Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ofta ominstallerar ni?


~due

Rekommendera Poster

Hur ofta

 

1). ominstallerar/reparerar ni era OS?

 

Själv försöker jag installera om XP var 4:e månad ungefär, men oftast går det något längre mellan varje gång. När man väl kommer till skott inser man snabbt hur extremt mycket smidigare o snabbare allt går efter ominstallation. Det beror ju såklart på hur mycket installationer av olika slag man pysslar med etc..

 

2). Hur ofta formaterar ni era HD (och installerar allt från scratch)?

 

3). Hur ofta defragmenterar ni era HD?

 

Vore intressant att få en ungefärlig bild av folks vanor. Man kanske borde skaffa sig ett liv som installerar om så ofta. Eller är det tvärtom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Typ varje gång jag byter ut moderkortet i datorn. Säg var tredje år? :) Senast i somras då jag gick från AMD750 till Intel 845E.

 

2) Aldrig, bara operativsystemspartitionen enligt punkt 1.

 

3) Nå'n gång i månaden.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-01 13:13:20 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

1) När jag har klantat till mig med något program eller suttit och gjort galna inställningar. I XP kan man ju köra Systemåterställning och behöver inte formatera och köra från början. Det tycker jag är bra och faktiskt smidigare än Win9x där man ofta behövde formatera hela disken så fort det var något. Fast, det är klart 98SE-skivan kunde man reparera installationen med. ;)

 

En total ominstallation blir det förstås inte så ofta. Den senaste 98SE installationen hade jag drygt ett år innan det rök för gott hos mig. Nu är det bara XP som gäller. :)

 

2) Se svar nederst på 1:an! Formatera är kul när man bestämt sig för att göra det. Inget vidare när man blir tvungen för att något strul orsakar detta. Har man bara backup på sina saker så är det ett ganska snabbt jobb att återställa allt igen. :)

 

3) När det behövs! Man känner när det börjar sega och då är det bra med defragmentering. Har hört att dagens hårddiskar inte behöver defragmenteras lika ofta som förr.

 

Man kanske borde skaffa sig ett liv som installerar om så ofta. Eller är det tvärtom?

 

Tycker jag inte! Det finns ju folk som panikformaterar så fort det är något litet fel på datorn. En aningen överdrivet! Felsök istället och går det då inte göra något åt felet så formatera eller försök reparera installationen.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Hm, inte så ofta. XP har jag aldrig installerat om, vare sig på min bärbara eller min stationära. Däremot så funderar jag på om man skall orka göra en standardinstallation och köra ghost på det.

 

2) Inte hårddisken med os-et på. Andra diskar formaterar jag kanske någon gång då och då. När jag har möjlighet och utrymme liksom...

 

3) Så ofta jag kan, just underhåll av disken är jag rätt noggrann med. :)

 

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.) Nuvarande XP-installation inte ominstallerats sedan XP kom ut på marknaden.

 

2.) Aldrig, nästan. Har inte möjlighet till det - svårt att ta backup på så där jättemånga GB. :)

 

3.) Inte ofta. En gång varannan månad kanske.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Win XP pro.

 

1). Aldrig

 

2). När något gått fullständigt knas och jag efter omfattande felsökning inte hittar felet. Jag har två partitioner. C blåser jag. Allt viktigt ligger på D.

 

3). Har schemalagt defragmenteringen, den körs automatisk efter 6 timmars inaktivitet utan någon inblandning från mig. Detta kan jag verkligen rekomendera, datorn blir snabbare när alla filer ligger optimalt.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

"Techno! http://www.bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://www.bosses-hem.just.nu"

"Våra nyllen! http://eforumare.just.nu/"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

1.) Aldrig, brukar istället köra återställningskivorna.

 

2.) 6-7 per år brukar återställningsskivorna åka i, tyvärr så måste man sedan hålla på och partitonera för att få dit Linux igen.

 

3.)En gång i veckan.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. När jag verkligen måste...om nåt går åt pipan vid en Linux installation, lr liknande...;)

 

2. Bara WinXP Partitionen, ungefär varje år lr liknande, för o 'restora' prestandan en aning...

 

3. ca 2 ggr/år...glömmer o göra det oftare...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

1). Varje kvartal brukar det behövas. Alltid något som strular när man varit för klåfingrig och ska undersöka allt.

 

2). 1-5 gånger/år. Tycker att datorn känns som ny efteråt. Rekreation, spaa, ansiktslyftning för burkstackarn.

 

3). När jag blir tillsagd av systemverktyget.

 

Oops, kollade o det var dags för lite defrag. Hejdå ;-)

------

Lena Marie

som tillhör minoriteten = 1 av 2 tjejjer i fotogallerian

 

[inlägget ändrat 2003-03-01 18:37:28 av Lena Marie]

[inlägget ändrat 2003-03-01 18:59:40 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1). ominstallerar/reparerar ni era OS?

 

Ung. som Weyland, endast vid stora och genomgripande hårdvaruförändringar. (moderkort)

 

2). Hur ofta formaterar ni era HD (och installerar allt från scratch)?

 

Se punkt 1.

 

3). Hur ofta defragmenterar ni era HD?

 

Ca 1 tillfälle per mån.

 

Ser vi i tråden skillnaden mellan WinDOS ominstallation var 3:e vecka) och NT (var 3:e år)?

 

Det senare gäller också typ av användare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Var annan månad, då brukar det va fullt med skit åså segar det som fan.

 

2. Var fjärde månad

 

3. Varannan vecka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1). ominstallerar/reparerar ni era OS?

 

Intressant fråga faktiskt. För mig blir det i snitt en gång i månaden, men då återställer jag bara datorn till grundläge mha en ghost-dvd som jag har gjort. Eftersom jag har väldigt personliga inställningar tar det i princip två dagar att installera och konfigurera datorn som jag vill ha den om jag inte använder ghosten.

 

Senaste rena installationen var härom månaden när jag bestämde mig för att testa en finsk version av Windows XP.. :) Körde faktiskt finsk Windows 95 ett tag, utan att vara speciellt finsktalande alls. Kan man operativsystemet tillräckligt bra spelar det inte så stor roll vad som står, med ett undantag: "Administratör" heter "Järjestelmänvalvoja" på finska, vilket är rätt bra att veta om man kör NT-baserat.. ;)

 

2). Hur ofta formaterar ni era HD (och installerar allt från scratch)?

 

Tja, det är ju samma sak för mig. Endast systempartitionen dock. Dokument och sånt har jag på andra diskar/partitioner/datorer.

 

3). Hur ofta defragmenterar ni era HD?

 

Inte alls så ofta, behövs sällan. Gjorde det dock härom dagen.

 

edit: Just ja.. kör XPpro. Engelsk. ;)

 

tillägg: Av er som installerar om ofta.. är det bara jag som tycker att det blir lite olika varje gång man installerar? Det är alltid nåt som förändras eller fungerar annorlunda. Mycket störande.

 

//jonasn, som har några vänner som har fått för sig att hans favoritsysselsättning är att "konfigurera"

 

[inlägget ändrat 2003-03-01 19:07:30 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-03-01 19:08:19 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tillägg: Av er som installerar om ofta.. är det bara jag som tycker att det blir lite olika varje gång man installerar? Det är alltid nåt som förändras eller fungerar annorlunda. Mycket störande.

 

Ok dags att döda lite myter återigen, nej det är inget som blir annorlunda på ett NT/2k/XP system bara för att du ominstallerar frenetiskt, inbillning skulle jag vilja påstå, att vissa tycker sig uppleva att en "ny" installation av sagda OS går fortare kan juh möjligtvis bero på att fjortisprogram A, B och C...etc inte har installerats av er precis efter ominstallation av OS:et, jag har aldrig märkt att det skulle gå snabbare bara för att man ominstallerar men så använder jag bara program från seriösa mjukvarutilllverkare (ni vet, sådana där program som man faktiskt måste betala för). :P;)

 

När det gäller WinDOS 9X/ME...tja, det är en helt annan femma...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Det är ju sant. En ominstallation gör ingen större skillnad. Man kan få tillbaks vissa saker man "oavsiktligt" tagit bort. Själv har jag ominstallerat ett par gånger då jag trodde att det skulle bli mer "rent". Har nu lärt mig att så inte är fallet. Jag håller ju på att lära mig hela tiden och är vansinnigt avundsjuk på alla som både är unga, OCH kan mycket. Ägnar faktiskt hyfsat med tid åt att kolla svar på frågor här på forumet i ämnen jag vill veta mer om. eForum är en bra källa att ösa ur.

------

Lena Marie

tillhör minoriteten + partyprinsessa! ; vid min ålder? Jajjamensan :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dags att döda lite myter återigen, nej det är inget som blir annorlunda på ett NT/2k/XP system bara för att du ominstallerar frenetiskt, inbillning skulle jag vilja påstå, att vissa tycker sig uppleva att en "ny" installation av sagda OS går fortare kan juh möjligtvis bero på att fjortisprogram A, B och C...etc inte har installerats av er precis efter ominstallation av OS:et, jag har aldrig märkt att det skulle gå snabbare bara för att man ominstallerar men så använder jag bara program från seriösa mjukvarutilllverkare

 

Jag snackar ren installation utan tredjepartsprogram. Jag snackar formatering. Jag snackar definitivt inte fjortisprogram.

 

Och det här är ingen myt, och det handlar inte om att datorn går snabbare efter en ominstallation - det är en helt annan historia.

 

Men jag menar att vissa saker verkar bli lite slumpmässiga när man installerar om. Jag vet att det låter konstigt och teoretiskt omöjligt, men jag har upplevt det fler än en gång. Kommer inte på några konkreta exempel nu, men det är såna saker som normalanvändaren (exempelvis mamma) aldrig skulle upptäcka. Kanske som att en viss inställning inte går att välja, eller ett alternativ inte ens visas.. eller att ett speciellt fönster visas på ett konstigt sätt (som inlägget om han/hon som hade saboterat sin task manager härom dagen). Samtliga exempel är sånt som försvinner om man installerar om direkt efteråt, likadant.

 

edit: observera att det naturligtvis inte händer varje gång.. men kanske en av femton.

 

Men jag är inte ute efter att debattera, jag ville bara ha svar på min fråga vilket jag anser mig ha fått.

 

//jonasn - varken fjortis eller nybörjare.

 

[inlägget ändrat 2003-03-01 21:13:25 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Aldrig (DVS partitionen med XP rör jag aldrig, men håller ofta på och testar en massa andra OS på skoj men dom lägger jag alltså på en egen partition eller HD och tar bort dom när jag lessnar på dom)

 

2. Se svar 1

 

3. Alldeles för sällan egentligen, det tar sån jäkla tid att defragmentera dagens stora hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Inte så ofta, nuvarande XP Pro-installation är ifrån februari 2002 då jag bytte min XP SP1 till skarpa versionen. Jag ser helt enkelt inget självändamål i att installera om ett fungerande OS.

 

2. När jag installerar om mitt OS. På 98-tiden kunde det hända att det gick någon ominstallation av Windows mellan formateringarna.

 

3. Varannan månad...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. När det behövs, inte ofta.

 

2. Ännu mer sällan än punkt 1.

 

3. Verkligen inte så ofta som jag borde, 1 gång om året kanske. Annat var det när man gick i skolan och tävlade i defrag, vem som blev klar fortast, när man hade riktigt tråkigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1). ominstallerar/reparerar ni era OS?

 

Ung. som Weyland, endast vid stora och genomgripande hårdvaruförändringar. (moderkort)

kunde inte skriva det bättre :-) kör win2kPro kommer inte ihåg när det installerades...

 

2). Hur ofta formaterar ni era HD (och installerar allt från scratch)?
Se punkt 1.

 

3). Hur ofta defragmenterar ni era HD?

varje natt.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-02 00:29:05 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgrening...

En del säger att de tänker göra en standardinstallation och sedan ghosta den.

Vad innebär en standardinstallation ?

Finns det någon liten lathund med inställningar jag vill ha i Explorer och IE ? ;)

Ska man ta med Office ? Hur stort blir det då ?

 

Jag har också tänkt göra en dylik, men alltid glömt bort och sedan varit försent pga nya versioner och överinstallation ...

 

Nån med tips ?

 

/TN

-

 

[inlägget ändrat 2003-03-02 12:38:27 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär en standardinstallation ?

 

För mig innebär det att installera Windows, ändra de inställningar jag vill ändra (ex ta bort Windows Messenger, och ändra sökvägen till "Mina dokument" så den i stället pekar mot D:\privat\dokument osv), installera vissa småprogram som jag ändå alltid installerar förr eller senare (ex bildvisare, Miranda, Phoenix, Flash renamer, WIA-drivisar till digitalkameran, brandvägg, antivirus osv) och uppdatera windows och de program som är installerade.

 

Om du tar med Office i en ghost får du räkna med att filen hamnar "en bit" över 1,5 GB gissar jag på.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär en standardinstallation ?

Det undrar jag också, kanske en installation av Office XP Standard :)

Jag har efter en installation av Win XP och Office XP + lite övr.app, kört WindowsUpdate/OfficeUpdate, gjort dom inställningar/konfigurationer, kört ghost.

Jag klarade mig med 2st cdr och då har jag valt snabb komprimering.

 

Det tar väl drygt 15min att köra ghosten och då har jag en nyinstallation med SP1 och dom inst. jag vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1). ominstallerar/reparerar ni era OS?

Så fort OS:et börjar agera märkligt eller tar upp en enorm plats! Brukar bli en gång per år kanske?

 

2). Hur ofta formaterar ni era HD (och installerar allt från scratch)?

Det gör jag alltid i samband med att jag ominstallerar OS:et!

 

3). Hur ofta defragmenterar ni era HD?

Väääldigt sällan. Är inte defragmentering överskattat? Eller går datorn så jäkla mycket snabbare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Maximalt en (1) gång per år.

2. Maximalt en (1) gång per år.

3. Alldeles för sällan. Maximalt en (1) gång per år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...