Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDG vilseleder konsumenterna


Chakotay

Rekommendera Poster

Idag såg jag 'PC för Alla' nr 8 i affären.

På tidningens plastomslag stod mycket väl synligt:

 

Antivirusprogram med fria uppdateringar

 

På Månadens cd får du ett komplett virusskydd från Norman.

Och på cd-omslaget som syntes genom omslagsplasten stod (som typ en "huvudattraktion"):

 

Komplett virusskydd

 

Stoppa virusattacken med Norman Virus Control

 

Fria uppdateringar

Eftersom jag i månader spanat efter ett gratis antivirusprogram med gratis uppdateringar köpte jag tidningen!

 

När man köpt tidningen, sprättat upp plastomslaget och börjat läsa om antivirusprogrammet står redan i den inledande faktarutan:

 

Typ: Fem månaders fullversion.

Och längre ner i notisen:

 

...Sedan gäller skyddet i fem månader...

För mig framstår det som uppenbart att man avsiktligt underlåtit att utanpå tidningsförpackningen informera om att det "fria" endast handlade om fjuttiga fem månader.

 

Jag anklagar IDG för vilseledande marknadsföring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay,

 

Instämmer - Tidningarna dras sig inte för myckt för att synas på butikshyllan.

 

Skulle vi hårddra det hela så borde nog majoriteten av tidsskrifter och tidningar fällas enligt marknadsföringslagen för vilseledande reklam...

 

Mitt förslag är att du vänder dig till ansvarig utgivare och

- begär att få pengarna tillbaka för numret ifråga och

- en förklaring till sitt agerande.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du vänder dig till ansvarig utgivare och

- begär att få pengarna tillbaka för numret ifråga och

- en förklaring till sitt agerande

 

Jag hoppas att de utan vidare uppmaning uppfyller dina två punkter, och det "offentligt", dvs här!

 

Förutom det vilseledande om antivirusprogrammet, publicerades i numret också den vilseledande Prisguiden, vilken jag skrivit om på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=329472

 

Några år hade jag prenumereration på 'PC för Alla' men slutade förnya den, vilket känns jättebra!

 

Nu slutar jag köpa lösnummer också och vill aldrig mer rekommendera någon annan köpa tidningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att Norman bjuder PC för Allas läsare på fem månaders fria uppdateringar till sitt antivirusprogram är väl fantastiskt snarare än vilseledande...?

 

Och i såväl tidning som på cd-skiva framgår hur lång tidsperioden är som är fri från kostnader.

 

Är det någonting ytterligare du undrar över är du välkommen att slå mig en signal eller skicka ett mejl direkt.

 

Bästa hälsningar

Fredrik Agrén

08-453 60 00

agren@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

 

Uppskattande att du hör av dig på detta sätt :-)

 

"PC för Alla" är varken sämre eller bättre när det gäller att exponera erbjudanden som följer med tidningen.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Agréns nonchalanta och från all ånger befriade "politikersvar" tycker jag är en än större anledning för konsumenterna att nogsamt undvika 'PC för Alla'!

 

Till övriga - bli inte förvånade om ytterligare inlägg från mig ev skulle utebli, hellre utesluter nog IDG mig från eForum än att erkänna att de avsiktligt vilseleder konsumenterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma grej är det ju med Aftonbladet och Expressen, det kan stå nåt i stil med "Polisman, angripen, dödade" i stor fet stil som man ser från bilen. Sen när man går nära finns det mer text minimalt. Så hela meningen blir "Polisman ägde en villa som vart angripen av termiter, dödade alla med insektsspray". Så om du ska anmäla pc för alla eller kontakta redaktören så kan du på samma gång kontakta Aftonbladet och Expressen för samma grej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du överreagerar. Vilseledande hade det ju varit om det inte funnits nåt antivirusprogram på skivan eller om dom i reklamen lovat att uppdateringarna hade gällt livet ut.

 

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"PC för Alla" är varken sämre eller bättre när det gäller att exponera erbjudanden som följer med tidningen.

 

Samma grej är det ju med Aftonbladet och Expressen, det kan stå nåt i stil med "Polisman, angripen, dödade" i stor fet stil som man ser från bilen. Sen när man går nära finns det mer text minimalt.

 

Jag tycker citaten ovan är ganska talande exempel för hur folk upplever 'PC för Alla':

 

Kålsupare som kålsupare...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, har du kontaktat Fredrik? Om jag satt i hans situation så skulle jag vilja ha en personlig kontakt för att minska risken för missförstånd. För du är väl inte så feg att du föredrar att gömma dig i den relativa anonymiteten här?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktat Fredrik?? Jag antar att det är nån ansvarig eller chefredaktör. Jag tvivlar starkt på att killen får ett virusprogram(full ver.)och med fria uppdateringar i flera år, även om han kontaktar denna Fredrik. Men får han det så vill även jag och ett par 1000 till andra läsare ha det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Agrén, redaktör (chefredaktör?) på PCfA, gjorde ett inlägg i tråden där han bad Chakotay kontakta honom... Min fråga var om han hade kontaktat Fredrik, inte om Fredrik gett honom livstids fria uppdateringar för det tror jag inte att han får.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen måste väl ändå vara att man KAN helt enkelt inte ställa några krav på något som är gratis.

Det har diskuterats många gånger här.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas Chakotay hör av sig och berättar vad den ev. kontakten ledde till. Seb S skolan är gratis här i Sverige, det innbär alltså att vi inte ska ställa några krav på varken skola eller utbildning?? Självklar skall man ställa krav på allt oavsett det är gratis eller inte. Det är väl inte försvarbart av en tidning att ösa ut med skitprogram bara för att de är gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay har du hört talas om "Du får vad du betalar för" Vill du ha ett bra anti-virus program så knata ner till din butik och köp ett för ett par hundralappar, eller leta reda på gratisprogram, det finns inte många nuförtiden men ett du kan kolla på är http://www.free-av.com/. Någon som har några erfarenheter av detta kan ju svara på detta inlägg.

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skolan är gratis här i Sverige

 

Gratis? Jahaja, undrar vart allt jag betalar i skatt går till då?

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte försvarbart av en tidning att ösa ut med skitprogram bara för att de är gratis.

Jag är ingen stor anhängare av PC för Alla men jag har lite svårt att se logiken i ditt resonemang... Är det att ösa ut skitprogram när man ger bort ett komersiellt antivrusprogram inklusive fem månader med fria uppdateringar?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad man betalar för att prenumenerera på pc för alla?? Och jag undrar även om ett program med låt oss säga 3 månaders fria uppdateringar och därefter, låt oss säga 4dollar i månaden är gratis??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varken tidningen eller ens freewaren de skickar med är gratis.

 

Helt rätt!

Ingenting är någonsin riktigt gratis, så är det bara...

 

Marknadsföring är inte smutsigare än något annat jobb. Jag tycker att man är lite väl naiv när man väntar sig att få något gratis. Någon skall betala för det någon gång, oftast blir det slutkonsumenten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och på cd-omslaget som syntes genom omslagsplasten stod (som typ en "huvudattraktion"):

 

Komplett virusskydd

 

Stoppa virusattacken med Norman Virus Control

 

Fria uppdateringar

 

 

Eftersom jag i månader spanat efter ett gratis antivirusprogram med gratis uppdateringar köpte jag tidningen!

 

När man köpt tidningen, sprättat upp plastomslaget och börjat läsa om antivirusprogrammet står redan i den inledande faktarutan:

 

Typ: Fem månaders fullversion.

 

 

Och längre ner i notisen:

 

...Sedan gäller skyddet i fem månader...

 

 

För mig framstår det som uppenbart att man avsiktligt underlåtit att utanpå tidningsförpackningen informera om att det "fria" endast handlade om fjuttiga fem månader

För min del så är ju detta självklarheter, att tro något anat säger egentligen mer om konsumenten, än producenten...

 

Även om 5 mån uppdateringar kanske verkar kort, när uppdaterings avtal ofta gäller 1 år, så kan man kanske räkna med detta, eftersom det trots allt är "gratis"...

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://neworder.box.sk/board.php?thread=94628&did=edge5304&disp=94628&closed=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt så skulle det vara bättre om tidningarna började skicka med tomma cd-r skivor eller en musmatta. För jag menar skivorna är ju fyllda med grejer som man ändå kan tanka ned(smärtfritt om man nu inte har telmodem). Så pc för alla börja skicka med varje nr. 1 tom TDK cd-r skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...