Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag tänkte på en sak...


Kalinka

Rekommendera Poster

Du tar dig friheten att kalla mig "förvirrad" bara för att jag uttrycker min mening...???

 

Nä, men för att du uttrycker en förvirrad åsikt om vad EU är för något.

 

Du kanske menade NATO ? Den organisationen är grundad av USA, EU har däremot inget med USA att göra.

 

[inlägget ändrat 2003-02-16 16:32:20 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl visat sig nu att EU inte är toppstyrt...

 

Jaså, är inte EU toppstyrt?

8-|

 

Titt som tätt får man höra att svenska folket inte längre är herrar i sitt eget land.

Aktuellt exempel är att det nu plötsligt är fritt fram för spritreklam i Sverige.

 

Läs gärna http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,262320,00.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, men för att du uttrycker en förvirrad åsikt om vad EU är för något.

Du kanske menade NATO ?

 

När jag skrev EU menade jag också EU.

Men du tycks av någon anledning vilja få mig att framstå som förvirrad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu större skäl att göra en federal stat av EU då, inte att låsa in sig och tro att världen ändrar sig då.

 

Ditt exempel föder ju inte direkt någon avsky inför EU hos mig, snarare tvärtom, nu kan inte svenska politiker bete sig hursomhelst längre utan måste ta hänsyn till EU regler.

 

Sverige har ju under alldeles för lång tid levt kvar i ett förbudssamhälle där allt som ogillas av politiker ska förbjudas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev EU menade jag också EU.

Men du tycks av någon anledning vilja få mig att framstå som förvirrad.

 

Det gör du så bra själv med dina högst märkliga inlägg om konspirationer och hur EU styrs av USA.

 

Du får nog sätta dig i skolbänken igen när det gäller politik och särskilt EU.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst är det väl så att vissa maktgalna, smått sinnessjuka individer, kan missbruka sina talanger att förleda massorna genom manipulation och viss karisma.

Och att det tacksamt utnyttjas av hänsynslösa grupper vars intressen gynnas.

 

Det märks inte minst i Sverige.

 

Ja, se bara på Gudrun Schyman.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kan inte svenska politiker bete sig hursomhelst längre utan måste ta hänsyn till EU regler.

Sverige har ju under alldeles för lång tid levt kvar i ett förbudssamhälle där allt som ogillas av politiker ska förbjudas.

 

Du får nog sätta dig i skolbänken igen när det gäller politik och särskilt EU.

 

Är det sådant de lär ut i skolorna idag? Men de ingår förstås i EU-propagandaapparaten.

 

När jag gick i skolan fick jag lära mig att svenskarna valde de politiker som skulle representera dem i Sveriges riksdag och driva den slags politik svenska folket själva ville ha.

 

Jag tycker att de som inte trivdes i det självbestämmande landet Sverige, utan hellre ville leva enligt andra länders regler, rimligen borde flyttat till dessa, istället för att förvandla Sverige till en lydstat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qwerty99 - Det är din åsikt, och eftersom vi lever i en demokrati har du all rätt till den åsikten! Poängen är att eftersom vi lever i en demokrati har förbudet mot spritreklam folklig, demokratisk grund, det är folkets vilja! Att EU går in och kör över det svenska folkets egna lagar och regler är INTE demokrati! Tillåtandet av Spritreklam i Sverige är inte demokratiskt förankrat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Svenska folkets vilja och vilja..

 

Nykterister är överrepresenterade i Riksdagen. Frågar man i Aftonbladet folk, så brukar en rungande majoritet (typ 70%) anse att både systembolaget och svenska alkoholskatter skall bort.

 

Problemet med representativ demokrati är att representanterna inte alltid anser det som folket anser. Vidare har vi ett valsystem (även om ett litet inslag av personval finns) där det är partierna som bestämmer vilka som skall komma in i Riksdagen. Det är där felet finns. Dvs. att "fel" personer blir representanter för oss, folket.

 

Det bästa vore om alla spärrar togs bort, och även enskilda personer skulle kunna röstas in. (om de fick 1/349-del av rösterna.) Egentligen är det ju en trehundrafyrtioniondel av rösterna som får in en gubbe i riksdagen, om det inte fanns några odemokratiska spärrar. Skulle vi på Eforum (och några till) tycka att Kalinka är en hyvens kille (?) så skulle vi i ett vettigt och heldemokratiskt system kunna rösta in Kalinka som vår representant i Riksdagen. Men så fungerar det inte. Eftersom vi har ett partisystem och 4%-spärr. På sätt och vis har vi näst intill ett lika demokratiskt system som på Cuba eller som i Nordkorea: Vi har val, men kandidaterna utses inte av oss, utan näst intill av dem själva. (Eller respektive partis Verkställande Utskott/Valberedning).

 

Demokratin är bara en chimär.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du anser alltså att vi har en undermålig demokrati i Sverige... Eller du kanske inte ens anser att vi har demokrati!? (För JAG kallar inte Cuba och Nordkorea demokratier, och när du jämställer Sverige med de två länderna förutsätter jag att du anser att Sverige inte heller är en demokrati)

 

Låt mig då få fråga: Vem röstade DU på som stod upp för folkets vilja och genomförde spritreklam i Sverige? För jag antar att du anser att EU är ett slag för demokratin (i Sverige) - annars har vi ju samma åsikt.

 

Säga vad man vill om Sveriges demokrati; den är i alla fall bättre än EU:s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

EU är ett förbund av demokratiska stater. Där har varje stats regerings representanter en röst och vetorätt (rätt att stoppa nya regler). Varje regering (för närvarande 15 st) är demokratiskt utsedd i fria val (genom val till respektive lands parlament som i sin tur utser respektive regering). Sen finns det en folkrepresentation i EU, dvs. europaparlamentet. Så visst är EU/EG en demokratisk organisation. Det finns inga diktaturer som är medlemmar i EU.

 

När det gäller valsystemet/demokratin i Sverige så finns det vissa brister. Att kalla Riksdagens beslut för "folkets vilja" är lite magstarkt och direkt felaktigt. Detta eftersom representanterna representerar främst sina partiers viljor, och även röstar mot egna motioner. (Efter så kallad "kohandel".)

 

Jag jämförde svenskt valsystem med det som finns på Cuba och i Nordkorea. Något överdrivet, javisst. Men åt det hållet är det faktiskt: Ta sossarna som exempel. Sossarna "vet" att de får cirka 40% i varje val. Då sätter de (valberedningen/verkställande utskottet)in vissa namn på "säkra platser". Andra, mindre viktiga, kandidater hamnar längre ner på listan, och därmed på osäkrare platser. Rent misshagliga partimedlemmar hamnar långt ner på listan, vilket innebär att de inte kommer in.

 

Detta gäller inte enbart sossarna, utan även resten av partierna.

 

Partisystemet innebär också en piska: Rent juridiskt så är varje riksdagsman fri, och har rätt att rösta som han vill och möjligen har lovat väljarna i sin valkrets. Men i praktiken finns partipiskan: Det som partiledningen vill, så skall också riksdagsmännen rösta. Här drar jag paralleller med Cuba, Nordkorea och Kommunistkina: Folkrepresentationen är enbart till för att legitimera ledarnas ("centralkommiténs)beslut. I en mer äkta demokrati kan väljarna skicka sin representant med klara instruktioner hur han skall representera just sina väljare. Utan hänsyn till partibossar etc. Nu är det i praktiken ett antal partibossar som bestämmer över oss. Inte är det så mycket "folkmakt" inte.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sätt och vis har vi näst intill ett lika demokratiskt system som på Cuba eller som i Nordkorea:

 

CJ Björkdahl måste vara talskrivare åt Gudrun Schyman, det här inlägget påminnner starkt om talet där hon kallade alla svenska män för talibaner.

 

Jag avfärdar inlägget som ironiskt, eller så heter skibenten Bert Karlsson egentligen (det där nykterist-argumentet lät nämligen väääldigt Ny Demokrati)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nejdå, jag är varken talskrivare till Gudrun eller Bert in disguise..

 

Det är allmänt känt att riksdagsledamöterna är nykterister till betydligt högre grad än vad svensken är i allmänhet. Det finns statistik på detta, antalet organiserade IOGT-are etc. i riksdagen är tämligen många. Sedan finns det en hel del oorganiserade.

 

Svenska folket är till 10% nykterister. Riksdagen är nykteristerna runt 25% (om jag minns rätt, såg siffran för ett par år sedan)

 

Sen kan vi ju se att antalet frikyrkliga också är högre i riksdagen än i befolkningen..

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...