annan lös egendom som helst.

 

----

 

När det gäller cykelhjälmarna är det så att skrämmande många av de cyklister som dör i trafiken hade klarat livhanken om de haft hjälm:

http://www.ntf.se/tidning/default.asp?RecID=8872

 

Å ena sidan kan man säga att om folk inte vet bättre, så får man lagstifta. Å andra sidan kan man säga att det är vars och ens ensak om man vill cykla, röka eller supa ihjäl sig (där det senare blir lättare och lättare hela tiden).

 

Här tror jag på en tredje väg; upplysning och information. Om man får ut att mer än varannan dödad cyklist hade klarat sig med cykelhjälm kommer alla hjälmlösa cyklister att framstå som idioter, och frågan att mer eller mindre lösa sig själv.

Så funkar det i MC-världen, en hojåkare i kortbyxor och badskor är en pajas som ingen tycker synd om när man plockar grus ur skrubbsåren.

 

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Vore bättre om folk slutade köra & gå som idioter, fotgängare går mitt i banan, bilar tror sig ha rätt att köra hur de vill och cycklister kör rakt ut i traffiken.

 

Å andra sidan är det kanske naturens sätt att filtrera bort dåliga gener. De som dock blir skadade av andra borde prioriteras för sjukvård.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är jag skeptisk till förslaget att alla ska cykelhjälm. Jag tycker man bör kunna få välja sådant själv.

 

Precis!

 

Jag tycker det känns som en ganska onödig lag.

Regeringen borde väl ha viktigare saker att sköta, eller?

Vilken hysteri det hadde blivit inom polisen att jaga cyklister, det måste väl finnas viktigare saker även där att sköta.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom fortkörningen avkriminaliseras i sammanhanget, vilket en del inläggsskrivare verkar ha missat, tycker jag personligen att det är ett godtagbart sätt att komma åt dessa huliganer, som på ett eller annat sätt gömmer sig för kamerorna. Kanske kan vi på detta sätt komma åt även dom här typerna som vansinneskör inne i Stockholm, kör Stockholm Uppsala på en kvart med mc o.s.v.

Den Austrlienska varianten verkar vara ännu bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vi på detta sätt komma åt även dom här typerna som vansinneskör inne i Stockholm, kör Stockholm Uppsala på en kvart med mc o.s.v.

Jo, men det krävs väl åtminstone en reg-skylt på fordonet för att det ska funka.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många andra ser jag inget större hinder för att ägaren av bilen får böteslappen om bilen registreras för fortkörning av en automatkamera. Samma typ av ägaransvar gäller ju vid felparkering idag. Är du emot det med? Din polare kan alltså parkera din bil hur som helst och böterna kommer hem till dig (om han inte betalar dem).

Varför skulle inte samma regel gälla vid fortkörning? Det är ju endast de fall där fortköraren registreras av en automatisk övervakningskamera som berörs.

 

Om man inte kan lita på att ens polare betalar eventuella böter de drar på sig om de lånar din bil så ska du nog inte låna ut bilen till dem...

 

Lagförslaget borde också kunna leda till ökad trafiksäkerhet då det blir tämligen meningslöst att köra förbi en kamera i 130 med en jacka över huvudet...

 

Angående cykelhjälmslagen så gäller det förslag som diskuteras hjälmtvång för barn upp till 12 år. Detta förslag är jag mer tveksam till... Har polisen resurser att se till att lagen efterlevs? Om inte så bör lagen stiftas då en lag som inte efterlevs undergräver allmänhetens förtroende för rättsystemet. Som exempel kan man ta lagen om att gå mot röd gubbe, böterna togs bort för att polisen inte klarade av att upprätthålla den.

Andra problem med förslaget är att det blir tämligen tandlöst då de flesta barn upp till 12 år redan använder cykelhjälm. Vidare skulle ett sådant förbud som det som diskuteras kunna signalera till barn och ungdomar över 12 år att de inte behöver använda hjälm.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, det finns knappast resuser till att jaga ungar utan hjälm. Låt det sunda förnuftet råda, och att vuxna tar ansvar för sina barn (och sig själv).

Jag skulle inte kunna förlåta mig själv om mitt barn blir skadad/dödad i trafiken bara för att jag slarvat med skydden.

 

Man har väl inte bälte på sig för att slippa böter?

Likaså med flytväst, mcställ, ridhjälm, hörselskydd, ja listan kan göras lång. Nu får man ju inte böter för att man inte bär dessa skydd, utan det är bara för min egen skull.

 

//Pålle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om fortkörning avkriminaliseras så är det ändå inget bra sätt, och kan drabba oskyldiga.

 

Sedan känns det konstigt om endast fortkörning som registreras av hastighetskamera ska avkriminaliseras.

 

Att man SKA lita på att ens polare betalar böterna gör det inte bättre. Man ska inte behöva bli straffad för att ens polare visar sig vara en skitstövel och vägrar betala. Det är annorlunda med parkering.

 

Angående cykelhjälm har jag personligen egentligen ingen åsikt då jag inte känner mig 'träffad'. Använder i stort sett aldrig cykel. Fast jag håller med dig om det du skriver! Det låter vettigt.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man SKA lita på att ens polare betalar böterna gör det inte bättre. Man ska inte behöva bli straffad för att ens polare visar sig vara en skitstövel och vägrar betala. Det är annorlunda med parkering.

På vad sätt är det annorlunda vid parkering? Om de parkerar din bil så illa att den forslas bort så drabbas du hyfsat hårt ekonomiskt...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...