Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UDMA 100 funkar ej!


seattle

Rekommendera Poster

ATA är samma sak som IDE, dvs ett gränssnitt för anslutning av hårddiskar m.m.. UDMA är protokollet som används för överföring av data.

 

Aaaaa.... tack för infon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tråden handlade väl om ett A7V? Och jag utgår från att frågeställaren har angivet rätt kort..

 

Nu när jag såg beteckningen A7V-KT133A så vill jag nästa påminna mig om att det är ett sådant jag har.

 

Då är det alltså annorlunda då mitt kort stöder UDMA100 direkt på kortet?

 

Nu är jag förvillad :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Japp. A7VKT133(A) stöder udma100. Bara att tuta å köra.. Se till att det i bioset är ibockat "auto detect".. Så torde allt vara frid och fröjd.

Förresten finns det en omkopplare på kortet där man bestämmer om Promise-kretsen skall fungera som RAID eller som udma100-controller. Kolla i manualen.

 

Sedan krävs det som sagt 80-ledare, men det antar jag att du har.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. A7VKT133(A) stöder udma100. Bara att tuta å köra.. Se till att det i bioset är ibockat "auto detect".. Så torde allt vara frid och fröjd.

Förresten finns det en omkopplare på kortet där man bestämmer om Promise-kretsen skall fungera som RAID eller som udma100-controller. Kolla i manualen.

 

Sedan krävs det som sagt 80-ledare, men det antar jag att du har.

 

Tack för det otroligt snabba svaret :)

 

Jag har haft det enablat i BIOSen tidigare och kört via ATA100-porten på moderkortet, men ändå inte fått det att funka... kanske är så att jag kört med en 40-ledare? Det är mer än jag visste...

 

A7VKT133 är jag helt hundra på, men A:et på slutet, finns det fler varianter av A7VKT133 med andra beteckningar på slutet... för A:et kommer jag ärligt talat inte ihåg... men det är mycket möjligt att det är det :)

 

Jag är som sagt inte hemma så jag kan inte kolla förrän till helgen :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst dessa finns

A7v

A7v e

A7v m

 

The A7V133 is based on VIA® KT133A (A7VKT133A)

Varianter, fler kan finnas

A7V133

A7V133 c

A7V133 m

A7V133 vm

 

 

 

A7V266

A7V266 c

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare trafik -snabbare prestanda, Weyland.

 

Varför? Om diskarna bara klarar 40MB/s så spelar det väl ingen roll om vi har en pipa som klarar 400MB/s, när diskarna inte kan sända data samtidigt?

 

Propageringstiden i pipan torde vara ointressant eftersom en disk sällan bordee bara skickar en 'ram' och sedan låter andra disken skicka en 'ram och så vidare?

 

Dvs. man behöver ju inte öka RPM så mycket mer om man bara ökar densiteten på diskarna..

 

Juh långsamare disken roterar, desto enklare är det förstås att pressa upp densiteten. Dock är det som bekant inte STR som är intressant om vi jämför 5k4 mot 7k2 - då skillnaden i rotationshastighet blir såpass stor att det som snarare blir flaskhalsen i diskens mekaniska prestanda är söktiden, inte hur snabbt disken kan läsa data sekvensiellt.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-02-12 12:41:46 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke om 40 vs 80polig kabel: I stort sett alla ATA66/100/133-sladdar, dvs 80-poliga, har färgkodade kontakter oxå då detta är en del av standarden. En blå kontakt i moderkortet, en svart till master och en grå till slaven. Är alla kontakter av samma färg är det större sannolikhet att du har en gammal 40polig kabel :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke om 40 vs 80polig kabel: I stort sett alla ATA66/100/133-sladdar, dvs 80-poliga, har färgkodade kontakter oxå då detta är en del av standarden. En blå kontakt i moderkortet, en svart till master och en grå till slaven. Är alla kontakter av samma färg är det större sannolikhet att du har en gammal 40polig kabel :)

 

Det var ett snuskigt bra tips! Jag kan ju säga att jag är mer eller mindre säker på att alla mina kontakter är av samma färg, dvs svart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jovisst. Fast å andra sidan glömmer du huvudenas snabbhet.. Den behöver ju inte vara kopplad till RPM utan snarare till hur exakt man kan tillverka mekaniken. (varför görs inga hårddiskar i Schweiz? Dessa urmakare borde ju vara världsbäst på sånt, tycker man..) Antagligen skulle väl en hårddisk (återigen) kosta som en Rolex.. (Ja, hårddiskar var "hårdvaluta" förr..) När jag började min "datorbana" kostade 10 MB "winchesterminne" (hårddisk alltså) 10.000:-

 

Finns winchesterfabriken kvar fortfarande?

(Låter som en skjutgalen amerikan från Texas, men winchesterminnen var betydligt fredligare än så..)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började min "datorbana" kostade 10 MB "winchesterminne" (hårddisk alltså) 10.000:-

Hehe, 2003V07: Veckans erbjudande på komplett:

Seagate Barracuda V 80GB IDE 7200RPM.

SEK 1 050,00

 

Finns winchesterfabriken kvar fortfarande?

Var det ett märke ? Enligt denna sida så kallades de så bara.

http://www.dis.unimelb.edu.au/mm/hwtute/peripheral_devices/harddisk.htm

(inte kollat så mycket men http://www.winchester.com är ju något helt annat)

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om in disk klarar 40MB/s så är det inget problem med ett 66 gränsnitt, men om du kopplar två till samma så blir det en begränsning. Förutsatt att det är snabba diskar.

 

Kör man raid, med ide, mjukvaru eller hårdvaru, så kan man få i det närmaste dubbla hastighetem mot en singel drive..

se.

 

http://www6.tomshardware.com/storage/20020830/ide_raid2-05.html#test_results

 

Även denna, om än lite otydlig.

http://www6.tomshardware.com/storage/20011023/raid-04.html#data_transfer_performance

 

 

Kör man hd + cd så torde ett 66 gränsnitt fortfarande vara fullt tillräkligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl inte direkt läsarmens rörelse som är för långsam, utan diskens rotation?

 

Och fortfarande har jag inte fått grepp om varför två diskar som klarar 40MB/s på en ATA66-kontroller skulle gå långsammare. ATA tillåter väl bara att en disk i taget snackar, så vart ligger prestandavinsten?

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm

 

"ATA tillåter väl bara att en disk i taget snackar, så vart ligger prestandavinsten?"

 

Ska inte säga emot dig där då jag inte vet.. Tror att du har rätt

 

Tror dock att det fungar så här då två diskar används.

 

Två diskrar raid, en konntroler då i mitt exempel

 

Disk 1 ger data till "datorn" Disk2 fyller under tiden sitt minne cache

Disk1 fyller sitt minne cache, disk2 levererar data från cache under tiden osv

 

Dvs de ger data växelvis och kan därmed nå en total hastighet på 80MB/s med hjälp av cachen. Förutsatt att det är små block, och snabb växling mellan diskarna samt att cachen kan ge dubbla datahastigeten mot den fysiska läshastigheten

 

Med en 66 kontroler så blir det i detta exempel en flaskhals i kontrolern..

 

Fungerar gör det iaf med mina två wd diskar när jag testat..

Fick ca 75MB/s läshastighet med xp mjukvaru-raid som bäst, 100 kontroller och diskar.

Kör dock ej raid numera, har en annan bättre använding för mina diskar..

 

Hurvida min beskrivning är tekniskt korekt... vet ej, finns förmodligen ett antal fel.. Men tror att principen stämmer...

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 21:05:20 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har inte testat IDE-raid med två diskar på samma kanal så jag kan inte heller avgöra hur det fungerar, men read-ahead trodde jag var något bara väldigt dyra scsi-raidkort höll på med? :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...