Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PS2 spel


uddevalla

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vilket program man använder för att bränna PlayStation spel? Vet att det är olagligt men ändå nyfiken..............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte de flesta ps2 spel på dvd skivor?

 

/EX(undrande)

 

[inlägget ändrat 2002-03-05 20:24:49 av Ex]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ÄR inte olagligt, så länge det är för privat bruk.

 

Nja håller inte riktigt med, fast iofs så kanske jag missförstått ditt påstående.

 

Det är väl LAGLIGT att göra en säkerhetskopia om man själv äger orginalet. Det är OLAGLIGT att göra och använda en kopia av en skiva som man inte äger oavsett om det är för privat bruk eller inte.

 

Fast å andra sidan, sen när har jag plötsligt blivit expert på "lag o rätt", så ta det här med en nypa salt... :)

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... well.. jag är inte heller någon mästare på lag och rätt... men.. det står uttryckligen i upphovsrättslagen att man inte får göra det för privat bruk.

 

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

 

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

 

26 g § ...

Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

 

Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Framför allt är det INTE olagligt att fråga om sådant.

 

Jag får fråga om hur man begår ett mord, det kan ingen hindra mig att göra, men att sen verkligen mörda någon är ju givetvis olagligt.

 

Över huvud taget får jag rätt många anmälningar om inlägg som innehåller "uppmuntran till olagligheter", "han frågar om warez", "olagligt" etc. Så länge dessa inlägg inte är olagliga så brukar jag tillåta dem. Även om frågan rör vad ett program man kan kopiera PS2-spel med heter, eller hur man låser upp mobiltelefoner som är spärrade.

 

Skulle man på Eforum börja förbjuda frågor om detta så kan gränsen ytterligare sjunka, och sen får man inte ens fråga om program utan att bevisa att man verkligen äger det (föga troligt att denna situation uppstår, men ändock).

 

Återigen. Vår sentens är:

Hellre censurera för lite än för mycket.

 

Det, och förstås:

All makt åt Tengil, vår befriare!

 

/s

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men att länka till warez sidor måste väl ändå vara för mycket...?!?!

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Ja, det låter ju rimligt att det skulle vara för mycket. Ett sånt inlägg skulle jag ta bort om jag blev uppmärksammad på det.

 

/s

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...bränna PlayStation spel? Vet att det är olagligt men ändå..."

I detta inlägg så vet brevskrivaren att det är olagligt att bränna PlayStation spel, men ställer ändå frågan. Därför anmälde jag inlägget.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Jo, men ingenstans säger brevskrivaren att han SKA bränna.

 

Jämför:

 

"Är det någon som vet hur man begår ett mord. Vet att det är olagligt, men ändå nyfiken."

 

I ett sådant här läge kan vi inte gärna misstro brevskrivaren och förutsätta att han/hon kommer göra något illegalt.

 

Mvh,

/s

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

senast jag kollade så hade GCW ganska stor utbud av warez.... eller du kanske vill ha fler länkar till din privata samling?

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

[inlägget ändrat 2002-03-06 09:45:34 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Näe, alltså GCW har väl bara crack och patchar. Inga warez...

 

/s

 

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Maratonmannen borde jobba på BSA, han har rätt attityd för det"

Nu blir jag nyfiken, vad är BSA?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

öhh... Warez = crack & Patchar mm. det är iaf olagligt!

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Nej alltså det är väl knappast illegalt att inneha en crack eller en patch. Att däremot använda den, och på så sätt modifiera programmet, kan ju - om det strider mot licensvillkoren - vara mindre lagligt.

 

Kanske hårfin skillnad, men ändock en skillnad.

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

suck, och det vill ni stödja och uppmuntra användarna på ert forum att göra genom att tillåta länkar till sådan material. Lite konstig attityd då det på alla andra seriösa forum ganska fort tas bort... ja ja, jag skiter i vilket, vill ni ha fler tips så säg till...

 

 

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Alltså jag anser inte att vi stödjer eller uppmuntrar piratkopiering genom att vi inte censurerar inlägg som hänvisar till sidor som innehåller program som kan vara illegala.

 

Självklart tar vi bort rena warez-länkar, men jag kör hellre på linjen med för lite censur än för mycket.

 

Jag uppskattar dock väldigt mycket att ni fortsätter att anmäla inlägg. Och tycker ni att jag gör fel i att behålla ett inlägg får ni gärna påpeka det - jag kan göra misstag. Men förutsätt också att jag kan ha en annan uppfattning i frågan.

 

/s

 

________________________________________

Simon Johansson

Redaktör Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förutsätt också att jag kan ha en annan uppfattning i frågan

 

Sorry, no deal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med Simon i den här frågan hursomhelst. Information och kunskap, oavsett form, bör vara 'fri'. Vill jag studera hur mitt kabeltv-kort fungerar i praktiken, för egen kunskaps skull, så tycker jag att jag borde få det och att den information som finns tillgänglig borde vara ok för mig att ta del av...

 

...hur det ligger till rent lagmässigt bemödar jag mig inte med att ta reda på, eftersom åtminstone eforum torde vara tillräckligt välbesökt av folk som vet detta och påpekar detta vid felaktigheter, förmodligen redan om ett par minuter ;)

 

Läser om tråden igen och tycker nog att detta borde kunna leda till en bra debatt som även inkluderar länkar till eventuellt diskutabelt material. En rent hypotetisk debatt om någon så vill.. :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen frågade efter om hur man bränner inte om lag o rätt, och inget har svarat på hans fråga.

(själv vet jag inte hur)

 

 

Hej och tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du grabben, extraknäcker du på antipiratbyrån eller?

om inte, så va fan håller du på med? tror du verkligen att de behöver hjälp av dina heroiska insatser mot warez i detta inlägg?

om du inte kan svara på hans fråga kan du väl för helvete skita i att svara alls, om du hade skrivit om något annat hade de flesta taget det för spam, jag ser ingen skillnad och tycker du har spammat detta forum därför anmäler jag ditt inlägg ;)

anmäla inlägg har tveeggad verkan....

 

och till frågan, jag är ganska säker på att du bränner de som vanligt, dvd spelen måste du förstås ha en dvd brännare som är ganska dyra just nu, vänta en 8- 10 månader tills de går ner i pris.

alltså för .iso .cue (.bin) .nrg använder du nero vilket jag tycker är bäst, för .img använder du clonecd.

 

 

bleh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vem har varit elak mot dig idag då..?

Vad är det för fel med inlägget från Stoffe-2k? Han för ju debatten vidare till skillnad från dig. Du klarar ju inte ens av att hålla en vettig språklig nivå...

 

Gå och lägg dig, sov en natt, ta en dusch och kom tillbaka med en lite trevligare attityd...

 

/Stefan

 

PS Om du inte fattat det så är detta inget warez-forum... DS

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...