Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

upplys mig


cynikern

Rekommendera Poster

 

Chansen att hitta boken på biblioteket finns, roade mig med att söka på E:tunas stadsbiblioteks sida, och där finns den.

Claire Hoy står som författare i deras register.

 

Claire Hoys bok är INTE samma som Victor Ostrovskys, den första är ren och skär fiction, det är inte fallet med den senare.

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------

”What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence”

-Alex DeLarge in ”A Clockwork Orange”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Claire Hoys bok är INTE samma som Victor Ostrovskys, den första är ren och skär fiction, det är inte fallet med den senare."

Kanske någon okunnig? bibliotekarie som katalogiserat boken på fel författare?

Claire Hoy (journalist och politisk kolumnist) är medförfattare till Ostrovskys bok. Han har också givit ut en egen bok om Brian Mulroney (kanadensisk premiärminister) och hans regering.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-09 17:45:46 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har också givit ut en egen bok om Brian Mulroney (kanadensisk premiärminister) och hans regering.

 

Jepp, nu när du säger det så kommer jag ihåg, det är den boken jag förväxlar med Ostrovskys, btw så tror jag inte att du hittar hans bok under hans namn på något biblitotek, av vissa skäl.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man menar väl att CIA försåg talibanerna med vapen och "militära rådgivare" då Sovjetunionen ockuperade Afghanistan. På den tiden sågs talibanerna som frihetskämpar. Saddam å sin sida fick en del hjälp då Irak låg i krig mot Iran (som då var det stora hotet mot USA).

 

Mönstret går igen i latinamerika. Exempelvis var CIA inblandade i militärkuppen som störtade president Allende i Chile vilket ledde till att Pinochet kunde dra igång sina utrensningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sadam hade nog inte suttit där han sitter utan USA, däremot tror jag du blandat ihop Usama bin Ladin med Talibanerna.

 

Menar du att CIA:s stöd till talibanerna och till Irak under Iran-Irak skulle vara en anledning att tvinga USA till avrustning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Med två atombomber, man helt rått och cyniskt praktiskt taget raderade ut hela städer med oskyldiga civila innevånare och allt.

 

Här har vi en av orsakerna att utvecklarna i manhattanprogrammet sålde hemligheterna med kärnvapnen till ryssarna för de misstänkte att deras regering skulle bli en reaktionär makt (*) som lade sig aldeles för mycket och skulle använda vapnena till att skrämma andra länder till lydnad. Om då ryssarna hade kärnvapen så skulle waahoo'sen hålla sig på plats och de har de gjort.

 

Mvh

G

 

(* Power corrupts, Absolute power corrupts absolutely.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå signaturen fhe's:

"Jag vill inte påstå att USAär helgon, men när det gäller frågan om man inte ska skicka in inspektörer i USA också för rättvisans skull så är det helt ointressant att USA släppte två atombomber över japan i slutet på andra världskriget."

 

 

...Man påstår att utarmat uran inte är någon hälsorisk och sedan april provskjuter USA åter sådana vapen i Nevada.

 

Under kriget i Afghanistan har man i stor utsträckning använt "Bunker buster bombs" eller "hard target bombs", där varje bomb innehåller 1,5 ton Dense Metal, som i det här fallet inte gärna kan vara annat utarmat uran.

(- - - )

En Bunker buster-bomb åstadkommer hundra gånger så mycket radioaktiv strålning som en antistridsvagnsgranat med DU. Det handlar i själva verket om radiologiska bomber, som tränger 30 meter ned i jorden och grundvattnet och mördar också kommande generationer. Närmare 2 000 stora bomber kan ha använts i olika bergmassiv i Afghanistan och grundvattnet är förgiftat i stora områden.

 

Ur en artikel på http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,239437,00.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du inte vad jag skriver eller har du bara för vana att citera godtyckligt och sen klistra in nåt annat som är orelaterat?

 

Vad hade Bunker Busters med frågan om huruvida man borde skicka in vapeninspektörer i USA att göra?

 

Tror du fortfarande att jag är någon slags pro-USA-kraft bara för att jag ser lika liten anledning att skicka FN:s inspektörer på USA som på sverige (jag kan inte minnas att varesig USA eller Sverige lovat något som ger FN rätt att inspektera dem, det har däremot Irak gjort).

Låt mig isåfall påminna dig om att det är den del av världen (irak undantagna) som inte vill ha krig på USA:s vilkor som förespråkar utökade/fortsatta vapeninspektioner av Irak.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe:

 

"Vad hade Bunker Busters med frågan om huruvida man borde skicka in vapeninspektörer i USA att göra?"

 

Eftersom USA är det enda land i hela världen som faktiskt använt radioaktiva massförstörelse-/massförintelsevapen borde inte minst USA inspekteras och fråntagas alla sina djävulusiska vapen som de med förkärlek gör "fullskaletester" med på främmande folk i fjärran länder. Men du verkar tycka det är helt OK med radioaktiva Bunker Busters.

 

Dessa amerikaners historia visar vilka cyniska monster de är:

De stal enorma landområden från urbefolkningen, indianerna, vilka de praktiskt taget utrotade med totalt överlägsna handeldvapen, kanoner, kulor och krut. Gifter och smittspridning var också en taktik.

 

Sedan rövade man bort otroliga människor från främst Afrika att slavarbeta för sig under vidriga förhållanden.

 

Senare började man turnéra världen runt och massförinta av främmande folk och förstöra deras länder med radioaktiva vapen och gifter.

 

Jag har redan citerat ett par exempel, här ett ytterligare:

 

Vietnamesiska Röda korset - - - sade att medlet nu börjat skörda sin tredje generation offer 27 år efter det att USA sprejade stora mängder över södra Vietnam.

- Agent Orange placerar landminor i livets själva väsen - i människors gener. Det är en fruktansvärd tanke att kriget nu fortsätter i barnbarnen, sade John Geoghegan, ansvarig för Vietnambiståndet inom Internationella Röda korset.

(- - - )

Uppskattningarna av antalet offer varierar mellan 10.000-tals och ett par miljoner vietnameser.

(- - -)

USA sprejade cirka 45 miljoner liter Agent Orange över Vietnam fram till 1971

(- - -)

Vietnam uppskattar att en sjättedel av dåvarande Sydvietnam dränktes i giftet. I det området bodde två miljoner människor.

 

Från http://www.aftonbladet.se/nyheter/9807/24/telegram/utrikes35.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående vietnam, så krävde usa och pappa george bush att vietnameserna skulle erkänna sin skuld och be om ursäkt för kriget i vietnam. det resulterade i att vietnam gick med på att betala skadestånd till usa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom USA är det enda land i hela världen som faktiskt använt radioaktiva massförstörelse-/massförintelsevapen

"Använt mot människor" menar du nog...

 

borde inte minst USA inspekteras och fråntagas alla sina djävulusiska vapen som de med förkärlek gör "fullskaletester" med på främmande folk i fjärran länder.

 

Det ligger emellertid inte i din roll att bestämma över världen, ett sånt beslut kan möjligtvis ligga på FN men i slutändan så är det ändå upp till varje nation att bestämma hur rustad den vill vara (oavsett om det är moraliskt rätt eller fel från alla andra sett att se det).

 

Anledningen till att FN kan kräva att Irak släpper in vapeninspekörerna är emellertid inte att Irak skulle vara ondare än någon annan (USA i synnerhet), anledningen är att Irak har förbundit sig till att begränsa sin krigsmaskin och det är det som inspektörerna ska inspektera.

Om USA hade slutit ett motsvarande avtal så vore det naturligtvis rimligt att nån inspekterade om de följde sina avtal. Men om det inte finns något att inspektera så finns det väl ingen anledning att skicka dit inspektörer.

 

USA, Ryssland, Irsael, Nordkorea, Frankrike och en hel massa andra nationer uppnår någon form av relativ ondska men det är en helt annan fråga.

 

Men du verkar tycka det är helt OK med radioaktiva Bunker Busters.

 

Varför tror du att jag tycker det? För att jag inte spyr galla över USA i en diskussion som gäller om det inte vore mer än rätt att de också inspekterades?

Jag tycker precis tvärt om, det är därför jag förordar fortsatta inspektioner och att man, om man vidtar åtgärder, gör det endast som en FN-auktion på de vilkor som FN ställer upp, företrädesvis skulle en sådan auktion kunna ledas av nån annan än amerikaner.

Jag kan inte hitta att jag skrivit någonting gott alls om USA, däremot har jag avfärdat dina argument eftersom de inte håller.

 

Föresten tror jag inte att det blir mindre krig i värden för att USA får visa upp sina vapen för inspektörer, tvärt om. Är det någonting som USA gärna gör så är det just att visa upp sina muskler för omvärden, den blir så mycket försiktigare då.

 

Om jag tycker att USA borde avväpnas? Nej, däremot tycker jag att det är bra att starka europeiska stater (och Nato-medlemmar) visar att de inte längre gör som USA säger utan faktiskt ifrågasätter USA:s agerande och till och med verkar för att stoppa det.

 

Dessa amerikaners historia visar vilka cyniska monster de är:

De stal enorma landområden från urbefolkningen, indianerna, vilka de praktiskt taget utrotade med totalt överlägsna handeldvapen, kanoner, kulor och krut. Gifter och smittspridning var också en taktik.

 

Nu ger du amerikanerna någon slags kollektiv arvsskuld. Ska man straffas för sånt som hände flera hundra år bakåt i historien så ska man som svensk nog börja med att titta på sin egen historia. Det gäller föresten nästan oavsett nationalitet, det är få områden i världen som inte har en grym och inhuman historia om man går ett par-tre hundra år tillbaka i tiden.

 

Det finns betydligt bättre argument i nutid mot USA:s värderingar och handlingar men det måste rimligtvis vara en fråga för en annan debatt (och i den står vi förmodligen på samma sida om du kan hålla dig till sakliga argument).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Ööööhhh... VA? Gärna mera info please.

 

Usa ska hålla igen och ersätta Vietnam för terrorbombningar och annat skit de har slängt på detta folk som har fått kämpa emot ost-ätare kollonisatörer, bonnläppar ifrån nordamerika och hjärntvättade kommunister ifrån norr - och överlevt.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe:

 

"Använt mot människor" menar du nog..."

 

Det tycks mig som en lite egen kommentar... för mig är det ganska självklart att också "främmande folk" är människor.

 

Nej, du verkar minst sagt fixerad vid FN-avtalstexter som USA med den starkes rätt drivit fram men inte nämnvärt intresserad av de oerhörda lidanden USA tillfogat främmande folk vid de attacker USA utfört med atombomber, radioaktiva vapen och gifter som därtill lämnar svåra lidanden och efterverkningar i generationer efteråt. En avskyvärd verksamhet som förmodligen ännu pågår i Afganistan.

 

Och du förespråkar "FN-auktioner"? Hur ska det gå till? Land som ger FN ett erbjudande de inte kan motstå vinner auktionen och slipper att bli inspekterade?

 

 

Avrundar med ett citat från http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,239436,00.html

 

En miljon av 80 miljoner människor drabbades - och drabbas än i dag - av USA:s kemiska krigföring under Vietnamkriget.

 

Illustration: http://www.aftonbladet.se/kultur/0212/15/KULTUR-15s04-vietnam2-94_368.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mår illa när jag ser vilken värld vi lever i.

 

Varför har dessa barn förtjänat att födas vanskapta? Varför har man strött död och lidelse bland flera olika generationer av ett oskyldigt folk. Jag mår illa, och tycker synd om alla som drabbats och än idag drabbas av dessa vansinninga krig.

 

Den som förespråkar ett krig, oavsett mot vilket land, efter att ha sett liknande bilder som denna skulle jag kalla dum.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks mig som en lite egen kommentar

 

Du hade förvisso med "främmande folk" i meningen, men inte i anslutning till påståendet att USA skulle vara det enda land i världen som använt radioaktiva massförstörelsevapen. Jag ville bara försäkra mig om att du inte var lyckligt ovetande om att även Frankrike, Sovjetunioinen, israel och säkert ett flertal andra länder använt massförstörelsevapen.

 

Jag har redan citerat ett par exempel, här ett ytterligare:

Jag vet redan att du hatar amerikaner för nån slags arvsskuld, vilket är fascinerande eftersom nästan varenda del av världen har en grymmare historia och Amerikaner till väldigt stor del är invandrade européer. Jag är beredd att ta tillbaka mitt påstående om att historiaundervisningen nog är bättre än du tror, du behöver uppenbart lära dig mer om vad som hänt utan USA:s inblandning.

 

Eftersom du verkar vara helt förblindad i ditt hat så ser jag det meningslöst att ens försöka föra en diskussion med dig, du svarar på mina frågor med "nya" fakta om USA:s illdåd, som om de var okända för världen och som om de hade ett dugg med vapeninspektörer att göra.

 

Vad jag vet så är det ingen som har ifrågasatt USA:s illdåd. Vad som hände i Vietnam och hur andra världskriget tog slut är knappast en hemlighet för någon, du slår in öppna dörrar. Efter att ha läst tråden flera gånger kan jag inte ens hitta spår av någon som skulle vara för amerikanernas linje i Irak-krisen, så jag förstår ärligt talat inte varför du fortsätter att skrika om det.

 

Det är inte ens USA som tvingat på Irak FN-inspektörer (tips: det framgår av namnet) utan FN. Bush vill helst att FN-inspektörerna åker hem så att de kan börja bomba Irak. Du verkar tro att FN-inspektörerna är något som USA har tvingat fram och att det därför inte vore mer än rätt att USA också blev inspekterade, vad en sådan inspektion skulle ha för syfte har du hitills inte lyckats prestera ett förslag på så jag ger upp, det är ingen idé att prata med nån som inte lyssnar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som förespråkar ett krig, oavsett mot vilket land, efter att ha sett liknande bilder som denna skulle jag kalla dum.

 

Det är väl ingen hemlighet hur smart Bush är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe:

Jag vet redan att du hatar amerikaner för nån slags arvsskuld, vilket är fascinerande eftersom nästan varenda del av världen har en grymmare historia och Amerikaner till väldigt stor del är invandrade européer.

 

Ja, de som nu kallar sig amerikaner och bor i det land de rövat från indianerna kommer någon annanstans ifrån, det har du uppfattat alldeles rätt.

Och eftersom de inte varit där särskilt länge är det förklaringen till att "nästan varenda del av världen har en grymmare historia".

 

Men den relativt mycket korta historia som kan tillskrivas amerikanerna är verkligen inte vacker och den har jag varit inne på i tidigare inlägg.

 

Ganska typiskt för den råa, hänsynslösa och ociviliserade mentaliteten är att de ännu tillämpar dödsstraffet - hur många länder i Europa gör det?

 

Och de har t.ex. som enda land fällt atombomber över stora städer i syfte att åstadkomma massförintelse, de har dränkt en stor del av Vietnamn i gifter och nyttjar fullt avsiktligt radioaktiva ämnen mot främmande folk och länder.

 

Nato skickade radioaktiva granater över Kosovo för att slå ut serbiska pansarförband i kriget 1999. (---)

Nato använde den här typen av granater över södra och västra Kosovo.

Ämnet har använts en lång tid av Nato. Radioaktivt utarmat uran används för att ge tyngd åt vissa pansarbrytande projektiler. Det är både billigt och effektivt och har använts av Nato både i Gulfkriget och på Balkan, i Bosnien och nu senast i Kosovo. (---)

... uranet har kommit med 5ggr ljudets hastighet och explosioner har förvandlat uranet till ett moln, aerosol vid nedslaget, vilket innebär att uran finns som uranoxidstoft i några av världens minsta partiklar, 5 mikron (det minsta en människa kan uppmäta är 1 mikron). Grundämnet uran är oerhört giftigt att andas in, och desto giftigare när det är lågstrålande och det är just vad utarmat uran är.

Det skulle kosta miljarder att sanera marken i Kosovo efter uranvapnen - och frågan är vad det skulle kosta i norra Kuwait och södra Irak. Under Gulfkriget exploderade 940 000 amerikanska kulor och 14 000 granater med uranhölje där. Leukemifallen har stigit med 700 procent i södra Irak, likaså antalet missbildade foster och barn.

 

 

 

 

 

P.S. Citaten hämtade från http://www.mimersbrunn.se/arbeten/565.asp

[inlägget ändrat 2003-02-12 13:36:14 av Chakotay]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Israeliska ingenjören Mordechai Vanunu avslöjade Israels kärnvapenprogram på 80-talet med risk för sitt liv, han sitter nu inspärrad på livstid i Israeliskt fängelse)

För att väcka liv i en drygt ett år gammal tråd, Mordechai Vanunu väntas bli frisläppt 21-22 april efter snart 18 år i fängelse, varav de 11 första i isoleringscell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
För att väcka liv i en drygt ett år gammal tråd, Mordechai Vanunu väntas bli frisläppt 21-22 april efter snart 18 år i fängelse, varav de 11 första i isoleringscell.

Hur gör man för att inte bli knäpp av sådan behandling???

Hur kan USA uppmuntra alla terrorhandlingar Israel utför med ett hånflin???

 

En som inte förstår...

[GROTTMAN]

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...