Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Demonstrationer på lördag


Johan Malm2

Rekommendera Poster

På lördag ska det anordnas demonstrationer i Europa mot ett krig i Irak. Som vanligt kommer majoriteten av deltagarna att utgöras av aktivister till vänster om sossarna. Som vanligt kommer vi få se massor av röda flaggor med slagord mot USA. Det som ofta kännetecknar den här typen av demonstrationer är att aktivisterna är mer emot något, än för något. De säger ofta vad de inte vill i stället för vad de vill. Det motbjudande i detta är att man säger sig värna om Iraks folk etc etc när det egentligen inte alls handlar om det, inte i första hand i alla fall. I själva verket handlar det om ännu en möjlighet att officiellt och tillsammans med tusentals andra få spy galla över sitt hatobjekt nummer 1 - USA. Denna verkliga orsak skyler man dock över med att kalla det för en demonstration för fred och för Iraks folk. Motbjudande hyckleri är vad det är!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Antar att du räknar med att vissa kommer att spy galla över ditt inlägg.. ;)

 

Inte jag dock.. Uppsala är ett bra exempel på dessa röda flaggor och folk som skriker vad de inte vill och inte vad de vill..

Blir att hålla sig inne på Lördag, blå som man är...

 

I och för sig så hoppas jag absolut inte på ett krig, vem gör det förutom Bush och c:o?

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motbjudande är det om man INTE är emot ett krig. Krig är aldrig okej, krig är egentligen samma sak som att ge någon på käften när argumenten tryter - fast i större skala.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man tolka din åsikt som att den primära anledningen till att folk demonstrerar är för att dom inte har annat för sig med sina liv än att gå omkring och hata USA i brist på annat?

Att hata USA är för dom ett självändamål? mmm...

 

Menar du att demonstrationen inte är ett uttryck för vad man vill? Att säga att man inte vill ha krig är ju samma sak som att säga att man vill ha fred.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du räknar med att vissa kommer att spy galla över ditt inlägg.. ;)

 

Skojar du. Det får man alltid så fort man antyder att USA kanske inte är så kasst som vissa vill ha det till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man tolka din åsikt som att den primära anledningen till att folk demonstrerar är för att dom inte har annat för sig med sina liv än att gå omkring och hata USA i brist på annat?

Att hata USA är för dom ett självändamål? mmm...

 

När det gäller dessa proffsdemonstranter - svar JA.

 

 

Att säga att man inte vill ha krig är ju samma sak som att säga att man vill ha fred.

 

Ja visst, men det är inte det demonstrationen kommer att handla om överhuvudtaget, bara på "pappret". Det har inget med krig och fred att göra. Vad det handlar om är det jag skrev i mitt originalinlägg.

[inlägget ändrat 2003-02-14 13:13:04 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motbjudande är det om man INTE är emot ett krig. Krig är aldrig okej

 

Vissa är för, andra emot.

Det har säkert diskuterats i andra trådar.

Det jag irriterar mig på är proffsdemonstrater som har till livsuppgift att hata USA, och sedan skyller på att demonstrationen handlar om ngt annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här i Melbourne har det idag varit en stor demonstration för fred. Enligt TV-nyheterna var det ca 100,000 personer som demonstrerade för fred och mot att Australien har sänt trupper till Irak området.

Allt gick lugnt till och inget bråk har rapporterats. Vänsterpartierna Labour, Greens och Democrats var arrangörer men också rätt många från Liberals och Nationals deltog.

När så många ställer upp på en demonstration kan man inte tala om proffsdemonstranter.

Imorgon kommer det att vara demonstrationer i de andra huvudstäderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här i Melbourne har det idag varit en stor demonstration för fred.

 

Jättebra att dom demonstrerar FÖR FRED.

Men på Sergels Torg i morgon kommer man i första hand att visa sin avsky för USA, i andra hand propagera för fred.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du veta vad som kommer hända under demonstrationen? Är du insatt? Kommer du vara där?

 

Man behöver inte vara synsk eller vara där. Det är bara att titta på tidigare demonstrationer där det viftats med röda fanor.

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 14:55:43 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Demonstrationerna kallas här 'Peace Rallies', alltså fredsdemonstrationer.

Enligt organisatörerna var det närmare 200,000 personer på demonstrationen. Se http://www.theage.com.au/articles/2003/02/14/1044927798610.html

Vad jag såg på nyheterna och enligt artikeln ovan var det inga slagord mot USA, däremot mot John Howard, Australiens premiärminister.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte uttala sig om framtiden på det sätt du gör. Jag tänker gå på demonstrationen här, som inte anordnas av någon rödorganisation, det organiseras av en fredsorganisation. Självklart har USA många fel och brister, och jag skulle själv inte vilja bo där. Det gör inte att jag hatar USA, men jag ÄR emot den politik som förs av USA, både inrikes och utrikes. Jag tycker vi ska kasta in några vapeninspektörer i USA, och att vi kräver att USA ska avväpnas, de är det största hotet mot mänskligheten. Men! Jag är fascinerad av många bra saker i USA, trots allt dåligt, och skulle gärna åka dit som besökare. Att älska fred är inte att hata USA, som du vill framställa. Världen är inte svart eller vit, och i slutändan är det förmodligen så att varken jag eller du har rätt, utan något mittemellan.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att älska fred är inte att hata USA, som du vill framställa.

 

Alltså, du behöver inte säga detta till mig, jag instämmer till 100%. Däremot behöver åtskilliga av demonstranterna du träffar i morrn upplysas om detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag såg på nyheterna och enligt artikeln ovan var det inga slagord mot USA

 

Det är jättebra i så fall!

I svenska demonstrationer däremot är det oftast tvärtom.

Det spelar ingen roll vad de demonstrerar emot, du kan ge dig fanken på att du hittar en USA-fientlig fana någonstans i massan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att älska fred är inte att hata USA

Världen är inte svart eller vit

Bra sagt!

Det finns inget perfekt land och det är inte alltid så att man som innevånare/medborgare av ett land alltid håller med ledningen/regeringen av landet. Jag är svensk/australiensare och normalt 'Liberal' men i denna fråga tycker jag inte John Howard gör rätt som sänder trupper till Persiska viken utan att ha stöd från parlamentet eller den allmänna opinionen i Australien.

Jag har bott i flera olika länder bl.a. USA, Tyskland, Sverige, Finland, Malaysia och Australien så jag har viss erfarenhet. Dessutom har jag jobbat i de flesta västeuropeiska länder kortare eller längre perioder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara synsk eller vara där. Det är bara att titta på tidigare demonstrationer där det viftats med röda fanor.

 

Så det faktum att det viftas med röda flaggor är det som stör dig mest? Vad dom demonstrerar för eller mot har ingen betydelse? Hade det varit okej och demonstrera om det inte varit vänstermänniskor där?

 

Jag undrar om det du säger, om att det primärt handlar om att gå omkring och hata USA (eller tvånget att vifta med röda flaggor), egentligen inte handlar om gammal hederlig konspirationsteoretisk kommunistskräck?

 

Du kan inte tänka dig att det stora flertalet av demonstranterna är människor som uttrycker en åsikt, t.ex. den att dom tycker att ett krig vore fel i nuläget, när dom [irak]inte direkt hotar någon?

 

Om det finns nåt blint USA-hat så finns det tydligen, en minst lika blind, USAdyrkan. Och blind tilltro till något har ju inte minst fanatiska muslimer visat vad det kan leda till.

 

Genom att en åsikt uttrycks i en demonstration, ju större desto bättre, så syns den ända bort till maktens korridorer och, om inte annat så, noteras och tas med i beräkningarna när man fattar beslut.

Sen att andra politiska åsiktsriktningar inte använder sig av den demokratiska rättigheten att demonstrera bör inte ligga vänstern till last, för jag antar att anledningen till att du övehuvudtaget skriver ett inlägg som "uttrycker ditt hat över röda flaggor" (för att parafrasera dig) bottnar i att du noterat att det oftast är vänster som demonstrerar?

 

Nåja, visst har du väl rätt att det även bland folk som inte gillar USAs utrikespolitik finns några som kan bli blinda i sin tro och tror att allt ont kommer därifrån. Men att avfärda demonstrationen, och försöka förringa människors engagemang med att lyfta på skynket till gropen där kommunsitspöket, rätterligen, ligger och ruttnar, tycker jag verkar lite billigt och fördomsfullt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det faktum att det viftas med röda flaggor är det som stör dig mest?

 

Nej, det är det inte.

 

 

Vad dom demonstrerar för eller mot har ingen betydelse?

 

Vad jag menar är att vad demonstrationen än handlar om, så hittar man alltid ett allt för stort antal USA-fientliga slagord - vad den än handlar om, så lyckas de alltid på ngt sätt få med sitt USA-hat på ngt sätt.

 

 

Jag undrar om det du säger, om att det primärt handlar om att gå omkring och hata USA (eller tvånget att vifta med röda flaggor), egentligen inte handlar om gammal hederlig konspirationsteoretisk kommunistskräck?

 

Nej jag tror inte det, definitivt inte i mitt fall.

I dagens Aftonbladet sa Alf Svensson för en gångs skull ngt som jag håller med om, och som dessutom handlar EXAKT om det vi diskuterar i denna tråd:

 

"- Det finns en risk att personer använder Irakkonflikten som ett alibi för sin antiamerikanism. De banderollerna vill inte jag hamna bredvid, säger Alf Svensson."

 

Detta som svar på varför han inte vill demonstrera i dag.

 

Länk:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,264358,00.html

 

 

Du kan inte tänka dig att det stora flertalet av demonstranterna är människor som uttrycker en åsikt, t.ex. den att dom tycker att ett krig vore fel i nuläget, när dom [irak]inte direkt hotar någon?

 

Säkerligen. Men för ett väldigt stort antal är det demonstrationen i sig som är hela grejen, dom har förmodligen varit höga på detta varenda dag sedan det blev känt att det skulle arrangeras en jättedemonstration i dag, typ "åh j-vlar, den kanske bräcker rekordet från FNL-demonstrationen 1972, h-vete va häftigt. Vad var det vi skulle demonstrera mot nu igen, äh det spelar ingen roll, fram med hata-USA-plakaten". För de här människorna, och dom är många tyvärr, kommer detta USA-hat före själva originalsyftet med demonstrationen, i det här fallet krig eller inte i Irak.

 

 

Om det finns nåt blint USA-hat så finns det tydligen, en minst lika blind, USAdyrkan.

 

Var ser du denna dyrkan?

I och för sig, den kanske finns jag vet inte, men det är inte så konstigt att den inte syns på samma officiella sätt som motsatsen. En "USA-dyrkare" som visar det för resten av Sverige skulle förmodligen avrättas offentligt i de flesta media.

 

 

Nåja, visst har du väl rätt att det även bland folk som inte gillar USAs utrikespolitik finns några som kan bli blinda i sin tro och tror att allt ont kommer därifrån. Men att avfärda demonstrationen, och försöka förringa människors engagemang med att lyfta på skynket till gropen där kommunsitspöket, rätterligen, ligger och ruttnar, tycker jag verkar lite billigt och fördomsfullt.

 

Alltså, egentligen skiter jag i vad dessa aktivister har för politisk färg, men nu råkar majoriteten av dem vara från vänsterpartiet och vänsterut. Det som jag stör mig på är hyckleriet, när de använder demonstration efter demonstration som alibi för ngt annat, dvs sitt USA-hat.

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 08:56:01 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2 !!! Jag är chockad, det var det mest negativistiska och paranoida inlägg jag sett på eforum någonsin. Skärp dig för tusan, och skaffa dig lite civilkurage på köpet. Nämnda demonstartioner är som tidigare sagts endast emot ett militärt anfall på Irak, ingenting annat. Allt annat du tolkar in, och även Alf Svensson som verkar börja bli lite senil, är inget annat än paranoia. Vad tusan menar du ? Ska bara vissa människor få gå med ? Ska man ha vändkors vid startplatserna för demonstrationerna, och tusentals nyvärvade politruker som bedriver åsiktsregistrering av deltagarna för att kontrollera att alla deltagare är tillräckligt hälsosamt högervridna. För att dom ska få tillstånd att gå med ???

 

Ditt inlägg var bland det absolut mest korkade jag hört. Säg att du älskar USA och allt deras administrationer tar sig för över allt annat på jorden istället, och gärna att du älskar tanken på sönderbrända Irakiska barn, så är du åtminstone ärlig =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I svenska demonstrationer däremot är det oftast tvärtom.

Det spelar ingen roll vad de demonstrerar emot, du kan ge dig fanken på att du hittar en USA-fientlig fana någonstans i massan.

 

Du är sjuk. Sök hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett inlägg som rätt bra beskriver tillståndet i Sverige. Oavsett demonstrationens egentliga syfte så brukar det alltid vara anti-USA och anti-Israel-fundamentalister med... Med rådande mediesituation i Sverige är det iofs inte konstigt, men beklagligt.

Endast döda fiskar flyter med strömmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett inlägg som rätt bra beskriver tillståndet i Sverige. Oavsett demonstrationens egentliga syfte så brukar det alltid vara anti-USA och anti-Israel-fundamentalister med... Med rådande mediesituation i Sverige är det iofs inte konstigt, men beklagligt.

 

Det är inte det jag vänder mig emot. Det är tanken att man inte ska kunna demonstrera bara därför. "Sila mygg och svälja elefanter" är ett passande ordspråk i sammanhanget. Dessutom är det infantilt att avfärda *alla* med vänsteråsikter med kommentarer som att dom är fundamentalister och beklagliga. Dom är också människor, och förtjänar att få göra sin röst hörd. Precis som Alf Svensson. Om inte, då kan man undra vad som skiljer Saddam från alla andra ???

 

Jag betvivlar dessutom starkt att det öht existerar en enda människa på denna jord som har som sin enda livsuppgift att vara en "anti-USA och anti-Israel-fundamentalist". Människor är liiiite mer komplicerade än så. Och förtjänar mycket mer respekt.

 

Jisses, med alla dessa som ska se allt i svart och vitt, jag blir trött ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du älskar USA

 

Intressant!

Säg att jag gör det, är det ett problem i så fall?

Det låter så på din ton.

 

 

och gärna att du älskar tanken på sönderbrända irakiska barn, så är du åtminstone ärlig

 

Jaha, jag älskar sönderbrända irakiska barn...

*letar febrilt efter var jag skrev det någonstans*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämnda demonstartioner är som tidigare sagts endast emot ett militärt anfall på Irak, ingenting annat.

 

Just det, om det vore så enkelt hade jag själv varit med! Vi får väl se vad det står på fanorna om ett par timmar.

 

 

Vad tusan menar du ? Ska bara vissa människor få gå med ? Ska man ha vändkors vid startplatserna för demonstrationerna, och tusentals nyvärvade politruker som bedriver åsiktsregistrering av deltagarna för att kontrollera att alla deltagare är tillräckligt hälsosamt högervridna. För att dom ska få tillstånd att gå med ???

 

Jag bryr mig inte ett dugg om vad folk har för politisk färg. Vem som helst får gå med, jag har aldrig påstått ngt annat. Jag bara konstaterar att på röda och i bland svarta flaggor och plakat ser man väldigt ofta, oavsett demonstrationens syfte, stora grupper av människor som passar på och ventilerar sin USA-fientliga inställning.

Dessa människor är i 9 fall av 10 (vp) eller mer vänsterut. Därav det politiska i det hela. Jag lovar dig Blekis, om de här personerna hade hållit inne med sina slagord så hade TUSENTALS andra människor också dykt upp och demonstrerat för fred i Irak, inklusive mig själv som är emot ett USA-lett anfall. Men jag vägrar dyka upp på en demonstration som "tas över" av falanger långt ut på vänsterkanten, när de dessutom passar på och vädrar sina andra åsikter, bland annat sitt USA-hat.

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 10:56:17 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...