Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ftp?


kisumisu

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja lägga in en ftp-server.

Den som följer med Linux Mandrake är väldigt rörig, fattar ingenting o den enda jag får igång är sådant server där alla kan ladda hem precis allting.

Det var nån här som sa att pureftp skulle vara enkelt program.

http://www.pureftpd.org/

Men grejen e att jag får inte ens den installerad...

 

[root@localhost root]# /root/pure-ftpd-1.0.13.tgz ./configure make install-strip

bash: /root/pure-ftpd-1.0.13.tgz: cannot execute binary file

[root@localhost root]# ./configure

bash: ./configure: No such file or directory

[root@localhost root]# /configure

bash: /configure: No such file or directory

[root@localhost root]# /root/pure-ftpd-1.0.13.tgz ./configure

bash: /root/pure-ftpd-1.0.13.tgz: cannot execute binary file

[root@localhost root]# /root/pure-ftpd-1.0.13.tgz /configure

bash: /root/pure-ftpd-1.0.13.tgz: cannot execute binary file

----

[root@localhost root]# /root/usr/local/bin/pure-pw ./configure make install-strip

 

Usage :

 

pure-pw useradd <login> [-f <passwd file>] -u <uid> [-g <gid>]

-D/-d <home directory> [-c <gecos>]

[-t <download bandwidth>] [-T <upload bandwidth>]

[-n <max number of files>] [-N <max Mbytes>]

[-q <upload ratio>] [-Q <download ratio>]

[-r <allow client ip>/<mask>] [-R <deny client ip>/<mask>]

[-i <allow local ip>/<mask>] [-I <deny local ip>/<mask>]

[-y <max number of concurrent sessions>]

[-z <hhmm>-<hhmm>] [-m]

 

pure-pw usermod <login> -f <passwd file> -u <uid> [-g <gid>]

-D/-d <home directory> -[c <gecos>]

[-t <download bandwidth>] [-T <upload bandwidth>]

[-n <max number of files>] [-N <max Mbytes>]

[-q <upload ratio>] [-Q <download ratio>]

-----

[root@localhost root]# /usr/local/sbin/pure-ftpd &

[1] 4403

bash: /usr/local/sbin/pure-ftpd: No such file or directory

[1]+ Exit 127 /usr/local/sbin/pure-ftpd

[root@localhost root]# /root/usr/local/sbin/pure-ftpd &

[1] 4406

/root/usr/local/sbin/pure-ftpd: /lib/i686/libc.so.6: version `GLIBC_2.3' not found (required by /root/usr/local/sbin/pure-ftpd)

[root@localhost root]#

---

 

Hoppas nån kan hjälpa en som har blivit handikappad av windows...skulle vilja lära mig Linux! Trött på windows som hänger heeela tiden på den här nya datorn med sina "explorer har gjort förbjuden åtgärd", blåa fönster o skyddsfel o frysningar.....:) Linux Mandrake funkar ju så bra här annars! Bara att jag får inte igång vissa saker som ftp server och mountningar etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

Köp nya numret av datormagazin... den har en ordentlig beskrivning för hur du fixar med proFTPd som kommer med mandrake.

Annars kan du posta din configfil till proFTPd så hjälper vi dig med den.

 

Filen jag menar är: /etc/proftpd.conf

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja.... Det var nog jag som rekommenderade pureftpd. Det ser ut på slutet som om du har någon version av pureftpd installerad, som dock är länkad mot bibliotek som du inte har (samma version dvs). Kan det vara så att du installerat ett rpm-paket för en annan distribution? Testa:

 

rpm -qa | grep ftp

 

och se om pureftpd dyker upp. I den första delen tolkar jag det som att du vill kompilera programmet, men på ett helt felaktigt sätt ;-) Jag tror också att du laddat hem fel fil. Tanka hem

pure-ftpd-1.0.13.tar.bz2

ställ dig på lämpligt ställe (t ex /usr/local/src (finns ej den katalogen så kan du skapa den)). Packa upp programmet med

tar -xjvf pure-ftpd-1.0.13.tar.bz2

programmet (källkoden) bör nu finnas i en katalog med namnet pure-ftpd-1.0.13 eller liknande. Gå in i katalogen, läs de README-filer som verkar relevanta. Det troliga är dock att du nu i detta läge kan köra

./configure

make

och, om det gick bra:

make install

 

Men innan du gör detta, kontrollera om du redan har en (felaktig) version installerad och ta bort den först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stod själv inför valet av ftp-server för ett tag sedan, och tittade då bl a på proftpd, och läste följande på deras hemsida:

 

All users of ProFTPD are strongly encouraged to upgrade to at least ProFTPD 1.2.2rc1 as soon as possible and preferably the most recent version (1.2.7). There are several known exploits for prior versions of ProFTPD. If you are using an older version of ProFTPD you do so at your own risk, and without support and may your gods go with you.

 

ProFTPD has had a number of audits of its code for particular faults or vunerabilities. While the developers are happy with these audits there still remains a need for a full code audit to root out any, and hopefully all, remaining issues.

 

Valet föll istället på pureftpd som inte haft ett enda root-exploit, och som utvecklas med stor försiktighet. Jag är helt såld på pureftpd sedan dess!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...nu får jag

[david@localhost david]$ rpm -qa | grep ftp

gftp-2.0.13-2mdk

lftp-2.6.0-1mdk

proftpd-anonymous-1.2.5-3mdk

ftp-client-krb5-1.2.5-1mdk

proftpd-1.2.5-3mdk

[david@localhost david]$

 

En dum fråga hur tar jag bort?

Jaha jag har laddat ner fel fil...så det är därför inget går som jag vill?

Då ska jag ladda ner den rätta ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta bort ett rpm-paket skriver du "rpm -e paketnamn". Dock ser jag nu att sökvägen till den pure-ftpd du har är helt uppåt väggarna! /root/usr/local/sbin/pure-fptd!

Vågar man gissa att du testat att installera pureftpd innan? ;-) Det kan knappast komma från ett rpm-paket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag e helt ute när det gäller Linux...tyvärr.

Pure ftp ladda jag ner från sidan...fast nu kommer jag inte in där på deras ftp...får försöka imorrn.

Jag har aldrig installerat nåt på Linux...bara från cd-skivorna Mandrake 1-3...det är enkelt, men då man laddar ner nåt från nätet då blir det svårt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag och laddade hem ett spel den heter blackpenguin-0.2

Det stod att man skulle kopiera bara filen "blackpenguin" till usr/local/games

gjorde det men inte startar den...säger "kunde inte hitta programmet "blackpenguin"...

Roligt med linux när man inget kan installera...får nöja sig med programmen som kommer med..när det inte står nånstans steg efter steg hur man installerar programmen :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir väl snart så att jag får installera en Engelsk pirat version av windows xp...när varken Linux eller win98 från min gamla dator får jag fungera i den här datorn som jag själv vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program måste finnas i din sökväg (path) för att du ska kunna skriva bara "programnamn" (precis som i DOS/Windows). Du kan se din path genom att säga "echo $PATH". Annars kan du köra programmet genom att skriva hela sökvägen, tex /usr/local/games/blackpenguin.

 

Dessutom måste programmet ha rätt rättigheter för att köras. Du kan använda ls -l till detta. Om det tex står -rwxr-xr-x, så betyder "x"-en att programmet kan köras. Annars för du ändra i rättigheterna, typ chmod +x /usr/local/games/blackpenguin .

 

Försök att hålla dig till att installera rpm-paket som är gjorda för Mandrake, så får du minimalt med trassel. Du kan söka efter rpm-paket på http://rpmfind.net

 

Det skulle nog gå lite bättre för dig om du köpte en bok eller läste den dokumentation som finns online, så att du lär dig grunderna först. Kolla tex http://linuxdoc.org, http://www.mandrakeuser.org och http://www.sslug.dk/gnulinux

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt med linux när man inget kan installera...får nöja sig med programmen som kommer med..när det inte står nånstans steg efter steg hur man installerar programmen :(

 

Hav förtröstan! Med Linux och alla unixsystem så är det en tröskel man måste komma över, och den kan vara rätt så hög. Men när man väl gör det så ser man saker och ting i ett helt annat ljus (det är lite grann som att känna sig fram bland möblerna i ett mörkt rum, för att sedan tända ljuset och se precis vart allt är). Så håll ut, och ställ frågor (men försök också leta information själv, tldp.org är ett bra ställe att börja på). En dag kommer du att skratta åt dina tidigare misstag ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program måste finnas i din sökväg (path) för att du ska kunna skriva bara "programnamn" (precis som i DOS/Windows). Du kan se din path genom att säga "echo $PATH". Annars kan du köra programmet genom att skriva hela sökvägen, tex /usr/local/games/blackpenguin.

 

Ett litet tillägg: Om du står i den katalog ett program ligger i, och katalogen ej är med i sökvägen kan du skriva:

 

./programnamn

 

. (punkt) betyder "denna katalog".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett spel installerat genom rpm paket...ett pinball spel :)

Men ftp blir de inget...det finns ett inbyggd ftp (som följer med)...KWUFTPD...men ingenstans står det hur man konfigurerar den. Det jag förstått är att man måste skapa användar namn till Linux o dom kan sen komma in med ftp...men alla kommer till sina egna home mm, men inte till en grupp tex "Upload" "Download"...:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte installera genom rpm...

<eplacepkgs //home/david/pure-ftpd-1.0.13-1.athlon.rpm;echo RESULT=$?

fel: ouppfyllda beroenden:

libc.so.6(GLIBC_2.3) behövs av pure-ftpd-1.0.13-1

RESULT=1

 

Jag ladda ner lsbdev-1.0.6-1mdk.i586.rpm

som skulle vara libc.so.6....har installerat men ändå får jag error...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

övrigt så har jag laddat ner en fil som heter pure-ftpd-1.0.12.tar.bz2

Men det är ju sånt man igen ska installera o kompilera själv...

Jag förstår inte en sak...som på det där spelet pingvin stod det att man skulle bara kopiera bin filen till games...men varför kommer det då massa andra filer med som man inte behöver?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var den här filen: http://www.priebs.de/packed/blackpenguin_bin.tgz

 

du fick pingvinspelet ifrån, så innehåller den tre filer: själva programmet, en README-fil och en licensfil. Det är väl inte en massa filer?

 

Som sagt är det nog bäst att ladda ner rpm-paket. Ett pureftp-paket för Mandrake 9.0 kan du hitta här: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/9.0/contrib/RPMS/pure-ftpd-1.0.12-5mdk.i586.rpm

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte idag nyaste numret av "Dator Magazin" som Daniel Wahlgren tipsade...men där stod det hur man konfigurerar inte installerar...kom ytterligare nya filer med ftpd med på cd-skivan :)

Nope...det var inte samma pingvin...den jag laddade hem var från download.com

Den innehöll en katalog med massa bilder till spelet mm...är det så att det ibland kommer helt onödiga filer med programmen?

En dum fråga när man installerat pureftp korrekt ska det komma en ikon, genväg eller länk vad man nu vill kalla till "startmenyn"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, pureftpd kommer inte med något grafiskt konfigurationsgrejs utan det är en ftp-server, så ikoner och liknande vore meningslöst. Däremot finns tex kcmpureftpd som kan användas för att konfa pureftpd om man inte tycker om att editera textfiler. Fast det verkar inte som om kcmpureftpd är så uppdaterad...

 

Alternativet är att använda proftpd, som kan konfas med Webmin. Dessutom har proftpd bättre dokumentation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått Pure ftp nu att funka...felet innan..ja det fattades lite grejer från min Linux.

C compiler fattades...

Men nu så gick den o installera.

Grejen e bara att jag kan inte konfiguera den då. + att den måste starta när man startar datorn (fast där stod det på hjälpen nånting att man skulle bara lägga in nån rad)...

Nu kommer alla användare till sina egna home o kan därfrån komma till hela hårddisken...*suck* samma problem som med den ftp som följer med Mandrake...vill ha en ftp där man kommer till BARA Download och Upload o alla filer under de mapparna. + vissa användare ska ha fulla rättigheter och andra ratio.

Har en del av hd:n som inte är dessutom mountad den delen e 40 Gb v -fat o ska vara upload...downloaden finns på en 100 Gb hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör någonstans nu ha en fil som heter pure-ftpd.conf.sample . Kopiera den till pure-ftpd.conf och gör de ändringar som du vill ha.

 

Sedan kan du göra ett litet script som startar ftp-server, t ex så här:

 

#!/bin/sh

/usr/local/sbin/pure-config.pl /usr/local/etc/pure-ftpd.conf

 

(kontrollera själv vilka sökvägar du har på ditt system)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...