Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ofta ominstallerar ni?


~due

Rekommendera Poster

Är inte defragmentering överskattat? Eller går datorn så jäkla mycket snabbare?

 

Tja, allting är relativt, men kort sagt...Ja, den går snabbare...lr ännu bättre; Det flyter på bättre...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, allting är relativt, men kort sagt...Ja, den går snabbare...lr ännu bättre; Det flyter på bättre...

 

Känner du själv att den går snabbare? Eller ännu bättre som du säger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du själv att den går snabbare?

 

Nej, min mor säger att den borde gå snabbare...;) ...klart att jag känner att den flyter på bättre...

 

Hårddisken låter inte lika 'länge'...fönstren kommer upp snabbare, osv...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft!

 

Trodde inte sånt märktes.. mer än av mammor då! :P

 

De fåtal gånger jag försökt mig på att defragmentera min dator genom Win 2000 så tar det såååååååå jäkla lång tid trots att jag bara har knappa 8 gigs HD.

 

Hur lång tid ska det ta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid ska det ta?

 

Beror på hur länge sen det var du defragmenterade sist och hur stor HD du har...men allt mellan 20 minuter och 5 timmar är normalt...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man arbeta med datorn under tiden som den defragmenterar eller blir det knas då?

 

Jag kommer ihåg att den började om när jag arbetade med datorn i Win98 samtidigt som den defragmenterade, men i XP så verkar det gå bra...

 

Men om du inte måste, så är det bättre att låta den vá...det går om inte annat, snabbare...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De fåtal gånger jag försökt mig på att defragmentera min dator genom Win 2000 så tar det såååååååå jäkla lång tid trots att jag bara har knappa 8 gigs HD

 

Win2k:s inbyggda defrag är långsam, men inte sååå långsam ;) Prova med att stänga av "allt onödigt", i princip behöver bara explorer-skalet rulla när man defragar. Win2k har en del "mystiska" services som alltid måste vara igång, men dom viktigaste tjänsterna ska inte gå att stänga av via aktivitetshanteraren utan det måste göras via administrationsprogrammet så det är ofarligt att avsluta så mycket det bara går.

 

Iofs går Win2k att använda medan den defraggar, till skillnad från Win 9x, men har du en seg dator kan det bli väldigt trögt.

 

Vill man att det ska gå riktigt snabbt köper man "Diskkeeper" som defraggar en dator mångdubbelt snabbare än den inbyggda verran ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag provar!

 

Har inte defragmenterat datorn sen jag installerade OS:et sist som var kanske för ett år sedan knappt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vill man att det ska gå riktigt snabbt köper man "Diskkeeper" som defraggar en dator mångdubbelt snabbare än den inbyggda verran ..."

Speed disk som ingår i Norton SystemWorks är ett annat bra alternativ. Snabb och effektiv.

Kör defrag 1-2 gånger i veckan med den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man att det ska gå riktigt snabbt köper man "Diskkeeper" som defraggar en dator mångdubbelt snabbare än den inbyggda verran ...

 

Nej det gör den inte, onödigt utslängda pengar för en hemanvändare.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De fåtal gånger jag försökt mig på att defragmentera min dator genom Win 2000 så tar det såååååååå jäkla lång tid trots att jag bara har knappa 8 gigs HD.

 

Det beror också på hur stor procentuell del av disken som är ledig. Eftersom defragmenteringsprogrammet flyttar data blir det svårare för det att arbeta effektivt ju fullare disken är.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speed disk som ingår i Norton SystemWorks är ett annat bra alternativ. Snabb och effektiv.

 

Jepp. Kan även defraggla flera hårddiskar samtidigt. Och lägga diskar på kö.

 

Läs mer om defraggling av hårddiskar på http://www.datadocktorn.nu/us_frag1.php :)

 

//jonasn.

 

[inlägget ändrat 2003-03-02 20:47:06 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leprechaun
Vill man att det ska gå riktigt snabbt köper man "Diskkeeper" som defraggar en dator mångdubbelt snabbare än den inbyggda verran

 

XPs defragger (vet inte hur det är med Win2k) är en snålversion av Executive Softwares Diskkeeper med lite mindre finesser och möjligheter men med samma teknologi bakom.

 

Jag rekommenderar istället Perfectdisk 2000 från Raxco (http://www.perfectdisk.com). Den är väl värd sina 44 USD (finns som 30 dagars testversion).

 

\\Leprechaun

 

[inlägget ändrat 2003-03-02 20:46:39 av Leprechaun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...