Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag tänkte på en sak...


Kalinka

Rekommendera Poster

Tänkte på ett scenario igår... tänk om powell och bush skulle bli mördade, och det senare visade sig att det var nån galen amerikan som gjort det...

 

Vilken mycket säkrare plats det skulle bli på jorden och oj vad många liv den galna amerikanen skulle ha räddat...

 

 

Tillagt efteråt: Detta reggas säkert av FBI, CIA och SÄPO... suck, nu kan jag glömma att få simkort.

[inlägget ändrat 2003-02-14 10:53:51 av Kalinka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jösses...*ler* och dessutom är det väl lite ryskklingande med "Kalinka" Du kanske blir en jättesäkerhetsrisk *ler ännu större*

Fast du har alldeles rätt tycker jag angående den galne amerikanen...

 

ms_a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillagt efteråt: Detta reggas säkert av FBI, CIA och SÄPO...

Det är ju en intressant reflextion. (Jag tycker absolut inte att någon skulle mördas alltså)

 

Visst vore det inressant att få veta i vilken omfattning diskussioner på nätet loggas och analyseras av underrättelseorganisationer?..

Det finns onekligen information som kan vara till nytta för dem, men det ligger ju rätt dränkt i infoflödet, även om man filterar nog så duktigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken mycket säkrare plats det skulle bli på jorden och oj vad många liv den galna amerikanen skulle ha räddat...

Säkrare än om ett antal diktaturer omvandlades till demokratier? Knappast...

Tänk istället om Nordkorea, Irak mfl diktaturer (på fredlig väg) blev demokratier, det vore väl betydligt bättre än att två hederliga personer mördades?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkrare än om ett antal diktaturer omvandlades till demokratier?
Man kan inte omvandla saker och ting till något de inte är med tvång. För att kunna omvandla en diktatur till demokrati, om nu "demokrati" i dagens mening är något att sträva efter, så måste viljan komma innifrån.

 

Man kan inte komma utifrån och diktera villkoren och säga "vi vill att ni går över till demokrati nu direkt", då fungerar det liksom inte...

 

För att NordKorea, Irak mfl ska bli demokratier så måste befolkningen i de länderna vilja det själva. Vi kan inte tvinga på andra våra åsikter och värderingar.

 

det vore väl betydligt bättre än att två hederliga personer mördades?
Hederliga? I någons ögon är de ondskan själv, liksom tex Saddam i någon ögon är en hederlig man som kämpar för sitt land medans han i andras är en skurk.

 

Vems åsikt är den rätta? Båda åsikterna är rätta min vän, det beror bara från vilket perspektiv man ser på saken.

 

Nu var det här inlägget iofs inte ett direkt svar på ditt inlägg..

 

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hederliga? I någons ögon är de ondskan själv, liksom tex Saddam i någon ögon är en hederlig man som kämpar för sitt land medans han i andras är en skurk.

 

Vems åsikt är den rätta? Båda åsikterna är rätta min vän, det beror bara från vilket perspektiv man ser på saken."

 

Så sant. :)

 

ms_a

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Håller med, hur "Hederlig" kan någon som arbetat inom oljebranchen vara?

 

Personligen tycker jag att det vore bra om Bush, Saddam, Blair, Jian Zhemin, Kim Young Il, Burmas Militärjunta, Zhirinowskij & alla andra miffon och farscist svin "råkade ut för olyckor..."

 

Mvh

G

 

(Ja, jag har lagt av med "Hitman 2" :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att NordKorea, Irak mfl ska bli demokratier så måste befolkningen i de länderna vilja det själva

Det var mera det som var min tanke... Skrev bara ett kortfattat svar på ett, i mitt tycke, ganska korkat inlägg.

 

Jag ser hellre att diktaturer blir demokratier än att galningar skjuter duktiga (också min åsikt..) presidenter.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar verkligen inte att de BORDE bli mördade, jag bara menar på att det är läskigt att en, eller två personer kan röra till det så mycket i världen.

 

Att USA skulle göra detta för att få igenom demokrati i Irak är väl lita naivt, eller? Inte ens Quwait e ju en demokrati - inte klagar USA på det. Dessutom har de ju stött Saddam en gång på tiden, då var det inget problem att han inte hade fått folkets stöd i öppna val.

Sen är ju inte varken Vietnam eller Nordkorea det heller.

 

Jag tror att det är naivt och godtraget att tro att USA skulle bomba skiten ur Irak för folkets skull, de är ju de som blir lidande, och statsskicket kommer nog att bli hårt kontrollerat av USA (som i Quwait). Dessutom har USA sagt att man planerar att ha ett Amerikanskt befälstyre i Irak i minst två år - det är väl knappast demokrati eller?

 

Jag vill på intet sätt försvara saddam - han är, som sagt, en fähund. Men det finns andra sätt att bli av med honom, sätt som inte kräver 10 000 tals YTTERLIGARE irakiers liv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga en kommentar om "hederliga" personer...

 

Bush har väl knappast gjort sig förtjänt av titeln hederlig? Han har, trots allt, avrättat fler personer än någon annan i USA (alla utom en var svarta), han vann inte ens valet (Al Gore fick drygt en halv miljon röster)

 

Och knappast är det en tillfällighet att han avgjorde i just florida där hans bror är guvenör, en kvinna (minns ej hennes namn) i hans stab råkade OCKSÅ vara ansvarig för rösträkningen i Florida och högsta domstolen (med republikaner så det stod härliga till) stoppade omräkningen när Bush bara ledde ned 52 röster...

 

INGEN(!) kan väl försvara det valet? Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jodå, alla som tror att Usa är en fungerande demokrati med högt valdeltagande och har ett fungerande valsystem kan försvara det valet...

 

Själv hoppas jag FD Wrestling kommentatorn, Special Forces och Guvenören Jesse Ventoura tar över usa och påbörjar sin politik (innebär bland annat dialog med Cuba) för att återställa Usa's förtroende för världen; han gjorde ett ganska kul framträdande på "The Tonight Show" för nån dag sedan.

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 19:38:18 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The Body" 4 president! Då måste ju "Gorilla" vara bisittare, eller jag menare vice president... :)

 

Sen om högt valdeltagande... Det var ~30 milj. fler i USA som såg Super Bowl i år än som röstade i senaste presidentvalet... :)

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag bara menar på att det är läskigt att en, eller två personer kan röra till det så mycket i världen

 

Jag ser nog Bush och Blair mera som frontfigurer som man visar upp i valkampanjerna och "propagandan", inte att dom sätter standarden hur USA resp. Storbrittannien ska agera.

Bill Clinton, som jag personligen fann sympatisk, följde samma väg, utrikespolitiskt, som USA gjort länge (har det visat sig), även om han framstod som mindre militant än Bush. Blair har jag också funnit, fram tills "hans" blinda trohet mot Bush, som en framåtsträvare som sökt nya vägar. Men det kanhända att jag undervärderar eller förstår inte deras maktpositioner som president och premiärminister.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Tror jag också, de verkar ju inte lyssna på vad folk vill, har hört siffror på att upp till 80% av britterna skulle vara emot ett krig. Borde man inte då göra en omröstning eller nåt i regeringen med detta i tanke eftersom det är ett demokratiskt land.

 

Dessutom tycker jag att blair bör klättra ut ur Bush bakdel, han och hans tunga är ganska långt inne.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Faktum är att han har en del intressanta och vettiga (för att vara amerikan) åsikter som skulle kunna ställa en hel del till rätta, bara att han som oberoende (ej demokrat, ej republikan) åker runt och uppmuntrar folk att rösta, men inte just på han, är en god handling.

 

Mvh

G

 

Konstigt är iaf att hela världen vet mer om vad som händer i Amerikansk politik än vad amerikaner vet vad som händer i utrikespolitik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på ett scenario igår... tänk om powell och bush skulle bli mördade,

 

Jag menar verkligen inte att de BORDE bli mördade, jag bara menar på att det är läskigt att en, eller två personer kan röra till det så mycket i världen.

 

Friska takter! ;-)

När jag såg ditt första inlägg tänkte jag: där är en på omgående flyttats upp på CIA:s lista...

 

Jag håller med.... "det är läskigt att en, eller två personer kan röra till det så mycket i världen.".

Fast samtidigt kan man undra om t.ex. bushmannen ensam har en kolossal makt som det tyvärr verkar. Och var det just herr Adolf Hitler i sig som ställde till med massutrotningarna och allt annat elände?

 

Men visst är det väl så att vissa maktgalna, smått sinnessjuka individer, kan missbruka sina talanger att förleda massorna genom manipulation och viss karisma.

Och att det tacksamt utnyttjas av hänsynslösa grupper vars intressen gynnas.

 

Det märks inte minst i Sverige.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju hoppas detta är sant:

http://www.tv4.se/visa/?ID=245890

 

Det vore det bästa som kan hända för europa att USA slutar ha så stort inflytande, jag har aldrig riktigt förstått varför amerikansk militär ska springa runt i Europa.

 

Andra världskriget var 58 år sedan, det är dags för USA att sluta lägga sig i Europas politik, deras närvaro ger ingen stabilitet snarare tvärtom.

 

USA ut ur Europa !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man mutar Turkiet - massor med pengar till dem om de upplåter sina flygabaser till USA.

 

Man trakasserar Frankrikes livsmedel och vin. Hot om bojkott.

 

Man övar utpressning på Tyskland.

 

Kanske det ovan är att hårdra det litet. Man kan även se det ur synvinkeln att länderna nämnda ovan är medlemmar i en försvarspakt som ska stödja varandra. Nu verkar de alla inte riktigt tycka likadant om hotet som försvarspakten står emot.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur artikeln på http://www.tv4.se/visa/?ID=245890

 

Det amerikanska försvarshögkvarteret Pentagon planerar att flytta alla sina styrkor och militärbaser från Tyskland och avbryta det militära och industriella samarbetet länderna emellan, skriver tidningen The Observer.

Draget är ett straff för att Tyskland ställt sig i spetsen för de internationella motståndet mot ett krig mot Irak.

 

Jag har bedömt att "motståndet" ingick i den stora konspirationen: medan inspektörerna in i minsta detalj kartlägger alla Iraks försvarsanläggningar och vapen in på minstaste knallpulverpistol så att (")kriget(") i själva verket blir som att skjuta "sitting ducks", så skulle några länder invagga dess ledare i tron att USA aldrig anfaller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om fasaden på USAs administration börjar rämna och det svarta glägget som "USA-hatare" pekat på i årtionden rinner fram? Under skalet skymtar vedergällning om man inte gör som dom bestämt. Tidigare har det "bara" drabbat mindre utvecklade länder, i sydamerika bl.a. Ska bli intressant och följa fortsättningen. Vad tycker t.ex. Frankrike om sina framtidsutsikter efter det här? Och Ryssland? dom får ju mycken bistånd/investeringar från USA.

 

Det är ju nästan som en börjar fundera på att rösta ja i EMU-omröstningen, som undertecknad anser är en väg mot byggandet av Europas förenta stater, och som sådan kan den ju antingen skapa en ny världsordning, eller så kan det bli en väg från pest till kolera. Men det är kul när det rör på sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju nästan som en börjar fundera på att rösta ja i EMU-omröstningen, som undertecknad anser är en väg mot byggandet av Europas förenta stater, och som sådan kan den ju antingen skapa en ny världsordning, eller så kan det bli en väg från pest till kolera. Men det är kul när det rör på sig.

 

Som jag ser det är EU beställt av USA - det måste vara mycket lättare "skapa en ny världsordning" enligt amerikanskt mönster om man först "enar" Europas länder.

Den sociala nedrustningen av Sverige går ju nu mycket snabbt och närmar sig amerikansk modell sedan svenskarna lurades in i EU.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det måste vara mycket lättare "skapa en ny världsordning" enligt amerikanskt mönster om man först "enar" Europas länder.

 

Jag tror du är lite förvirrad, USA har inget med EU att göra alls.

 

EU är det enda sättet vi någonsin i Europa kan skapa en politisk och ekonomisk motvikt till USA, och det bör vi göra.

 

Förstår inte alls att det verkligen finns folk fortfarande som ser EU som nåt sorts hot, vi är en del av Europa, det finns ingen chans alls att vi kan stänga dörren och låtsas som ingenting.

 

Antingen är vi med fullt ut eller så står vi på sidan om, gör vi det blir vi ändå påverkade av allt som händer omkring oss men har ingen chans alls att påverka, låter det som en bra idé ?

 

Titta på Norge som är beroende av Sverige att få sin röst hörd i EU.

 

[inlägget ändrat 2003-02-16 16:02:06 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du är lite förvirrad, USA har inget med EU att göra alls.

 

EU är det enda sättet vi någonsin i Europa kan skapa en politisk och ekonomisk motvikt till USA, och det bör vi göra.

 

Förstår inte alls att det verkligen finns folk fortfarande som ser EU som nåt sorts hot...

 

Du tar dig friheten att kalla mig "förvirrad" bara för att jag uttrycker min mening...???

 

Jag anser att EU blir en kopia av, och stor tillgång för, USA när alla länder i EU lätt kan toppstyras centralt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att EU blir en kopia av, och stor tillgång för, USA när alla länder i EU lätt kan toppstyras centralt.

Det har väl visat sig nu att EU inte är toppstyrt när Tyskland, Frankrike och Belgien går emot USA medan England är helt för USA.

USA kan inte styra EU!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...