Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

'Bilägaren kan få betala fortkörning'


TicoRoman

Rekommendera Poster

Bilägare kan få räkningen för fortkörning, medan föraren kan slippa undan böter.

Rikspolisstyrelsen föreslår därför en lagändring för att komma åt alla fortkörare som ertappas av polisens automatiska hastighetskameror - men som inte kan identifieras och bötfällas.

 

Ulrica Messing funderar även på en lag som kräver att cyklister ska bära cykelhjälm.

 

-Nya lagar som syftar till att höja trafiksäkerheten måste ha ett folkligt stöd och ha en bred uppslutning. Målet är att så småningom ha en lag som kräver att alla ska ha hjälm när de är ute och cyklar, säger Ulrica Messing

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=128807&previousRenderType=6

 

 

Någon mer som tycker att förslagen är korkade och inte borde kunna antas?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 15:47:44 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att lagen om fortkörning är helt ok. Kör man för fort ska detta straffas och nu blir det inte lika lätt att slippa undan.

Däremot är jag skeptisk till förslaget att alla ska cykelhjälm. Jag tycker man bör kunna få välja sådant själv. Här riskerar man även endast att skada sig själv om man är dum nog att åka utan en. Kör man för fort finns en hel del risker att man inte hinner stanna och skadar andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilägare kan få räkningen för fortkörning, medan föraren kan slippa undan böter.

Jag skall hyra bil hädanefter... ;););)

 

Lagen om hjälmar för barn är som sagt var rätt tandlös. Dessutom är det ju faktiskt en mycket större andel barn än vuxna som faktiskt använder hjälm. (Hjälmanvändandet brukar dock minska när barnen kommer i tonåren....). Jag tycker faktiskt att vi kan anta en hjälmlag. Jag använder jag hjälm när jag cyklar. De gånger jag cyklar är oftast då mina barn är med. Att inte använda hjälm som vuxen när barnen skall ha hjälm kan vara lite svårt att få ihop.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här riskerar man även endast att skada sig själv om man är dum nog att åka utan en.

Varför har vi då en hjälmlag för motorcyklar och mopeder? Vad finns det för anledning att inte använda hjälm????

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att lagen om fortkörning är helt ok. Kör man för fort ska detta straffas och nu blir det inte lika lätt att slippa undan.
Visst ska man betala OM man kör för fort, men varför ska Jag betala för att Du kört för fort, bara för att du har lånat Min bil?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bilägare får man faktiskt hålla koll på vad som händer med ens bil. Lånar jag din bil och kör för fort får du se till att jag betalr tillbaka till dig eller så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bilägare får man faktiskt hålla koll på vad som händer med ens bil.
Hur ska man göra det? Hur kan jag hålla koll på att du inte oavsiktligt missar en 70-sträcka på en landsväg där det annars är 90 som gäller?

 

Lånar jag din bil och kör för fort får du se till att jag betalr tillbaka till dig eller så...
Hyra in en indrivare, eller hur annars? Jag får ju ingen laglig rätt att kräva dig på avgiften.

 

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyra in en indrivare, eller hur annars?

Fritidssysselsättning: Torped, indrivare;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har vi då en hjälmlag för motorcyklar och mopeder? Vad finns det för anledning att inte använda hjälm????

Vem har pratat om mopeder och motorcyklar? Jag ser ingen anledning till att inte använda hjälm, men då jag inte riktigt ser hur detta påverkar någon annan än cyklisten själv så borde man få bestämma detta själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men då jag inte riktigt ser hur detta påverkar någon annan än cyklisten själv så borde man få bestämma detta själv.

Men en skadad cyklist blir en belastning för sjukvården och kostar samhället stora pengar i form av vård och utebliven arbetsinkomst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag hålla koll på att du inte oavsiktligt missar en 70-sträcka på en landsväg där det annars är 90 som gäller?

Har jag så dålig koll på vad som händer ska du inte låna ut din bil till mig.

Det ska i alla fall inte vara som nu dä folk kan gömma sig med kommentaren: "Det var inte jag som körde..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar ett annat exempel då som också borde gälla...

Om du har din favorit-kofot och din polare Kalle vill låna den. Du vet att han är lite slarvig, så du märker den med namn å sånt. Nu var det så inte inte Kalle skulle bygga om hemma, utan han bryter sig in på den lokala NTO-gården och glömmer kofoten. Är du då skylldig till inbrottet??? Och det blir ditt ansvar att bevisa att det var Kalle???

 

Om det blir så att ägaren får betala så kommer vänskap att spricka, indrivninigsföretag för privatpersoner samt hyrbildsfirmor öka sin omsättning... :)

 

Det påminner lite om kollektivbestraffning... Vi är inte säkra på vem som gjort bråttet så vi straffar den som KAN ha gjort det...

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska i alla fall inte vara som nu dä folk kan gömma sig med kommentaren: "Det var inte jag som körde..."

 

Riktigt så enkelt är det inte idag, polisen får använda körkortsbilder på bilägaren och andra i samma hushåll som bilägaren för att identifiera föraren.

Annars hade inte folk sysslat med att dölja sina ansikten med jack-ärmar, kalle anka-masker osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska bryta sig in nånstans, så gör man förmodligen det med hjälp av kompisens kofot med en namnlapp på? :thumbsup:;)

 

Jag vet inte om exemplet var så bra, men jag tror vänskapen skulle spruckit ändå.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik
Det ska i alla fall inte vara som nu dä folk kan gömma sig med kommentaren: "Det var inte jag som körde..."

Här i Australien får bilägaren böteslappen. Om man inte själv kört bilen måste man ange namnet och adressen till den som kört. Blanketten undertecknas 'på heder och samvete' och sänds tillbaka till myndigheten som sedan sänder böteslappen till bilföraren. Om det kommer fram att man ljugit blir det mycket höga böter.

Bilägaransvar gäller väl även i Sverige för parkeringsböter?

För att registrera en bil måste man ha körkort. En minderårig kan alltså inte vara bilägare.

 

Ulrica Messing funderar även på en lag som kräver att cyklister ska bära cykelhjälm.

Cykelhjälm har varit obligatorisk här ganska länge, i varje fall mer än 15 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cykelhjälm - visst använder jag det.Jag använder även säkerhetsbälte i bilen.

 

Hur ställer sig försäkringsbolagen om jag trillar med cykeln utan att ha hjälm på mig. Misstänker att en del av ersättningen försvinner.

 

Men annars - ge polisen rätt att bötfälla cyklister utan hjälm - av avgiften får man tillbaka 80% i form av ett värdebevis som man kan använda och köpa en cykelhjälm för. Enbart till cykelhjälm...

 

;)

 

 

Men ärligt - cyklar in till Stockholm och möter på vägen en massa cyklister på väg hem efter jobbet. Räknar lite lätt - ungefär hälften av dessa har inte hjälm på sig. Varför? Jag förstår om man inte har hjälm på sig när man cyklar några hundra meter till affären eller dylikt. Men när man dagligen cyklar till jobbet!? Och det är inte under den varmaste årstiden jag räknat, skyll inte på att det är för varmt.

 

 

Äntligen har i alla fall ICU, Internationella CyklingsFörbundet, beslutat om hjälmtvång vid proffscykling.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fritidssysselsättning: Torped, indrivare;
Försöker ju bara skaffa extra jobb ;)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har pratat om mopeder och motorcyklar? Jag ser ingen anledning till att inte använda hjälm, men då jag inte riktigt ser hur detta påverkar någon annan än cyklisten själv så borde man få bestämma detta själv.

Jag paratde om motorcyklar och mopeder. Vad jag menade med mitt inlägg var att varför har vi en hjälmlag för motorcyklar och mopeder och inte en för cyklar

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är inte under den varmaste årstiden jag räknat, skyll inte på att det är för varmt.

 

Jag såg på TV om det här förslaget... Do var det en kille som skullde på att inte hade det för han fick inte plats med mössan under, så ursäkter finns det... :)

 

Sen är det ju lite av en frihetskänsla att ha vinden susandes i höret... Det är lika när man kör motorcykel, det blir en till skön dimension på åkandet när man har vinden i ansiktet och blåsten i håret... :)

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyra in en indrivare, eller hur annars? Jag får ju ingen laglig rätt att kräva dig på avgiften.

Nä, men då får man ju se till att låna ut bilen till folk man litar på, det handlar ju bara om att ägaren till bilen är ansvarig, och då lär man ju tänka sig för innan man lånar ut den.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomma lador behöver inga tak...

 

Det spelar ingen roll hur duktig man är i trafiken, man kan ändå bli påkörd av någon galning gömd bakom en Kalle Anka mask. Hjälm räddar liv, säkerhetsbälte likaså, så varför inte använda dessa enkla men ibland livsavgörande skydd.

 

Beträffande hastighetskameror så borde de inte behövas. Tänk vad lungt trafiken skulle flyta på om man slapp hysteriska bilister som ska köra om till varje pris bara för att tjäna några minuter, och i värsta fall skadar/dödar oskyldiga.

 

Att bilägaren betalar böterna är inte mer än rätt. Det är här vänskapen provas på riktigt.

 

//Pålle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bilägaren betalar böterna är inte mer än rätt. Det är här vänskapen provas på riktigt.
Det har absolut ingenting med vänskap att göra. Man ska inte behöva bli betalningsskyldig för att brott ens 'vän' begått. Fortkörning är ett brott.

 

Du kan inte förklaras skyldig till ett brott som en annan person begått, även om den andra personen begått brottet med ett föremål (i detta fall bil) som tillhör dig.

 

Att göra på det sättet skulle leda till att folket skulle ta lagen i egna händer och själva anklaga, döma och straffa den skyldige. Tänk hur marknaden skulle blomstra för MC-gäng, maffia och andra som ägnar sig åt olaglig skuldindrivning. ;)

 

Många av er anspelar på vänskap och att man ska kunna lita på att den som begår brottet ska betala böterna, trots att det är du själv som är ansvarig.

 

Att själv behöva kontrollera hur andra personer uppför sig i samhället och riskera att bli skyldig för ett brott man inte begått, är att inskränka den personliga integriteten och friheten.

 

Sådana inskränknngar kanske godtas i en polisstat, men jag hoppas att VI inte är på väg dit.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-04-09 18:24:30 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ser ju ut som en riktig nörd med cykelhjälm på sig, det är iaf orsaken till att jag inte använder cykelhjälm förutom att den kostar en massa pengar i inköp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir väl skyldig för medhjälp till brott kanske :)
Om förslaget skulle införas så blir du inte skydlig till medhjälp till brott. Du blir skyldig till hela brottet.

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...