Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HIMEM.SYS saknas!


öjje

Rekommendera Poster

HEJ!

 

Jag tror att jag kopierat ner rätt drivare till min diskett.Hur gör jag för att kolla vad som finns på disketten?Tacksam för ett snbbt svar!

Ska till farsan ikväll,så jag hoppas jag får mer mig rätt grejor.

 

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Kan du precisera lite mer tack.Hur kommer man in på dos?Jag laddade ner denna fil på en diskett där jag redan hade annat,men det ska väl gå bra va?

/M.v.h Novisen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller varför inte:

dir a: /s >>c:\dirtyharry.txt

 

sen kan du öppna dirtyharry.txt och klistra innehållet här så vi alla ser vad du har på disketten.

 

(givetvis kan du ju markera och kopiera men det är inget roligt)

 

G

 

[inlägget ändrat 2002-11-25 16:17:47 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

start --> kör --> cmd <ok>

 

flåt, för win 95 start --> kör --> command <ok>

 

[inlägget ändrat 2002-11-25 16:19:21 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste precis genom hela tråden :-), inte ett ögonblick för tidigt, och insåg att du kommer nog få problem med att lösa detta på egen hand. Har du ingen vän som är lite datakunnig som du kan fråga?

 

En annan sak som förbisetts av tidigare debattörer i denna tråd är att olivettis burkar (om de har standardinstallationen) har en katalog under windows mappen på enhet c: som innehåller win95 cabbarna (alltså windows installationsfiler). Med andra ord, du skulle kunna starta datorn med en diskett, från den disketten kan du sedan flytta dig till mappen i windowskatalogen som innehåller installationsfilerna, starta installationen och följa stegen däri, sedan när installationen är klar kommer du ha fungerande cd i windows (windows kommer hitta din cd själv under installationen).

 

Men som sagt, det är nog bra om du kan få hjälp av någon med datakunskaper för att fixa detta, hur som helst försöker jag skriva ner en steg för steg guide till hur du kan köra igång installationen med befintliga filer (förutsatt att de inte är borttagna).

 

1. Starta datorn med en msdos startdiskett.

 

2. när du kommit till dosprompten (a:) och disketten är inläst skriv:

c: och tryck enter

 

3. skriv cd windows och tryck enter

 

4. skriv cd options tryck enter

 

5. skriv cd cabs och tryck enter.

 

6. nu bör din prompt visa:

c:\windows\options\cabs>

 

7. om den gör detta skriv dir och tryck enter.

 

8. kolla om du ser setup.exe i listningen från steg 7.

 

9 om du gör detta skriv setup och tryck enter.

 

Förhoppningsvis ska nu windows installationsprogram hoppa igång och du får köra igenom en windowsinstallation.

 

Jag tror att detta är det enklaste sättet för dig att lösa problemet, om du inte tidigare har hållt på med att få cd spelare att funka i dos (vilket jag antar).

 

Hur som helst, detta förutsätter att standard olivetti installationen inte är meckad med. Om du inte kommer förbi steg 6 så bör du återgå till att få din cdspelare att fungera med hjälp av en vän.

 

Hoppas det hjälper dig

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

 

Är det bara att ta med disketten och göra på samma visa som sist eller är det något annat jag bör tänka på?Jag laddade ner på två olika disketter och

de filer jag kopierade ner från drivarsidan(de som nu ligger på skrivbordet) kallas 2231 och den andra

nareadme.De ser inte ut som din bootdiskett med blixten:-) utan det ser

skumt ut,bara papperslappen med det blåa

explorermärket.Undrar om det är riktigt?

Kommer det bara vara att installera drivaren eller är det något jag bör tänka på.Med risk att bli idiotförklarad

ställer jag dessa dumma frågor,men det är ända sättet för mig att haja.

/m.v.h

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJSAN!

 

Ja,ni lär skratta gått åt alla mina dumma frågor,men alla barn i början,vissa lite mer.:-)

 

Kan du vara vänlig,om du orkar,att skriva ner steg 1 och 2 lite mer i detalj,eller är det så lätt som det står.

 

Tack på förhand!

P.s Jo,jag känner 2 personer som kan lite,men dom har ju aldrig tid.Och det blir för mycket fikonspråk som dom använder för att falla mig i smaken per telefon.

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man laddat ner drivrutinerna på disketten,behöver man inte packa upp dom

innan man kpierar över dom till farsans hårdisk,eller görs det automatiskt?När jag laddade ner din bootdisket tog nerladningen mycket längre tid,det kan ju bero på att det fanns mer information att ladda ner,men på de filer jag laddade för drivaren gick på två sekunder.Kan det verkligen gå så fort att ladda ner,eller kan det tyda på

fel?/

M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar stå hur man gör i en fil som heter readme. Det fanns väl med en sådan ? Det är en textfil som går att läsa i tex anteckningar.

 

(Du måste meka lite med en bootdiskett.)

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,ni lär skratta gått åt alla mina dumma frågor,men alla barn i början,vissa lite mer.:-)

 

Jag skrattar inte åt dig, och jag tycker inte dina frågor är dumma. Och om någon tycker att frågor är dumma har de inte på eforum att göra i mitt tycke. Jag förstår att om man inte pysslat med detta tidigare eller har någon jättevana av att använda datorer så är det inte lätt att fixa såna här saker.

 

Man lär sig av att fråga och att lära sig nya saker är nyttigt och kul..

Ibland kan det dock behövas hjälp för att ta sig vidare när man kört fast, därför har såna här forum ett existensberättigande. Men även genom ett eminent forum som detta och även om de som svarar på dina frågor vet exakt hur man ska göra kan det ibland vara svårt/omöjligt att förklara det så någon kan köra med "ögonbindel".

Därav min rekommendation att du frågar en vän om hjälp med detta.

 

Mvh

 

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Skulle prova detta,men kom på att jag formaterade hårdisken när jag provade

Don Tomas bootdisk med drivrutiner för de flesta CD-spelare.Man skulle prova detta

om det inte funkade med setup eller install första gången.Och då lär väl inte dessa installationsfiler finnas tillgängliga längre, och då sprack den möjligheten också:-

Typiskt!

Tack för din tid i alla fall.

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle prova detta om det inte funkade med setup eller install första gången

Jaha, där kom den. Jag ska aldrig föreslå någon att formatera något igen.

 

Det var inte riktigt vad jag skrivit, eller så glömde jag ett OM cd'n då fungerar och om installationen inte fungerar för att det finns en gammal ...

 

Jag är ledsen att det blev såhär, jag inte en aning om att Ollivetti-maskiner har cab-filerna kopierade som standard.

 

Det stämmer det gondor lias sa: svårt att förklara något med "ögonbindel"

 

 

Du har inte kollat med någon datoraffär/verkstad vad de tar för att fixa till datorn ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sånt som händer, tyvärr.. Själv har jag gjort bort mig ett "antal" gånger och kommit på i efterhand att saker och ting hade kunnat bli lösta på ett enklare sätt från början.

 

Så Öjje, fortsätt med att få cd:n att funka, det handlar om att ladda en drivrutin i config.sys filen, sen i autoexec.bat filen "mappa" mscdex.exe mot den tidigare inlästa drivrutinen. Lite bökigt kan det vara men det är nog den ända räddningen nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att förklara för mig som är helt novis på området.Tack för all din tid du lagt ner för att skriva tips till mitt problem.Det är ju jag som inte fattar riktigt vad ni menar ibland,men det får bli som det blir nu.Vi har inte gått till någon butik,dom kommer väl med något ytligt kostnadsförslag som alltid blir dyrare när det är klart.Han får väl vänta till julruschen är över om vi inte kan få igång han CD.Han är minst lika trött på mig som på datan just nu.Allt detta för att man satt och skulle rensa lite i temp-filerna för att det kanske skulle gå snabbare.:-(

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...