Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa egen server?


dennis_Eng

Rekommendera Poster

Jag vet att man ska kunna skapa en egen server där man kan lägga upp en hemsida, i det här fallet med ASP. Jag har fast uppkoppling och tänkte göra detta. Jag har hört att man skulle behöva nåt program för att lägga upp dem.

 

Nån som vet vad det är för program och vart man kan ladda hem det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tex en serverprogramvara ála Windows 2000 server eller Linux.

 

Även en webserver är ju bra att ha. I windows 2000 server finns IIS inbyggt och i Linux finns Appache.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Apache finns för Windows om man vill köra det istället för IIS.

 

Men enklast är nog Win2K Server + IIS 5 eller nåt sånt om du skall köra ASP-sidor.

 

Annars kan jag rekommendera PHP varmt.

PHP är ett scriptspråk som ASP, och scripten funkar under 99% av alla servers/platformar som stödjer PHP, lite beroende på vilka funktioner som används.

 

[inlägget ändrat 2002-01-05 01:48:19 av Rikard Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte alla som bryr sig, men man bör i alla fall veta om att de flesta ISPs inte tillåter att man har en server (detta står i avtalet).

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder windows xp.. det ska tydligen gå bra att använda IIS.. jag har det men jag vet inte hur man gör när man ska lägga ut sida?? Nån som vet hur man gör??

 

__________________

Morbuzh,

the Atrocious,

Heart of a soldier,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Att använda XP som webserver är ingen hit, eftersom det är en något begränsad IIS du kan installera där.

 

Ska du ha det som test & lek, eller är det frågan om en server i skarp drift?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast för test.. fungerar det i huvud taget i xp?? Går det sämre att använda IIS än att använda ett webhotell på internet?? Dem är nämligen inte mycket att ha...

 

__________________

Morbuzh,

the Atrocious,

Heart of a soldier,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar alldeles utmärkt att köra server på XP, problemet är att den IIS version som medföljer har en begränsing i antalet samtidiga besökare.

 

Det enda skälet för den begränsingen är att MS vill sälja dyrare server system till företag.

 

IIS versionen som medföljer Pro versionerna är bara till för utveckling, dvs som test när du sitter och gör dina ASP sidor.

 

Föreslår nog att du skaffar ett webhotell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men jag hade ändå bara tänkt använda IIS som test... jag är inte i behov av en jätteserver där tusentals kan samlas samtidigt. Nån som vet hur man lägger ut hemsida med hjälp av IIS?? Med Personal Web Server som jag hade förut till Widows ME, fick jag ett program som b la innehöll webutdelning. Men nu vet jag inte alls hur man ska göra.. nån som vet??

 

__________________

Morbuzh,

the Atrocious,

Heart of a soldier,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Här är skillnaden mellan win2000 servers och win2000 workstations (antar att det är samma för XP) sätt att hantera IIS.

 

För det första är det exakt samma IIS så allt du kan göra i server versionen kan du göra i workstation med förutom 2 saker.

 

Server har "unlimited" antal connections, medans workstation har max 10 stycken. Detta tror jag dock är en begränsing i OS och inte i IIS men det finns säkert de som vet det bättre.

 

Den andra begräsningen är att du kan endast ha 1 website på en workstation medans på en server kan du ha flera stycken siter där alla har olika domännamn.

 

Det var det.

 

För att köra IIS på XP, så måste du installera IIS det gör du under "lägg till program" och väljer windows komponenter. Sedan skall det ha skapas en mapp på din C-drive som heter localhost i den skall det sedan ligga en mapp som heter root.

 

i Root lägger du din fil som du döper till typ. index.asp och sedan i din webläsare skriver du http://localhost/index.asp

 

nu skall din sida presenteras i webläsaren.

 

Svårare än så är det inte.

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katalogen heter normalt Inetpub\wwwroot men kan natuligtvis väljas till vad som helst.

 

[inlägget ändrat 2002-01-06 10:37:06 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang:"ISP tillåter inte server"

 

Om du tänker på t ex Telia, så kan jag upplysa om att de hittills inte stängt ner någon privat server. Dvs bara för att det var en "server" alltså. Detta enligt deras egen kundtjänst.

Sen kan man ju straffa ut sig på många andra sätt...

 

 

Fråga: Vilka är det mest synd om på nätet?

 

Svar: ...IP-stackarna förstås!!! =)

 

[inlägget ändrat 2002-01-06 10:46:37 av Anders]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Inetpub\wwwroot

 

Klart den gör, jag måste vara helt snurrig!!! :)

 

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det därför att dom inte får/vill kolla om man har en server eller har dom sett servrar som dom inte stängt ner?

 

Fast jag har svårt att dom bara skulle stänga ner den porten som servern körs på utan att man kanske får en varning om man har för stor trafik på servern.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså det där visste jag redan.. jag har länge använt mig av IIS för att köra asp. Men grejjer är att jag vill dela ut den till webben, jag har för mig att det ska gå. Men jag vet inte hur man gör det. Man måste ju på nått sätt bara kunna ansluta till mitt ipnummer eller nåt!!?? Hur delar man ut den till internet??

 

__________________

Morbuzh,

the Atrocious,

Heart of a soldier,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ansluter du till din webbserver när du kör ASP nu då? http://localhost eller?

 

Hoppa in i IIS config för din website och välj din aktuella ip-adress istället för 127.0.0.1 så är det klart. Surfa till den genom http://<ditt ip-nummer>

 

Förutsättningen är förstås att du har en PUBLIK IP-adress - annars går det liksom inte. Vad har du för IP-adress?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag använder localhost när jag kör internt. Hur startar man IIS config?? Min IP-adress är 217.215.79.17, BoNets

 

__________________

Morbuzh,

the Atrocious,

Heart of a soldier,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"är det därför att dom inte får/vill kolla om man har en server"

 

Det handlar väl inte om det, du betalar ju för en viss bandbredd.

Huruvida du använder den till fullo eller inte, det skall de strunta i, enligt min mening!

Att erbjuda en fast uppkoppling med 512 kbs, och sedan begränsa användandet är ju lika meningslöst som att tävla i vem som kan viska högst!

Sedan inser ju jag också att Telia inte har bandbreddskapacitet som är lika med antal konton gånger 512 kbs.

 

 

Fråga: Vilka är det mest synd om på nätet?

 

Svar: ...IP-stackarna förstås!!! =)

 

[inlägget ändrat 2002-01-06 20:58:12 av Anders]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Huruvida du använder den till fullo eller inte, det skall de strunta i, enligt min mening!

 

Njae... Det viktiga är vad som står i avtalet. Har man skrivit under på det så är man också skylldig att följa det.

 

 

Sedan inser ju jag också att Telia inte har bandbreddskapacitet som är lika med antal konton gånger 512 kbs.

 

Nä, vilken operatör har det på sina billiga linjer? Köper du en garanterad hastighet fungerar det på ett annat sätt, men köper du nätacess (Kabel-TV, ADSL etc) köper du bara plats i ett nät, du köper inte en garanterad hastighet.

 

Tro nu inte att jag håller med Telia eller någon annan operatör, jag tycker det är lika fel som du tycker, men verkligheten är inte alltid så som man vill ha den!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men verkligheten är inte alltid så som man vill ha den!

 

Verkligheten är 9.75Mbit mot sunet =]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. jag har levt med "100Mbit" ett år.. upplevde ~20Mbit mot sunet reellt, var juh lite tuffare kanske - men skillnaden var marginell, med tanke på vilka hastigheter vi pratar om ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att vi i princip är överens, men jag skall ändå förtydliga mig lite:

Jag menar att om jag har en max hastighet av 512kbs men bara lyckas komma upp i, säg 128kbs? Då tycker jag inte att operatören skall kunna ha några synpunkter på hur jag utnyttjar mina 128kbs. Såvida jag inte slänger upp en öppen FTP med en massa warez o MP3! Eller andra olagligheter...OK?

 

 

Fråga: Vilka är det mest synd om på nätet?

 

Svar: ...IP-stackarna förstås!!! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag inte att operatören skall kunna ha några synpunkter på hur jag utnyttjar mina 128kbs.

 

Det är vad du tycker det, men det är ju inte du som bestämmer. Operatören har vissa krav på hur du använder ditt internet och detta avtal har du gått med på - vill du göra något annat får du hitta en ISP som erbjuder dig det eller så får du stå ditt kasst.

 

Jag håller personligen med dig, men det är inget jag kan göra åt det..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...