Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jordat eller ojordat?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Frågan har diskuterats tidigare, jag vet. Fast jag har inte tänkt på det där förrän jag läste om det på Eforum. Dator har jag haft i fem, sex år och kört för det mesta ojordat. Alla uttag i lägenheterna jag bott i har varit ojordade utom i köket.

 

Nu sitter jag då här igen och funderar på det där. Förhörde mig med min fastighetsvärd och denne svarade att jag måste bekosta byte från ojordat till jordat uttag i hela lägenheten själv. Priset har jag inte fått än, men förmodar att detta är dyrt.

 

Är det någon som vet hur mycket det kan gå på?

Kan det vara värt priset? Jag menar, flyttar jag sedan så lär jag inte få igen pengarna. Då får jag kanske göra om samma sak i nästa lägenhet.

 

Några problem för att det är ojordade uttag har jag inte råkat ut för.

 

Bodde i villa som yngre och minns att jag råkade sätta en skruvmejsel i sladden till min skrivbordslampa. Proppen small direkt och huset blev mörklagt. Vill också minnas att det var ojordade uttag i villan. Fast det är kanske inte samma sak om det blir fel i en dator och den sitter i ett ojordat uttag.

 

Tja, mina funderingar. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Bodde i villa som yngre och minns att jag råkade

> sätta en skruvmejsel i sladden till min

> skrivbordslampa. Proppen small direkt och huset

> blev mörklagt. Vill också minnas att det var

> ojordade uttag i villan. Fast det är kanske inte

> samma sak om det blir fel i en dator och den sitter

> i ett ojordat uttag.

 

I det fallet blev det kortis då strömmen gick genom skruvmejseln som har lågt motstånd. En människa har ganska högt motstånd och då blir inte strömmen tillräckligt hög för att få proppen att gå. Däremot blir den tillräckligt hög för att döda. Varken jordade uttag eller jordfelsbrytare skyddar dock mot det.

 

Har man en apparat i ett jordat uttag så går proppen om den skulle råka bli spänningsförande. Är den ojordad händer ingenting. Inte förrän man tar i apparaten samtidigt som man tar i något som är jordat (en annan apparat som är ansluten till ett jordat uttag, element, vattenkranar). Då smäller det. Detta kan en jordfelsbrytare stoppa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den ojordad händer ingenting. Inte förrän man tar i apparaten samtidigt som man tar i något som är jordat (en annan apparat som är ansluten till ett jordat uttag, element, vattenkranar). Då smäller det. Detta kan en jordfelsbrytare stoppa.

 

Med tanke på det kan man ju undra vad tankarna bakom det jordade elsystemet var från början, för mig verkar riskerna bli högre med ett sådant system.

 

Tänk dig istället att man låter bli att ha noll punkt och jordning och två faser dras fram istället för nolla och fas, nu måste du som människa röra vid båda ledarna på ett mycket olyckligt sätt för att få ström genom kroppen.

 

Jag kanske sov under elläran men jag har alltid tyckt att det är ett rätt märkligt system vi har.

 

Någon som kan motivera varför man gräver ned plåtar i marken och därmed gör alla vägar till jord potentiellt livsfarliga och kräver lösningar som jordfelsbrytare för att rädda liv ?

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 16:10:04 av Zigma2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ALDRIG två faser i ett vanligt eluttag hemma. Du har FAS och NOLLA. I ett jordat uttag har du dessutom JORD.

 

Skulle prylen (spis, brödrost, dator, video etc) bli strömförande pga tekniskt fel, så kommer denna spänning att jordas. Har du jordfelsbrytare löser den ut.

 

Om du inte har jordat uttag och prylen är strömförande och du tar i den, är risken stor att du får en pärla. I kök har man alltid jordade uttag eftersom det finns vatten där och är man blöt om fingrarna och tar i en strömförande pryl, är det stor risk att du får dra ner rullgardinen för gott.

 

Ett gott råd : Använd jordade uttag om du kan!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur det fungerar idag Mr Andersson, jag spånade och undrade om någon egentligen kunde motivera varför.

 

Det finns ingen naturlag som säger att vi måste ha en nollpunkt som jordas och sedan dra fram nolla och fas.

 

Vi skulle mycket väl kunna skippa det och dra fram två faser, visst blir det högre spänning men det spelar ingen roll utan det är ju bara upp till tillverkarna att stoppa in transformatorer som klarar av det.

 

Det är ju jordningen i vårat el system som från början gör att allt som har kontakt med jord är potentiellt farligt.

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 16:20:09 av Zigma2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är egentligen en skyddstrafo?

 

En trafo med galvaniskt skilda lindningar som kräver att man håller i båda ändarna samtidigt för att få ström. Alltså ingen ström mellan en av dem och jord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur det fungerar idag Mr Andersson

 

Så bra! Jag tolkade dina inlägg som att du inte visste det, och försökte förklara....

 

Det finns ingen naturlag som säger att vi måste ha en nollpunkt som jordas och sedan dra fram nolla och fas.

 

Nä, man har ju bara en fas för att göra det enkelt och billigt. Vissa tvättmaskiner tex kör ju på 3-fas fortfarande.

 

Jag tycker det är ett rätt bra system vi har.

 

En fundering: Hur blir spänningsvariationen med bara två faser och dessa ligger på 0 resp 120 graders fasförskjutning? Eller det har kanske inte betydelse?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den ojordad händer ingenting. Inte förrän man tar i apparaten samtidigt som man tar i något som är jordat (en annan apparat som är ansluten till ett jordat uttag, element, vattenkranar).

 

Med tanke på det kan man ju undra vad tankarna bakom det jordade elsystemet var från början, för mig verkar riskerna bli högre med ett sådant system.

 

Är den ojordar och det blir fel så blir du den strömförande delen som gör att proppen grå. Låter det hälsosamt?

 

Om den däremot är jordad går strömmen genom jordledningen och proppen går. Det låter mycket bättre i mina öron.

 

Rör du vid en fas - och är i kontakt med jord eller annan ledare, då blir du strömförande. Lite fuktig om fötterna kanske - spikat golv - kort till armeringsjärnen. Även den vägen kan strömmen ta.

 

 

 

Kommer att tänka på den roliga spänningsbollen i Elektrosektionens sektionslokal på KTH. En spänningsboll med något över 10 000 volt i sig. Rör man den får man en liten stöt. En del kan ta i kulan, gå igenom halva sektionslokalen och sedan ge en intet ont anande person en stöt. Inte jag. Jag kan däremot upprätthålla en spänningsbåge mellan spänningskulan och en nyckel jag håller i (inget skönt att göra med ett finger, men det går också). Utan att vidröra någon/något annat än golvet. Har självklart skor på fötterna.

Vart tar strömmen vägen?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en skyddstransformator är ju ett sätt att "emulera" ett sådant system, jag menar att man bygger elsystemet från början på det sättet, dvs utan jordad nollpunkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering: Hur blir spänningsvariationen med bara två faser och dessa ligger på 0 resp 120 graders fasförskjutning? Eller det har kanske inte betydelse?

 

Mellan faserna är det alltid 400V idag (förrut 380V ) spelar ingen roll mellan vilka av faserna man mäter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart tar strömmen vägen?

 

Hmm... Det är bara hög spänning, men inte så mycket ström.

 

Jag har inget emot att få 100000 volt genom kroppen, men däremot vill jag inte att strömmen blir så hög...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du Monshi, har man inget jordat system från början sker inget av det du sa, hur skulle du kunna bli ström förande så länge du inte håller mellan båda faserna i ett sådant system ?

 

Jag pratar alltså inte om ojordat / jordat uttag längre utan att helt skippa jordad nollpunkt.

 

Jorden är visserligen allmänt ledande men det är ju systemet med en jordad nollpunkt som gör att du riskerar få ström genom dig om du rör vid något strömförande och jord samtidigt.

 

Ni tänker i för liten skala ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Jag har inget emot att få 100000 volt genom kroppen

Om du får 100 000 volt i kroppen under 1 sekund så lär du få i dig en hel massa ström? U = RI ; I = U/R

 

Jag gissar på att du inte vill ha i dig en så stor laddning...

 

Vid en stöt lär du få i dig en massa volt och även en hel del ampere men det sker under en så kort period att det blir ofarligt. Rör sig endast om ett "fåtal" elektroner.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rör sig endast om ett "fåtal" elektroner.

 

Ampere är just ën måttenhet på antalet elektroner/tidsenhet.

 

Använder man en strömbegränsare och ställer den på att max släppa igenom vad som är ofarligt, så har jag inget emot att vara kopplad till 100000 volt i ett par minuter.

 

Men skulle man bara utgå från kroppens resistans så skulle jag bli grillad inifrån ganska snabbt....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Exakt. Häromdagen var det ett oerhört torrt vinterväder här i Göteborg. Med den effekten att det genererades kraftiga gnistor när man steg ur bilen och skulle stänga dörren. Kraftiga gnistor som faktiskt gjorde ont och hördes med en liten "miniknall". Troligtvis tiotusentals volt.

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 16:53:03 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Men skulle man bara utgå från kroppens resistans så skulle jag bli grillad inifrån ganska snabbt....

Precis...Hade en jättelång diskussion kring detta med Brandchefen förra året.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det är bara hög spänning, men inte så mycket ström.

 

Men den måste ta vägen någonstans för det. Inte ackumulerar jag spänningen. Om jag släpper bollen och sedan tar i någon händer vanligtvis inget. Någonstans måste laddning ha tagit vägen...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ackumulerar jag spänningen

 

Varför skulle du vara annorlunda än alla oss andra?

 

Statisk elektricitet, kallas det.

 

Det är inte mycket vi kan lagra, men det räcker för att få lite stötar då och då.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss göra ett tankeexperiment med ditt "ojordade system"

Det uppstår ett isolationsfel i matberedaren så att den ena fasen går ut i höljet, samtidigt uppstår ett isolationsfel i diskmaskin så att den andra fasen går ut i diskmaskinens chassi.

Vad händer när du tar i matberedaren och samtidigt råkar stå och luta dig mot diskmaskin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är sannolikheten för det jämfört med sannolikheten att en maskin blir strömförande och du råkar nå något jordat föremål ?

 

Nä, kan faktiskt inte hitta några bra argument alls för vårat existerande system.

 

Jag får väl fråga nån el-ingenjör om argumenten bakom det existerande systemet och se om de kan svara :-)

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 19:24:29 av Zigma2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan mm ed flera !

Jag tror att denna diskussion "flöt iväg" litet ;-)

Först och främst: jordat är att föredra.

I princip så handlar det "bara" om att dra fram en tråd till från närmaste jordpunkt och byta vägguttag. Lagstiftningen styr dock detta och om ett fast uttag är jordat så skall all el i rummet vara jordat inklusive taklampan. Satsa i så fall på att dra om elen i det rum du skall ha datorn i.

 

Rent juridiskt så får du göra jobbet själv om du har "nödig kunskap" men inte koppla på strömmen. Du måste låta en behörig elektriker besikta (och godkänna) installationen innan strömmen släpps på (proppen skruvas i). Om du inte känner någon elektriker så är det sannorlikt bäst att anlita en installatör från start.

 

Sedan så går det utmärkt att få en "stöt" med bara en fas. Tänk dig en blank ledare, ta tag med ena handen sedan med den andra, händerna på varandra. Dra sedan händerna isär. Ju längre ifrån de kommer varandra, ju mera ström går genom kroppen. Ingen del av kroppen behöver vara i kontakt med jord eller nolla. Kan beskrivas som "skillnaden mellan två punkter".

 

Mvh The Fnul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med att jordat uttag är att föredra, jag spånade som sagt eftersom jag alltid undrat varför folk ska behöva dö i el olyckor där det i 99% av fallen handlar om att de fått ström genom kroppen ned till jord.

 

Ett helt ojordat el system ( alltså inte enbart ojordade uttag ) skulle ju inte i detta avseende vara lika farlig.

 

Tyvärr tror jag det enbart var ekonomiska faktorer som gjorde att vi en gång valde detta system.

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 19:53:34 av Zigma2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och jag håller fullständigt med dig !

 

Minns en incident med en Svensk FN bataljon på Cypern. Där är (var?) jordning förbjuden. Där handlade det fortfarande om fas och nolla. Efter att en person avled som tagit i ett rör och en trasig kabel så jordade "di svenske" friskt trots detta..

 

Mvh The Fnul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har med stort intresse följt diskussionen och börjar bli lite betänksam. Eftersom mitt 60-talshus i stort sett är helt ojordat lät jag en elfirma dra in jordledning till mina dataprylar. Det resulterade i att jag fick brum i högtalarna. Min dator är samankopplad med förstärkare, Tv, video mm.

Efter stort detektivjobb, konsultation av denna eminenta frågelåda mm. kom jag fram till lösningen som bestod i att en galvanisk avskiljare

måste installeras mellan centralantennen och TVen

Kan någon förklar varför ?

Dessutom blev jag lite betänksam när någon säger att hela rummet måste jordas även taklampan. Elfirman drog endast jord till det väggurtag där apparaterna står.

Vad kan hända om inte hela rummet är jordat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...