Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad välja!?


Magnus Lindqvist

Rekommendera Poster

Magnus Lindqvist

Vi ska byta tull applikation och den skilljer sig rätt mycket från vår nuvarande. Den vi har idag ligger på en AS/400 och den nya ska ligga på en Windows2000 server. Nu är det så att jag även behöver en Databas motor. Vad välja?

Vi kommer bara att var några få som använder den samtidigt (c:a 7-10st).

 

SQL/MySQL eller Oracle? Förslag....

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka krav du har först, och välj sedan databas utefter dem.

 

ORACLE kostar mer än både MS SQL och MySQL, MySQL har begränsningar som gör att den inte räknas som en "äkta" databashanterare. Så en medelväg är MS SQL som är bra. Men kostar bra mycket mer än MySQL, så om ni klara er med MySQL så kör på den.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MySQL har begränsningar som gör att den inte räknas som en "äkta" databashanterare.

 

Utan att vilja starta ett religionskrig eller så, men vilken begränsning tycker du är så allvarlig att den inte räknas som äkta?

 

Red: I övrigt håller jag med, det går inte att ge ett förslag utan att veta vilka krav som finns.

[inlägget ändrat 2003-01-13 15:31:11 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Tack för svaren. ska kolla kraven som finns..

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist
Utan att vilja starta ett religionskrig eller så, men vilken begränsning tycker du är så allvarlig att den inte räknas som äkta?

 

Mycket begränsad, om alls någon, transaktionshantering, är en mycket allvarlig brist som gör att MySQL inte är ett alternativ för en så kritisk applikation som hantering av tulldokument antagligen anses vara i organisationen.

 

Har man dessutom idag ett system som körs i en AS400 har man antagligen råd med både Oracle- och MSSQL-licenser.

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har inga som helst problem med något som krävs för ACID (Atomic, Consistent, Isolation, Durable).

 

Klarar man inte av att skriva affärskritiska applikationer med en aktuell version av MySQL så gör man det nog inte med nåt annat heller.

 

Däremot är det frivilligt eftersom långt ifrån alla applikationer behöver transaktionshantering.

 

Här är dokumentationen:

http://www.mysql.com/doc/en/InnoDB_transaction_model.html

 

Red: Jag skulle föresten välja MS SQL Server framför vad som helst annat om NT var målplattform, så jag är ingen fanatiker eller så :-)

 

[inlägget ändrat 2003-01-13 16:12:29 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har inga som helst problem med något som krävs för ACID (Atomic, Consistent, Isolation, Durable).

Det är först i version 4.x standarden, när det gäller transaktioner, följs helt tror jag...

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, men det är ju inget problem idag. Många kör ju t.ex IE trots att det inte var förrän i version 3 som den fick stöd för frames (har jag för mig), ett problem som är fixat är ju fixat (om det funkar och det gör det ju :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Sedärja, det händer saker med MySQL ser jag. Fel av mig således.

Personligen väljer jag MSSQL eftersom det är vad jag kan, och eftersom kostnaden är relativt låg (omkring 50k per CPU för processorlicenser).

Men inte heller jag är fanatisk. Ska man göra något för småföretag, eller till och med ideellt är naturligtvis MySQL att föredra.

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju rätt. ;)

 

Fast 4.x har ju inte kommit ut i en skarp version än. Just nu är den i Gamma-stadiet (?).

 

Sen när finns Gamma-release också? :S Man lär sig tydligen något nytt varje dag...

 

När vi ändå håller på: Är det någon som vet kostnaden för Oracle per CPU, användare osv..?

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2003-01-13 16:33:46 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svarat innan så var det transaktioner jag tänkte på. Och eftersom inte 4.0 finns i skarpversion så lär inte något företag installera den.

 

Sedan vet jag inte hur det är med sub-select är det fixat i 4? Finns det även triggers och SP i MySQL? Har faktiskt inte så bra koll på de sakerna, men antar att de kommer att komma.

 

Sedan har jag inte sett ett vettig gränssnitt till MySQL, vet att det finns flera men de jag testat tycker jag har varit lite röriga, men det är ju en smaksak.

 

Själv diggar jag MSSQL så jag hade valt den direkt om jag fått välja men det är ju bara för att det är mot den som man jobbar.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och eftersom inte 4.0 finns i skarpversion så lär inte något företag installera den.

Det beror ju lite på om man ska börja utveckla nu eller köpa en färdigutvecklad programvara.

 

Sedan vet jag inte hur det är med sub-select är det fixat i 4?

Ja.

 

Sedan har jag inte sett ett vettig gränssnitt till MySQL.

Fast sånt kan knappast klassa bort den som "riktig" databas, då skulle ju t.ex Oracle ryka ur listan direkt, för att inte prata om DB2 eller informix :-)

MyCC är föresten rätt ok.

 

Själv diggar jag MSSQL så jag hade valt den direkt om jag fått välja

Jag med, iaf på W2k.

[inlägget ändrat 2003-01-13 17:57:25 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist
Fast sånt kan knappast klassa bort den som "riktig" databas, då skulle ju t.ex Oracle ryka ur listan direkt, för att inte prata om DB2 eller informix :-)

 

Har själv DB2 developers edition installerad på min burk, och har inga som helst problem med gränssnittet. I mångt och mycket tycker jag till och med att gränssnittet är bättre än MSSQL EM. Men någon fullgod konkurrent till MSSQL QA har IBM naturligtvis inte. Iofs föredrar jag Emacs till mycket, även databasutveckling. Men det är nog bara för att det känns mer avancerat att trycka C-x C-c, eller M-x indent-region lite då och då :)

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag gillar med SQL Server 2000 är möjligheten att debugga SP. Är det någon som vet om man kan göra det i Oracle och MySQL?

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Det finns ett stort problem med debuggern i SQL2000: @@TRANCOUNT stämmer inte, den är 1 för hög när man debuggar script eller procedurer med explicita transaktioner. Detta är mycket irriterande, och dessutom ett fullständigt felaktigt beteende.

För övrigt håller jag med dig, debuggern är en trevlig feature.

Jag förutsätter att Oracle har någon slags debugger, eftersom Oracle ju är en så välanvänd och erkänd DBMS. Men eftersom min erfarenhet av Oracle sträcker sig till en 10-poängskurs på Informatik-institutionen vid Mälardalens Högskola (sagt med förakt i rösten) kan jag inte påstå att jag vet särskilt mycket om Oracle..

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet av Oracle sträcker sig till en 10-poängskurs på Informatik-institutionen vid Mälardalens Högskola (sagt med förakt i rösten)

Gillade du inte kursen? :)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Efter att ha läst ett antal poäng på B-nivå och C-nivå på Institutionen för Datateknik tyckte jag nästan att det kändes löjligt att på en B-kurs ägna de första fem poängen åt att diskutera VAD en relationsdatabas är, vad en främmandenyckel är samt hur man kan gå tillväga för att normalisera en tabell. På IDt hade detta varit gjort första eller möjligen två första föreläsningarna, för att sedan använda de 10 poängen till något matnyttigt...

 

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Jag hade tänkt ta upp den, men insåg att jag faktiskt inte har en aning om vad som händer med Postgre idag. Sist jag försökte mig på installation och användning var några år sen, och jag vet inte hur den utvecklats sedan dess. Vet dock att den då definitivt var storebror till MySQL, som just hade börjat sitt intåg på allvar. En kritik mot Postgre är att den är för proffs, dvs omständig. Men det har säkert ändrats sen -99 eller när det kan tänkas att jag var i kontakt med den.

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det blev för mycket av normalisering, datamodeller och dylikt. Speciellt med tanke på att jag (i programet) redan hade läst en kurs "Systemutveckling" där allt sådant togs upp. Själv hade jag föredragit att kursen tog upp mer om optimering och liknande saker, av vilka man har nytta sedan.

 

Kurserna ovanför i texten är 01/02 årets kurser och ska inte blandas ihop med de nya kurserna med samma namn som uppkommit på sistone.

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Jag läste kursen 99/00, numera (av vad jag förstått) läser IDt-studenterna en kurs som IDt håller, och 10-poängskursen jag läste är uppdelad på två kurser istället.

Systemutveckling - är det den som även gick som sommarkurs, där man använda Access?

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-poängskursen jag läste är uppdelad på två kurser istället.

Precis, den har blivit uppdelad i två 5-poägs kurser, och den gamla 10-poängaren har utgått. Sista gången den gick tror jag är terminen 02-2. Hur de nya är har jag ingen aning om.

 

Systemutveckling - är det den som även gick som sommarkurs, där man använda Access?

Det var den här: http://www.mdh.se/servlet/VisaKursplan?kurskod=EI0170 (jo man använde Access i den)

 

Vet inte om den gick som sommarkurs, men det var i alla fall den sämsta kursen jag läst. Beror främst på att läraren (inga namn) hade svårt att förklara (en pedagogikkurs skulle vara på sin plats), så hela kursen handlade i princip om datamodeller och relationer....

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 14:29:01 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielCarlsson

Man kan inte bara se på inköpspriset på databashanteraren när man bedömmer hur mycket det kostar att köpa och drifta sin databas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...