Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konkurrent till Eforum


Avicii

Rekommendera Poster

"PREMIÄR! Nu öppnar vi PC för Allas support - via webben! Välkommen in och ställ dina frågor - samt hjälp till att besvara andras!"

Pc För Alla öppnar support-forum:

 

http://pcsupport.idg.se/

 

Just nu finns där 19 inlägg i Windows 2000/XP-forumet, sedan starten 16 september.

Layouten är slående lik Eforum.

 

Kommer Eforum att stå emot konkurrensen?

 

/Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Max!

PcSupport har en liten annan inrikting. Den är till för att medverkande företag och PFA själva ska svara på användarnas frågor.

 

Jag har byggt den och kan bekräfta att det är en klon av Eforum.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite konstigt att ni öppnar ett snarlikt forum. För det kommer med största sannolikhet ställas samma typ av frågor där som här.

 

 

Den är till för att medverkande företag och PFA själva ska svara på användarnas frågor.

 

Ni önskar alltså inte att de som gillar att svara på frågor här i E-forum ska hjälpa till i PcSupport?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite konstigt att ni öppnar ett snarlikt forum. För det kommer med största sannolikhet ställas samma typ av frågor där som här.

PFA ville ha ett eget forum direkt riktat till dess läsare. Därav denna lösning.

 

Ni önskar alltså inte att de som gillar att svara på frågor här i E-forum ska hjälpa till i PcSupport?

Det går givetvis jättebra att gå in och svara på frågor på PcSupport om man vill det.

 

PcSupport är byggd för att vara en renodlad "helpdesk" medans Eforum mer är ett diskussionsforum.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den är till för att medverkande företag och PFA själva ska svara på användarnas frågor.

 

Vem är användaren hos PC-Support och hur skiljer sig den personen åt från den som frekventerar E-Forum?

 

Vilka är de medverkande företagen?

 

Ska detta bli en kommersiell variant av E-Forum?

 

Hur ser IDG:s framtidsplaner ut när det gäller dessa två "konkurrerande" forum?

 

Ett tydliggörande från IDG:s sida är starkt önskvärd och det snarast.

 

Måttliga hälsningar,

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser IDG:s framtidsplaner ut när det gäller dessa två "konkurrerande" forum?

Eforum är och kommer att förbli ett diskussionsforum gratis för alla.

 

PcSupport är främst byggd för att vara en ren helpdesk.

 

Båda tjänsterna använder samma medlemssystem så vill man besöka båda så kan man göra det utan problem.

 

Men jag vill ju förståss att ni stannar kvar på Eforum :-)

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

 

Tack!

 

Ett problem är att samma person kan ställa en och samma fråga här och på PC-Support och då känns det inte alls angeläget att bistå personen ifråga.

Mao, Kors-Kors-post uppstår...

 

Men jag vill ju förståss att ni stannar kvar på Eforum :-)

 

Dock finns det några frågor kvar att besvara Erik :-)

 

Hm, själv funderar jag på att sätta upp ett eget XL-forum på min webbplats som BÅDE är ett riktigt diskussionforum och en helpdesk då jag fortfarande inte förstår till fullo skillnaden mellan dessa (nej, Weyland du behöver inte försöka förklara!) ;-)

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

[inlägget ändrat 2002-09-26 16:49:21 av Dennis Wallentin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju säga att det känns lite märkligt att det öppnas ett nytt forum med samma layout och funktioner som E-forum. Dessutom av samma som redan driver Eforum.

PcSupport är byggd för att vara en renodlad "helpdesk" medans Eforum mer är ett diskussionsforum.

Så de "seriösa" kan hålla till i Pcsupport medan vi andra som trollar bort oss i bland kan leka i Eforum.

Kanske inte är en så dum idé egentligen. Många har ju trillat in på Eforum och krävt svar omgående och fått till svar att detta minsann inte är någon "heldesk". Nu kan ju de hänvisas direkt till "PC-support".

Här på Eforum kan vi ta bort alla forum förutom "Avreagera dig" och "Ordet är fritt" eftersom vi bara förväntas diskutera.

Man får väl skynda sig in på "PC-support" och sno några bra nick. Weyland är väl inte upptaget ännu.... ;)

 

Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, verkar skumt.

 

Tycker själv att eforum ska vara ett renodlat teknikforum, det finns så många andra forum för andra saker så istället för att hitta på ett nytt forum kan ni ju renodla eforum istället, Erik.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTTP Error 500-13 - Server too busy

 

Verkar vara en bra site, den har iaf många besökare ;)

 

---

stoffe-2k, Rated R for language, violence, drug use and some sexuality

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det löjligaste jag sett. Varför göra två forum? Vad är det för fel på Eforum. Får frågeställarna inte svar på sina frågor?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag är nog ganska dålig på att förklara för jag känner mig lite missförstådd :)

 

Såhär är det.

Pc För Alla ville ha ett eget forum. Därför fick de det :)

 

Eforum kommer inte att ändras på något sätt pga detta.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..BÅDE är ett riktigt diskussionforum och en helpdesk då jag fortfarande inte förstår till fullo skillnaden mellan dessa..

PcSupport är inte på något sätt byggt för att ändra innehållet på Eforum.

 

Enda anledningen till att den byggdes är för att Pc för Alla ville ha en egen tjänst som ska ge mervärde åt deras läsare.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Erik!

 

Vi skäller inte på dig. Åtminstone jag förstår att du gör ett jobb.

Pc För Alla ville ha ett eget forum. Därför fick de det :)

Jag förstår att PFA vill skapa ett mervärde för sina läsare, men det är ju IDG som står bakom både Eforum och PFA. Varför inte knyta PFA hårdare till Eforum istället som, i mitt tycke är sveriges bästa IT-relaterade forum. Det skulle skapa ett rejält mervärde till PFA, med den enorma kunskapsbank som redan finns här.

Att konkurera med sig själv är inte alltid nyttigt.

 

Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

 

Fredrik A (PFA)läser ju även E-forum och kan därför själv kommentera de frågor och funderingar som tillkomsten av PC-support här har gett upphov till.

 

Instämmer till fullo i det Andersson skriver att:

- Nej, varken jag eller någon är irriterad på dig :-)

 

- IDG skjuter sig själv i foten med detta upplägg....

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Alla!

 

Anledningen till pcsupport.idg.se är enkel. Nivån i E-forum, som är ett fantastiskt diskussionsforum, är dels bitvis för avancerad, dels handlar det i många fall mer om åsikter än frågor & svar.

 

Vad jag vill med PC Support är att ha rappa dialoger med just renodlade frågor och svar. Inga åsikter om huruvida Linux suger, Bill Gates borde skjuta sig eller Macen är en överlägsen speldator. I PC Support ska man susa in, ställa en fråga - och förhoppningsvis inom en inte alltför lång stund få ett svar. Sedan dör aktivitet i just den tråden...

 

Vi har även bjudit in ett antal företag som kommer att finnas på plats då och då för att hjälpa till att besvara frågorna, bland annat Microsoft, Symantec, Fragzone m.fl.

 

Blev det tydligare nu, tro?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det tydligare nu, tro?

 

Inte mycket, det är ju IDG alltihop så det räcker väl som sagt att renodla eforum.

 

Själv gillar jag inte alls att eforum har massa datorkrigs forum, avreagera dig och allt vad det nu är.

 

Som sagt, finns så många forum med sådant innehåll, eforum borde kunna renodlas, finns inget behov av att starta ytterligare ett forum.

 

Självklart blir det så att eforum kommer tunnas ut nu när ni går ut så hårt med att det nya forumet ska vara lite mer seriöst med mindre krings diskussioner.

 

Nä, kör med ett forum istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

 

Anledningen till pcsupport.idg.se är enkel. Nivån i E-forum, som är ett fantastiskt diskussionsforum, är dels bitvis för avancerad

 

Det kan jag delvis förstå men samtidigt så står det tydligt o klart "oavsett teknisk kompentens" i deklaration av E-forumets besökare och under de senaste gångna 8-10 månaderna har hjälpsamhet mot nybörjare ökat avsevärt här på E-forum. Alla kategorier tas om hand förutsatt att besökarna har ett vänligt sätt och är inga kravmaskiner.

 

handlar det i många fall mer om åsikter än frågor & svar.

Ja, i de renodlade diskussionsforumen men inte i de specialinriktade forumen som de facto också existerar här.

 

Vad jag vill med PC Support är att ha rappa dialoger med just renodlade frågor och svar.

PC Support är ju gratis för alla besökare. Därmed faller din ambition på eget grepp.

 

Såvida inte avlönad personal ska bemanna forumet så får du nog acceptera att allt bygger på frivillighet och därmed erhålls svar när så sker.

 

I ett flertal forum här på E-forum förekommer faktiskt detta som du efterlyser :-)

 

 

Tillkomsten av moderatorer och ett stort engagemang hos gemene besökare här på E-forumet har höjt kvalitén avsevärt och den struktur som finns efterlevs.

 

Vi har även bjudit in ett antal företag som kommer att finnas på plats då och då för att hjälpa till att besvara frågorna

 

Då och då? Det torde väl inte vara nöjsamt utifrån önskan om rappa dialoger?

 

Jaja, det är väl därför som MS hänvisar sina betalkunder till min webbplats....

 

----------------------------------

Sammanfattningsvis:

 

PFA har successivt ökat skaran av prenumeranter (vilket är att gratulera)och därmed vunnit terräng mot andra konkurrenter i segmentet "hemmaanvändare" och nybörjare.

 

Samma grupp ska nu erövras på nätet genom att bygga upp en online helpdesk och med stöd av företag. Konceptet ligger i linje med E-forum och därmed blir PC Support en direkt konkurrent till E-Forum inom koncernen IDG.

 

Effekten blir troligtvis att både E-forum och PFA förlorar till följd av att IDG tappar fokus genom utsmetningseffekten.

 

IDG skjuter sig därmed i foten...

 

---------------------------------

Slutligen:

Utifrån den bild som har vuxit fram framstår det som att du har en onyanserad bild av vad E-forum är för något. Föreslår att du avsätter en vecka och besöker alla delarna av E-forum - Välkommen!

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

[inlägget ändrat 2002-09-27 00:28:59 av XL-Dennis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står till fullo bakom XL-Dennis åsikter i frågan :)

 

Vad jag förstått är eforum redan idag indelat i olika kategorier, vissa kategorier är helt enkelt olika IDG-tidningar. Varför inte helt enkelt ta fram en PFA-kategori med ett antal forum i och endast presentera dessa på pcsupport.idg.se? Därmed skulle dess trådar även finnas på stora eforum, folk på eforum skulle kunna svara på frågor när symantec sover å fragzone lirar, samtidigt som man inte behöver presentera de mer oortodoxa diskussionsforumen på pcsupport.idg.se?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser personligen (och jag tror det är många som håller med mig?) att det den nya idén är ett nederlag för Eforums "svarare" och modererator.

Nej, lägg ner idéen och fortsätt med endast Eforum.

Erik tycker jag inte heller man skall skylla på - han gör bara sitt jobb.

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockrent Weyland!

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed skulle dess trådar även finnas på stora eforum, folk på eforum skulle kunna svara på frågor när symantec sover å fragzone lirar, samtidigt som man inte behöver presentera de mer oortodoxa diskussionsforumen på pcsupport.idg.se?

 

En alldeles utmärkt idé och lösning!

 

Jag förstår till fullo behovet för ett PCFA-forum. Detta mycket för, som någon nämnde tidigare i tråden, eforums ofta höga nivå på specifiktekniska frågor, och många av 'eforumisternas' höga tekniska kunnande. Detta i sin tur kanske kan ha en 'avskräckande' effekt på potentiella nya medlemmar/användare.

 

Ett 'enklare' forum skulle, enligt min åsikt, lösa detta. _Men_ jag ser ingen anledning till att 'segregera' dessa två forum! Detta skulle antagligen bara ge eforum ett fattigare innehåll då antagligen flera användare helt enkelt skulle adressändra och permanent bosätta sig på PCFA-forum.

 

Jag tror att eforums mångfaldighet gör att många anser det vara ett av Sveriges (japp!) absolut bästa forum. Troligtvis är det därför eforum har en sådan otroligt stor skara duktiga skribenter och kunnigt folk, samtidigt som det inte ställs krav på teknisk, eller annan, kompetens för att få delge sina åsikter.

 

Kontenta:

Ett renodlat PCFA-forum integrerat i eforum skulle främja läsvärdet på eforum, samtidigt som 'PCFA-anhängare' skulle slippa tvivelaktiga (dock roliga ;)) inlägg ala 'klockan-tre-lördagmorgon-efter-firmafesten-inlägg'.

 

Informera alltså om hur PCFA-forumet skall användas och 'moderera' det hårt och hänsysnslöst, men för vår allas skull - _behåll eforums mångfald_!

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... nu har man reggat sitt nick i alla fall så ingen sjuk människa kan föra ut felaktigheter i mitt namn ;-)

 

Däremot var det nog enda gången jag besöker det forumet...

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu PFA-s nya forum ska vara en ren Helpdesk, så är det nog inte en bra idé att låta vem som helst registrera sig där.

 

Jag slank in med nick och allt, inklusive se upp, ni andra: De personliga uppgifter jag valt att inte ha med i min pres på Eforum.

 

Tunt är bara förnamnet, IDG!

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...