Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Växlingsfilsproblem


Lena Marie

Rekommendera Poster

Hej, och HJÄLP. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig. Har sökt på forumet (67 träffar) men får det inte att funka. Har Win2000 Pro, nytt sedan i fredags. Då var det inga problem, men igår dök det upp varningar. Vid uppstart står det: "Systemet körs antingen utan växlingsfil eller med en v.f. som är för liten". Vid andra tillfällen: "Värdet för minsta virtuella minnet är för lågt..."alt. "den totala växlingsfilstorleken för alla diskenheter kan vara större än vad du anger..."

När jag h-klickar på "den här datorn" och ska kolla prestanda-alt. står det "En temporär växlingsfil skapades på datorn eftersom ett problem inträffade vid konfigureringen av v.f. när datorn startades..."

Virtuellt minne anger:

Ursprunglig storlek: 768 MB

Maximal storlek: 1536

Rekommenderad 766MB

Aktuell: 20MB

Jag har loggat in som administratör och ändrat enligt till vad jag läst man ska; 1.5*Ram-minnet(512MB) Max strl: det dubbla.

Därefter klickat på aktivera. Ingenting händer dock. Siffrorna ändras enligt vad jag angivit men datorn fortsätter att varna. Samma sak vid varje omstart.

Vad gör jag för fel? Kan någon ge en ledtråd vore jag tacksam.

Hårddisken är på 80 Gig och är det fler uppgifter som behövs kan jag lämna dem om någon vill engagera sig i detta.

Tack på förhand!

Lena

 

[inlägget ändrat 2002-11-11 21:14:00 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Har du testat med att markera alternativet Storleken bestäms av Windows?

Var visst lite för snabb att svara på detta sätt, hade XP framme. Tittar nu i 2000 och där hittar jag inte det alternativet. Testade också att ändra till 766 MB (har 512 MB RAM). Aktivera. OK. OK. OK. Och för att ändringen ska gälla krävs omstart. Har du gått igenom den proceduren?

[inlägget ändrat 2002-11-11 21:28:41 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maraton. Vid ett tillfälle "sade" datorn själv att Win höll på att fixa det. Men felet kvarstod. Alternativet du nämner har jag inte hittat. Var finns det?

/Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt så har jag gjort. Aktivera, OK, OK, OK - och startat om. Börjar bli desperat och gråhårig. Herregud. Både dator o. OS är bara 3 (tre) dagar gamla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått under:

System ->

Avancerat ->

Prestanda - Inställningar ->

Avancerat->

och där ändrat storlek???

 

Annars vet ja inte vad man kan göra. Har XP Pro och det fungerade för mig att ändra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har varit där. Storleken ändras så fint men felet kvarstår. Den aktuella lyder på 20 MB och den ändrar sig inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis hade ett problem med 95:an. Det visade sig att han partionerat sin hårddisk och hade windows installerade på bäda. Kan det vara så i detta fallet. Att du ändrar på en hårddisk som inte Windows körs ifrån.

 

Inte vet jag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar "vilka" som har rättigheter till växlingsfilen? Det bör vara system med i listan..annars har jag för mig att detta kan uppstå...kolla iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, system finns ej. Bara administratör. Har för mig att jag har sett det förut, trodde admin var samma. Kan man lägga till en systemare? Det du säger klingar "rätt" i mina öron. Uppriktigt sagt tror jag systemaren försvann när vi gjorde nya användare. Om det är så det är, vad gör jag åt det?

Kan jag göra något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, lägg till "system" på filen...

för om man ska hårddra det, så har "windows systemet" inga rättigheter dit nu...:D

[inlägget ändrat 2002-11-11 22:18:22 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova genast :)

P.S. Vad ska jag skriva?

På behörighet skriver jag systemansvarig, men vilken åtkomst? Förutom administratör finns "ansvariga för duplicering", "ansvariga för säkerhetskopiering" samt priviligierade förutom "användare" och "gäster"? Nu blev det knivigt.

 

[inlägget ändrat 2002-11-11 22:30:17 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du "högerklickar" på filen, och väljer egenskaper, och fliken säkerhet, så lägger du bara till gruppen system..och just kommer jag inte ihåg villka rättigheter "dom" ska ha, men fulla är inte fel. och/även "special permissions"

 

Men jag kanske missuppfattar dig nu.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skapat en användare som heter systemansvarig. Kunde inte lägga in en enda meg på växlingsfiler för när jag är inloggad som syst. är hårddisken full. Jag har som adm och användare ca 1.5 gig på en 80 gig disk!

Nu begriper jag inte nåt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, du ska inte skapa nån ny användare. "Gruppen" system finns redan, den är en "default" grupp...

 

om du högerklickar på filen, och väljer att du ska lägga till användare/grupper, dyker då den gruppen upp där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns ingen "grupp" som heter system så det finns inget att högerklicka på. Finns ingen "grupp" heller. Avancerat har en grupp men där finns inget fördefinierat vid högerklick. Inte mer än "ny användare"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kör inte win 2000 hemma utan på jobbet, men du prova detta:

 

Gå in på system i kontrollpanelen.

 

vidare genom avancerat, prestanda och ändra "Ursprunglig och Maximal" storlek till 0

boota om datorn

gå tillbaka och ändra "Ursprunglig och Maximal" till vad du hade förut, starta om.

Får du några felmeddelanden nu?

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men jag måste fråga, aktivera du 0 storleken också?

 

Hur många partioner har du och i så fall hur stora är dom, speciellt den du har växlingsfilen på?

 

När man får "En temporär växlingsfil skapades ..........

betyder det att man inte har tillräckligt utrymme på hårddisken för den ursprungliga växlingsfilen, dvs utrymmet räcker inte till.

Man kan även få den om du anger växlingsfilen avsevärt lägre än den rekommenderade storleken.

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon. Ja, jag aktiverade först till 0 och sedan till ursprungliga värdena. Samma iaf.

Sista utväg före formatering; Är det lika lätt att installera ny W2k över gamla som det var med Win98? Då får jag ju tillbaks mina användargrupper som jag råkat slarva bort.

//Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in ett inlägg till diskussion.

Det verkar som du missuppfattade hur man ger "System" rättigheter.

 

Högerklicka på filen, välj "Properties" fliken "Security", klicka på "Add", markera "System", "Add", "Ok", markera "System" och bocka för "Full Control", slutför med "Ok".

 

Om du har svenska blir det:

Egenskaper

Säkerhet

Lägg till

 

Värt att notera; Själv kan jag inte sätta rättigheter på pagefile.sys, det finns ingen security-flik. Är det så för dig med? (det borde vara så, just för att man inte ska kunna ändra rättigheterna på den.)

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har försökt men datorn svarar att det redan finns en med full behörighet.

Nu tänker jag återinstallera w2k på det gamla. Viket ska man helst göra? Starta om datorn med CD:n i eller stoppa i utan omstart och klicka på "installera"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...