Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Växlingsfilsproblem


Lena Marie

Rekommendera Poster

Seppo

Tack för svaret :) Tråkigt att börja med sånt här när allt är nytt (burk o. OS) sedan i fredags. Sedan retar det mig att jag inte vet varför problemet med växlingsfilen uppkom:(

------

 

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Skulle ominstallera w2k över det gamlaw2k. Det gick inte för datorn saknade en fil "KBDSW.DLL" för tangentbordslayout??? Då bytte jag tangentbord. Hjälpte inte.Tog fram min gamla win98-startup-diskett. Skulle formatera. Funkade inte. Hade ingen FAT-partition. NÄ, jag vet. Men jag hade fått veta att det skulle gå att formatera med den ändå. Kom slutligen in på en Dos-promt och skrev d :install. Då fanns det ej plats för installationen krävde 200MB. Herregud, jag vet att jag har mer än så. *trött*

Släpa datorn till försäljaren är så tungt. Vad gör man...

------

 

Lena

 

[inlägget ändrat 2002-11-12 16:24:13 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle formatera. Funkade inte. Hade ingen FAT-partition. NÄ, jag vet. Men jag hade fått veta att det skulle gå att formatera med den ändå.

 

Enklast är i så fall att ta bort partitionen mha fdisk och sedan skapa en ny. Därefter ska det gå att formatera.

 

Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur man gjorde, det var så länge sen jag använde fdisk. Men det ska finnas rätt utförliga instruktioner här på eforum.

 

Ska leta lite.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört fdisk förut på gamla datorn med win98 i men jag tycker det är bökigt. Dessutom tycker jag inte det känns rätt att behöva göra det när datorn kom hem ny i fredags och växlingsfilsproblemet uppstod på söndagen utan att jag gjort något särskilt. Får ej tag på dem som sålde den på telefon. Börjar få ont i magen. Begriper inte hur det kan fattas filer till tangentbordslayout på en dator i början av en installation.

------

 

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bökigt. Dessutom tycker jag inte det känns rätt att behöva göra det när datorn kom hem ny i fredags och växlingsfilsproblemet uppstod på söndagen utan att jag gjort något särskilt

 

Jag håller med. Det var bara lösningen på hur du skulle göra för att formatera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för idé och förslag. Jag kanske gör som du säger när jag hämtat andan lite. *ledsen*

------

 

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, några funderingar:

 

a) Har du flera partitioner på hårddisken? (dvs c: d: osv - eller är det BARA c: - och hur stor är den i så fall? Står i 'den här datorn') bland annat.

 

B) Om du tänker formattera och installera om, föreslår jag att du helt enkelt startar datorn ifrån windows2000-skivan (om datorn kan starta ifrån cd-skivor förstås) och gör formatteringen inifrån installationsprogrammet. När du kommer till delen där du ska välja vart du ska installera windows markerar du den befintliga partitionen och raderar den (står vilken knapp som gör det) och skapar sedan en ny - win2k behöver i alla fall runt 3GB för att växlingsfilen ska få plats också på samma partition.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta med cd'n i och den borde upptäcka din föregående installation, om du får ett förslag om att reparera din förra installation, klicka på R, om inte så försök komma till dosprompten och med skivan i gå in i katalogen I386 och klicka på winnt, alternativt skriva sökvägen, ex

D:\I386\winnt

Om du behöver

formatera, från win2000 command prompten:

C:\>FORMAT /fs:ntfs

 

Du kan även starta på cd-skivan och kommer då fram till formatera befintlig partition.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Weyland.

a. Nej Jag har bara en partition c och den är på 80 Gig.

b. Datorn kan starta från cd:n. Om inte annat kan man ju gå in i BIOS och fixa det. Fanns visst 1:a, 2:a och 3:e boot. Första, var satt på IDE:0. Det är väl den 1:a man ändrar på. Första gången jag körde installation valde jag installera över gamla, inte göra en ny. Jag kom så långt att jag hade skrivit licensnumret då den frågade efter tangentbordslayoutfilen. Sen ve de stopp. Efter det har jag försökt på flera sätt men inte kommit ända till licensnr, utan den stannar på den förlorade filen. "KBDSW.DLL.

Nu vill den (fult ord) burken ingenting längre.

------

 

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar datorn med cd:n i startar installationsprogrammet direkt. När jag trycker paus vid valet av os och trycker F8 för avancerad start fortsätter den ändå till bilden med tangentbordsvarning. Kan inte komma underfund med hur man får fram en dos-promt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har en återskapningsskiva eller liknande icke-fullversion av Windows 2000? För en riktig Windows 2000-skiva ska ge dig dels valet i början att starta recovery console eller installation, och senare under installationen ge dig valet att reparera eller installera på nytt... med recovery console får du en nt-prompt som ser lite ut som en DOS-prompt, fast det är egentligen NT/win2k som körs bakom.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången, när jag kom så långt som till licensnr. fick jag frågan om rep eller total inst. Jag valde reparation eftersom det bara var "småfel" såsom saknade systemare och urflippad växlingsfil som knasade. Det var efer det som det blev fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den installationen som misslyckades ligger kvar och återstartar när du försöker starta ifrån skivan? Minns inte riktigt hur man åtgärdar det, men låter fullt trolig i alla fall... antar man raderar en mapp med temp/installationsfiler som ligger i roten på c:?

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in i BIOS att CD-ROM ska vara första boot-alternativet? Det framgår inte riktigt klart för mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HURRA!! Jag har kommit, efter ett otal omstarter till avancerat startalternativ:) Kan välja mellan felsäkert, kommandotolk med mera. Vilket är nästa steg om jag inte ska göra bort mig igen??

.....

Hade lite bråttom. Felsäkert läge går bort, likaså senast fungerande konfiguration. De alternativ jag jag tror kan vara aktuella är väl Feläkert läge med kommandotolk, Aktivera startloggning eller aktivera VGA-läge.

Kan någon tipsa mig om vilket jag bör välja för att kunna formatera? Vågar knappt röra musen på datorn längre.

 

[inlägget ändrat 2002-11-12 18:40:47 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Weyland.

Det blev som du sa när jag gjorde som du tyckte.

Nu har jag ompartitionerat och håller på att formatera :)

 

------

 

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag har sökt här på Eforum på felsäkert

läge och fått upp följande länkar... hoppas att det är till någon hjälp...

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=328915

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=352394#352702

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=280818#281123

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=254842

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och TACK alla som hjälpt till med råd o. dåd. Nu har jag ominstallerat allt (fixade webbläsaren idag så jag kan surfa igen) och kan antagligen köra 3-4 dagar innan växlingsfilen talar om att den finns. Tack Maratonmannen, lillen_009, Dreben, ZanY, Seppo, jonasn, Weyland och Ronny för engagemanget. Otroligt trevligt att eforum med alla er finns. Finns hopp om mänskligheten.

------

 

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm ALDRIG att det är vi människor som konstruerat dem. Även om de inte alltid gör det vi tror att vi bett dem :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie,

 

Håll oss gärna underrättade med hur det går med din växlingsfil, om du kan konfigurera den enligt önskemål.

Du har väl kört in SP3 till ditt OS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen.

Nu när jag formaterat och återinstallerat w2k så funkar växlingsfilen ännu så länge utan att ge sig till känna. Förra gången fnkade datorn i tre dagar innan något hände. Den aktuella är på 768, förut var den på 20! SP3 är inlagd då den ingick i orginal cd:n.

------

 

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...