Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Demonstrationer på lördag


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Intressant!

Säg att jag gör det, är det ett problem i så fall?

Det låter så på din ton.

 

Inget problem. Bara rättframt. Istället för att gnälla på dom som inte älskar USA i alla lägen.

 

Jaha, jag älskar sönderbrända irakiska barn...

*letar febrilt efter var jag skrev det någonstans*

 

Ironi, min vän, ironi. Jag försöker bara ställa i proportion signifikansen av att reta sig på några röda flaggar viftandes av konkenmänniskor med palestinaschalar, kanske tom maskerade, jämfört det oerhörda som inom kort kan komma att drabba tusentals ovetande och oskyldiga irakiska barn. Svenska extremister finns liksom inte med på skalan i sammanhanget, read my lips ...

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 11:11:02 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se finns det flera anledningar till att demonstrera mot krigsplaner men även mot jänkarnas sätt att se på världen. Allt kan köpas för pengar är en livsfilosofi som de gärna tillämpar eller utnyttjar för att införa ekonomiska sanktioner mot en icke ont anande befolkning. USA har startat oroligheter i hela värden för att bevara sitt eget värde och sedan lämmnat allt vind för våg, vilket säkert har lett till det aktuella läget som idag råder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns nåt blint USA-hat så finns det tydligen, en minst lika blind, USAdyrkan.

 

 

Var ser du denna dyrkan?

 

I tystnaden.

 

Förvisso har vissa länder i europa börjat visa lite stake dom senaste åren.

 

Nu är ju våra röda vänner inte så tysta om den saken, men problemet är ju att när dom (jag?) pekar på administrationens illdåd, som pågått minst dom senaste 50 åren så avfärdas dom som USA-hatare.

 

Och det här med att kalla folk för USAhatare verkar vara en ny taktik som dykt upp i debatter, och det förvånar mig att Affe hänger med på den, för det är lite billigt att försöka komma bort från sakfrågan. När man kallar nån för hatare så avser man att skjuta budbäraren sas. Man vill få den som opponerar sig att framstå som en irrationell och okunnig stolle som klagar bara för att USA finns till. Men den som orkar sätta sig in i historien vet att det inte handlar om ett hat (hos dom flesta iaf) utan, som jag ser det, ett rättfärdigt ifrågasättande av USAs globala maktutövning.

 

Kanske har jag fel förståelse av USA-hat? Jag skulle gärna vilja ha en definiton av vad som menas med USA-hat. Står det att man ska döda en amerikan varje dag på dom här plakaten? Står det att man ska utrota alla jänkare? eller vad menas med USA-hat? För man kan väl inte mena själva kritiken? Kanske det blivit mycket mera kritik som upprepas så mycket så det varit svårt att värja sig mot, att det uppfattas som hat? Men det är svårt att låta bli att kritisera när man ser samma mönster genom årtiondena.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast döda fiskar flyter med strömmen.

 

Så du är bara anti, för sakens skull? Eller är det så att du flyter i USA-strömmen? Vi är nog alla döda fiskar, men jag försöker använda mina sista andetag till att kippa efter vatten genom att åtminstånde försöka ta del alternativa källor till CNN och SVT , som oftast får sin info från just CNN och andra nyhetsjättar, och dessa nyhetsjättar har gång på gång visat att dom, i den akuta situationen där opinion skapas, varit ganska ensidiga. Visst två år efteråt så får man se det som verkligen hände på "60 minutes" men dom som sa som det var, när det var, blir i t.ex. Alf Svenssons ögon dömda som spridare av antiamerikanska stämningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag kom precis hem från demonstrationen här i Stockholm. Visst var det gott om syndikalister och utilitarister i massan, men majoriteten var helt vanliga svenskar; pensionärer och barnfamiljer som protesterade mot ett krig.

 

Att det är folk som ogillar USA i tågen är inte så konstigt. Det är ju liksom Bushs och Blairs utrikespolitik man protesterade emot.

 

Jag är övertygad om att även moderater var med i protesten även om de inte var överrepresenterade (vilket de inte är i Sverige öht). Officiellt var det bara moderaterna och de som är mer höger än moderaterna som inte deltog.

 

Hur som helst... jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till. Jag tycker att det är behjärtansvärt att protestera mot krig och inte på något sätt konstigt att vissa av protestanterna har andra åsikter UTÖVER det Nätverket Mot Krig (http://www.motkrig.org/) står för.

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...