Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Usch och fy!!!


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

Tvingar Telia sina kunder att betala enligt downloadrate så kommer de försvinna ganska snabbt från marknaden tror jag. Om inte Skanova chockhöjer sina priser igen.

 

Men annars så är det nog ett ganska bra alternativ för de som vill surfa men inte laddar ner mycket eller surfar så värst mycket. Jag skulle dock aldrig välja en sån tjänst.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fan inte sant. Vad händer med alla dessa

tjänster som skulle lanseras och vara revolutionerande

för alla med bredband? Pay-per-view mm. Vad är det för

mening med bredband längre? Visst det går fortare men

kommer att bli svindyrt.

 

Det verkar ju inte spela någon roll om man byter

adsl-leverantör heller i och med att Telia-helvetet tar

betalt av sina kunder, dvs de andra adsl-operatörerna

t.ex. Bostream, Spray m.fl. Dessa operatörer kommer

att bli tvungna att höja sina avgifter också.

 

Detta förbannade Telia. Hade detta varit klart för alla

ifrån början, så hade jag inte gnällt. Men när de hela

tiden håller på att ändra på ta mig fan allt, så är

det nog.

 

Dags för ett uppror?

 

 

//DiddY

 

"With darkness gone, my fear is seen. My fear

is real, my fear is me" - B. Lawless

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hej

Det känns som att de försöker sätta dit de som laddar hem mycket via feldelningsprogram men de som surfar mycket, lyssnar på radio osv blir drabbe istället.

 

De som laddar hem en massa musik och program "sparar" ju ändå pengar om Telia höjer deras avgift medan en person tex som lyssnar mycket på radio och spelar spel över internet inte kan "spara" pengar på samma sätt.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att de försöker sätta dit de som laddar hem mycket via feldelningsprogram.

 

Jo visst känns det så. Men det förklarar trots allt

inte detta beteende. Tanken var ju att man skulle

erhålla en viss bandbredd för en viss kostnad. That's it! Men icke då!

 

Nu ska man inte få utnyttja den bandbredd man har

betalt för. Det ska kosta ännu mer!

Men för all del, inte blir man förvånad.

 

Bort med monopolet, bort med "Felia"!

 

Telias nya slogan "Telia gör det dyra dyrare!"

 

 

//DiddY

 

"With darkness gone, my fear is seen. My fear

is real, my fear is me" - B. Lawless

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer med alla dessa

tjänster som skulle lanseras och vara revolutionerande

för alla med bredband? Pay-per-view mm.

 

Kan det vara att Content-kreatörerna tycker det är alldeles utmärkt med digitalboxar via kabel och parabol ? Internet blir bara fler led att dela på den smaskiga kakan, särskilt när ett av leden vill ha fantasisummor för att leverera(läs Telia) ..

Artbestämning = Colossus Tvärbromsialis Stupidiotis = Telia ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är många som inte uppskattar vad Telia planerar. Men jag har viss förståelse för deras vilja att begränsa traffiken utanför deras egna nät. Det kostar dem helt enkelt en hel del att hyra den kapacitet de behöver när alla ska ladda hem senaste demot från Blizzard i USA eller filmen via Kazaa.

 

Marknaden har inte riktigt utvecklat sig efter de planer visonärerna under IT-bubblan tänkte sig. Hur många är det idag som tjänar några egentliga pengar på något annat än abbonemandavgiften? Jag förstår Telia - men hur går det egentligen för Bostream och BBB? De har en högre hastighet och borde därmed locka till sig de som är mest beroende av en hög hastighet. De borde vara de första som på allvar märker av att kapacitet kostar.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Visst det går fortare men

kommer att bli svindyrt.

 

Problemet är att det hittills varit pinsamt billigt för konsumenterna, och nog kostat mer än det smakat för operatörerna. Telia och alla andra operatörer erbjuder inte bredband för att dom tycker det är kul - dom vill tjäna en och annan krona på det också! Kan dom inte det, ser dom till att skära i utgifterna. I detta fallet tror jag att dom VILL ha bort storförbrukarna så att dom slipper bygga ut för X miljoner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet tror jag att dom VILL ha bort storförbrukarna så att dom slipper bygga ut för X miljoner.

 

Problemet med det tänkandet är bara att dom hindrar utvecklingen och därmed beslutar bort sig själva. När fastanätbolagen inte längre kan/vill leverera kommer någon annan att leverera. Varför inte mobiloperatörerna ? Bredband via basstationsnätet är ingen teknisk omöjlighet, handlar väl mest om hur stora celler man kan ha. Men det är väl redan nu tätt så det räcker i storstadsregionerna. Då kan kabelgrävarna snart gräva ner sig för gott.

 

Ser ut som Nokia/Vodaphone mfl än en gång kommer att kunna dra Sveriges Näringslivsmoguler aka Hedenhösarna vid näsan ..

(tänk; kabel/adsl-modemet ersatt av en bluetooth/wlan Nokia liggandes varsomhelst i rummet)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Problemet med det tänkandet är bara att dom hindrar utvecklingen och därmed beslutar bort sig själva

 

Nej, det egentliga problemet är att folk inte vill betala för att utvecklingen ska gå frammåt.

 

Bredband via basstationsnätet är ingen teknisk omöjlighet

 

Kallas 3G numera.

 

 

 

Då kan kabelgrävarna snart gräva ner sig för gott.

 

Det hoppas jag också på!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det egentliga problemet är att folk inte vill betala för att utvecklingen ska gå frammåt.

 

Går den framåt då?

 

Har någonting överhuvud taget höjjts på någon del utav bredbandsmarknaden förutom priset?

 

Jo, chello har höjt med ca 380 kbit i båda riktningarna för den dyrare varianten, comhem har väl gjort något liknande. Men det är ju inte direkt så att man drunknar i överflödig bandbredd efter de uppgraderingarna.

 

Är väl det som gör folk förbannade, det man fick för 2 år sen för 200 kr/mån kostar idag 500 kr/mån.

 

Och nu ska de slänga huvudargumentet för bredband om fast kostnad.

 

Svårt att motivera linux pga. priset då nerladdningen kostar mer än windows [iRNONI]

 

Man får verkligen hoppas att det kommer finnas tjänster kvar som erbjuder fasta priser (till vettiga priser).

 

Om ingen protesterar mot telia nu så kommer alla andra införa snabbare än man hinner säga bredbandsräkning.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det egentliga problemet är att folk inte vill betala för att utvecklingen ska gå frammåt

 

Det är ett totalt missförstånd. Problemet är att man inte är villig att erbjuda en tjänst som folk anser sig ha råd att köpa. Man försöker att pungslå dom som inte har medel att bli pungslagna. Spelar ingen roll hur dyr tekniken är och "hur synd" det är om investerarna som måste lära sig tänka långsiktigt, har folk inte råd blir det inga pengar alls. Elementärt.

 

Jämför med när Ericsson ansåg att mobiltelefoner var en statusprodukt för Direktörer och högre Tjänstemän, och när Nokia kom och började sälja billiga nallar till snabbköpskassörskan på Ica ... woooom, sa det bara så var Nokia förbi. En del har tex Ericsson lärt sig av det, om än inte särskilt mycket. Telia har lärt sig noll och ingenting.

 

Man undrar var Telia hämtat sina verkställande chefer, från en brevkurs ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker en prishöjning verkar dumt med tanke på Telias satsning på hyrfil och tvprogram via bredbandet i sammarbete med Anytime, det blir bra dyrt om man ska betala en massa mer för bredbandet och dessutom för filmen då blir det billigare att gå till videobutiken och hyra en film.

Tala om att såga av den gren man sitter på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Problemet är att man inte är villig att erbjuda en tjänst som folk anser sig ha råd att köpa

 

Vem har sagt att de kommer att höja för alla? Det blir kanske till och med sänkt pris för de flesta användare och de som kör "onormalt mycket" och ska ska betala mer. Jag som är en "låganvändare" anser detta vara en väldigt sund tanke. Varför ska vi som inte hämtar så mycket data, betala för de som gör det? Låt dem betala för sig själv!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi som inte hämtar så mycket data, betala för de som gör det? Låt dem betala för sig själv!

 

Betalar du separat för vattnet i en hyreslägenhet också ? Eller mer för kabel tv om du tittar mer på tv, tänk på de som inte tittar så ofta !

 

Eller för värme, tänk vad orättvist när din granne skruvar på elementen i full fräs medans du förösker spara.

 

Det finns miljoner saker man betalar "solidariskt" för.

 

Erbjuder de en viss bandbredd ska man naturligtvis få utnyttja den 100% dygnet runt om man så vill.

 

[inlägget ändrat 2003-03-17 17:18:33 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nu var du orättvis, för du radade bara upp exempel som ingår i ett annat avtal, nämnligen hyresavtalet med fastighetsägaren.

 

Än så länge gör inte bredband det, och inte telefon heller. Ju mer jag pratar i telefon, desto mer betalar jag.

 

Det mesta här i livet betalar man efter hur mycket man använder det, vilket jag tycker är det mest rättvisa, tex tåg, buss, flyg, telefon, mat, dricka, kläder ....... etc etc.....

 

 

Erbjuder de en viss bandbredd ska man naturligtvis få utnyttja den 100% dygnet runt om man så vill.

 

Det är ingen som inte säger att du inte FÅR!!! Men självklart (tycker jag iaf!) ska kostnaden följa användandet!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi som inte hämtar så mycket data, betala för de som gör det? Låt dem betala för sig själv

 

Men det är juh ett tekniskt felaktigt resonemang. Det som "kostar" är *befintliga* kopparledningar och uppgraderingen av Telestationen, som redan är gjord. Hur mycket folk "sliter" på linorna,inom sin redan begränsade bandbredd, har ingen som helst betydelse för Telias kostnader. Eller är det stort slitage på kopparlinor :P

 

Det som säkert 98% av alla Svenskar uppfattar som bäst med bredband är just flatraten, en hushållsekonomi är i regel en begränsad historia vilket kanske är bekant för flera. Så överskådlighet är i högsta grad önskvärt.

 

Däremot; förslaget att kunna betala extra för tillfällig "Turbo" tycker jag låter utmärkt: 50 spänn så har jag 10MB ner i några timmar tex. Då har man aktivt tagit utgiften för att uppnå något och kravet på överskådlighet för det enskilda hushållet kan anses uppfyllt, inte svårare än att gå och köpa ett Burger King-meal ...

 

Att det "anses rätt" att betala mer för *whatever* har ingenting med lyckade affärer att göra, man är sig själv närmast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
inom sin redan begränsade bandbredd

 

EXAKT! Och det är just DET som är problemet! Kul att du börjar hänga med... :)

 

Kapaciteten räcker inte, något måste göras åt det, eller du kanske vill ha en skitkass förbindelse, bara det är billigt? Det vill inte jag. Jag betalar gärna, bara det fungerar som det ska!

 

Jag gillar ditt "Turboförslag". (inget ironitecken!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta här i livet betalar man efter hur mycket man använder det, vilket jag tycker är det mest rättvisa, tex tåg, buss, flyg, telefon, mat, dricka, kläder ....... etc etc.....

 

Det enda exemplet här som var applicerbart var just Telefon, det är väl där skon klämmer eftersom Telia sedan länge är vana att få betalt för "ingenting" ..

 

Givetvis finns det löpande kostnader för underhållet av Telenätet, men det är det oerhört lätt att baka in i Flatraten. Allt annat är bara konstruktioner av valpiga konsulter som försöker göra rätt för sina vansinniga arvoden.

 

Dina andra exempel är verksamheter som förbrukar stora resurser som givetvis kostar, tåg betyder stora mängder elström och mycket personal, buss betyder diesel och chafför, flyg betyder flybränsle och massor av personal(flyg är dessutom oerhört dyrt att äga och underhålla), mat, dricka, kläder är förbrukningsvaror men Telenätet; det finns där det finns och när det väl är utbyggt kostar det inga stora summor per abbonent räknat. Att det är lättare att hålla Flatrate inom Telebranschen än inom Flyget behövs det inget geni för att förstå, även om 500 spänn per flyg till New York säkert skulle bli en stor succé(efetr kriget)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
eftersom Telia sedan länge är vana att få betalt för "ingenting" ..

 

Jag vet faktiskt alldeles för lite om Telias kostnader, så jag säger inget om det. Men rent spontant, kan jag nog tycka att du har delvis rätt.

 

Att det är lättare att hålla Flatrate inom Telebranschen än inom Flyget behövs det inget geni för att förstå

 

Som sagt, jag vet inte exakt vad det kostar Telia, men det är inte direkt billigt att driva ett nät som är så stort. Du påstår i princip att det kostar kaffepengar att drifta telias nät, jag hoppas du har rätt för skulle du bli Telia-VD så skulle kostnaderna sjunka med 97% vilket hade jynnat kunderna. Gratis telefoni och bredband till alla. Yippi!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppas du har rätt för skulle du bli Telia-VD så skulle kostnaderna sjunka med 97% vilket hade jynnat kunderna. Gratis telefoni och bredband till alla. Yippi

 

Nej, så sa jag inte alls. Jag menade att det inte borda vara särskilt svårt att baka in dom faktiska driftskostnaderna i Flatraten, för övrigt används dessutom exakt samma nät simultant som "vanligt" Telenät och inbringar vanlig samtalstaxa. Iofs numera i hård konkurrens med mobilnäten. Det jag menar är att det är dags att ge upp försöken att bygga en förmögenhet på att driva ett basnät. Se det som en service, en infrastuktur, som måste finnas i det moderna samhället. För att ge bred tillgänglighet för många andra inkomstbringande tjänster som knackar på dörren. Låt intäkterna bära utgifterna, Telia får för tusan se till att tjäna pengar på RIKTIGA mervärdestjänster istället för att ständigt fösöka uppfinna hjulet två gånger ..

Dessutom förstår jag inte varför inte politikerna har vassare synpunkter på Telias försök att sabotera visionen om IT-Sverige .. är det för att IT hamnat i det politiska bakvattnet just nu ? Väldigt långtänkt isåfall ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Hmm, ja det är orättvist. det hela har med avtalet att göra.

 

För mig t.ex. ingår t.ex. elen och vattnet i hyran.

Skulle jag då avsäga mig denna förmån för att andra inte har den? dvs betala solidariskt för att det måste vara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> tåg betyder stora mängder elström

 

Nej, det är en myt. Tåg är väldigt energisnåla eftersom elmotorer har hög verkningsgrad och friktionen är låg. Dessutom genererar moderna tåg ström när de bromsar, så man lämnar tillbaka ungefär 20% av den ström man förbrukat.

 

Elräkningen för en tur Stockholm-Göteborg ligger på cirka 3000 kronor. Slår du ut det på 300 resenärer blir det inte mycket per person. Det som kostar är fordonen och underhållet samt personalen och det runtikring.

 

För övrigt finns flat rate på tåg (SJ) för 2500 kronor i månaden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Så här är det:

Telia har i och med Sonera-köpet fått en misslyckad 3G-satsning i Tyskland på halsen. Var det 30 miljarder det gick i back med bara förra året? Eller var det ännu mer? Givetvis skall pengarna tas någonstans. Vilka får betala?

-Jo, de gamla kunderna. Och vilka exakt får betala?

-Jo, de som köper tjänster telia har monopol på. Att höja minutpriset för telefoni går inte, för där råder konkurrens. Att höja den fasta månadskostnaden för fast telefoni går inte heller, för då får man PTS på sig. Vilka kunder är det då man kan höja för och som inte kan byta leverantör?

-Jo, ADSL-kunderna. Både slutkund (du och jag) och företagskunderna samt andra så kallade "mellanhänder", dvs. bonet, spray etc. som hyr in sig på telias nät.

 

Nä, jag sitter här och är småsur över telia som bara höjer och höjer. En intressant sak: När det höjdes från 200 till 325:- så fanns det folk (på detta forum) som försvarade höjningen. När det höjdes sist till ännu mer (har faktiskt glömt vad jag betalar idag men det är över 400) så var det fortfarande vissa som försvarade telia här. Nu när det verkar bli "markeringar" igen man skall betala (ännu en försämring av produkten) så ser jag att det ytterligare fortfarande finns folk som försvarar detta. Det förstår jag inte. (Om nu inte "försvararna" jobbar på telia förstås.)

 

1) Telia förlorar inget på ADSL.

2) Telia vill tjäna mer på ADSL.

Så är det. Inget mer, inget mindre

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skandal, det är min första tanke. Skandal är även vad som hörs i mitt huvud efter att ha ögnat igenom sidvis, metervis med information om Teliasoneras sjuka nyhet...

 

...man kan juh bara hoppas att ni med 512kbps ADSL kommer undan för en överskådlig framtid - för inte är det så att Telia tänker _sänka priserna för de 80% småsurfarna direkt... :7

 

Vad jag sett verkar prisnivåerna per enhet vara tämligen hutlösa - så vi får väl hoppas att det slutar lyckligt.

 

Berömda teliaord: "10Mbps är en bluff" och "Det ska synas att kapacitet kostar"

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...