Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jordat eller ojordat?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

I och med att det var jag som yttrade mig om det där med "heljordade rum" så kommenterar jag det. Den installationen är enligt gällande regler i Starkströmsföreskrifterna (..eller var det SIND-FS, Statens Industriverk, förskrifter ?) Nåja, all nyinstallation samt vid förändringar av fast elinstallation och större reparationer av byggnader så skall elinstallationen vara jordad, och det är ju lite svårt att ansluta en taklampa till jord om den inte finns någon jordkabel ? I och för sig så blir ju detta aktuellt bara om taklampan är av ledande material, men så är reglerna.

 

Och det där med centralanlennen...ett centralTVnät är ju ett jättenät, antennförstärkare, mottagare, videoapparater TV med mera är ju anslutet och en massa transformatorer, förstärkare med mera hänger ju följdaktligen med. Det är högst troligt att "nätbrum" eller magnetfält någonstans leds över dit. Vår växelström pulserar ju med 50 hertz och det räcker med att en elkabel läggs paralellt med en antennkabel ett antal meter för att det skall överföras "skräp" till antennkabeln.

 

Tja, där har vi lite aftonsvammel från Eder Fnul !

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 21:27:38 av Jonas The Fnul]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten för just det exemplet kanske inte är så stort, men överför då motsvarande skeende till en industri med hundratals maskiner och utrustning, så kanske du inser risken.

Poängen med det direktjordade systemet är ju att man skall få en bortkoppling när jordfel uppstår, (vilket du alltså inte får med ditt system). Kravet är därför att uttag skall vara jordade i såna miljöer där man kan komma i beröring med jordade föremål. I utrymmen där inte denna risk föreligger, krävs ej heller jordade uttag.

Systemet må ha sina brister, dock vill jag inte byta mot ditt system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet må ha sina brister, dock vill jag inte byta mot ditt system.

 

Ja och de bristerna leder till ett par hundra människors död varje år.

 

Jag förstår inte alls hur du kan få "mitt system" att bli osäkrare med dina exempel, du har ju fortfarande betydligt större jordade ytor du kan komma i kontakt med idag.

 

Sannolikheten för en olycka är ju som sagt betydligt högre när det som idag räcker med en felaktigt jordad maskin som är strömledande och du råkar komma i kontakt med den och en jordad yta.

 

Precis som du säger är det svårt att få en säkring att smälla om man inte har ett jordat system, dock verkar ju inte det rädda liv idag eller hur ? Det enda det är till för är att skydda maskiner och elinstallationer, först de senaste åren har krav på jordfelsbrytare (som inte alls skulle behövas i "mitt system") börjat komma fram.

 

Men du har rätt i att det är ett problem att en maskin kan bli strömförande och du skulle ha svårt att veta om detta i "mitt system", dock är fortfarande risken för en allvarlig olycka mindre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående jordbrum:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=395154

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag tror att denna diskussion "flöt iväg" litet ;-)

 

En aningen! :)

Kul med olika reflektioner över detta. Tyvärr kan jag omöjligt kommentera och besvara alla, men jag har plockat litegrann.

 

Dessutom blev jag lite betänksam när någon säger att hela rummet måste jordas även taklampan. Elfirman drog endast jord till det väggurtag där apparaterna står.

 

Precis, så sade min hyresvärd också. Alla kontakter måste jordas i hela lägenheten och inte bara den där datorn är ansluten.

 

I princip så handlar det "bara" om att dra fram en tråd till från närmaste jordpunkt och byta vägguttag. Lagstiftningen styr dock detta och om ett fast uttag är jordat så skall all el i rummet vara jordat inklusive taklampan. Satsa i så fall på att dra om elen i det rum du skall ha datorn i.

 

Jag bor i en minitvåa och har min dator i vardagsrummet. Så du menar att jag ska dra om elen i mitt vardagsrum?

 

jag kör ojordat i mitt lilla "datorrum" p.g.a. penningbrist (det skulle kosta minst 2.000 kr)

 

Det verkar rätt överkomligt i och för sig. Någon skrev något om en jordfelsbrytare. Är det komplicerat och dyrt att sätta in en sådan istället för att dra om strömmen i hela lägenheten?

 

Jag kan ju koppla kontakter, lampor med mera däremot har jag aldrig rotat i ett vägguttag. Så att jag tror jag överlåter den biten åt hyresvärdens elektriker. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-05 16:22:20 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Jag själv har samma situation med endast ett jordat uttag i lägenheten och det är i köket. Därför kör jag den snubblande idéen med en 10 meters jordad förlängningssladd till en apc surgearrest. En quick and dirty solution om något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag ändrar mig lite om jordfelsbrytare.

Det har väl alla numera?

Jag har det och det tycks vara standard, åtminstone i

det hus jag bebor (min dotter bor i ett mycket gammalt hus men har också jordfelsbrytare).

 

Om det hjälper när man har ojordade uttag i datarummet, är en annnan fråga. Vet någon?

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...