Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-RW + DVD ur funktion


Avicii

Rekommendera Poster

Jag har CD-brännare och DVD-spelare. Båda är ur funktion samtidigt. Detta utesluter hårdvarufel, drivrutiner. DVD-spelaren (NEC) startar inte. Det går att stoppa i skiva, men sen händer inget. Klickar jag på spelaren (enhet D) i utforskaren får jag besked att stoppa i skiva.

I CD-brännaren (LG)enhet E, har en skiva fastnat. Det händer inget då jag trycker på utmatningsknappen. Min PC kan läsa de filer som fins på skivan.

Jag har Windows XP Pro och EasyCD Creator Platinum och har laddat in drivrutinerna från Roxios hemsida exakt efter deras instruktion. Detta gjorde jag i december. Så det har fungerat efter det. Tills helt plötsligt igår.

Det enda som jag gjort strax innan var att avinstallera ljudkortet i Enhetshanteraren (tänkte installera nytt ljudkort, men det blev inte av) så XP installerade om ljudkortet vid uppstart. Ljudkortet fungerar.

 

 

Voodoo chile (slight return)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant proble...

Nja.

Men en skiva som fastnat. Om du startar om datorn, kan du då öppna CD-spelaren under uppstarten (innan ditt OS laddar) eller kanske i BIOS då tyder det på att ditt OS låser den på något sätt. Om inte, ja då har spelaren fått spel. Om nu int eautomatiken vill fungera så finns det i vart fall på min CD ett litet hål där man kan trycka in ett gem eller dylikt för att öppna spelaren.

 

Har aldrig testat det och tänker inte göra det förrän jag verkligen måste, men det kanske är något för dig.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får testa då jag kommer hem från jobbet.

Jag testade med att starta om, men väntade tills OS:et var laddat. Men det hjälpte inte.

Det där lilla hålet har jag inte upptäckt. Var ungefär sitter det?

Men det märkliga är att båda, DVD och CD-rom spelarna samtidigt upphör med sina funktioner.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt är det. Men om nu ditt OS behandlar dem som liknande enheter (flyttbara eller vad det nu är) sä kan det ha uppstått ngn låsning i systemet.

 

Lilla hålet - precis som på en gammal Mac med diskettstation utan utmatningsknapp (ni minns väl det gamla idiotiska påfundet!). Kan inte garantera att det finns ett sådant hål på din, men titta efter. Sitter på fronten, under släden. Fast du kanske har en sådan utan släde.. dit sträcker sig ej min erfarenhet.

 

 

Annan ide - koppla ur spelarna, starta upp datorn. koppla in den ena starta upp igen. Kanske har OSet då "nollat" sig.

Lycka till och rapportera gärna tillbaka..

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"koppla ur spelarna, starta upp datorn. koppla in den ena starta upp igen"

 

Då du skriver koppla ur spelarna, gäller det både IDE-kabel och strömförsörjning? Eller räcker det med ett av alternativen?

 

Jag vill vara förbereddd tills jag kommer hem från jobbet ikväll.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDE, så att Windows ej upptäcker spelaren.

Standardlösningen i Windows är väl annars att radera spelaren i kontrollpanelen. Det ger nog samma effekt och det är vad jag skulle testa först, efter det att jag försökt få ut skivan i spelaren.

 

(läste först nu att det var Windows du hade...)

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-01-28 14:51:19 av Monshi]

[fasiken, att jag ej kan korrekturläsa min inlägg INNAN jag postar dem...]

[inlägget ändrat 2002-01-28 15:12:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått ut skivan från brännaren. Tryckte på utmatningsknappen innan OS:et började laddas in. Testade sedan efter uppstarten att stoppa i skiva. Den kan läsas. Men den går inte att mata ut. Så jag startade om och då kunde jag mata ut innan OS:et. Vilken diagnos ställer du av detta?

 

DVD-romspelaren avinstallerade jag i Enhetshanteraren. Hittar inget i kontrollpanelen att ta bort maskinvara, endast lägg till. Efter omstart så återinstallerades den av XP. Testade då att stoppa i skiva, men precis då spelaren ska börja snurra skivan så lägger den av. Klickar jag då på spelaren i utforskaren så får jag meddelande: "lägg i skiva" trots att det ligger en skiva i. Då är det bara att mata ut, vilket fungerar med DVD-romspelaren.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu avinstallerat EasyCD Creator 5 Platinum och återinstallerat det med de rekommenderade uppgraderingarna från Roxio. Och efter detta så fungerar brännaren som den ska. Det problemet tycks nu vara löst.

Däremot så kvarstår problemet med CD/DVD-spelaren. Inget händer efter jag stoppat i en skiva. Precis när spelaren ska börja snurra så lägger den av.

Nu återstår bara ett. Ringa supporten och felanmäla. Det är 3 års garanti.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter nästan som det. om möjlighet finns - testa den i en annan dator. För med tanke på att både den och brännaren gav upp samtidigt och att du nu fått igång brännaren så låter det inte som ett hårdvarufel direkt.

 

Pröva gärna att installera DVD spelaren på den andra IDE-kabeln/kanalen.

 

hur sitter spelarna i datorn - på samma kabel eller varsin?

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten sa att jag skulle ställa in i BIOS CD-ROM som 1:st boot device, för att se om det går att starta från CD. Också att jag ska testa ett DOS-kommando D: dir

Sedan började dom förståss att snacka om Recovery-skivan...och startdiskett. Men jag har nu inte ME (som var förinstallerat) kvar, utan jag köpte XP 25 okt i fjol.

Annars är spelarna på samma kabel. CD-ROM-spelaren master och brännaren slave, utgår jag ifrån (detta är inget eget bygge utan en name-PC som fungerat felfritt i drygt 1 år).

 

Skulle helst vilja åka hem och testa de olika ideérna, men dessvärre måste jag jobba över några timmar. Gissa var mina tankar är?

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt nöjd med de svar jag givit, och ger därmed en ny upplaga över vad JAG skulle göra efter det att skivan är ute.

 

1) Radera båda enheterna i enhetshanteraren och starta om.

2) Kontrollera att IDE kabeln sitter ordentligt i spelaren, att den inte lossnat.

3) Lossa fysiskt på båda enheterna, dvs ta ur IDE kabeln och starta upp datorn. Stänga av datorn och sätta in ena spelaren igen. Starta upp och testa den. Varefter jag skulle stänga av, plugga ur den nu installerade och installera den andra.

3) Utifrån resultat skulle jag sedan kontrollera IDE kabeln att den inte är skadad, spelarnas inställningar (master/slave), testa att byta IDE kanal, testa i annan dator osv.

 

Lycka till.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen hemma och testar. Det första och enda jag gjort är att ändra boot-ordningen i BIOS, så nu är Atapi CD-ROM 1:st boot device. Omstart. Och det fungerar. Har testat med flera olika skivor plus bootat från XP-skivan. Allt OK. Har nu ställt tillbaka bootordningen så floppyn är först, alltså som det var innan. Det fungerar då också. Den enda skillnaden jag kunnar observera är att lampan på CD/DVD-spelaren inte blinkar vid CD-laddning (har för mig att den gjort det tidigare). Den lyser konstant i början bara. Lampan på brännaren den blinkar vid laddning, som den alltid gjort.

 

Jag vet nu vad jag har gjort, men förstår inte varför det har ordnat sig.

 

Kan det ha någon betydelse vilken bootordningen i BIOS jag har, som ursprungligen eller CD-ROM först?

IDE-kablarna kontrollerade jag igår och de satt helt OK, master/slave likaså.

 

Jag tackar för ideér och svar och stöd.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var för snabb att dra slutsatser. Jag testade en kallstart. Och då fungerar det inte, oberoende av vilken bootordning jag har.

Under mitt test tidigare gjorde jag bara varmstarter.

Om jag har en skiva i spelaren vid kallstart, ja då kan spelaren läsa från skivan. Men så ska jag inte behöva ha det. Något är galet.

 

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp ngt är galet...

 

men vilken enhet är det som bråkar? CD eller DVD?

Är det CD-brännaren som stör DVDn eller är DVDn trasig? testade du enligt min punkt 3 ovan?

 

Om du startar datorn med en DOS-diskett och ser till att ladda drivrutiner till DVD- och/eller CD-spelaren. Kan du då läsa från spelarna?

 

Börjar få slut på idéer och din ork kanske börjra svika, men sista punket som ska kontrollera är väl de ovan (och här):

* Fungerar spelarna om de är ensamt installerade.

* Fungerar spelarna utanför Windows.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckt mig lite oklart, men

den bråkande enheten är DVD. Brännaren (CD) är nu OK. Har inte testat enl punkt 3. Däremot i DOS. Då jag skriver D: får jag till svar felaktig parameter. E: dir är helt OK. Enhet D=DVD, enhet E=CD.

Min ork är de inge fel på (som maratonlöpare har jag uthållighet) och jag är mycket tacksam för dina ideér.

Hade jag haft ett eget bygge hade jag nog följt dina ideér punktvis.

Jag har precis ringt support och kommit överens med dem att skicka in DVD-spelaren och jag får en ny i retur. (Dom t.o.m. skickar ett frankerat adresskort, jag slipper porto).

Förhoppningsvis löser detta nu mitt problem.

 

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om du har en support utan enorma telefonköer och även med ett vänligt bemötande. Vad trevligt...

 

Hoppas det löser dina problem.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar passa på att ringa direkt på morgonen kl. 8, då är det oftast ingen kö.

"vänligt bemötande"

Det kan nog variera, beroende på vem man pratar med, på min name-PC-support (Dell) utan att göra reklam. I detta ärende har jag ringt support 3 gånger. 2 av gångerna har jag mötts av respekt för min felbeskrivning. Den 3:e gången fick support-killen mig att känna mig ingenting värd.

 

Eforum ska också ha kredit för det jag lärt mig och fått mig stärkt i support-kontakten. Till en viss del kunna tala samma språk, DOS, boot osv.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

[inlägget ändrat 2002-01-30 17:26:25 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått min nya DVD-spelare. Mycket snabb service. Skickade in spelaren på torsdag förra veckan och i dag har jag fått ny. Men mitt problem kvarstår...

 

Om jag efter uppstart lägger i en skiva, så händer inget. Klickar jag på DVD´n så får jag meddelandet: Lägg i en skiva, trots att jag har skiva i.

 

Med skiva i DVDn så startar jag om datorn. Och då fungerar det, även att byta och lägga i en annan.

 

Under tiden jag var utan DVD så flyttade jag CD-brännaren till CD 1 på IDE-kabeln . Och då blev samma problem med den. För att kunna läsa skivan måste den ligga i innan uppstart.

 

Nu har jag flyttat tillbaka CD-brännaren till CD 2, och då funkar den som den ska. Behöver inte ha skiva i under uppstart.

 

Verkar alltså inte vara någe fel med själva spelarna, utan den som är kopplad som CD 1 får problem.

Jag har cable select på båda spelarna. Har aldrig ändrat detta. Det har fungerat i över ett år.

 

Kan det vara någe fel på IDE-kabeln?

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara någe fel på IDE-kabeln?

 

Inte omöjligt. Men innan du köper en ny kabel, prova att bygla CD-RW:n som master på "CD 1" och DVD:n som slave på "CD 2". Det är den "normala" kopplingen, det är möjligt att XP är känsligare för sånt än ditt tidigare OS ?

 

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2 beta 1 @ Athlon XP 1700+

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"möjligt att XP är känsligare för sånt än ditt tidigare OS"

 

Det är inte så att jag bytt OS just nu, det gjorde jag 25 okt förra året. Sedan dess har det fungerat.

 

"master på "CD 1" och DVD:n som slave på "CD 2""

 

Menar du på kabeln CD 1 resp. CD 2? Så är den märkt i alla fall. Denna koppling blirtvärtom mot min tidigare. Eller är jag för trött och tänker fel?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du på kabeln CD 1 resp. CD 2? Så är den märkt i alla fall. Denna koppling blirtvärtom mot min tidigare.

 

Ok, jag tror inte just det spelar någon roll. Det viktiga är att CD-RW:n blir byglad som "master" och DVD:n som "slave". Prova !(det kostar bara svett, och kanske inga tårar...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag byglat CD-RW:n som master och DVD:n som slave, men det är ingen förändring i mitt problem. Om jag efter uppstart lägger i skiva i DVD:n så kan den inte läsas.

Låter jag skivan ligga kvar och startar om datorn, ja då kan den läsas.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst hela tråden (ähum, sorry), så jag vet inte om det framkommit var felet ligger (hård- eller mjukvara). Så det här inlägget kanske redan är passé. Men om du har en startdiskett som innehåller drivrutiner för båda enheterna (CD och DVD) kan du prova att starta från den. Om det skulle fungera beror det förmodligen på Windows, om det inte fungerar där heller är det förmodligen någon hårdvara som felar. Alternativt även något i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...