Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Email via GPRS och Vodafone


DiscoBoy

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Det borde fungera om du skriver in telias SMTP-server om utgående mailserver. Om det inte gör det, vilket fel får du?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Telias smtp hade jag från börjar eftersom jag kör Telia ADSL när jag är på kontoret, men försöker jag skicka mail med den över gprs istället får jag felmedelande "relaying denied" någonting...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ok. Då är det nog så att Telia inte accepterar Vodafones IP-adresser som sourceadresser.

 

Dum fråga kanske, men du har inte skrivit in fel Epostadress i telefonen? Typ, stavat fel av misstag, så det blivit xxx@tlia.com eller nåt annat skumt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om du har en smtp-server som tillåter dig att relaya efter någon form av inloggning (antingen direkt mot smtp-servern eller genom t.ex pop-before-smtp).

 

Om det är möjligt med telias smtp-servrar vet jag inte men har du tillgång till någon mailserver där du får göra relay (kontrollerat sådant) så gör det inget om det inte är telias mailserver som är avsändare.

 

Jag skulle däremot inte hoppas för mycket på att få det att funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mailservern är korrekt uppsatt, ska det INTE fungera att skicka mail på det sättet.

Med risk för att bli tjatig. Jag har inställt på följande sätt:

 

POP 3: 213.66.247.241 (Telias POP3 server som IP)

SMTP: smtpserver.swip.net (Comviqs SMTP server)

 

Detta är den enda konfigurationen som fungerar med Comviq som mobiloperatör och Telia som POP3-mailleverantör. IP-adress för POP 3 kan bli annat, beroende på maail-kontot hos Telia.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-10 12:15:35 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, man måste juh (normalt) använda den SMTP-server som tillhandahålls av den leverantör man för närvarande är uppkopplad med (känd avsändare, leverantören har tilldelat dig en ip-adress).

 

(detta oavsett vart man sedan har mailkontot för att läsa epost)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

För att du ska kunna använda Vodafones mailtjänst, måste du aktivera den.

 

Ring kundtjänst. Mailtjänsten kostar inget (vad jag vet!).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, den har jag, men då får jag ju använda en adress på kontoret (telia) och en över gprs (euromail) vilket verkar krångligt. ...eller? har jag fel? Lite snurrigt i huvudet nu :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

2 enkla lösningar:

- Byt mobiloperatör till Telia

- Byt till Vodafones mail

 

Det blir bara bök och krångel så som det är nu.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...