Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam uppladdning med ADSL


Bravo

Rekommendera Poster

Men sedan apropå Bostream (Bonet) eller annan leverantör. Anslutningskostnaden borde sjunka nu när man redan äger ett modem. Någon som bryr sig om att fråga dem?

 

Japp, jag bryr mig. För telia säger att jag inte får mitt ADSL modem gratis förrän februari 2002. Dvs, två hela månader till som jag ska vänta samt en extra utan bredband på att Bonet ska installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Visst beror den låga farten på telias bandbreddsbegränsning.

 

Och därför är jag missnöjd, eftersom jag vet att det *rent tekniskt* med dagens utrustning går att få 8 Mbit/s för min del (bra ledningar samt kort väg till telestationen)

 

Andra är inte så lyckligt lottade.

Jag har kompisar längre bort som aldrig kommer att kunna få mer än kanske 2 Mbit/s. (de bor mer än 3 kilometer från stationen och sista biten är luftledning)

 

Jag surar bara för att telia aldrig verkar få "tummen ur" och höja bandbredden. 500 kbit/s var faktiskt bara en "provbegränsning såhär i början när tekniken är ny", hette det för 18 månader sedan.. Skitsnack säger jag, för det handlar bara om att begränsa hastigheten för folk så att "de inte får för roligt". Jämför gärna med strypta moppar och svagt folköl.

;-)

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-27 06:00:29 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citat: "Jag har Telias sk. bredband och jag tycker det verkar som min uppladdningr är lite seg. Den går bara i ca 30 kb/s. Vad kan vara fel?" "Jag har delat min uppkoppling via SyGate".

Så började denna tråd. Killen som startade tråden har egentligen inte fått något svar på sitt problem. Utan det slutade med att tråden togs över av oss andra, där vi klagar över utebliven Telia-klapp och mäter våra ADSL-hastigheter.

 

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Han har ju inget problem, har det ju visat sig..

 

Han skriver:

"Testade och körde Tptestet:

Sändning: 649,2 kbits/s

Motatning: 506,4 kbits/s"

 

Helt normala siffror för telia adsl.

 

Att han sedan bara får 30 kB/s är helt normalt, beror kanske på att servern han laddar upp mot inte orkar mer.

 

Testa att ladda upp stora filer till den egna hemsidan på telias server. Då borde anslutningen "maxa".

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-27 09:47:16 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde Bonet och frågade och fick då svaret att Telias ADSL modem var för klena för att hänga med Bonets teknologi så om man ska välja Bonet så måste man ändå använda deras modem.

 

Surt. För jag fick även reda på att stationen inte ska installeras än på ett tag så jag lär ju ändå få vänta. :(

 

/JANspeed

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Det där är bullshit.

Alla ADSL-modem som finns ute och som uppfyller ITU-standard funkar.

 

Och jag tror knappast Nokia (eller Ericsson) skulle vara sämre/klenare än bonets israeliska (!)lågprismodem.

 

(De uppfyller exakt samma tekniska specifikationer). Jag har listat ut varför bonet påstår vad de påstår: De vill slippa ge support till en massa olika modem.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara:

 

För klena?

 

Va?!

 

För lite effekt eller?

 

Man kan ju undra även varför Telia skänker bort dem. Kanske för att de är "för klena"?

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Telias attityd (mer om hur jag personligen uppfattar den i slutet av inlägget) är ju lite tråkig... den enda enkla lösningen jag känner till är väl att du byter ISP...

 

Om du bor någonstans där du har möjlighet kan du ju byta till Bostream (fd Bonet)... så får du iaf 2,5 Mbps nedströms... (och det går bra att bo en bra bit längre bort från telestationen än man överhuvuudtaget kan få Telias ADSL (på 0,5 Mbps) och fortfarande få dessa 2,5 Mbps). (Personligen tycker jag också att det är bra saker med fast IP-adress och att man slipper det där inloggningstjafset, men om jag börjar tjata om det här så låter det som något slags Bostream-reklam - så jag säger ingenting så har jag ingenting sagt ;) )

 

Du måste ju förstå att Telia har inga problem att få kunder även om deras tjänster är sämre och dyrare än konkurrenternas, så varför förbättra sig? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har sin bandbreddsbegränsning av kapacitetsskäl:

Den som tänker till lite, inser att de knappast har ett backbone till internet på varje ansluten telestation. Där finns en gammal hederlig switch och en lina som alla traktens ADSL-kunder ska dela på.

 

Om Telia nu delar ut den tekniskt högsta möjliga anslutningskapaciteten till alla, kan man lätt tänka sig resten: Överbelastning på linan till backbone.

 

Resonemanget är annars i mina ögon likställt med de som tycker att man ska ställa alla trafikljus i förorterna på grönt så att det ska gå fortare att komma till jobbet, utan att inse att köerna därmed bara flyttas in till stan.

 

Dessutom torde det vara svårt för en kund att missa Telias villkor: 512. Punkt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig nu till dem som "fått" Telias ADSL-modem. Vi har ju trots allt betalat 1475 SEK.

I och med att modemet nu blir mitt, så slipper Telia stå för eventuella kostnader vid reparation.

Kanske blev det för stort det här med ADSL för Telia. De hade aldrig väntat sig ett sånt sug som det blev.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Javisst har telia sin begränsning av kapacitetsskäl. Det märkliga är att bonet hyr in sig på telias nät...

 

Här i Partille har telestationen glasfiberanslutning (optisk fiber) så kapaciteten är i princip obegränsad.

Det vill säga 10 Gbit/s..

 

Det som däremot kostar pengar är kopplingen till internet. Alltså noden (noderna) där ISP:ens nät går över till internet. GIX:en för Telias nät ligger i Stockholm och den var länge på 655 Mbit/s, troligen är den uppgraderad nu när Telia börjat kränga ADSL på stor fot..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömmer en sak, Pedagog: Fibern må vara fet, men ändutrustningen är inte gratis. Inte ens i Partille är burkarna billiga :-)

 

Min gissning är annars att Bonet ligger ännu längre under självkostnad än vad Telia gör, för att värva kunder. Sedan skruvar man upp fakturorna för att få "kostnadstäckning".

 

Det har varken Telia eller Bonet idag.

 

 

_________________________________________

 

Kan andra tigga poäng så kan väl jag -:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Anp skrev:

"Det går inte över till "Internet" vid GIX'arna utan till andra operatörer. Tillsammans bildar alltihop Internet.

Och Telia har idag trafikutbytespunkter i Stockholm, Göteborg och Malmö."

 

Jaja. Precis som nätverkssladdarna i mitt lilla lokala nätverk här hemma också tillhör internet..

 

Det finns dock en stor skillnad mellan operatörens eget nät och "internet". Det är kapaciteten på GIX:arna som avgör bandbredden mot internet.

 

Och det är ofta här flaskhalsarna finns.

Speciellt när det gäller "små" operatörer som exempelvis BBB. (enligt uppgift för 6 månader sedan endast hade 10 Mbit/s mot "internet", deras "reklamhastighet" gällde enbart inom deras eget nät)

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-28 05:10:03 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Jo, men det är ju synd att dom inte använder bandbredden.

 

Ändutrustningen är ju ändå densamma oavsett om telia väljer att köra 512 kbit eller 8 Mbit. Burkarna står ju där på "tomgång" när man kör 512 kbit/s

 

Ungefär som att köpa en ny CPU och underklocka den "för att den är så dyr".. Det är sådant tänkande som gör att vi har flaskhalsar på internet.

 

Utrustning kostar, men själva användandet kostar inget extra. Alltså är det löjligt att ISP:arna inte erbjuder snabbare alternativ, som exempelvis 2 Mbit/s, eller 4. Folk skulle nog betala en slant extra.

 

Själv hade jag interneträkningar på 1000:- per månad innan ADSL. (v90-modem). Jag skulle kunna tänka mig betala det dubbla mot dagens ADSL-kostnad för att få 4 Mbit/s. Troligen skulle ISP:en tjäna på detta.

 

(Kollade på trafiken mellan universiteten som går på stamnätet och den ligger på 0-20% av kapaciteten..Så bandbredd finns.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan du inte ta upp det här med dom som kan/inte kan försvara sig, dvs Telia självt? I stället för att envist klaga här på forumet dom ingen Teliachef ändå läser. Som någon sa, det står ju i avtalet du skrev på att hastigheten är vad den är, 512kb/s. Så gnäll inte.

Här har vi ju spårat ur inledningsfrågan för länge sen....

 

/ny Telia ADSL-kund som ser fram emot 512 istället för 30-40.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har också fått brevet i veckan. Får nu behålla mitt Nokia-modem med inbyggd 4-ports hub. Men det bästa är väl ändå att dom också har tagit bort bindningstiden på 12 månader som man får om man gruppansluter?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orckits modem fungerar inte likadant som de Telia använder. Däremot kan de som har Telia byta Nokia, Ericsson och Alcatel mot varann. De fungerar likartat.

 

Detta är anledningen till att man inte kan använda Telias modem till BoNet och omvänt.

 

Alla modemen klarar så vitt jag vet maxhastigheten för ADSL som ligger på ca 8 Mbit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...