Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HIMEM.SYS saknas!


öjje

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

För en tid sedan var jag hemma hos far min för att

hjälpa honom lite med datan.När jag skulle rensa tempory intenet files för att skappa mer utrymme

gjorde något galet,och tyvärr vet jag inte vad.Jag

tryckte tydligen bort en del vitala filer och då också en som heter HIMEM.SYS.Ringde Microsoft support och bad om deras hjälp,men dom gav inte support på windows 95 längre.Förutom det gamla operativa systemet har han också en gammal Olivettidata med Pentium 90.Det som händer är att inget längre fungerar,varken CD-rom eller diskettenheten fungerar så jag kan kopiera tillbaka filen/filerna.Datan stannar innan man ska logga in med frasen:HINEM.SYS saknas.Var god kontrollera att den finnns i windowskatalogen.

Man ska tydligen skriva något kommando för att kunna komma vidare.Vad vet jag!?Otroligt tacksam för hjälp med detta problem.Det är extra tråkigt när man har sabbat för någon annan.Har tillgång till windows startcd hemma,men det funkar ju inte när inte CD-romspelaren inte fungerar.Jag är ganska novis på området,så jag vore tacksam för en pedagogisk och så enkel förklaring som möjligt utan massa onödigt

fackspråk.;-)

Tack på förhand!

/M.v.h Örjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öjje det första du kan göra är att skapa en startdiskett på din dator. Om den datorn har Windows 95 kommer HIMEM.SYS att finnas på disketten.

 

Sedan kan du starta farsans dator med startdisketten och kopiera HIMEM.SYS från disketten till C: disken på farsans dator. Och se om det fixar det hela...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NordicOne,eller annan:

 

Tacksam för uppgift om hur man startar

upp farsans data med hjälp av en startdiskett från windows 98 med hjälp av "CD-ROM-STÖD".

Tack på förhand!

/Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen.

 

Jag vet inte vad jag ska mig till.:-(

Eftersom farsans CD-rom är utslagen har jag funderat på att skifta CD-rom och plocka dit min cd för att kopiera hela windows 95 igen.Men det verkar behövas verktyg och jag känner mig osäker på att börja rota och sedan är jag osäker på om det kommer fungera.Tror ni det kommer att fungera att sätta in min CD-rom i farsans data och sedan kopiera över 95?

Det känns ganska onödigt att prova denna

grej annars eftersom det verkar bökigt att byta CD.När jag laddar ner filer så avslutas det med att det ser ut som ett avrivet papper på skärmen;är det som ska eller är det nåt fel.Jag hittar inte de filer jag försöker ladda ner på hårdisken.Ursäkta min okunnighet!

/Öjje

Hejsan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej öjje, lider med dig...

 

Lite frågor:

 

Hur vet du att faderns CD-rom är utslagen ?

 

Har du provat att ordna en bootdisk från http://www.bootdisk.com/ för Win95 med stöd för CD-rom ?

(Nu vet jag inte riktigt vilken du skall välja där, jag får kolla upp det senare om ingen annan vet.)

 

CD-rom'en måste ju liksom startas med två _program_ i uppstarten.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Datan som farsan har är en Olivetti

model:TIN/II med 24 i ramminne och med en Pentium 90/En.

 

Det händer inget när jag stoppar i diverse disketter.

 

Sedan är jag så okunnig på området,så många tips blir för svåra att utföra och förstå när de kommer.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer inget när jag stoppar i diverse disketter

1.

Menar du CD-skivor ?, låter det inte som den snurrar till lite i CD-romen, tänds det ingen liten lampa ? när du stoppar i en CD-skiva ?

 

2.

Har du också Win95 ? eller Win98 ?

på din dator ?

 

3.Har du en win98 startdiskett ?

isåfall:

Stoppa i disketten i datorn och starta datorn, välj med CD-ROM-STÖD.

Vänta tills det är klart, det står ett A:

(Om du hinner med att läsa så kanske du hinner snappa upp vad CD-rom'en får för bokstav, tex D:, E: eller F:)

 

/TN - OSA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Jag menar CD-romskivor.Jag har provat

dessa på min CD-romspelare,och det fungerar.Händer inget när man stoppar in dem i farsans CD.Hörs inget och lampan lyser i början för att sedan slockna.Jag har windows 98 och jag har kopierat en startdiskett på min dator.

Vad ska jag skriva/göra när jag kommer fram till A: ?Jag ska se om jag hinner se vilken bokstav CD-romen får.

/M.v.h

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommit fram till A: så ska du ta reda på CD'ns bokstav (Om du inte hinner se det vid omstarten, lite knepigt om man inte är van).

 

Börja med att skriva D: om det är rätt så kommer det att stå

D:\>

annars skrivs det något felmeddelande som: Enhet är inte klar,Försök igen Avbryt. Avbryt då med A och enter.

 

Prova sedan med E:, F: osv tills du hittar rätt.

Om du då skriver DIR och enter så ska CD'n börja snurra och skriva ut allt på CD'n.

 

Sen tycker jag att du ska installera om Win95 på faderns dator.

Har han något han vill ha kvar på den ?

(Det går att fixa också :))

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-09 16:29:38 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag ska hem till honom nu och jag ska prova och se vad som händer när jag skriver som du sa.Om man får igång CD-romspelaren så borde det ju gå att installera om programmet,även för en

totalt dataokunnig person som mig.Han blir lika förhoppningsfull varje gång jag är där och provar tips jag fått.Jag fick något tips om att skapa en extra partition av en kompis som jag också skrivit upp.Vet inte riktigt vad det ger och vad som egentligen händer.Tack för att du tagit dig tid för mitt och farsans problem förresten.

Hoppas jag kan lösa det snart.Han gillar att spela på bookieodds på internet och det går ju inte så bra nu.Han får väl köpa en ny data lite senare,för den han har är ju vekligen en stenåldersmaskin mot vad som finns att tillgå numera.Du kanske har något bra tips på var man kan köpa det till hyggliga priser.

Det behöver inte vara några märkvärdiga

grejor.

M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag provade att skriva det du nämde.

Detta kom upp:

 

När jag valt att starta datorn med CD-rom stöd,så kom denna text upp:

"De diagnostiska verktygen har har laddats ner till enhet E.Device driver not found `MSCDoo1`.No valid CD-Romdevice drivers selected".

 

När jag skrev D:\>DIR

 

Volymen i enhet D saknar etikett.

Volymen har serienummer 1320-1EF9.

Katalog i D:Det går inte att hitta filen

314 613 760 byte lediga

 

Vad betyder detta och vad ska jag göra nu?

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla datorer! :thumbsdown: Suck!

 

De diagnostiska verktygen har har laddats ner till enhet E
Betyder att din startdiskett har installerat sig själv i minnet på datorn och det kallar den för E: (det är inte CD'n)

 

Device driver not found `MSCDoo1`.No valid CD-Romdevice drivers selected.
Betyder att startdisketten försökt installera CD-drivrutiner men inte hittat någon CD som passar.

 

Hmmmm.......tänker.....

 

vad ska jag göra nu?

Bra fråga.

Fars Dag: köp en ny dator till fadern.

 

Prova att byta ut CD'n mot en annan och se om det fungerar.

Det är väl ett par skruvar och två eller tre sladdar.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

När inte CD-romspelaren fungerar;är det kört då?Kan det vara fel på startdisketten?Funderar på att göra en ny och prova.Hur ska man komma runt problemet med att startdisketten har laddat ner sig i enhet e:?Vad är det troligaste felet varför den inte hittar CD-drivrutinerna.Sladdarna sitter som de ska i alla fall.Känns svårt att byta CD-spelaren.Det krävs väl speciella verkyg?Snacka om att man känner sig maktlös!Tacksam för nya vin´klingar och förslag.

/M.v.h öjje

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen...

Lite svårt att säga hur man ska göra när man helst måste vara fysiskt närvarande.

 

Jag tror inte det är fel på CD'n det är väl lite klurigt att få igång en gammal sak bara.

Du skulle ju kunna kolla på C: i filerna autoexec.bat och config.sys hur de gör för att få igång den, det kan vara någon specialfil som ligger på hårddisken.

 

Att startdisketten laddar ner sig i E: är inget konstigt, Win98-startdisketter gör så. De skapar en enhet i minnet, kallar den för E: och kopierar dit en massa filer för att saker och ting ska gå fortare.

 

Du skulle ju kunna byta CD-romspelare med din och se om Win98-startdisketten hittar den. Det är oftast inte så krångligt, man öppnar lådan, lokaliserar CD'n, den sitter antagligen fastskruvad med fyra skruvar och två eller tre kablar.

Det är bara att stoppa dit den nya, kablarna brukar inte gå att sätta fel.

 

Du skulle ju också kunna ta hela datorn till en datorverkstad och låta de kolla på'n. Det är nog inte så dyrt...

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Vill börja med och tacka för alla råd jag fått på vägen för att försöka få igång farsans dator.Det har inte gått tyvärr.Min egen okunnighet har nog också spelat en avgörande roll,då det är svårt att genom tips omsätta det i praktiken så det blir rätt.Finns det någon möjlighet att få ringa upp dig någon kväll du vet att du har tid så jag kan utföra tipsen direkt med din vägledning per telefon.Jag tror nog att det är den sista utvägen,då jag inte känner någon som är duktig på datorer och kan komma och kika.Vi skulle bli väldigt tacksamma för en kvart av din tid någon kväll.Det kanske är för mycket begärt och du kanske inte har lust att lämna telefonummer o.s.v.

Vi hoppas i.a.f.

/M.v.h Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du möjligtvis märket och modellen på CD'n ?

 

Om inte det står på skärmen vid uppstart så får man öppna datorn och läsa etiketten på CD'n.

 

Hittade en sida med en massa drivare...

http://digilander.libero.it/pnavato/drivers/

 

Jag tror inte att vi via telefon kommer så mycket längre ... man måste nästan ha den fysiskt, dessutom börjar jag bli lite allergisk mot äldre datorer :)

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-18 18:33:01 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Don Tomas skrev tidigare. Titta på C: efter att ha startat med en startdiskett. Leta i autoxexe.bat efter en rad liknande denna:

LH \MSCDEX.EXE /D:MSCD000

och i config.sys efter något liknande denna:

DEVICE = CDROM.SYS /D:MSCD000

iallafall en rad med DEVICE = xxxxxx /X:MSCD000 eller samma som i slutet av raden i autoexec.bat. Det kanske är så att sökvägen till filen saknas. En ide kan vara att leta efter andra filer på c:\ som heter t ex autoexec.old config.bak eller liknande. Dessa är äldre "oförstörda" versioner. Använd dem bara som mall för hur raderna för CD-Rom stödet ska se ut. Det finns kanske andra ändringar i de aktuella autoexec.bat config.sys som du inte vill återställa.

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-18 20:07:53 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Vad ska man göra när man får fram uppgiften på modell/märke på CD ?Ska man ladda ner den drivaren på en egen diskett och kopiera över den till farsans hårdisk då,eller?En fråga till:

När jag har laddat ner filer från nätet

kommer det upp en symbol på skärmen som ser ut som ett avrivet papper;vad betyder den bilden/symbolen?

/M.v.h

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man göra när man får fram uppgiften på modell/märke på CD ?

Du ska lägga in drivarrutinen på din bootdiskett och ändra i en fil som heter CONFIG.SYS på disketten.

 

Jag har gjort en Win95DOSBootDiskett och lagt den här:

http://w1.861.telia.com/~u86112425/Files/UNICDWin95Boot.exe

 

Det är en bootdiskett med universella CDrom drivrutiner (ska fungera med allt) som kanske fungerar. På den finns också ett editeringsprogram för att ändra i CONFIG.SYS, programmet heter EDIT.

 

Ladda ner _min_ bootdiskett kör den filen så skapar den sig själv på en diskett.

Ta den gå till farsans dator stoppa i den och Win95-CD'n och starta datorn.

Efter en stund så står det

'Tryck på valfri tangent för att fortsätta...'

Lite ovanför den raden ska det då stå vilken enhet CD'n har.

ex

'Drive D: = DriverMSCD000 unit...'

CD heter då D: i detta exemplet om allt fungerar.

Tryck sen på en tangent för att fortsätta, och pröva sedan att gå in på CD'n.

Om det fungerar då prova att skriva setup eller install, så ska Win95 installationen starta.

 

Om nu inte Win95-installationen fungerar för att det kanske finns en gammal installation.

Starta om det hela igen då och från A: skriv format C:

detta raderar hela hårddisken.

Gå in på CD'n igen och installera...

 

OBS! De svenska tangenterna fungerar inte med bootdisketten, för att skriva

: skriv shift och Ö

för att skriva \ tryck på tangenten med <>| på (bredvid den vänstra shift-tangenten.

 

Om inte min diskett fungerar så finns det bara en väg kvar, öppna datorn och kolla vad det är för CD.

 

Ang. den avrivnapappers-ikonen: Vet ej.

 

/TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Nu när jag trycker på din bifogade länk

med Bootdisketten,så kom det först upp en

visare (ser ut som typ quicktime) och sedan blir hela bildenskärmen vit med den där symbolen som ser ut som ett

avrivet papper/filmrulle nederst och ett

vikt hörn överst.Någon måste veta vad det innebär!?Var ser jag att nedladdningen har fungerat?Hittar inte filen.

Känner mig mest dum nu faktiskt!:-(

/M.v.h öjje

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, om du då högerklickar på länken och väljer 'Spara Mål Som...' vad hander då då?

 

Lugn bara det kommer att gå bra! (snart...)

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Då kom själva skrivbordet upp där man kan välja att leta efter alla filer och program.Vad har den bootdiskettfilen hamnat nu då om det fungerat?

/m.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte bytte namn på filen och klickade på spara så ska den ligga på skrivbordet någonstans och heta UNICDWin95Boot.exe

Min ikon på skrivbordet ser ut som två små vita rutor med en sned röd blixt emellan :)

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ IGEN!

 

Tack för alla dina snabba svar.Hoppas jag så småningom kan lösa problemet.Ska till farsan nu,men jag kommer ju inte kunna göra något idag tyvärr.Får väl en butter farsa att tampas med ikväll igen.

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ igen!

 

Du börjar väl tröttna på mig vid det här laget.Tack för din hjlälp!

 

Jag var hemma hos farsan och testade din diskett enligt dina instruktioner.

Det funkade inte och inte heller efter formateringen av hårdisken.Jag öppnade då datan som sista alternativ och fick tag på dessa uppgifter om Cd-spelaren.

Det var en Matsushita-Kotobuki Model:

CR-581-B /Manufactured Oct.1995

(Skrev även upp andra siffror som ev. kan vara något:Class 1 laser product

EN60825.

Vore väldigt bussigt om du kunde skicka rätt drivarrutiner till mig om det nu finns några.Det är väl sista möjligheten,annars måste den vara paj på något annat sätt,eller hur?Kollade även att sladdarna satt som dom skulle inuti CD´n.

Tack på förhand!

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...