Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

upplys mig


cynikern

Rekommendera Poster

Det finns ingen global tillståndsmyndighet för kärnvapen.. De länder som har kärnvapen är väl USA, Storbritannien, Frankrike, Ryssland, Indien, Pakistan, och troligen Nordkorea (ett eller två vapen räknar man med). Troligen har även Israel kärnvapen, även om detta inte har bekräftats officiellt. Irak är ett frågetecken, de har troligen inte kärnvapen, men sannolikt andra massförstörelsevapen (biologiska, kemiska).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vet någon vilka länder som har rätt att inneha kärnvapen? vilka är länderna och varför i så fall?

 

Alla länder har "rätt" att skaffa kärnvapen, såvida inte USA tycker att det inte går för sig och släpper bomber i huvudet på ditt folk eller också kan du bli pretend-to-be-friend med jänkarna som Israel tex då går det hur bra som helst att skaffa kärnvapen som hotar stabiliteten i hela mellanösternregionen (jo, det är bekräftat att Israel innehar uppemot 200 atombomber, den Israeliska ingenjören Mordecai Vannunu avslöjade Israels kärnvapenprogram på 80-talet med risk för sitt liv, han sitter nu inspärrad på livstid i Israeliskt fängelse)

 

Fö hade svenska försvaret långt gångna planer på att anskaffa taktiska kärnstridsspetsar på 50 -och 60 talet men planerna skrinlades.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla länder har "rätt" att skaffa kärnvapen, såvida inte USA tycker att det inte går för sig

Precis vad jag tänkte skriva.

 

det är bekräftat att Israel innehar uppemot 200 atombomber, den Israeliska ingenjören Mordecai Vannunu avslöjade Israels kärnvapenprogram på 80-talet med risk för sitt liv

Det har jag faktiskt int hört talas om. Är det något som är allmänt "bekräftat"?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har jag faktiskt int hört talas om. Är det något som är allmänt "bekräftat"?

 

Förvånar mig inte, den israeliska staten hoppas väl att han ska ruttna bort och dö i sin fängelsehåla utan att någon får reda på om honom.

 

Det är självfallet inte "bekräftat" av den israeliska staten (=kärnvapenprogrammet), men alla som är insatta i mellanösternpolitk vet om detta. (så även USA)

 

Läs även Victor Ostrovskys utmärkta bok om vad som verkligen hände när Mossad kidnappade Mordecai Vannunu från sitt gömställe i Italien för att ställas inför rätta i Israel

 

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=0747508763

 

Sök på google med hans namn, är dock osäker på stavningen, jag tror att det ska vara ett h någonstans i hans förnam.

 

 

Här finns ett referat till honom i en diskussion om andra kärnvapenländer;

 

Thanks to Mordecai Vannunu, Israel's secret arsenal was made less secret, although it was still not officially acknowledged.

 

 

http://debate.uvm.edu/handbookfile/WMD2002/392.htm

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-08 20:00:12 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det har jag faktiskt int hört talas om."

Vannunu sålde Israels hemlighet till en London-tidning. Kidnappades av Mossad, drogades och smugglades till Israel.

Finns mycket skrivet om detta. Har också läst om fallet i en bok, men kommer inte ihåg bokens namn och författare.

 

http://www.ccmep.org/2003_articles/Palestine/13103_The_Case_of_Mordechai_Vanunu.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så även USA

Jag tror också att Israel har kärnvapen, med stor sannolikhet. Självklart vet USA om detta. De har väl gett kärnvapen till Israel på samma sätt som det gett alla andra vapen.

 

Det där med Victor Ostrovskys kände jag däremot inte till. Hur stor är chansen att den boken finns på biblioteket?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På svenska heter boken Med sveket som vapen och gavs ut 1990. Claire Hoy och Victor Ostrovsky står som författare. Bokförlaget är Prisma. Hittade nu boken i min hylla.

 

I boken berättar Ostrovsky om olika Mossad-operationer utanför Israel, bl.a. Israels flygattack mot den irakiska kärnkraftsanläggningen utanför Bagdad, år 1981.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-08 20:11:23 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte boken (på svenska) i någon online bokshop. Verkar som om den inte säljs längre. :(

 

Om någon har en länk där den svenska översättningen säljs, så uppskattar jag det.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag hittar inte boken (på svenska) i någon online bokshop."

Tyvärr är det nog så att boken är utgången. Kanske finns i något antikvariat.

ISBN-numret är i alla fall: 91-518-2430-2

Det står inte mycket om Mordechai Vanunu i boken. Knappt en sida inkl. Dimona-anläggningen. Han "greps" av Mossad-agenter på en yacht i Medelhavet utanför Rom dit en vacker kvinnlig agent lurat honom. Sövdes och smugglades ombord på ett israeliskt fartyg. I Israel dömdes han för spioneri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget land har någonRÄTT att ha kärnvapen och om det bara funnits ETT land skulle det varit för många!

 

Bush borde lära sig ett bra ordspråk:

"Vill du bli hörd - höj rösten

Vill du bli sedd - stå upp

Vill du få respekt - håll käften "

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett icke spridningsavtal som många länder har skrivit under. Innebär att man inte får sprita teknologi vidare och förmodligen inte utvecka om man inte har vapen.

 

Nordkorea har inte skrivit under detta. Så de borde alltså få ha kärnvapen lika mycket som USA.

 

Så länge USA och andra länder har kärnvapen kommer det vara svårt att försvara att vissa länder får ha och andra inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett icke spridningsavtal som många länder har skrivit under.

Ja, men det borde finnas ett "icke spridningsavtal" som förbjuder spridning av en inkompetent presidents uppfattningar och åsikter!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var just poängen med tråden att usa har dubbelmoral. undrar om usa skulle släppa in och sammarbeta med vapeninspektörer? om nu någon skulle vilja att dem skulle nedrusta.

 

Det verkar som om västvärlden har accepterat usa som sin beskyddare och så länge det inte påverkar mig behöver jag inte bry mig.

 

[inlägget ändrat 2003-02-08 21:46:48 av cynikern]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar om usa skulle släppa in och sammarbeta med vapeninspektörer? om nu någon skulle vilja att dem skulle nedrusta.

Det är väl självklart att det ska vara lika för alla - ska Irak "avväpnas", så ska förstås också USA det!

USA är ju f.ö. de enda som faktiskt visat sig kapabla utnyttja massförstörelsevapnet kärnvapen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA har inte i samband med att de stått som förlorare i ett krig (som gick ut på att invadera grannen) lovat att hålla en överenskommen nivå av beväpning.

Det finns därför ingen anledning att de skulle släppa in några vapeninspektörer för att inspektera att de inte har för mycket vapen, om man bortser från lite avtal med gamla sovjetunionen så får de nästan ha hur mycket vapen som helst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe:

 

Det finns därför ingen anledning att de skulle släppa in några vapeninspektörer för att inspektera...

 

 

Många av eForums användare känner nog tyvärr inte historien:

 

On August 6, 1945, the United States used its massive, secret weapon against Hiroshima, Japan. This atomic bomb, the equivalent of 20,000 tons of TNT, flattened the city, killing tens of thousands of civilians. While Japan was still trying to comprehend this devastation three days later, the United States struck again, this time, on Nagasaki.

 

(från http://history1900s.about.com/library/weekly/aa072700a.htm )

 

DAMAGE REPORT

Some 90,000 to 100,000 persons are killed immediately; about 145,000 persons will perish from the bombing by the end of 1945.

 

(från http://www.nuclearfiles.org/images/gallery/hiro/index.html )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av eForums användare känner nog tyvärr inte historien:

 

Jag är helt övertygad om att alla som figurerar på eForum känner till iaf så grundläggande delar av historien, men den har ingenting med saken att göra.

 

USA lovade inte att avskaffa sina massförstörelsevapen, de FÅR HA massor med vapen, till och med kärnvapen. Irak FÅR INTE ha ens raketer med längre räckvidd än sin egen gräns och ännu mindre får de ha ABC-stridsmedel av någon sort.

 

Det kanske inte är rättvist, men det är så det är. Att många dog i andra världskriget och att jänkarnas två atombomber stod för en liten del har absolut ingenting med saken att göra. Om USA hade förbundit sig till nåt motsvarande när de senast skrev på ett fredsfördrag som förlorare så hade det kanske funnits anledning att inspektera dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe:

Jag är helt övertygad om att alla som figurerar på eForum känner till iaf så grundläggande delar av historien, men den har ingenting med saken att göra.

 

USA lovade inte att avskaffa sina massförstörelsevapen, de FÅR HA massor med vapen, till och med kärnvapen. Irak FÅR INTE ha ens raketer med längre räckvidd än sin egen gräns och ännu mindre får de ha ABC-stridsmedel av någon sort.

 

Det kanske inte är rättvist, men det är så det är. Att många dog i andra världskriget och att jänkarnas två atombomber stod för en liten del har absolut ingenting med saken att göra. Om USA hade förbundit sig till nåt motsvarande när de senast skrev på ett fredsfördrag som förlorare så hade det kanske funnits anledning att inspektera dem.

 

Två gånger skriver du: "ingenting med saken att göra", det verkar som om du vill att läsarna ska bortse från dessa faktum.

 

Jag är tämligen övertygad om att merparten av eForum-användarna i allmänhet bara är ett par, tre deccennier gamla ock knappast ordentligt har hört talas om och begrundat att just USA faktiskt är det enda land i hela världen som tagit till massförsörelsevapnet kärnvapen, och detta därtill helt urskiljningslöst. Med två atombomber, man helt rått och cyniskt praktiskt taget raderade ut hela städer med oskyldiga civila innevånare och allt. Dessutom fick otroliga mängder människor strålskador som invaliserade och plågade dem livet ut.

 

I din sista mening verkar du vilja hylla den starkes rätt att dominera och förtrycka...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att hitta boken på biblioteket finns, roade mig med att söka på E:tunas stadsbiblioteks sida, och där finns den.

Claire Hoy står som författare i deras register.

 

[inlägget ändrat 2003-02-09 11:24:06 av morfar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom fick otroliga mängder människor strålskador som invaliserade och plågade dem livet ut.

För att inte glömma de ofödda generationerna, som även dem fick strålningsrelaterade missbildningar och liknande.

 

Hade inte USA skrivit på någon nedrustningsavtal tillsammans med Ryssland och några länder till, men ignorerat detta avtal efter att Bush 2:nd blev president?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två gånger skriver du: "ingenting med saken att göra", det verkar som om du vill att läsarna ska bortse från dessa faktum.

 

Jepp, beklagar. Samtidigt som jag måste ge dig rätt. Det är någonting man i sammanhanget kan bortse ifrån. Jag vill inte påstå att USAär helgon, men när det gäller frågan om man inte ska skicka in inspektörer i USA också för rättvisans skull så är det helt ointressant att USA släppte två atombomber över japan i slutet på andra världskriget.

Det gör inte nödvändigtvis USA till änglar men vapeninspektörer i USA skulle kunna hitta nästan vad som helst utan att det skulle spela nån roll, det enda som USA har förbundit sig att begränsa är antalet interkontinentala misiler och jag tror inte det är någon som misstänker USA för att ha fler än de får.

 

Jag är tämligen övertygad om att merparten av eForum-användarna i allmänhet bara är ett par, tre deccennier gamla ock knappast ordentligt har hört talas om och begrundat att just USA faktiskt är det enda land i hela världen som tagit till massförsörelsevapnet kärnvapen

 

Vi har kanske lite olika syn på kvaliteten på skolan men jag tror nog att de flesta känner till just den delen av andra världskriget. Varför man tog till det yttersta vapnet och vilken roll vetskapen att man kan göra det igen spelade för att andra världskriget tog slut kan jag däremot tänka mig är en kunskap som är svår att ta till sig.

 

I din sista mening verkar du vilja hylla den starkes rätt att dominera och förtrycka...

Inte alls, tvärt om. Jag skulle gärna se att USA spenderade mindre pengar på sin krigsmaskin och mer pengar på sitt samhälle men var sak har sin plats, så även i en debatt som den här.

I samband med att Irak stod som förlorare i sitt försök att erövra den vänligt sinnade grannen Kuwait så förband man sig att begränsa sin möjligheter att göra det igen. Det är ett rätt vanligt förfarande när en aggressionsmakt står som förlorare i ett krig.

Det är pga detta som Irak nu utsätts för vapeninspektörer, det är inte för att det ska vara nån form av rättvisa som du skriver:

att det ska vara lika för alla - ska Irak "avväpnas", så ska förstås också USA det!

 

Notera också att nästan hela världen utom USA och dess alierade förespråkar (i likhet med mig) fortsatta vapeninspektioner av Iraq framför alternativet att låta USA leka världspolis, så någon "starkes rätt att dominera och förtrycka" får du leta länge efter i mina inlägg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte USA skrivit på någon nedrustningsavtal tillsammans med Ryssland och några länder till, men ignorerat detta avtal efter att Bush 2:nd blev president?

Ja och nej. Man har inte brutit något av nedrustningsavtalen, däremot så anser ryssarna att man brutit avtalet som man skrev om att bl.a prospektera rymden för militära ändamål (eller nåt) iom satsningen på missilskyddet, att man inte ville ha ett missilskydd under kalla kriget var helt enkelt för att inte terrorbalansen skulle bli en obalans för att den ena parten hade sköldar.

 

Inte ens Bush är nog så dum att han satsar på fler vapen av det slag som omfattas av avtalen som begränsade kapprustningen mellan WP oc Nato. Fienden har försvunnit och vapensystemen kostar massor att hålla vid liv.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-09 15:24:14 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kommer det att båda de män USA nuförtiden anfört som skäl att (vilja) attackera länder - Usama bin Ladin och Sadam Husein - påstås vara "produkter" av CIA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...