Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-RW + DVD ur funktion


Avicii

Rekommendera Poster

Det är en NEC 5800 A, sprillans ny. Men några drivrutiner har jag inte varken till den eller CD:n. Båda installeras automatiskt av XP, efter att ha installerat dem.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får felen när enheterna är kopplade till CD 1 på IDE-kabeln kan du prova att använda en startdiskett med cd-stöd till den enhet som sitter på CD 1 och se om det fungerar som det ska i DOS-läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om du får felen när enheterna är kopplade till CD 1 på IDE-kabeln"

 

Så var det när jag hade byglat cable select på båda spelarna. Då var det den enhet som var kopplad till CD 1 på IDE som hade problem.

 

Som jag har byglat nu: CD-brännare master CD 1 på IDE och DVD slave på CD 2 på IDE, så fungerar inte enheten som är kopplad till CD 2. Låter jag skivan vara i från starten fungerar det. Cd-brännare är OK.

 

"startdiskett med cd-stöd till den enhet som sitter på CD 1 och se om det fungerar som det ska i DOS-läge"

 

Nu blir det överkurs för mig. Hur får jag sådan startdiskett?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, förmodligen inte så avancerat som det kanske lät. Antag att du har cd-brännaren på CD 1. Om du har en gammal startdiskett för Windows 98 har den förmodligen cd-stöd. Då är det bara att du startar med den. Annars kan du ladda ned från Internet (http://www.bootdisk.com) eller också skapar du från cd-skivan med Windows 98 (för FAT32-stöd tittar du i \TOOLS\MTSUTIL\FAT32EBD\).

 

Anledningen till detta försök är att se om felet beror på Windows eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"startdiskett för Windows 98 har den förmodligen cd-stöd"

 

Mitt första operativsystem var ME. 98 har jag aldrig haft eller arbetat i.

Den enda startdiskett jag har är från ME-tiden. Nu har jag XP Pro installerat. Har också startdisketterna till detta OS.

Annars förstår jag nog nu hur du menade.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för brännar program?

Nero + XP är ingen bra kombination om du inte uppgraderar Nero till Version 5.5. Xp är lite lurigt just med DVD + brännare.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roxios Easy CD Creator 5.0 Platinum. Har installerat den speciella XP-patchen och sedan uppgraderat till version 5.02d.

 

Har också nu installerat om min senaste BIOS-version, men det har inte hjälpt.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, trist att det inte löst sig.

 

Men du har väl två IDE kablar i datorn?

 

Och CDn fungerar när den sitter som Master, men DVDn bråkar. Om du byter plats på dem så är det CDn som bråkar och DVDn som fungerar.

 

Har jag förstått det hela rätt då?

 

tillbaka till de två IDE kablarna. Gissar att din HD sitter ensam på den ena och du har spelarna på den andra. Pröva att koppla den strulande enheten på samma kabel som hårddisken. Kontrollera att HDn är byglad som master och bygla den andra enheten som Slave.

 

Jag börjar annars tro att det vore kanske vettigt att investera i en ny IDE-kabel... Men testa detta först.

 

Snart är det nog dags för en sammanfattning av denna tråd - ställa upp problem på nytt och skriva vad som har försökts.

 

[tillägg]

Som sades i ett tidigare inlägg - vore bra om spelarna kunde testas i DOS-läge för att utesluta att det är Windows som skapar felet.

 

Lycka till

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-02-07 22:08:27 av Monshi]

[inlägget ändrat 2002-02-07 22:10:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det inte Nero som spökar.

 

Har du provat nåt annat minne?

 

Sedan kan du prova att ta ur grafikkort, ljudkort, nätverkskort osv. Och starta utan dem, för att se om det fungerar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har jag två IDE, en till hard drive märkt DR 1 och DR 2 (fast jag har bara 1 hårddisk).

Om jag ska koppla strulande enhet på samma IDE som hårddisk, får jag nog köpa ny IDE. Enheterna ligger för långt ifrån varann.

"Och CDn fungerar när den sitter som Master, men DVDn bråkar. Om du byter plats på dem så är det CDn som bråkar och DVDn som fungerar, Har jag förstått det hela rätt då?"

Nej.

CDn bråkar aldrig. Det är bara DVDn, antingen den är master eller slave.

Om jag har skiva i innan jag startar datorn, då bråkar inte DVDn. Det är bara om jag startar datorn och sedan vill lägga i skiva, som DVDn bråkar. Skivan kan inte läsas.

 

"vore bra om spelarna kunde testas i DOS-läge"

 

Kan du utveckla det lite mer. Med vilken/vilka startdisketter ska jag starta i DOS? Och vad gör jag sedan?

Har noll erfarenhet av DOS.

Mitt OS är XP Pro.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då fortsätter vi...

 

Först ngra konfirmeringar:

CDn fungerar alltid, oavsett om den är master eller slave och oavsett om den sitter på CD1 eller CD2.

 

DVDn fungerar inte under motsvarande konditioner som ovan.

 

DVDn fungera inte heller om den ensam på kabeln kopplas till ngn av CD1 eller CD2

 

Vad gäller DOS är jag lite osäker på den där DVDn men..

 

hittar på NEC en fil för Dv 5700 (nästan samma namn som din eller?) Tror att det är en ganska allmän rutin för NEc spelare.

http://www.nec.se/drivers/storage/necdvd.zip

 

För att använda denna begöver du en DOS-startdiskett vilket kan laddas ned från

http://www.boootdisk.com/

Där kan du ladda ned disketter med eller utan CD-rom stöd.

 

Mindre problem kan uppstå - misstänker att du ej har FAT(32) på din HD och då klarar troligen inte DOS-disketten av att läsa din HD. Lösningen då är att kopiera de nödvändiga filerna från NEc-paketet till din DOS-diskett och göra de ändringar i config.sys och autoexec.bat som behövs. Det står kortfattat i readme-filen vad som behövs.

 

Har ej heller någon erfarenhet från att starta CD och DVD från DOS - kan vara en idé att koppla bort den (i Windows) fungerande enheten från IDE-kabeln om problem uppstår. (till mer kunnig - hur konfigurerar man enhet.sys resp mscdex.exe för att båda ska fungera?)

 

Mmh - var ett tag sedan jag lekte med DOS... Men följde du med i resonemanget ovan?

 

När du lyckats starta spelaren i DOS - kontrollera att du kan nå filerna från skiva i spelaren.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD:n fungerar alltid: Ja.

DVD:n fungerar inte vare sig på CD 1 eller CD 2.

Har inte testat DVD:n ensam ännu.

Som jag skrivit tidigare fungerar DVD:n om jag har skiva i innan jag startar datorn. Men inte om jag lägger i skiva efter att datorn har startat.

 

Jag har NTFS på min HD.

Jag anar komplikationer vad beträffar DOS-diskett, som ska ändras i config.sys och autoexec.bat

Får se hur mycket jag vågar testa. Känns som jag ger mig ut på tunn is.

Samtidigt som jag envist vill lösa problemet.

NEC spelaren heter DV 5800 A. Märkligt att den inte finns med på NEC-siten.

 

Tittar in då och då under arbetsdagen, för att se vad som väntar mig iväll.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, testa då detta...

 

ha DVDn ensam på kabeln - slipper eventuellt problem som CDn skulle kunna skapa.

 

Ta hem DOS6.22 diskett från:

http://jason-n3xt.org/dos/#disks

(länkat hit från bootdisk.com)

 

se till atf följande står i config.sys

 

DEVICE=HIMEM.SYS /testmem:off

FILES=30

BUFFERS=20

DEVICE=C:\CDROM\NECATAPI.SYS /D:NECCD PIO=4

LASTDRIVE=Z

 

samt att följande rad står i autoexec.bat

 

mscdex.exe /D:NECCD /L:E

 

övriga rader kan du ta bort.

 

Nu bör din dator starta upp med DVD som enhet E:. Du kommer ej kunna läsa din hårddisk utan enbart A: och DVD spelaren.

 

Om du nu kan nå olika skivor i spelaren så visar det att det är ditt OS som bråkar - ja - då tar vi det problemet då.

 

Ingen erfarenhet av DOS sade du...Absolut ingen?

 

skriv X: för att byta till enhet X

dir - för att visa filer i aktuellt bibliotek.

edit filnamn - öppnar fil i enkel editor

 

borde räcka.

 

Ska nu testa disken jag skapat - återkommer om något går lagom fel...

 

[Tillägg]

Skadar iofs inte att testa att starta med DOS disketten som den är - utan att ta bort CDn först. Vem vet det kanske fungerar och ingen skada skedd om det inte gör det. Den hittade min CD-spelare snyggt och prydligt i varje fall...

 

Lägg dock märke till att du kommer att ha engelskt tangentbord i DOS...

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-02-08 15:34:16 av Monshi]

[inlägget ändrat 2002-02-08 15:42:10 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, testa då detta...

 

Måste bara kommentera, så här vid sidan om, att jag är kraftigt imponerad över det felsökningsarbete som läggs ner här :) Rena dokusåpan har det blivit oxå ;-)

 

Börjar dessvärre nästan luta åt att det är dags att "blåsa" disken och installera om Windows från början, för att bli kvitt det här efterhängsna felet. Verkar troligt att det är något som har "knutit sig" i det berömda Windowsregistret, och det är sannolikt inte lätt att hitta var ?

 

Men vi får se...

 

BTW, fick en liten idé, har du BÅDE Roxio ECDC och Audigy ? Jag fattade det så iaf. Isåfall MÅSTE du stänga av Creatives "disc detector", för den krockar med ECDC:s motsvarande variant. Kan säkert orsaka konstigheter med DVD...

 

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2 beta 1 @ Athlon XP 1700+

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du talar sanning - börjar tror nog att felet ligger någonstans i windows. Och den här tråden bevisar väl hur svårt det kan vara att försöka hjälpa ngn utan att prata direkt med dem eller ha datorn framför sig.

 

Istället för att installera om hela windows kan man nog börja med att avinstallera alla program som har med CD och DVDn att göra och hoppas att det löser sig...

 

Men när jag startat ett spår vill jag ej ge det upp...

 

Och tänk om din idé löser problemet - oj vilken massa arbete/tid som kunde ha sparats OM... :)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Måste bara kommentera, så här vid sidan om, att jag är kraftigt imponerad över det felsökningsarbete som läggs ner här :) Rena dokusåpan har det blivit oxå ;-)"

"Men när jag startat ett spår vill jag ej ge det upp..."

"Börjar dessvärre nästan luta åt att det är dags att "blåsa" disken"

 

Jag är lika envis och ger inte upp förrän jag är i mål...

Har också tänkt på att blåsa disken.

På måndag nästa vecka plockar jag fram HD-kill-disketten och blåser disken och installerar om XP.

 

Har dock testat DOS-disketten (med endast DVD:n på IDE). Kom så långt att jag kunde börja editera i den, men inte spara. Några DOS-kommandon sitter kvar sen A+...

 

"BTW, fick en liten idé, har du BÅDE Roxio ECDC och Audigy ? Jag fattade det så iaf. Isåfall MÅSTE du stänga av Creatives "disc detector"

 

Rätt uppfattat men DVD-strulet började innan Audigy. Dessutom stängde jag intuitivt av Creatives "disc detector" vid Audigy-installationen.

 

Därmed kan vi avsluta denna tråd. Jag lämnar kort rapport efter ominstallationen.

 

Tack för uppmärksamheten!

 

 

 

 

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi,

 

Har du mail? Om du har lust att fortsätta den tråd vi startat kan du maila mig. Jag fick till din DOS-diskett som du skrev och har testat den.

 

maxIT@telia.com

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...