Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
seattle

UDMA 100 funkar ej!

Rekommendera Poster

seattle

Nu ska vi se, jag är inte hemma och kommer inte ihåg alla beteckningar på mina delar, men jag ska göra ett försök :)

Jag har moderkort ASUS A7V som stöder UDMA100 (Ultra 100).

Min hårddisk är (jag vet, gammal och ska snart bytas ut) en IBM Deskstar (180GPX tror jag) 32 Gb och den har stöd för UDMA100 och snurrar med 7200 varv/minut.

Nu är kruxet att jag aldrig fått UDMA100 att funka!

När jag startar upp datorn så får jag ett meddelande att det finns inga drives attachade som använder UDMA100 (eller om det nu står Ultra 100) och den fortsätter boota efter att ha sökt en stund.

Jag har tidigare kopplat min hårddisk till UDMA100-kontakten på mitt moderkort, men ändå aldrigfått det att funka!

Är det nåt annat jag behöver göra? Är det någon som vet... Skulle gärna vilja få min hd lite snabbare :)

Tack på förhand!

.mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
SYS64738

Har du kollat så den inte är disablad i BIOS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Don Tomas

Vad har du för ide-kabel ?

40-ledare eller 80-ledare ?

UDMA 100 kräver nog 80-ledars IDE-kabel om den ska känna av att det är en sådan disk.

/TN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle
Har du kollat så den inte är disablad i BIOS?

Den är enablad i BIOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle
Vad har du för ide-kabel ?

40-ledare eller 80-ledare ?

UDMA 100 kräver nog 80-ledars IDE-kabel om den ska känna av att det är en sådan disk.

Det vet jag faktiskt inte... tyvärr är jag 22 mil från min dator så jag kan inte kolla nu... hade ingen aning om att det kanske är så att det behövs en 80-ledare.

Tack för hjälpen... du igen, som hjälpte mig med grafikkortet o ta bort fläkten :)

Skitbra forum, upptäckte det idag... svar snabbt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle

Don Tomas:

Hur ser man att det är en 80-ledare och inte en 40? För de ser ju exakt likadana ut om jag inte minns fel. Kanske det brukar stå på kabeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Don Tomas

På en 40 ledars kabel så kan man räkna ledarna om man håller en smal penna liksom och pekar med, medans en 80-ledare så går det knappt ;)

Kontakten är lika; 40-pins, det är någon slags extra skärmledare mellan varje.

/TN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle

oki... tack... går hem o kollar till helgen!

Du är min hjälte idag, hehe... hjälpt mig med två grejor =) minst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
"...tyvärr är jag 22 mil från min dator så jag kan inte kolla nu...går hem o kollar till helgen!"

Lång väg att gå. Hoppas du hinner! :)

Det går inte att missa skillnaden på 40- resp. 80-ledare IDE då man tittar på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle
Det går inte att missa skillnaden på 40- resp. 80-ledare IDE då man tittar på dem.

Oki... jag vet inte... jag har inte haft båda framför mig och tittat på dem samtidigt...

Hehe, tror jag kör hem till helgen... ska försöka undvika att gå :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G

Host..tittade i handboken, jo kortet har udma 100 stöd, på promice kontrolern

Annars är det udma 66 som är max...

så *host' får du det att fungera,har du mer än tur...

Fö så räcker udma 66 till alla diskar fortfarande, finns ingen som läser, skriver fortare än udma 66 klarar..Och med din disk, inga problen, fungerar bra även med en ny..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle
Host..tittade i handboken, jo kortet har udma 100 stöd, på promice kontrolern

Annars är det udma 66 som är max...

så *host' får du det att fungera,har du mer än tur...

Fö så räcker udma 66 till alla diskar fortfarande, finns ingen som läser, skriver fortare än udma 66 klarar..Och med din disk, inga problen, fungerar bra även med en ny..

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt... så du menar att jag inte skulle kunna använda UDMA100?

Men att köra UDMA100 borde ju funka o bli snabbare... har kompisar som märker skillnad sen de började köra det, jämfört med UDMA66 tidigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Någon märkbar prestandaskillnad mot ata66 å ata100 lär du inte kunna uppmäta, särskilt inte i daglig användning då det ofta blir cache-missar...

Det som (främst) ökar med ata100 är kapaciteten i sladden mellan disken å kontrollern, å vad kontrollern klarar av (felkorrigeringen är ändrad å en del annat oxå). Disken i sig själv är däremot begränsad av mekaniken, och moderna diskar som kan spotta ur sig 25-50MB/s är väl ungefär där vi är idag på 7200RPM-sidan.

Däremot kan man nå upp till gränssnittets praktiska max (~100MB/s) om läsning eller skrivning sker ifrån hårddiskens cacheminne, som brukar vara 2MB (8MB på provarianterna nuförtiden). Om man räknar på sannolikheten (tjoho :) att datat man söker ligger i cacheminnet och att det ryms i cacheminnet och dessutom ställer detta till skillnaden från 66MB/s till 100MB/s så inser man rätt raskt att den faktiska och upplevda prestandaskillnaden knappt borde märkas.

Sedan har vi juh i och för sig Sandra då förstås =D

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-02-11 20:06:04 av Weyland]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G

Du tolkar mig rätt, har ett sådant kort liggande, med handbok.. max udma 66 om du inte kopplar till promice kontrolern.. vilket är.. "opraktiskt" ...

Hastiheten, se wey's svar.. det är bra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle

vad är promise controllern för något? och varför är det opraktiskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
seattle
Någon märkbar prestandaskillnad mot ata66 å ata100 lär du inte kunna uppmäta, särskilt inte i daglig användning då det ofta blir cache-missar...

Tack för ditt långa och välformulerade svar :)

Dock tänker jag testa UDMA100 ;)

UDMA100 vs ATA100, skillnaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Inte en aning, jag använder båda uttrycken för samma sak... vilket som är mer rätt vete tusan ;)

--

.Wey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tobbe14

ATA är samma sak som IDE, dvs ett gränssnitt för anslutning av hårddiskar m.m.. UDMA är protokollet som används för överföring av data.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G

Kortet hat TVÅ kontrelrs (i vissa utföranden)

Den första är en via ata66, fyra kanlar.

Sedan finn det en "extra" kontroler på kortet byggd runt ett "promice" chip. Detta chip har när det sitter på "äkta" promice kort raid och goda prestanda.

Det som sitter på ditt mk (och mitt) är en snik variant av detta chip. Utan raid, och med tveksamma prestanda, drivrutiner.

jag har testat denna kontroler, men... den ger lång boottid, ingen prestande ökning (snarare tvärtom) och "strul" med drivrutiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Nu har ju jag ett något nyare kort (A7V-KT133A) som också stöder UDMA100 på själva kortet. (Förutom Promise-controllern). Jag kan ju säga att Promisecontrollern stöder visst RAID, både 0 och 1.

Sen finns det en annan grej (riktar mig mot Weylands inlägg) som är bra med UATA/ATA/UDMA100, och det är om man har två enheter (hårddiskar) på samma sladd. Systemet slöas inte ner på samma sätt som med äldre varianter. Nu bör man dock ha bara en enhet per sladd om man vill maxa prestandan.

SATA då? Jag vet faktiskt inte vad nyttan är med SATA. Varken UATA/ATA100 eller 133 har ju maxat än. Jo, 100 har väl gjort det, eftersom diskarna blivit så stora.. Men annars så måste väl diskarna upp i 10.000 eller 15.000 varv innan ett snabbare gränssnitt (heter det så?) gör sig till rätta..

En grej: Densiteten på informationen har ju också med snabbheten att göra förutom RPM. En 5400-disk med dubbla densiteten borde ju vara snabbare än en 7200-disk med halva densiteten.. Eller?

Dvs. man behöver ju inte öka RPM så mycket mer om man bara ökar densiteten på diskarna..

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
och det är om man har två enheter (hårddiskar) på samma sladd. Systemet slöas inte ner på samma sätt som med äldre varianter.

Är det verkligen sant? Jag blev tveksam, för enheter på en ATA-buss kan juh inte prata samtidigt - alltså borde det inte spela någon roll?

--

.Wey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G

Fö finns det 9 kort med A7V i betänkningen....

Samt varianter...

Men tråden handlade väl om ett A7V? Och jag utgår från att frågeställaren har angivet rätt kort..

”Sen finns det en annan grej (riktar mig mot Weylands inlägg) som är bra med UATA/ATA/UDMA100, och det är om man har två enheter (hårddiskar) på samma sladd. Systemet slöas inte ner på samma sätt som med äldre varianter. Nu bör man dock ha bara en enhet per sladd om man vill maxa prestandan.”

Och har man fyra HD så är även ata100,133 för lite på samma kontroller, om man kör raid.

Men vi talade väl om ett system med en hd?

[inlägget ändrat 2003-02-12 08:41:42 av Axel G]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Jovisst. Men rent generellt..

För övrigt kan du köra 4 hd på var sin sladd om du har promisecontroller+moderkortets vanliga controller.. Men det är nog inte så vanligt+att man blir av med brännare+cd-läsare.

A7V har ATA66 på moderkortet och antagligen ATA100 på promisecontrollern.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Snabbare trafik -snabbare prestanda, Weyland.

(Och då [vid delad sladd] är "risken" större för att man hämtar datan från cachen.)

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...